Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 09:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Brum i Accuphase E-202 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Benjamin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg sådan en E202'er som står og brummer i højtalerne indtil at relæet klikker,
så forsvinder det. Derefter fungerer den helt efter bogen.

Har i et bud på hvad der kan være galt




__________________
Med Venlig Hilsen

Benjamin
Mit Setup
Til top Vis Benjamin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benjamin Besøg Benjamin's Websted
 
Jensen123
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2012
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Den kan være ramt af "Nippons tørre enker" (læs: udslidte elektrolytter)

http://www.praudio.co.uk/amplifier_repairs.htm

Vh.  Steen

 

 

Til top Vis Jensen123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen123
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hvis den brummer, inden relæet slår til, må der da være noget galt i dette kredsløb. Når relæet er slået til burde den stadig brumme, hvis det som Jensen123 skriver, er indtørrede lytter.

    (rettet)



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Jensen123
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2012
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

[QUOTE hvis det som Jensen123, er indtørrede lytter. [/QUOTE]

Ja, jeg er godt nok en "tør" fyr, men jeg lytter stadigvæk !

Vh.  Steen

 

Til top Vis Jensen123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen123
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Ja, Jensen er "tør", hvor andre tisser.......



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Jensen123 skrev:

[QUOTE hvis det som Jensen123, er indtørrede lytter.

Ja, jeg er godt nok en "tør" fyr, men jeg lytter stadigvæk !

Vh.  Steen

 

[/QUOTE] Tjaaa, der manglede vist noget.....

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Du er heldig, du kun har brum!

Min gamle E 202 blæser nærmest højttalerne omkuld, indtil relæet klikker.
Problemet løses, ved at koble højttalerne fra på frontvælgeren inden der tændes. Når relæet har sagt klik, kan du koble dem på igen.

Heldigvis har jeg andre mere up to date forstærkere der virker perfekt!   Den gamle E 202 har sine charme, men virker lidt slap og gumpetung. Baskontrol er nærmest et ukendt begreb. Nye caps og meget andet ville sikkert hjælpe, men nej ... det her er nostalgi, og skal være sådan.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
.....Min gamle E 202 blæser nærmest højttalerne omkuld, indtil relæet klikker.
Problemet løses, ved at koble højttalerne fra på frontvælgeren inden der tændes. Når relæet har sagt klik, kan du koble dem på igen.

Lyder underligt -  højttalerne er slet ikke tilkoblet før relæet klikker,  så det må være en dør eller et vindue der ikke er lukket :)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Benjamin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

janils skrev:
.....Min gamle E 202 blæser nærmest højttalerne omkuld, indtil relæet klikker.
Problemet løses, ved at koble højttalerne fra på frontvælgeren inden der tændes. Når relæet har sagt klik, kan du koble dem på igen.

Lyder underligt -  højttalerne er slet ikke tilkoblet før relæet klikker,  så det må være en dør eller et vindue der ikke er lukket :)



Tja, det var da en mulighed :), men jeg har været nede og lytte, det kommer fra højtalerne.
lytterne i strømforsyningen er skiftet for ca 2 år siden


__________________
Med Venlig Hilsen

Benjamin
Mit Setup
Til top Vis Benjamin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benjamin Besøg Benjamin's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 03 Juni 2012 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

janils skrev:
.....Min gamle E 202 blæser nærmest højttalerne omkuld, indtil relæet klikker.
Problemet løses, ved at koble højttalerne fra på frontvælgeren inden der tændes. Når relæet har sagt klik, kan du koble dem på igen.

Lyder underligt -  højttalerne er slet ikke tilkoblet før relæet klikker,  så det må være en dør eller et vindue der ikke er lukket :)



Tja, sådan ville jeg også selv konkludere. Men de må have koblet det relæ meget mystisk, eller også er der to? Det siger klik når man tænder og masser af støj (VU metrene viser ca. 2 Watt). Efter ca. 5 sekunder klikker det igen og støjen er væk! Men skidt være med det - den er blot en museumsgenstand. Mit første rigtige hifi-køb fra først i 70'erne ... åh de minder!


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1928
Sendt: 24 August 2012 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Relæet hænger i kontakten. Derfor brummet ved Power On. Du hører godt nok relæet trække, men det er allerede "trukket" . Nyt relæ er vejen frem.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 24 August 2012 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

 - Ingen rigtige teorier indtil nu - Og jeg har først set tråden nu.
Det er ganske simpelt, parallelt med relæ-kontakterne sidder der nogle små fine kondensatorer til at hjælpe med de høje frekvenser ( diskant ) da et relæ ikke er god til dette.
      Husk lige på det indtil videre.

Det, der sker er at forstærkeren går i selvsving pga. gamle tørre lytter ( Alder-fænomen ) og laver frekvenser på måske op mod nogle hundrede kilohertz. De høje frekvenser kommer mageligt igennem relæ-kontakternes parallel-kondesatorer, og da de er moduleret / overlejret med 50 / 100 hz. fra strømforsyningen, er det den / denne frekvens i hører i højttalerne.
  Når forstærkeren i øvrigt spiller yder den ikke en brøkdel af den lydkvalitet den kan i toptunet stand.
  Når forstærkeren er i topform kan man høre en lille bitte smule diskant i højttalerne indtil relæ'erne klapper.

  Ovenstående fenomen på Accuphase forstærkerne, Luxman L550, Linsley-Hood m.fl. er de i øvrigt p***edygtige til at fixe ved Sound2Vision i Viborg...

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 24 August 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

** host **   det med relæer ikke kan overføre diskant ret godt -  er vist noget sludder :)

Jeg kører med relæ skift til antenner i 24xMhz området - det virker absolut glimrende.

Og jeg har tilgode at se en forstærker, hvor kontakterne er parallekoblet med en kondensator af den årsag.  Der sikker ikke kondensatorer parallelt med kontakten i en E-202  ( sidder der en kondensator over en kontakt, er det en gnist-slukker)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 24 August 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

** host **   det med relæer ikke kan overføre diskant ret godt -  er vist noget sludder :)

Jeg kører med relæ skift til antenner i 24xMhz området - det virker absolut glimrende.

Og jeg har tilgode at se en forstærker, hvor kontakterne er parallekoblet med en kondensator af den årsag.  Der sikker ikke kondensatorer parallelt med kontakten i en E-202  ( sidder der en kondensator over en kontakt, er det en gnist-slukker)

 - Du skal se - Dine HF-Relæ'er er sikkert skærmede InLine relæ'er beregnet til HF - ikke til LF+strøm...
Kig i en fornuftig mængde forstærkermanualer, så vil du se det passer - I øvrigt det samme i Nakamichi PA-5 og PA-7 ...



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 24 August 2012 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Manden har et problem med sin E-202 - du fortæller grunden han hører brum, er nogle kondensatorer, der slet ikke findes i forstærkeren ?   ~  nonsens ikkesandt ??

du fortæller relæer som sidder i en forstærker er elendige til at overføre diskant - så der sidder f.eks nogle fine små kondensatorer på 1uF i en PA7 -  hmmm, de har åbenbart ikke råd til ordentlige relæer ???   Jeg vil købe og æde en bowlerhat med tilhørende svedrem, hvis nogen er i stand til at høre om den kondensator er fjernet.

1uf henover en relækontakt i et 10amp relæ, med en typisk kontaktmodstand på mindre end 0.1 Ohm ????  ( PA7 er opgivet til en dæmpningsfaktor >60 i 8 Ohm)

impedansen i en 1uF ved 10Khz er 16 Ohm ved 20Khz er den 8 Ohm

Hvor stor betydning mon den kondensator kan have lydmæssigt ????   nada ike sandt ?

 

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 25 August 2012 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Manden har et problem med sin E-202 - du fortæller grunden han hører brum, er nogle kondensatorer, der slet ikke findes i forstærkeren ?   ~  nonsens ikkesandt ??

du fortæller relæer som sidder i en forstærker er elendige til at overføre diskant - så der sidder f.eks nogle fine små kondensatorer på 1uF i en PA7 -  hmmm, de har åbenbart ikke råd til ordentlige relæer ???   Jeg vil købe og æde en bowlerhat med tilhørende svedrem, hvis nogen er i stand til at høre om den kondensator er fjernet.

1uf henover en relækontakt i et 10amp relæ, med en typisk kontaktmodstand på mindre end 0.1 Ohm ????  ( PA7 er opgivet til en dæmpningsfaktor >60 i 8 Ohm)

impedansen i en 1uF ved 10Khz er 16 Ohm ved 20Khz er den 8 Ohm

Hvor stor betydning mon den kondensator kan have lydmæssigt ????   nada ike sandt ?

 - Du skal ikke skælde mig ud fordi nogen japanere og amerikanere vælger at gå med livrem og seler steder hvor det måske kan måles mikroskopisk - måske endda på nogen overtoner langt over det normalt hørbare område - det er ikke mig der har designet dem.
  Til gengæld har jeg levet af at reparere på modellerne og ligesindede i henved tyve år - så prøv evt og mål på dem om ikke de går i sving, og om ikke der i E-202'eren sidder kondensatroer på svjh. 100 eller 47nF inde i relæ'et eller på soklen. De er ikke i E-202'erens servicemanual, så der hjælper det ikke og kigge.
  Og når så du konstaterer at det er rigtigt at de går i sving, så prøv og skifte lytterne på forstærkermodulerne - Så holder de op, og opfører sig pludselig ordentligt - I øvrigt det samme fænomen på alle Accuphase'rne af de årgange.
  Når relæ'et klapper, ændres koblingen ud i belastningen, og svinget forsvinder - Men resultatet er en tynd kedelig lyd i forhold til hvad de _kan_ præstere.
  Når vi er i rariteterne, kan da lige afsløres, at fx. Phase Linear 400 Series Two ligeledes kan have nogen ejendommelige tendenser - men her i forhold til den anvendte isoleringsskive, kølepasta samt montagemateriel til udgangstransistorerne.

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 25 August 2012 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:
.... - Du skal ikke skælde mig ud fordi nogen japanere og amerikanere vælger at gå med livrem og seler steder hvor det måske kan måles mikroskopisk - måske endda på nogen overtoner langt over det normalt hørbare område - det er ikke mig der har designet dem.

Jeg skælder dig ikke ud - jeg synes bare det er underligt du fortæller om noget der ikke er korrekt - der sidder ikke kondensatorer henover relækontakterne i en E202.   Jeg har repareret en hel del af dem - og aldrig har der været sådanne,  så forklaringen på mandens brum er ikke som du beskriver.  Den samtidige NAD 3080 havde også sine egne spøgelser , og gud fader bevares jeg har også set min del af dem, samt de gamle sjove Kenwood modeller fra samme tid.

Citér:
...  Til gengæld har jeg levet af at reparere på modellerne og ligesindede i henved tyve år

det er tænkeligt, jeg ved det ikke - jeg har været i branchen siden 74, og det er jo ikke din faglighed jeg stiller ? ved, men din forklaring omkring forstærkeren.

Citér:
...... så prøv evt og mål på dem om ikke de går i sving, og om ikke der i E-202'eren sidder kondensatroer på svjh. 100 eller 47nF inde i relæ'et eller på soklen. De er ikke i E-202'erens servicemanual, så der hjælper det ikke og kigge.

Nogen går i sving - men det er ikke nogen hovedregel på dem. Jeg kan sagtens huske dem jeg har repareret, og bevares, der er strøget et par relæer - ingen havde noget monteret.

Citér:
... Når vi er i rariteterne, kan da lige afsløres, at fx. Phase Linear 400 Series Two ligeledes kan have nogen ejendommelige tendenser - men her i forhold til den anvendte isoleringsskive, kølepasta samt montagemateriel til udgangstransistorerne.

Der er ukristeligt mange apparater der kan vise bizzare fejl med alderen - men dem må man så tage som de dukker op.

Jeg forholder mig til den tese der fremsættes omkring de kondensatorer nogen fabrikanter synes de skal montere. 

 

 

 

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 25 August 2012 kl. 04:12 | IP-adresse registreret  


Accuphase_E_202_loud_pops_while_warming


Accuphase E-202 loud pops while warming up

My recently acquired Accuphase E-202 integrated has two problems (possibly connected?). The first part of the problem is a
hum before the relay kicks in. The second part is the random length of time it takes for the relay to kick in (5-25 seconds
maybe). The third part of the problem is once the relay kicks in there are a series of random speaker-blowing pops which go
away after a few minutes. ..

The hum, as long as it is pretty low-level, is normal. On power-up, the 202 feeds a weak 60Hz signal through the output relay
and the speaker wires and speakers. If a low impedance (under 1.5 ohms) is detected, the protection prevents the relay
from engaging. The hum you hear is, of course, the 60Hz test signal. Its audibility will depend on the efficiency of your
speakers. The rest of your ...


Det kredsløb der omtales trænger måske til en justering på din E-202 !




Læs mere under

Accuphase-E-202-Service-Manual


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes