Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 17:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: På med vinylen - 2. del (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Hej Allanowich.

Jeg synes bestemt ikke at du skal skifte din trafo. Jeg bruger selv den lidt billigere HP-T5 på min nr. 2 pladespiller. Den spiller med en Ortofon MC3000/II, som impedansmæssigt er et ringe match med trafoen. Lige for tiden har jeg valgt at tilpasse den med modstande på indgangen. Eftersom Ortofonen har et ret lavt output, og modstanden sænker trafoens gain, burde det i teorien overhovedet ikke fungere, men det gør det altså på trods af det. Det er ikke helt så godt, som når jeg låner den Ortofon T3000 som jeg normalt bruger på nr. 1 pladespilleren, men det er faktisk overraskende tæt på.

Eftersom HP-T5 ikke kan skilles ad (Jeg antager at HP-T7 er identisk hvad dette angår), er det ikke muligt at montere modstandene internt (I det mindste ikke uden destruktive indgreb). Jeg har derfor valgt at tage et hanstik og et hunstik med et kort stykke kabel imellem, og så parallelkoble et af stikkene med modstanden. Igen en løsning, som i teorien er direkte dum, men som ikke desto mindre i praksis fungerer ret udemærket. Du kan derfor sagtens impedantilpasse din trafo, uden indgreb i din Acurus, uanset om du vælger at gøre det på primær eller sekundærsiden. Det eneste problem er den reducerede gain, som KAN være et problem med det lave output fra Benz´en.

Du skal iøvrigt være opmærksom på at mange af Benz modellerne har det bedst med en høj indgansimpedans. Eksempelvis er der mange som mener at Ruby har det bedst med en belastning på mellem 500 og 1000 ohm. Selv mener jeg at den er helt uacceptabel uanset hvilken impedans den arbejder i, men jeg er enig i at den er mindst ringe med en høj impedans.

Det er derfor absolut muligt at Gige har ret, når han siger at han har haft de bedste resultater med en relativt højimpedant trafo. De nyere Ortofon pu har det også bedst med en noget højere impedans end de gamle, så uden at kende ST80, vil jeg umiddelbart forvente at den impedansmæssigt ligger tæt på din Highphonic.

Jeg er ret sikker på at de Ortofon trafoer Jan Nielsen nævner vil være et uheldigt valg. T 30 er ganske enkelt ringe. Impedansomskifteren får den blot til at lyde dårligt på forskellige måder. Til lavimpedante pu mener jeg helt klart at den langt billigere T20 er et bedre valg. Men hverken T 20 eller T30 er i en kvalitet som på nogen måde kan retfærdiggøre at de kombineres med een af Benz topmodeller. T 2000 er nogenlunde acceptabel, men på alle de Ortofon pu jeg har prøvet den med (Mc 20 Super, MC 30 Super, Mc 30 Super II, MC 2000, Mc 70, MC 3000, Mc 3000/II og MC 5000) er T 3000 bare langt bedre. Jeg har prøvet min T3000 med en lånt Ruby, det var ikke nogen succes!. Jeg har ingen erfaringer med T5000, men eftersom den rent elektrisk minder en del om T3000, vil jeg forvente at den også er et ringe valg.

Hvis jeg skulle ud og købe ny pu i den aktuelle prisklasse, ville jeg nok ikke vælge en Benz, men jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til at kombinationen ikke skulle fungere. Jeg ville dog nok mene at en Ortofon fra Cadenza serien, og en bedre tonearm (Til samme samlede pris) ville give langt mere mening.

Jeg er iøvrigt ganske sikke på, at Allan hjertens gerne vil lade dig lytte til Benz i sin forretning, med din trafo hvis du tager den med. Hvis det så umiddelbart virker, så må du jeg se om hjemmetest er muligt.

Mvh. Lars.

PS: Hvis du beslutter dig for at skille dig af med din HP-T7, så ville jeg da være glad for en pb.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Først vil jeg lige sige, at jeg beholder min HP-T7 og at den ligesom din HP-T5 ikke kan åbnes uden vold. Det er min tanke, at pga alder, at jeg muligvis kunne finde på, at købe den Benz p u som min sidste pick up. Jeg spiller ikke konstant lp'er, så de holder i ret mange år. Typisk 10 år ad gangen efter jeg har fået godt styr på cd klangen/lyden, så det er dem jeg mest spiller. Lp'erne nydes så i ny og næ. Det er jo ret afslappende, at se pladen snurre, lidt knitren her og der, og så den fine klang fra lp'erne......en del af dem i hvertfald.  Men nu får vi at se, hvad jeg finder på de nærmeste uger angående den Benz.

 

PS: Skulle jeg alligevel finde på at sælge HP-T7, skal jeg nok huske på dig som den første.   



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Du skal iøvrigt være opmærksom på at mange af Benz modellerne har det bedst med en høj indgansimpedans. Eksempelvis er der mange som mener at Ruby har det bedst med en belastning på mellem 500 og 1000 ohm. Selv mener jeg at den er helt uacceptabel uanset hvilken impedans den arbejder i, men jeg er enig i at den er mindst ringe med en høj impedans.




T30 er helt sikkert en for ringe trafo i denne forbindelse, men den er specifikt lavet til pickupper med meget lave impedanser.

Var det ikke en trykfejl mht. til T 5000?  Hvis T 3000 virker, så må T 5000 bestemt også gøre det!

Mht. til Benz Ruby kan jeg kun give dig ret. Den lyder bedst med 1 kohm, men er stadig varm, fyldig og meget rund i gengivelsen. Velegnet til opera. Men på disse præmisser spiller min Ortofon SPU anderledes.

Den nye Benz Mikkel anmelder skiller sig ud fra de tidligere ved den lave impedans. Jeg tvivler på den vil befinde sig godt ind i 47 kohm. Lige præscis den model skal nok helst se ind i 5-10 ohm.

Tror ikke din impedanstilspasning på primæsiden af trafoen er god. Du skal nok hellere kigge på sekundær siden. Se evt. det link på viinylasylum der blev linket til først i tråden.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Jeppelindberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Tak for en paa mange maader rigtig god test af Benz TR, jeg skiftede selv fra Benz LP (ikke LP-S) til Benz TR for et par maaneder siden (Helius Omega/Verdier setup), og selvom jeg bruger en aktiv transistor preamp i form af den gamle, men super gode og musikalske Mark Levinson ML28 saa er TR i mit setup paa alle maader LP overlegen, jeg belaster TR pickuppen med 30 ohm (hvilket ikke er det samme som 30 ohm fra en trafo!) om det saa skyldes slid eller at de nye Benz modeller er forbedret ved jeg ikke, men forbedringen var meget markant, jeg valgte TR ud fra overbevisning om at lav modstand ville give nogen fordele og fordi jeg paa sigt vil gaa efter en kombination af trafo og tube preamp. Naaletrykket er sat til 1.8 gram, VTA er kritisk og der maa man lytte sig frem ...

Jeg har dog et kritik punkt!! og det er din sammenligning med en MCD500 CD/SACD maskine, laeserne kunne faa det indtryk at den er i "klasse" med et analog setup med en Benz TR. Jeg har haft baade MCD500 og MCD1100 (en del bedre) og en kraftigt modeficeret MCD1100 (meget bedre) og lyden naar efter min bedste overbevisning ikke lyden af mit pladespiller setup til sokkeholderne!!, jeg vil sige at pladespilleren formidler en helt anden og meget mere naturlig (plus alle hifi dyderne!) lyd som jeg aldrig har hoert fra en CD?SACD afspiller. Jeg tror maaske, selvom du fik fin lyd med den, at dit setup ikke helt kan udnytte det meget store potentiale der er i en Benz TR i en god arm og vaerk :-).

Mvh

Jeppe Lindberg

 

 

Til top Vis Jeppelindberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppelindberg
 
Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 226
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Audio Technica AT1000 - AT37E og AT36E har alle output på 0.1mv og en impedans på 3ohm (de kunne for 30 år siden)
- går iøvrigt fint at forstærke uden trafo med en PASS Xono.
Disse er fra tid til anden at finde på Ebay og koster et fragment af prisen på en ny nål i samme klasse.



__________________
Stilhed er mere end fraværet af lyd.
Til top Vis Dolce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dolce Besøg Dolce's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Jeppelindberg skrev:

Jeg har dog et kritik punkt!! og det er din sammenligning med en MCD500 CD/SACD maskine, laeserne kunne faa det indtryk at den er i "klasse" med et analog setup med en Benz TR. Jeg har haft baade MCD500 og MCD1100 (en del bedre) og en kraftigt modeficeret MCD1100 (meget bedre) og lyden naar efter min bedste overbevisning ikke lyden af mit pladespiller setup til sokkeholderne!!, jeg vil sige at pladespilleren formidler en helt anden og meget mere naturlig (plus alle hifi dyderne!) lyd som jeg aldrig har hoert fra en CD?SACD afspiller. Jeg tror maaske, selvom du fik fin lyd med den, at dit setup ikke helt kan udnytte det meget store potentiale der er i en Benz TR i en god arm og vaerk :-).

Mvh

Jeppe Lindberg

Hej Jeppe!

Det kan jeg sagtens følge dig i

Men jeg må som udgangspunkt skrive det, jeg oplever med mit setup, og være ærlig omkring det. Ellers ville mine anmeldelser være "ubrugelige" (det er der nogen, der mener alligevel! ).

Men det glæder mig, at du oplever - og her beskriver - at en Benz Ebony TR kan løftes langt videre op i lydkvalitet, i takt med at setup'et bliver endnu bedre.

Jeg er desværre ikke en mand med ubegrænsede midler, så jeg må have oplevelsen tilgode... jeg mener dog, at mit setup er nået et meget langt stykke af vejen  Jeg har flere gange været så priviligeret, at få lov at lytte til meeeget dyre setups. Og der er forbedringer, omend de er små, og tilsvarende dyre!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er også tilhænger af lav output MC pu. Problemet er selvfølgeligt at det efterfølgende trin skal kunne håndtere det lave output ( Denon DL-S1, 0,17mv og generator impedans 3-4 ohm). Her mener jeg at en trafo løsning tit kommer til kort. Både grundet den efterfølgende belastnings modstand (47K?) og ikke at forglemme (det teoretiske problem) med fasedrej.
Det er meget nemmere at forstærke aktivt! XONO og lignende er et godt valg (jeg bruger en modificeret Jasmine LP 2.0SE som ikke halter efter meget dyrere løsninger)
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Jeppelindberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel,

Du har helt ret, det er slet ikke altid det dyreste der lyder bedst, og kombinationen har meget at sige, det er det der goer vores hobby saa sjov

Mvh Jeppe

 

Til top Vis Jeppelindberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppelindberg
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hej Jan.

Nej, ikke nogen trykfejl angående T5000. Det jeg prøvede at sige, at jeg forventer at en T3000 vil være mere lavimpedant end godt er til Benz´en, og at jeg derfor forventer at T5000 også vil være mindre end optimal. Dette er ikke på nogen måde en nedvurdering af T5000, som jeg absolut tror er fremragende (Jeg overvejer faktisk at købe den du sælger for KSM), men jeg tror bare ikke at den er optimal i kobination med Benz.

Alle de Benz modeller jeg har hørt har haft det bedst ved impedanser som er højere end man umiddelbart kunne forvente, hvilket er baggrunden for at jeg mener at HP-T7 som vist må siges at høre til i mellemklassen (impedansmæssigt altså) sikkert kunne være et ret fornuftigt bud.

Jeg er ganske sikker på, at du har ret i at 47K vil være alt for meget, jeg har aldrig hørt en low output pu som virker optimalt ved så høj impedans.

Du har helt sikkert ret i at der bør eksperimenters med tilpasning på sekundærsiden af min trafo. Jeg skriver jo faktisk også, at den løsning jeg foreløbig har valgt, i teorien burde være håbløs, men at den på trods af det virker overrakende godt.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Lidt indspark:
Janils: IO Ltd har en elektromagnet, så den skal have en strømforsyning, hvilket gør den lidt anderledes = strømkabel ud til pick-up'en

Jeppe: Kan kun give dig ret i at en cd ALDRIG kan nå et godt vinyl setup til sokkeholderne.

Vedr. trafo impedans og riaa ditto, så kan man nøjes med meget lavere impedans med en trafo - uden at der er en endegyldig værdi, man bliver nok nød til at prøve sig frem til den rigtige værdi, eller have en riaa der kan det der.

Benz har 38 Ohm og anbefaler selv fra 380 og opad. Det passer jo godt med en faktor 10 for en elektronisk riaa, men hvad er impedansen for trafo? har hørt faktor 3-4 = 120-160 ohm
Et godt sted at få info er her: http://www.musicalsurroundings.com/cartr.html

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes