Analyse, 17. januar 2008
I nedenstående oversigt ses Bang & Olufsens væsentligste styrker, svagheder, muligheder og trusler.
____________
Styrker
: Unikke produkter, unikt design og et meget stærkt brand globalt.
: Ud over design er selve funktionaliteten i
B&O produkter unik, herunder også integreringen mellem
B&Os forskellige produkter, som hæver dem fra konkurrenterne.
: Kvaliteten af lyd i
B&O’s produkter er en styrke, som anvendes som konkurrenceparameter.
: Stærkt distributionsnet sikrer en fortsat klar profilering og differentiering af
B&Os produkter.
: Det er en kernekompetence, der er svær at kopiere, at Bang & Olufsen er meget dygtige til at behandle aluminiumsoverflader.
: Bang & Olufsen har historisk set vist god tilpasningsevne, når konjunkturerne vender, idet design og markedsføringsomkostningerne til en vis grad er mulige at justere.
____________
Svagheder
: Selvom
B&O produkter er unikke blandt audio- og TV-produkter, så konkurrerer koncernen i princippet med alle andre producenter af luksusgoder.
: Koncernens produkter er i høj grad konjunkturafhængige, idet forbruget af luksusgoder er særlig afhængig af den samfundsøkonomiske udvikling. Historisk set har der været en signifikant korrelation mellem BNP-vækst og koncernens omsætningsvækst.
: Hovedparten af Bang & Olufsens omkostninger er i DKK og EUR, hvilket er en svaghed i forhold til at en stigende del af omsætning realiseres i andre valutaer. Det indebærer også, at en fortsat faldende dollarkurs vil have negativ effekt.
: Koncernen er til en vis grad niche og har ikke midler til at satse på helt nye teknologier. For eksempel har
B&O endnu ikke udviklet et unikt digital audio-udstyr (foruden Beosound 6), hvilket kan komme til at koste i forhold til konkurrenter som for eksempel Apple.
_____________
Muligheder
: Digital audio-udstyr er endnu et uskrevet kapitel for koncernen. Det ”banebrydende” system, der lanceres i 2008 kan i tilfælde af succesrig lancering booste Bang & Olufsen.
: Den tekniske innovation er høj og tendensen er, at nye produkter lanceres oftere. Dette kan medvirke til at fremme koncernens omsætning, om end det kræver at produktlanceringerne ”rammer plet”.
: Bang & Olufsens afsætning i USA er fortsat meget begrænset og markedet rummer et meget stort vækstpotentiale for koncernen.
: Udvikling af nye forretningsområder, i lighed med de nye tiltag inden for stereoanlæg til biler og mobiltelefoner.
_____________
Trusler
: I takt med at den teknologiske udvikling accelererer, er der en risiko for at forbrugerne opprioriterer opdaterede funktionalitet frem for design.
: Forhandlerstrategien kan vise sig at øge Bang & Olufsens følsomhed overfor konjunktur-udsving, hvis hele butikker må lukke ved svigtende salg.
: Enkelte fejlslagne produktlanceringer kan have betydning for koncernens omsætning. Succes’en med de seneste produktlanceringer – ikke mindst Beovision 8 – er fortsat begrænset, og det må anses som en faktor, der også har været skyld i den svage udvikling i 2007/08.
: Koncernens vækst vurderes i højkonjunkturer at være hjulpet af stigende ejendomspriser og udnyttelsen af friværdi. Fortsat vigende huspriser vil yderligere indvirke negativt på koncernens salg.
____________________________________________________________ __
B&O analyse fra Sparnord.dk er nu 10 år gammel.
Er det så de rigtige dispositioner Bang & Olufsen har foretaget gennem de 10 år. ?
__________________
Mvh. Peter Pan. Se link -
DIN-RJ45-Adapter.-
PPsetup.-
Div.& Diy.