Regnskab fra B&O -
Den danske producent af højttalere B&O, har i det forgangne år vendt flere års minus til plus. B&O havde fremgang
i omsætning og bundlinje i regnskabsåret 2017/2018. Omsætningen steg 11 procent, og bundlinjen blev et overskud
på 81 millioner mod et underskud på 117 millioner i 2016/2017. Det viser selskabets regnskab, der dækker perioden
fra juni 2017 til og med maj 2018. Topchef Henrik Clausen er godt tilfreds.- Resultatet afspejler vores indsats for at
ændre vores forretningsmodel, lancere innovative produkter og styrke vores brand og distributionssetup, siger han i
en kommentar til regnskabet. Årets overskud er ifølge Ritzau Finans det første overskud for B&O siden regnskabsåret
14/15. Her var en indtægt fra salget af Automotive, der producerer lydudstyr til biler, med til at give sorte tal på bundlinjen.
Det seneste reelle overskud var i regnskabsåret 2011/2012. Den danske virksomhed fra Struer stod bag udstyr i luksus
klassen, men har i de senere år også satset på brandet B&O Play, der har en yngre målgruppe. Og den smarte lillebror
er ved at hale ind på den klassiske B&O-forretning. Over regnskabsåret 2017/2018 er omsætningen vokset 25 procent
for B&O Play, mens Bang & Olufsen voksede med en procent. Der er dog et lille stykke vej endnu, før lillebror overgår
den klassiske forretning, som havde en omsætning på 1,74 milliarder kroner. B&O Play, der producerer bærbare højttalere
og høretelefoner, nåede en omsætning på 1,55 milliarder kroner. De knap 3,3 milliarder i samlet omsætning er 11 procent
mere end sidste regnskabsår. Ifølge Henrik Clausen er det også B&O Play, der skal trække væksten fremover.-
De kategorier, der flytter sig hurtigst, er on-the-go-kategorierne, som ligger i vores Play-del, siger han til Ritzau Finans.
Og det er især kineserne, der i stigende grad køber B&O-produkterne. Kina har været vækstmotor det meste af året, og
det venter Henrik Clausen også vil være tilfældet i indeværende år. Samtidig begynder resten af verden også at komme
med. Kun i Europa halter det. -
Der er ikke noget galt med brandet. Men vi har udfordringer med, hvordan vi opbygger distributionen fremadrettet i Europa,
siger Henrik Clausen til Ritzau Finans. B&O har 284 butikker i Europa, 14 i Nordamerika, 31 i Kina og 81 i resten af verden.
Den samlede omsætning sidste år var fordelt med omkring halvdelen i Europas 284 butikker, mens de resterende 126
butikker stod for den anden halvdel. B&O venter en vækst i omsætningen på mere end ti procent i regnskabsåret 2018/2019.
ritzau / jubii.dk/nyheder. 12. Juli 2018.
__________________
Mvh. Peter Pan. Se link -
DIN-RJ45-Adapter.-
PPsetup.-
Div.& Diy.