Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2013 | 03:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af forum  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 450 - brændt af? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fantusdk
Ny bruger
Ny bruger

Bruger siden: 20 Januar 2012
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2012 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig lidt.

Holdte fest igår og mine DALI 450 spillede 7-8 timer på fuldt drøn på min godt nok lidt billige Pioneer VSX-921 receiver.

Til sidst begyndte Receiveren at blive meget varm og reducerede selv volumen virkede det til. Den blev dog presset op igen af gæsterne som ville høre høj musik.

Til sidst endte det med at der absolut ingen respons er i den ene højttaler og i den anden virker det kun til at diskanten spiller.

Nogen der har en ide til hvad der er sket? Kan de reddes på nogen måde eller er det bare synd og så må man ud og købe et par nye højttalere?

Til top Vis fantusdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fantusdk

CpChilli
Junior bruger
Junior bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juli 2012 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Du kan altid teste det ved at sætte en anden forstærker foran dem..
Men ja, det er altid en dårlig kombination med en halvsløv forstærker, og høj lyd niveau.
Til top Vis CpChilli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CpChilli

fantusdk
Ny bruger
Ny bruger

Sendt: 01 Juli 2012 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

CpChilli skrev:
Du kan altid teste det ved at sætte en anden forstærker foran dem..
Men ja, det er altid en dårlig kombination med en halvsløv forstærker, og høj lyd niveau.

Jeg har lige haft min gamle Sony STR50DA-ES på og den ene højttaler er total død ingen liv overhovedet og kun diskanten kører på den anden.

Skal jeg bare vinke farvel til dem eller kan man få dem repareret?

exciter
Fuldt medlem
Fuldt medlem

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 Juli 2012 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er om enhederne er brændt af eller om det "bare" er delefiltrene som har taget skade. Hvis det er delefiltrene så er det formentlig et spørgsmål om at udskifte de defekte kondensatorer eller modstande hvilket ikke behøver at være så dyrt. Er det enhederne så tror jeg det bliver for dyrt et projekt, og du er bedre tjent med at købe nogle helt andre højttalere.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

fantusdk
Ny bruger
Ny bruger

Sendt: 01 Juli 2012 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:
Spørgsmålet er om enhederne er brændt af eller om det "bare" er delefiltrene som har taget skade. Hvis det er delefiltrene så er det formentlig et spørgsmål om at udskifte de defekte kondensatorer eller modstande hvilket ikke behøver at være så dyrt. Er det enhederne så tror jeg det bliver for dyrt et projekt, og du er bedre tjent med at købe nogle helt andre højttalere.

Uden at vide det tror jeg enhederne er ok. Der blev ikke hørt nogen "mislyde" overhovedet.

Virker simpelthen bare som om at de stoppede med at spille.

Hvis det er delefiltrene og defekte kondensatorer eller modstande - så kan det måske laves uden at det koster det vilde?

Og hvor køber man de dele der passer til sådan et par DALI 450

CpChilli
Junior bruger
Junior bruger

Sendt: 01 Juli 2012 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt lyde som om de er færdige.
Det vil koste for mange penge og for meget bøvl at få dem repareret, i forhold til hvad du kan købe et nyt sæt til. De går
for 1000-1500kr for et nyt sæt brugte, og jeg tvivler på at de kan repareres for samme beløb.

Storebroderen, 850, går for 2-2500 kr.

Men inden du investere alt for mange penge i nye højtalere, som risikere at lide samme skæbne, må jeg nok anbefale dig
at købe en lidt bedre forstærker først. Det gir' altid problemer med en lille svag forstærker, der skal spille højt. Højtalerne
kunne ret sikkert godt have holdt til det, hvis de havde fået ren og ordentlig lyd fra forstærkeren hele aftenen.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben - Aalborg

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Juli 2012 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hiv enhederne ud og tjek om de kan sige noget - siger de intet, er de døde. En udskiftning af enhederne kan ikke betale sig medmindre at du er VIRKELIG glad for højttalerne, og derved vil ofre pengene på det.

fantusdk
Ny bruger
Ny bruger

Sendt: 01 Juli 2012 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

OK tak for de mange gode svar. Tror den skide receiver ryger på DBA.dk og så må jeg få købt en god kraftig receiver.

Var bare så forblændet af Pioneers lækre features og smarte App til min Ipad. Synes de andre producenter er lidt bagefter på den front.

Lige på falderebet kan nogen sige om DALI Zensor 7 vil være på højde med de gamle 450'ere hvis man nu skulle ud og købe nye?

CpChilli
Junior bruger
Junior bruger

Sendt: 01 Juli 2012 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv hørt Dali Zensor, men inden du investere i nye højtalere kan jeg anbefale dig at lytte til flere forskellige
mærker. Der findes rigtig mange gode små højtalere, fx fra system audio. Man får dem nærmest kastet i nakken brugt :)
Prøv tjek Køb Salg Bytte her på forum, og se om ikke der er nogen interessante sæt til salg nær din bopæl som du kan
tage ud og lytte til.

allanowich
Fuldt medlem
Fuldt medlem

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juli 2012 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Når nu der skal være lidt fest og lyst til høj musik, så husk lige, at når der kommer en del alkohol indenbords, så bliver hørelsen meget dårligere til at spotte forvrængning. Grænsen hvornår den opstår øges med indtagelsen af sprutten. Der skal derfor mere kul på før man hører forvrængning.

Thomas Geil
Super bruger
Super bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Juli 2012 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du er glad for din forstærker kan du nøjes med en effekt forstærker, kan se din pioneer har en pre out udgang.

Mvh Thomas

mollecon
Fuldt medlem
Fuldt medlem

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juli 2012 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Alternativet kunne være at anskaffe sig et par billige, semiprofesionelle højtalere, dedikeret til festbrug. Bilka har billige Prosonic (en tusse pr. stk.), 12" + HF-horn og indbygget forstærker. Næppe hifi, men sikkert OK til festen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Hylle
Bruger
Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 01 Juli 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogle reservedels basser og evt diskanter til Dali 400/450 liggende. Hvis du eller andre kunne være interesseret ,i at
købe dem, så giv mig et praj!
jeg ved ikke om det er i orden her at gøre opmærksom på dette i tråden, ellers regner jeg med moderatoren sletter indlægget.
Til top Vis Hylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hylle

Dennisk
Super bruger
Super bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Juli 2012 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Det lyder ikke til at du har surround?

Hvis du alligevel bare har to højttalere tilkoblet, ville du både få bedre lyd og mere power til dine fremtidige højttalere ved
at skifte receiveren ud med en stereoforstærker.
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk

fantusdk
Ny bruger
Ny bruger

Sendt: 23 Juli 2012 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Så har jeg måske fået fat et par nye Dali 450 til fornuftige penge. Samme sælger har en NAD 214 forstærker.

Kan nogen svare mig på om den kan sættes på PRE OUT på min lidt billige Pioneer VSX-921K på og vil det være noget værd for
lyden/stabiliteten?

Mvh Klaus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2013 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes