Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 10:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Video med rep. af gammelt sort-hvid TV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mutantaction
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2012
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg har lige set denne video hvor han reparerer et sort-hvid tv
der er i ret dårlig stand, for så at teste det med en Nintendo 64. lol

check den ud, den er sjov nok at se!

http://popbumper.dk/video.html

Hvor får man fat i sådanne tv??




Til top Vis Mutantaction's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mutantaction
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

ja -  den er ret sjov at se.

Det lyder meget sjovt når man tager det danske sprog, og hælder en masse popsmarte ord oven i :)

( og han lærer jo nok en dag, fordelen ved at huske at skrue ned for lydstyrken når man tænder noget )

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Mutantaction
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2012
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Eh? jeg bed ikke mærke i at det lyder anderledes end alt andet af sådan noget?

Ja, man får et chok hvis man ikke skruer ned for lyden
Til top Vis Mutantaction's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mutantaction
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Mutantaction skrev:
Eh? jeg bed ikke mærke i at det lyder anderledes end alt andet af sådan noget?


Jeg kunne nu godt høre hvad Jan mener, men vi er nok også nogenlunde samme alder.

Der blev ihvertfald brugt en del udtryk som ville være sort tale dengang fjernsynet var nyt.  

Jumper-wire, patche up, neckboard og slider f.eks.

Men sådan et projekt er jo sjovt nok, dog ikke noget jeg vil anbefale. Det er ret heldigt at han får det til at virke, da der sagtens kunne have været meget andet galt. Og så er det jo spildt at have skiftet en masse elektrolytter i blinde.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg en fortid i den branche hvor reparation af sådanne tossekasser var ens levevej, og det var da ganske andre udtryk vi brugte,  men sproget udvikler sig jo. 

(nogen mener så det er ved at blive lige vel amerikaniseret, men hva' pokker,  sådan er det)

en reparation af et knækket print blev foretaget ved at lægge en lus hen over brudstedet,  man lappede ikke på den vist måde ,  det er yderst dårligt håndværk man ser i klippet.

Vi patchede ikke up -  vi lappede sammen :)

8 tals stikket, blev kaldt et røvballestik dengang, eller ganske enkelt et shaverstik.

Vi kunne finde ud af at bruge en pincet så man ikke brændte nallerne.

Om højspændingen kørte,  kunne vi høre,  uden at ty til glimlamper -  man kan rent faktisk også mærke det med håndryggen.

Jeg synes da det er frisk gjort at kaste sig ud i sådan noget,  selv om man måske ikke just er udlært i faget -  hvorfor ikke ? man kan risikere at lære noget nyt.

dyrt dengang -  tjae.....  standardprisen for en 22" farvetosse var lidt over de 6tusinde, og det viste Grundig,  der kunne køre på 12volt i campinghytten var blandt de dyre 12"'ere ......

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Mutantaction
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2012
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes der går meget gammelsmands-surhed i den nu....jeg linkede(!) kun til
videoen fordi jeg tænkte at andre måske også bruger tid på at se sådan nogle
på nettet.

Når selv det at bruge en neon-lampe er dårligt - fordi det skal man altså kunne høre -
så bliver det for meget vrede for mig

Jeg synes arbejdet er ok, måske ikke prangende elle rnoget. Men han får skiftet en
40-pin(!) cpu i videoen med hans videospil. Det gøres nydeligt synes jeg.

Men se venligst bort fra tråden!

Til top Vis Mutantaction's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mutantaction
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

IKke for noget, Mutantaction,
med det lyder da som om det er dig, der er mest indebrændt,
det ka´ da ikke passe, at det absolut skal "vælte" med smileys
for at forstå folks humor, eller???,at en "gammel" radiomekaniker så synes, at noget af det, der bli´r lavet er lidt noget fusk/pjusk, skal der vel også være plads til i et forum, uden at du behøver at tage sådan på vej!!!!

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Mutantaction skrev:
Jeg synes der går meget gammelsmands-surhed i den nu....jeg linkede(!) kun til
videoen fordi jeg tænkte at andre måske også bruger tid på at se sådan nogle
på nettet.

Overså du jeg skrev den faktisk var sjov at se ?   Åbenbart.

Jeg ser en del af den slags videoer hist og her - og hygger mig over dem.

Mutantaction skrev:
Når selv det at bruge en neon-lampe er dårligt - fordi det skal man altså kunne høre -så bliver det for meget vrede for mig

Hvem snakker om vrede ?  Det er vist dig selv der bliver tøsesur fordi folk åbenbart ikke falder på halen over klippet og klapper i deres små luffer.  Måske du synes det er ok udført arbejde, men i mine øjne er det ikke iorden ( og den holdning har jeg vel ret til at have som fagmand, eller hür)

Det han viser er noget der tangerer køkkenbordsklamp,  men bevares, selv det er vel acceptabelt, når det bare bruges til underholdning ?  Jeg har bare en lidt anden holdning til det

Citér:
......Men se venligst bort fra tråden!

Næeh - hvorfor det  ?    Den er postet i det område her der kaldes vintage, hvor der er mange der på bedste vis prøver at holde liv i noget gammelt grej,  og jeg synes egentligt det er på sin plads at kommentere et eksempel på hvordan man ikke bør udføre reparationer.

(Soleklart vil det være på sin plads at man så samtidigt fortæller hvordan en sådan reparation skal udføres korrekt)

Du har ret til at mene hvad du vil -  men du kan nok ikke vælge hvad folk skriver :)

Du skulle bare ane hvordan en del amerikanere på et andet forum kæmper en kamp for at holde liv i deres gamle spolebåndoptagere, og faktisk sætter pris på at nogen gider komme med kritik af deres arbejde - de søger at udføre reparationer så flot og korrekt som overhovedet muligt, kritik er jo ikke nødvendigtvis negativt, men det tror mange unge mennesker vist i dag.   ( - jeg gætter på du ikke er 30+ )

EDIT : du spurgte hvor man finder sådanne sorthvid tv -  jeg tror mange kræmmermarkeder er yderst leveringsdygtige



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes det er meget relavant og interresant, det Jan siger.  

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Mutantaction
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2012
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Okok, jeg trækker det tilbage, du har valide(!) pointer pointer. Det var mig der var
der var indebrændt. Jeg tænkte mere på TVet i videoen end fremgangsmåden

Nej, jeg er en del under 30....Men jeg forstår konceptet at vi godt må kræve
noget af hinanden..som du gør mht. videoen.

Jeg kunne tænke mig at vide hvorfor 'lus' ikke bør sættes som han gør?





Til top Vis Mutantaction's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mutantaction
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 06 Juli 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Ofte er der en ganske god grund til at printbanerne er udlagt som de er, det kan af og til være af hensyn til støj eller elektrisk påvirkning.   (gensidig påvirkning banerne mellem)   Men også af den simple grund at man , hvis man lapper printbaner på den viste måde, kan risikere at ledningerne bliver klemt, når bagbekldningen monteres igen.  ( det er set mange gange )

Hvis et print er revnet, plejer man også at lave et stop hul,  så revnen ikke fortsætter.

Hvis man renser printbanen af - 4-8 millimeter, eller hvad der er formålstjenligt, på begge sider af bruddet,  og lægger en tråd henover bruddet  (tråden loddes selvfølgeligt) - så har man alle chancher for et velfungerende apparat bagefter,  der ikke laver yderligere bøvl.

se evt : http://www.youtube.com/watch?v=g6_piarjTKI

mht kræve noget af hinanden / stille krav -  så er det søreme da en af de store udfordringer jeg har i mit daglige virke, jeg vil gerne have de unge lærer at udføre korrekte reparationer,  og samtidig få forståelse for hvorfor det skal gøres korrekt.  Det er med til at give dem en fagmæssigt stolthed, og gøre dem lidt mere stolte af, hvad de faktisk er i stand til at præstere.

mange tror at bare de har lært at smøre tin på en loddekolbe, så kan de også lave tingene korrekt -  der er et stykke vej endnu :)

Mit område er ikke elektrikkere, men kan du forestille dig de nok lærer at pille med strøm, men ikke får lært at lave det fagmæssigt korrekt,  med risiko for brandfare til følge ?

Et TV kan bryde i brand, hvis en reparation er dårligt udført,  og der er skam en del tossekasser gennem tiden, der har aflivet hele husstande,  folk og fæ inkluderet.

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes