| Forfatter |
|
PTHJ Super bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
| Sendt: 24 Juli 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mangler nogle gode tynde, bløde og vellydende ledninger til min tonearm...nogen der kan anbefale nogen, der er til at betale ?.. er nok mest til kobber..
Jeg vil gerne have det i et ubrudt stykke, fra pickup og frem til Riaa.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel Gige Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1154
|
| Sendt: 24 Juli 2012 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Incognito/Cardas er ey godt bud.
__________________ Med venlig hilsen,
Mikkel, Redaktør og Indehaver.
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Super bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2012 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Mikkel, det ved jeg...meeen 1500,- + for et sæt tonearmskabler.  ...der må være alternativer til en mere menneskelig pris
|
| Til top |
|
| |
Mercury Fuldt medlem

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1789
|
| Sendt: 24 Juli 2012 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er de vigtigste "kabel-penge" du nogensinde kommer til at betale, så hvorfor være fedtet her. Du kan stort set ikke finde et mere optimalt sted at satse på kvalitet end hos de ledninger der kommer lige efter den lille bitte bitte generator som sidder og arbejder på højtryk......
AudioNote kunne være et godt alternativ, eller Nordost.
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Super bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury, det har du så evigt ret i  Jeg burde nok ha fortalt, at det er til min gamle reserve pladespiller af en Rega Planar 2
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Udelukket fra forum

Medlyd - distributør af Rega
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 568
|
| Sendt: 25 Juli 2012 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Behold du bare de originalt monterede kabler, de er af en høj kobberkvalitet og isoleret med et materiale der gør dem fleksible
og dermed velegnede til en tonearm. Du kan selvfølgelig investere 1500,- i et andet kobberkabel, der som følge af en
ekstravagant prissætning "må være bedre" , men det er de såmænd ikke. Send de 1500,- til Røde kors, få bedre samvittighed
og bibehold den gode lyd der er i din arm.
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
Mercury Fuldt medlem

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1789
|
| Sendt: 25 Juli 2012 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ skrev:
Mercury, det har du så evigt ret i Jeg burde nok ha fortalt, at det er til min gamle reserve pladespiller af en Rega Planar
2
|
|
|
Nu ved jeg ikke om de ledninger er ført helt hen til pickupen's terminaler, eller om der er "Headshellcables", du ved de der
3 cm lange små farvere ledninger. Hvis du har de ledninger så kan jeg anbefale at købe Ortofons næstbedste, de koster
ikke mere end 400 kr for et sæt og her fik jeg ihvertfald lidt af en opvågning.
HiFiCollective har mange bud på meget tynde ledere i eksotiske materialer :O)
|
| Til top |
|
| |
Bulletdodger Branchemedlem

HiFi Forum
Bruger siden: 26 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 239
|
| Sendt: 25 Juli 2012 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej Behold du bare de originalt monterede kabler, de er af en høj kobberkvalitet og isoleret med et materiale der gør dem fleksible og dermed velegnede til en tonearm. Du kan selvfølgelig investere 1500,- i et andet kobberkabel, der som følge af en ekstravagant prissætning "må være bedre" , men det er de såmænd ikke. Send de 1500,- til Røde kors, få bedre samvittighed og bibehold den gode lyd der er i din arm. |
|
|
+1 
|
| Til top |
|
| |
MortenB Fuldt medlem

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 25 Juli 2012 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne her type Cardas synes jeg er velegnet til det formål du nævner, og de er absolut betalbare: http://www.partsconnexion.com/product1011.htmlMan afisolerer bare et stykke, der trækkes inde i armen, og fra bunden af armen starter den del af kablet som stadig har skærm og isolering. På den måde kan der let laves et godt tonearmskabel i ét stykke frem til din RIAA.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1333
|
| Sendt: 25 Juli 2012 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej PTHJ
Hvis 1500 er for meget for et fiks og færdig kit, kan van den hul MCS-150 til ca. 1000 kr/m + stil måske være et bedre valg for dig. Du kan måske "nøjes" med meget kortere længde afhængig af placeringen af din RIAA. Du skal være obs på at kablerne til tonearmen skal være feksible og tynde, derfor er VDH og Incognito (i kobber versionen er det Cardas kabel) et optimalt valg, og lavet til formålet. VDH keblet benyttes af f.eks SME. Alternativet kan være en anden tonearm hvor kablerne er bedre end din Rega arm. Men Rega armen er til prisen ganske god. Glem alt om Bent Medlyd's sædvanlige stroffe om at "alt hvad Rega har lavet kan ikke forbedres" for selvfølgelig kan det jo det. HVorfor har Rega ellers opgraderet deres produkter løbende (som de har været nødsaget til) og hvorfor laver Rega f.eks. en RB1000 arm, så brug ørene - ikke fordomme.
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Super bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2012 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej
Behold du bare de originalt monterede kabler, de er af en høj kobberkvalitet og isoleret med et materiale der gør dem fleksible
og dermed velegnede til en tonearm. Du kan selvfølgelig investere 1500,- i et andet kobberkabel, der som følge af en
ekstravagant prissætning "må være bedre" , men det er de såmænd ikke. Send de 1500,- til Røde kors, få bedre samvittighed
og bibehold den gode lyd der er i din arm. |
|
|
Bent, nu er det bare sådan, at der er brum, og udfald i lyden når jeg bruger min Rega Planar 2.. udfaldene typisk i starten af afspilningen af en LP. så vil mene at det er det interne kabling der er blevet træt...eller kan det tænkes der er en defekt i min Rega Elys II pickup ?.. har prøvet med ande riaa, så det er ikke der fejlen ligger
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Super bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2012 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Denne her type Cardas synes jeg er velegnet til det formål du nævner, og de er absolut betalbare:
http://www.partsconnexion.com/product1011.html
Man afisolerer bare et stykke, der trækkes inde i armen, og fra bunden af armen starter den del af kablet som stadig har skærm og isolering. På den måde kan der let laves et godt tonearmskabel i ét stykke frem til din RIAA.
|
|
|
det lyder jo umiddelbart billigt, men hvad med told og forsendelse?...33awg er de tynde nok til ikke at give problemer med frigangen i lejerne i armen ?
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Super bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2012 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
|
hej PTHJ
Hvis 1500 er for meget for et fiks og færdig kit, kan van den hul MCS-150 til ca. 1000 kr/m + stil måske være et bedre valg for dig. Du kan måske "nøjes" med meget kortere længde afhængig af placeringen af din RIAA. Du skal være obs på at kablerne til tonearmen skal være feksible og tynde, derfor er VDH og Incognito (i kobber versionen er det Cardas kabel) et optimalt valg, og lavet til formålet. VDH keblet benyttes af f.eks SME. Alternativet kan være en anden tonearm hvor kablerne er bedre end din Rega arm. Men Rega armen er til prisen ganske god. Glem alt om Bent Medlyd's sædvanlige stroffe om at "alt hvad Rega har lavet kan ikke forbedres" for selvfølgelig kan det jo det. HVorfor har Rega ellers opgraderet deres produkter løbende (som de har været nødsaget til) og hvorfor laver Rega f.eks. en RB1000 arm, så brug ørene - ikke fordomme.
|
|
|
Er VDH lederne de samme som bruges i SME IV eller V ?
Havde på et tidspunkt en SME 20/ SME V Gold, og lånte en SME IV der efter hvad jeg havde hørt skulle lyde bedre en V...OG det gjorde den i mit setup.. åbenbart forskellen på sølv og kobber 
|
| Til top |
|
| |
MortenB Fuldt medlem

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 26 Juli 2012 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ skrev:
TRX850 skrev:
Denne her type Cardas synes jeg er velegnet til det formål du nævner, og de er absolut betalbare:
http://www.partsconnexion.com/product1011.html
Man afisolerer bare et stykke, der trækkes inde i armen, og fra bunden af armen starter den del af kablet som stadig har skærm og isolering. På den måde kan der let laves et godt tonearmskabel i ét stykke frem til din RIAA.
|
|
|
det lyder jo umiddelbart billigt, men hvad med told og forsendelse?...33awg er de tynde nok til ikke at give problemer med frigangen i lejerne i armen ?
|
|
|
De er lige så tynde/tykke som alle andre Cardas tonearm wires, og de fleste andre tonearm wires er også 33 awg, så det er helt efter bogen. Forsendelse, det betaler du jo når du køber varene, ligesom ved enhver anden web-shop. Om der kommer told på eller ej er lidt forskelligt. Nogen gange går sådan nogle småting, der bliver sendt i en kuvert lige igennem, andre gange kommer der lidt told på. Parts Connexion er fine at handle med og har som regel altid tingene på lager, men du kan sikkert også bestille det samme Cardas kabel ved ''den lokale'' her i DK. __________________ Hilsen, Morten
Musik i mellageret
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Udelukket fra forum

Medlyd - distributør af Rega
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 568
|
| Sendt: 26 Juli 2012 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gli
Nu defineres fordomme ved, at man dømmer på forhånd, altså, at man ikke har indhentet de erfaringer der muliggør en
dom. Jeg har mere end de fleste skiftet kabler i ganske mange arme også Rega-arme, fordi jeg, i mine unge dage havde
fordomme omkring Rega`s armkabler, altså antog, at en så mekanisk godt bygget arm til så lav en pris måtte have
svagheder i lige netop kablerne. Utalige sammenligninger efter er dommen så, at det er spild af penge, i bedste fald eller
forringede arme, i værste fald.
Vi leder alle efter den nemme løsning der gør livet lettere eller bedre, derfor er armkablerne i Rega-arme det der har folks
fokus, men som det gamle ordsprog lyder "hvis det lyder for godt til, at være sandt, så er det fordi det ikke er sandt" Der er
noget man skal vurdere sandsynligheden af, som måske gør det nemmere, at vælge. 1: Nye armkabler løfter en Rega-
arm`s gengivelse til et langt højere niveau, men ingen har fortalt Rega det i de snart 40 år de har lavet pladespillere og
Rega har overhovedet ikke tænkt på, at afprøve det ! 2: Nogle producenter, der ikke har kapacitet og evner til, at lave den
høje mekaniske kvalitet der er i Rega-armene, prøver istedet, at tjene penge på, at overbevise folk om, at 20cm hårtynde
kobberkabler viklet som nissenæsehår af en særlig og sjælden slags kobber med et andet og mere eksotisk klingende navn ,
lyder så fantastisk meget bedre, at armen kunne sælges for det dobbelte. Nu er frembringelsen af tynde kobberkabler nok
ikke det mest problematiske, hvorfor det kan synes mærkeligt, at Rega ikke selv, når nu det er så fantastisk meget bedre,
fremstiller disse højavance produkter.
Det er jo rigtigt som du skriver, at Rega laver bedre arme end en RB 300/301 men det der måske ikke er så tydeligt er, at i
ingen af de dyrere Regaarme sidder der kabler der adskiller sig fra dem der sidder i de billigste arme. Med andre ord, så er
det altså ikke kablet der gøre armene bedre, men en endnu højere mekanisk kvalitet og endnu mindre tolerancer. Det gør
en forskel der kan høres, men det er til gengæld både tidskrævende, vanskeligt og rèelt bekosteligt, at lave disse
forbedringer, hvorfor armene bliver dyrere.
Rega laver OEM arme til rigtigt mange pladespillerproducenter der selv vælger, hvilket kable der skal sidde i "deres" arme,
så Rega har om nogen afprøvet arme med alle mulige eksotiske kabler i og konklusionen er at de forskelle der er, er små,
men hvis et kabel skal udpeges som det bedste, så er det...ja gæt selv.
Rega har som udgangspunkt i alt de laver, at det skal gøre en forskel og eksotiske kabler gør ingen nævneværdig forskel
der bare tilnærmelsesvis berettiger fantasipriserne, hvorfor det ville være spild af kundens penge, at putte dem i armen.
Dit Regakabel er med garanti ikke "slidt" men det kan da være, at der er et problem med pick uppen.
Jeg er ked af, hvis jeg er lidt lyseslukker her, det ville jo være dejligt om de nemme løsninger var dem der virkelig battede,
men det er de sjældent for ikke, at sige uhyre aldrig.
PTHJ, jeg hjælper dig gerne med, at tjekke din pick up, hvis ikke du hellere vil stirre på en nøgen Kejser
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
allanowich Fuldt medlem

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5860
|
| Sendt: 26 Juli 2012 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brummet kan skyldes manglende stel ledning. Denne er vist koblet samme med stel kappen på stikkene på en Rega arm. Men prøv at lave en separat ledning fra arm til riaa/forstærker chassiet.  __________________ Snell A2*Acurus-A150-RL11-P10*Thorens TD321*Helius Aurum*HighPhonic HP T7*Benz Micro Gold*Poly Push*Vincent CD400* D*A*D DAC 10*Panasonic 37"*Sony DVD*Argon HA1*AKG 280 Parabolic* P.Körner el filter*
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Super bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2012 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige monteret en Denon DL-103D...og umiddelbart er alt som det skal være, igen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Fuldt medlem

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5860
|
| Sendt: 26 Juli 2012 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ skrev:
Har lige monteret en Denon DL-103D...og umiddelbart er alt som det skal være, igen  |
|
|
Det er jo en dejlig pick up.  __________________ Snell A2*Acurus-A150-RL11-P10*Thorens TD321*Helius Aurum*HighPhonic HP T7*Benz Micro Gold*Poly Push*Vincent CD400* D*A*D DAC 10*Panasonic 37"*Sony DVD*Argon HA1*AKG 280 Parabolic* P.Körner el filter*
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Super bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2012 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, dejlig pickup...men endnu mere dejligt at det fungerer 
Så det må være min Rega Elys II der er defekt...den ser ellers fin ud, men må være noget invendigt 
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1333
|
| Sendt: 26 Juli 2012 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Bent, vi har jo været der så mange gange og jeg kan godt forstå at du holde fast i din overbevisning. Men kobber er jo ikke bare kobber for så kostede alle kobber kabler jo det samme, og vil lyde ens - det gør det bare ikke. Så er den ikke længere.
Men billige kobber tråde til tonearmen - kan du købe Cardas til fornuftige penge så gør det. Løsningen med at strippe de sidste (eller de første) 20 cm er da en fin løsning. VDH MCS-150M data
| Eff. Conductor Ø/Eq. AWG No./Strands: |
0.0175 mm² / AWG 34.6 / 7 | så Cardas på 33 AWG er vis ok Køber du kun få få penge tror jeg ikke tolderne tager notits af det.
|
| Til top |
|
| |