Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2024 | 16:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Carlsson setup med GamuT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 01 September 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Jeg har hørt Carlsson med integreret Primare, og det var en fornøjelse.



Det vil kigge lidt på så, tak for tippet
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan
 
Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 01 September 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Uden at have læst de øvrige indlæg i tråden...

Fedt anlæg! Og hamrende cool at du som 17-årig ikke er faldet i CV-fælden (no offence), men rent faktisk har fundet dig noget
grej der er atypisk og som sikkert spiller fremragende

Det må også være lidt fedt selv at have været med til at sætte kasserne i stand, og sørge for at de er vækket til live igen.

Thumbs up herfra


TAK!
Jeg er også super glad for det
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 01 September 2012 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Carlsson-fan skrev:
Hej alle sammen

Jeg kan se der ikke sket så meget herinde den sidste måneds tid, men tænkte om i havde lyst til hjælpe mig lidt, jeg går og
overvejer at købe ny forstærker (helst transistor) er der nogle der har nogen gode idéer?

Mvh
Carlsson-fan

prøv at støve noget Holfi op og lyt til det, det vil jeg mener er et godt valg til dine højttaler

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 01 September 2012 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

Carlsson-fan skrev:
Hej alle sammen Jeg kan se der ikke sket så meget herinde den sidste måneds tid,
men tænkte om i havde lyst til hjælpe mig lidt, jeg går og overvejer at købe ny forstærker (helst transistor) er der nogle der
har nogen gode idéer? Mvh Carlsson-fan


prøv at støve noget Holfi op og lyt til det, det vil jeg mener er et godt valg til dine højttaler



Okay er der nogle bestemte modeller der er interessante?
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 01 September 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Dansk/Svenske Copland kunne være et godt bud til Carlsson. Det er hybrider med rør/transistor. Skal nok købes brugt pga pris lidt over det du satser på. Google på det. F.eks modellen CSA-14.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 01 September 2012 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Carlsson-fan skrev:
nhj4 skrev:

Carlsson-fan skrev:
Hej alle sammen Jeg kan se der ikke sket så meget herinde den sidste måneds tid,
men tænkte om i havde lyst til hjælpe mig lidt, jeg går og overvejer at købe ny forstærker (helst transistor) er der nogle der
har nogen gode idéer? Mvh Carlsson-fan


prøv at støve noget Holfi op og lyt til det, det vil jeg mener er et godt valg til dine højttaler



Okay er der nogle bestemte modeller der er interessante?

Holfi Integra 88 er en god kraftig forstærker der fra og jeg vil mene at den ville klæde dine højttaler.

prøv at lyt til deres cd´er også, husk at det er dine øre der bestemmer og penge pung

 

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 01 September 2012 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Eller Integra 8 og Holfi Integra eller Audis.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Jaco
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 216
Sendt: 01 September 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Havde nok valgt at skjule de store kabler foran bagved!
Til top Vis Jaco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaco
 
Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 02 September 2012 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Jaco skrev:
Havde nok valgt at skjule de store kabler foran bagved!


Har prøvet men kablerne er ikke specielt bøjelige så de kan ikke være omme bagved, det er faktisk sådan, at fra forstærker
er kablerne nødt til at krydse hinanden for at de ligge så "pæne" som de gør
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan
 
Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 02 September 2012 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Dansk/Svenske Copland kunne være et godt bud til Carlsson. Det er hybrider med rør/transistor. Skal
nok købes brugt pga pris lidt over det du satser på. Google på det. F.eks modellen CSA-14.


Det ser i hvert fald interessant ud, men nu må jeg se, lige gyldig hvad der end bliver skal jeg først hører det på mit anlæg der
hjemme.
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan
 
Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 02 September 2012 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Carlsson-fan skrev:
nhj4 skrev:

Carlsson-fan skrev:
Hej alle sammen Jeg kan se der ikke sket så meget herinde den sidste måneds tid, men tænkte om i
havde lyst til hjælpe mig lidt, jeg går og overvejer at købe ny forstærker (helst transistor) er der nogle der har nogen gode
idéer? Mvh Carlsson-fan


prøv at støve noget Holfi op og lyt til det, det vil jeg mener er et godt valg til dine højttaler


Okay er der nogle bestemte modeller der er interessante?


Holfi Integra 88 er en god kraftig forstærker der fra og jeg vil mene at den ville klæde dine højttaler.


prøv at lyt til deres cd´er også, husk at det er dine øre der bestemmer og penge pung


 



Jeg vil nok sige det er mere pengepungen end ørene der bestemmer ellers stod der noget helt andet
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 02 September 2012 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Carlsson-fan skrev:
Jaco skrev:
Havde nok valgt at skjule de store kabler foran bagved!


Har prøvet men kablerne er ikke specielt bøjelige så de kan ikke være omme bagved, det er faktisk sådan, at fra forstærker
er kablerne nødt til at krydse hinanden for at de ligge så "pæne" som de gør
Det er jo ægerligt, at kabler er sorte eller skifergrå. Havde de nu været hvide eller beige, ville man ikke lægge sig meget mærke til dem. Bortset fra det, så er det jo dig og din afgørelse om hvad du kan leve med. Men de har jo kunnet fås i lyse udgaver førhen.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 11 September 2012 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hej alle herinde

jeg skrev for lidt tid siden, at jeg var på udkig efter en ny forstærker, så ville hører om der nogen der har nogle erfaringer
med den.

forstærkeren der er på tale her er en: GamuT Di-150

hilsen
Carlsson-fan
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 11 September 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Den er i hverfald guf.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 11 September 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Den er i hverfald guf.


Det var også min tanke
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 985
Sendt: 11 September 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg ser først tråden nu, og glædes over sådan en ung gut interesserer sig for rigtig hifi.

Jeg har flere gange besøgt Stig Carlsson i Stockholm, og hans filosofi var, at højttalere skulle kunne spille i almindelige rum. Derfor var hans stue en alm. stue, dog forholdsvis stor, og bred. Hans tilstødende stue var målelaboratioret! Trods det, at hans højttalere ikke var specielt dyre, spændte han virkelig dyrt grej foran. Jeg husker ikke apparaterne, men vidste dengang, at der var tale om ultra high-end og dyrt grej. Der var kælet for alle de detaljer, vi i dag også går op i: elektronik, kabler, stik, mv.

Det lød saftsuseme også virkelig godt. Det der med, at lyden var nede ved gulvet gjaldt ikke hos ham. Du havde hele orkestret placeret foran dig, og lige i ørehøjde, som om væggen bag højttalerne var revet ned, og der var 25 meter dybt hul, og derinde stod de alle sammen og spillede. Det lød sgu fedt. De små 6½" basser anvender bagvæggens forstærkning, mellemtone og diskants udstråling er dæmpet til siden og bagud med filt, så den del af frekvenssprektret ikke reflekteres og dermed sløres - et gennemtænkt og dokumenterbart måleligt fantastisk princip, som vil passe i rigtig mange moderne stuer. De skulle have meget større udbredelse. Hvis folk gik op i lyd ville der stå mange flere moderne Carlson-sønner i hjemmene, og de fylder heller ikke meget!

Jeg anskaffede mig kort efter et sæt OA 52. Der var problemer med den "raslende" Peerless diskant, for min elektronik kostede ikke en bondegård, så den coatede jeg, og modificerede også bassen lidt, men havde jo stadikvæk ikke high-end elektronik spændt for. Solgte senere sættes til nævnte John Larsen, som har udviklet videre på principperne.

Havde jeg i dag en stue der var som en moderne koldt-ekko-lydende stue, stod der et par moderne Carlsson højttalere, eller et sæt af de gamle.

Mit råd: behold dem, hvis det ikke lyder flot, storladent, detaljeret og engagerende, så søg videre med signalkilde og elektronik. For med dine højttalere kan du nå meget længere end man tror. Jeg tror noget Holfi er velegnet.



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 65
Sendt: 12 September 2012 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Jeg ser først tråden nu, og glædes over sådan en ung gut interesserer sig for rigtig hifi.Jeg har flere gange besøgt Stig
Carlsson i Stockholm, og hans filosofi var, at højttalere skulle kunne spille i almindelige rum. Derfor var hans stue en alm.
stue, dog forholdsvis stor, og bred. Hans tilstødende stue var målelaboratioret! Trods det, at hans højttalere ikke var specielt
dyre, spændte han virkelig dyrt grej foran. Jeg husker ikke apparaterne, men vidste dengang, at der var tale om ultra high-
end og dyrt grej. Der var kælet for alle de detaljer, vi i dag også går op i: elektronik, kabler, stik, mv.Det lød saftsuseme også
virkelig godt. Det der med, at lyden var nede ved gulvet gjaldt ikke hos ham. Du havde hele orkestret placeret foran dig, og
lige i ørehøjde, som om væggen bag højttalerne var revet ned, og der var 25 meter dybt hul, og derinde stod de alle sammen
og spillede. Det lød sgu fedt. De små 6½" basser anvender bagvæggens forstærkning, mellemtone og diskants udstråling er
dæmpet til siden og bagud med filt, så den del af frekvenssprektret ikke reflekteres og dermed sløres - et gennemtænkt og
dokumenterbart måleligt fantastisk princip, som vil passe i rigtig mange moderne stuer. De skulle have meget større
udbredelse. Hvis folk gik op i lyd ville der stå mange flere moderne Carlson-sønner i hjemmene, og de fylder heller ikke
meget!Jeg anskaffede mig kort efter et sæt OA 52. Der var problemer med den "raslende" Peerless diskant, for min elektronik
kostede ikke en bondegård, så den coatede jeg, og modificerede også bassen lidt, men havde jo stadikvæk ikke high-end
elektronik spændt for. Solgte senere sættes til nævnte John Larsen, som har udviklet videre på principperne.Havde jeg i dag
en stue der var som en moderne koldt-ekko-lydende stue, stod der et par moderne Carlsson højttalere, eller et sæt af de
gamle.Mit råd: behold dem, hvis det ikke lyder flot, storladent, detaljeret og engagerende, så søg videre med signalkilde og
elektronik. For med dine højttalere kan du nå meget længere end man tror. Jeg tror noget Holfi er velegnet.




Fedt at hører nogle der har besøgt Stig Carlsson!!!

Mht. højttalerne har jeg heller ikke planer om at sælge dem på nogen måde, jeg synes de er super fede og spiller ganske
udemærket, så de får lov til at stå i mit setup det næste lange stykke tid.

Jeg går også lidt med drømmen om en dag, at eje Carlssons OA-52, OA-50 og OA-58 for derved sammen med mine OA-51 at
have Carlssons fire mest populære modeller
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 12 September 2012 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Du har i hvertfald noget ikke så mange andre her har.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
- Erik A -
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 15 September 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hej Carlsson fan,

Jeg mener ikke du skal tage fejl af Rotel. Til prisen er det et rigtig godt valg. Skal du videre, kommer det til at koste en del
mere vil jeg mene.
Rør er for de "hellige", så jeg vil anbefale en transistor forstærker.
Rør kan være rigtig gode i det rigtige set-up, med der kan også være mange problemer med dem.
Dynaudio har lige udstillet med tyske Octave, og det ser anmelderne ud til at være rimelig begejstrede for.

I første omgang er der jo Arcam FMJ serien, derefter Musical Fidelity, Hegel, Naim, Primare, Plinius, Edge og Bladelius. I
den høje ende vil jeg antage at de tunge mærker som Lavardin, Moon, Accuphase, Krell og Mark Levinson befinder sig,
hvis du fortsat vil arbejde med integrerede transistor forstærkere.
Skal du helt op i ypperklassen er der ASR eller de Danske GamuT og Gryphon.
John Larsen har tidligere spillet på Sirius og GamuT på udstillingerne med sine egne Larsen 6 og Larsen 8, så f.eks en
GamuT DI150 vil sikkert bringe det bedste ud af dine Carlsson højttalere, men så skal der også investeres en del.
Der er ikke mange til salg brugt, men du kan jo være heldig.
GamuT vil jeg generelt ikke være bekymret for at købe brugt, de er af en god kvalitet og de kan løbende serviceres hvis
der skulle opstå et problem. Det samme kan sikert siges om de andre top mærker.
GamuT blev overtaget af Kvist Industries for 2-3 år siden, så de har fået styr på økonomien igen.


Skal du videre herfra så er det nok en deling mellem for og effektdorstærkere, men så er mulighederne også uendelige, og
desværre også meget dyre.

Happy Hunting
Til top Vis - Erik A -'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af - Erik A -
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 15 September 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

- Erik A - skrev:
Hej Carlsson fan,

Rør er for de "hellige", der må du lige tale for dig selv, det enste problem med rør er udgangs traforne, vis de ikke er ok så knækker filmen der, der er sku også mange trans der ikke burte være på markede hvad der angår pris og op set, husk på at det er komponendterne i den siste ende der bestemer lyden og den måde det er bygget på og det gæller alt elektronik

Happy Hunting

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes