Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2013 | 15:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af forum  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Mørch UP-4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Enthusiast
Bruger
Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 August 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Har lige fået en Thorens TD321 med en Mørch UP-4 tonearm ind ad døren til tests.

Kan ved første øjekast se, at tonearmen mangler nogle kontravægte.
Pt. sidder der kun 1 vægt med sidepladeret hul (så man kan justere sidevers tip på armen).

Armen ser ud til at bevæge sig meget glidende og flot og selv med kun den ene kontravægt har jeg formået at justere den nok til at den monterede pick-up (ortofon OM10) tracker pænt.

Hvad skal man være opmærksom på med denne tonearm?
Har den nogle kendte skavanker, man skal kigge efter? Bør man skifte gammel silikone-olie i pivot'en?

Kommentarer til Thorens værket er også meget velkomne. Det skal formentlig have en ny rem.

DIY SS15W / Vifa XT25
Denon DCD-3560
Thorens TD321 MKII / Mørch UP-4
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast

Analogueman
Super bruger
Super bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 02 August 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tillykke med Mørcharmen - den er vældig musikalsk og samtidig en af de smukkeste arme på markedet (hvis man går op i den slags ting).

Prøv at lytte til armen, hvor den er hhv. dæmpet og udæmpet (altså hhv. med og uden silikoneolie). Jeg er af den opfattelse, at armen lyder klart bedst uden silikoneolie, men lad dine egne ører bestemme.

Du kan få løse kontravægte hos diverse Mørchforhandlere - lav en søgning på nettet.

Ellers gælder det med Mørchen som med alle andre arme, at jo bedre den er justeret, jo bedre lyder den. Det kan der bruges rigtig mange timer på, men du kan også droppe alt hysteriet og slappe lidt af og læne dig tilbage og få lyttet til noget musik, når du synes, det lyder godt.

Fortsat god lyttelyst!

Enthusiast
Bruger
Bruger

Sendt: 02 August 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Tillykke med Mørcharmen - den er vældig musikalsk og samtidig en af de smukkeste arme på markedet (hvis man går op i den slags ting).

Tak for det - og tak for rådene.
Jeg skal lige have en RIAA hjem og monteret en anden pick-up. Så står den også på lytning.
Har godt set, at bl.a. Audiocompagniet sælger Mørch produkter.
Men sådan et lod koster 425 kroner - det løber hurtigt op, hvis man skal bruge et par stykker.
Derfor gik mit spørgsmål mere på, om man kan klare sig med det enkelte - eller om man bør anskaffe flere?
Med den nuværende OM10 pick-up, som nok er en af de mindre af slagsen, så er loddet allerede rykket langt tilbage på kontra-armen. Med en tungere p-u, vil loddet måske blive for let.

DIY SS15W / Vifa XT25
Denon DCD-3560

D A O
Fuldt medlem
Fuldt medlem

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 August 2012 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dette stykke gammelt kvalitets håndværk

Jeg har altid kun bruge en kontravægt og det har virket med grøn arm sammen med MMC1

HI-FI Blog
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

beta
Super bruger
Super bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 August 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg for længst droppet det "gamle" analoge medie, men ved justering af Mørch UP-4 og andre tonearme, skal
kontravægten sidde så tæt ved basen som muligt - det er vist god latin ved justering af alle tonearme

Lyngdorf SDAI 2175
B&W Matrix 803 Series 2
Kimber, Nordost, Audio-Alchemy

- but does it play music? Oh yes...
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

FelixTheDane
Super bruger
Super bruger

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 August 2012 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tillykke med din arm.
Det er en ganske fremragende arm, og den fortjener lidt opmærksomhed.

Egentlig er den udviklet med henblik på meget bløde pickupper, og derfor har konstruktionen skullet gøres så let som overhovedet muligt, for at få armresonansen ned.
Og det lykkedes for Mørch, som da armen kom frem, ikke havde mange reelle konkurrenter til top mm-pickupper.
UP4 armen kunne monteres med et specielt armrør, som rummede en (kan ikke huske bogstaverne foran Ortofon xx40.
Den var ufattelig blød, og gav problemer i stort set alle velspillende arme, fordi armresonansen kom for højt op.

Det spillede guddommeligt, selvfølgelig forudsat at resten af udstyret var til det.

Den spiller nu også fremragende med tungere og stivere pickupper, som dog bør have et tungere armrør.
Det er i disse kombinationer du har brug for et andet/flere lodder.

Mængden af silikone du hælder i, påvirker lyden. Du bør eksperimentere dig frem.
Jeg foretrak to trediedele af den maksimale silikone.

Tillykke med en fantasisk arm, og pas godt på den.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Analogueman
Super bruger
Super bruger

Sendt: 02 August 2012 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Som beta rigtigt skriver, er det god latin at kontraloddet sidder så tæt ved basen som muligt. Ortofon OM10 er en let p.u., så hvis du på et tidspunkt får tungere p.u.'er (også vægtmæssigt ), så har du brug for nogle flere kontravægte.

Så længe du kan opnå det rette nåletryk med din nuværende p.u., så overlever alle nok (og så kan du jo begynde at spare sammen til flere kontravægte).

Hvis du kender en med en drejebænk, så kan det nok gøres noget billigere (har selv ofte drejet kontravægte til mine forskellige tonearme, men det er fordi, jeg sværger til 2-i-1 kontravægte, hvor det er muligt at finjustere balancen med en stilleskrue indbygget i "hovedkontravægten").

Enthusiast
Bruger
Bruger

Sendt: 03 August 2012 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Mange tak for de mange brugbare kommentarer.
Ligesom D A O nævner, så er det netop også den "grønne" (lette) arm, der sidder på denne Mørch. Det forklarer måske de manglende tungere lodder.
Som "beta" netop nævner, så er jeg heller ikke så glad for at have loddet siddende så langt tilbage på kontra-stangen. Det må blive nemmere at finjustere, når vægten ligger inde tæt ved basen.

De hjemme-drejede ekstra-vægte er jeg ved at overveje - men lodderne har vist en form for foring i selve midter-hullet. Det må være så de ikke glider.

Til "Analogueman": har du lagt en foring i dine hjemme-drejede kontra-vægte, eller fræser du dem bare med meget fin tolerance? Særligt de vægte, der ikke har center placeret hul må jo ikke kunne dreje eller glide.

DIY SS15W / Vifa XT25
Denon DCD-3560

Enthusiast
Bruger
Bruger

Sendt: 03 August 2012 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Hvis du kender en med en drejebænk, så kan det nok gøres noget billigere (har selv ofte drejet kontravægte til mine forskellige tonearme, men det er fordi, jeg sværger til 2-i-1 kontravægte, hvor det er muligt at finjustere balancen med en stilleskrue indbygget i "hovedkontravægten").

Kender du de præcise vægte på Mørch lodderne?
Hvis du stadig har din DP-6 (nævnt i din signatur), så er det jo samme lodder som på UP-4'eren.

DIY SS15W / Vifa XT25
Denon DCD-3560

Radiomanden
Branchemedlem
Branchemedlem

AUDIOcompagniet

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 August 2012 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har sikkert nogle lodder liggende - lad mig lige tjekke i gemmerne...

Lige et par spørgsmål: Er din arm en "improved", altså med større diameter på metal-delen nederst under akryl-toppen, eller
har begge dele samme diameter? Hvilken farvekode har armrøret? Skal du bruge sort, krom eller guld-lodder?

Søren Vittrup
audiocompagniet
Til top Vis Radiomanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiomanden Besøg Radiomanden's Websted

Enthusiast
Bruger
Bruger

Sendt: 03 August 2012 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Armen er en ældre UP-4 i chrome med grønt armrør (det letteste). Fast diameter i overgangen fra akryltop til metal-underdel.

DIY SS15W / Vifa XT25
Denon DCD-3560

sigma6
Fuldt medlem
Fuldt medlem

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 August 2012 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Radiomanden skrev:
Jeg har sikkert nogle lodder liggende - lad mig lige tjekke i gemmerne...

Lige et par spørgsmål: Er din arm en "improved", altså med større diameter på metal-delen nederst under akryl-toppen, eller
har begge dele samme diameter? Hvilken farvekode har armrøret? Skal du bruge sort, krom eller guld-lodder?

Søren Vittrup
audiocompagniet

Hvis du har et NT lod i sort til en billig penge, må du også gerne sende mig en pm :-)

Jeg mangler også nogle gummiringe til mine lodder...ved du hvor de kan skaffes?

Mvh Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

DIYLars
Bruger
Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 August 2012 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Spiller selv på samme setup, dog med gult armrør og Ortofon HMC 30 Jeg er MEGET begejstret for kvaliteterne ved denne kombination! Ikke mindst deres alder og brugtpris taget i betragtning. Eneste anke er en smule rummel (IKKE brum), der må stamme fra Thorensen - der ellers er med modificeret bundplade. Det er dog så svagt at det kun kan høres hvis jeg sætter mig en plads til højre for min bedste lytteposition. Selv om det ikke direkte kan høres andre stedder i rummet, er jeg dog overbevist om at lyden ville blive bedre, hvis dette rummel kunne fjernes helt. Men jeg kan ikke undvære min pladespiller, så jeg venter til jeg falder over en magen til, som jeg kan modificere før jeg sætter Mørch-armen over på den. Jeg har max olie i "brønden". For at udbalancere den tunge pick up, har jeg to større lodder med excentriske huller relativt langt tilbage og et lille mellem disse og base, for finjustering af tracking force. Da UP4'eren har meget lille dæmpning i det horisontale plan (drejer meget let fra side til side), har den ringere dybbasegenskaber end DP6'eren (hvor der sidder et kugleleje). Ved at have kontravægten længere fra omdrejningspunktet, får systemet større inerti (lader sig ikke lige så nemt flytte sidevejrs af pladerillens skub til nålen). Herved burde dybbasegenskaberne forbedres, såfremt man ikke har problemer med selvsving. Jeg skal skynde mig at tilføje at det var rent held at de forhåndenværende lodder passede til min "nye" pick up og jeg har ikke haft mulighed for at teste med tungere lod(der), der sidder tættere på omdrejningspunktet, så jeg har ikke testet teorien i praksis. Men jeg kan spille for fuld skrue med en  12" sub på gulvet lige under væghylden som Thorensen står på, uden antydning af selvsving. Og hverken tonearm eller basenheder flagrer, selv om de mest bulede plader kommer på. Og hvis man vil have fuldt udbytte af Telarc's kanoner på 1812 overturen, så skal man have et anlæg i en lidt anden prisklasse end mit alligevel... Og så tillykke med din nyerhvervelse. Hvis du passer lidt på den, burde den kunne spille de næste 20 - 30 år, hvis den får en ny nål af og til.
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Analogueman
Super bruger
Super bruger

Sendt: 10 August 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Enthusiast skrev:
Analogueman skrev:

Kender du de præcise vægte på Mørch lodderne?
Hvis du stadig har din DP-6 (nævnt i din signatur), så er det jo samme lodder som på UP-4'eren.

Beklager mit sene svar - er netop hjemvendt fra ferie.

Kan veje Mørchlodderne ved lejlighed, hvis du fortsat er interesseret?

Jeg forer mine tonearmslodder med POM (et plastmateriale). De originale Mørchlodder er foret med en o-ring, men det er et pillerarbejde at lave disse indvendige udfræsninger, og jeg foretrækker desuden den mere tætte kobling, som plastforingen giver. Nogen lydmæssig forskel har jeg ikke kunnet høre, så mit valg er udelukkende af praktiske årsager.

Enthusiast
Bruger
Bruger

Sendt: 11 August 2012 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman,

Tak for svarene.
Jeg har dog i mellemtiden måttet sende spiller og arm retur, da det blev lidt for spændende at have stående, med de pilfingre, vi har i huset.
Synd hvis den skulle komme til at lide under de forhold. Så hellere vente et par år - og så må jeg leve med Rega'en indtil da.
Men hold da op, den spillede godt i forhold til Rega'en.

DIY SS15W / Vifa XT25
Denon DCD-3560

allanowich
Fuldt medlem
Fuldt medlem

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 11 August 2012 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Hvis 1812 ouverturen skal kunne afspilles uden slinger i armen, så skal man have en kriminel lav arm resonans og denne er godt dæmpet.

allanowich
Fuldt medlem
Fuldt medlem

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 12 August 2012 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hvis remmen er ok og uden revner, så skal du blot rengøre den samt glidekoblingen. Remmen vaskes med almindlig håndsæbe. Du sæber dine hænder ind og knubber remmen mellem fingene. Var lige ved, at skrive gumler den godt i gennem.  Glide koblingen vasker du også ren i håndsæbe for silicone aflejringer fra remmen, samt mellem tallerkenen kant også. Start motoren uden rem, og hold fast i glide koblingen nogle sekunder, så den får roteret lidt.

Så skulle den være godt køreklar igen. Jeg rengører remmen og glide kobling en gang om året, da pladespilleren kører jævnligt. Må lige sige, at jeg jo selv har denne Thorens TD321.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2013 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes