| Forfatter |
|
Beta7 Ny bruger

Bruger siden: 26 November 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 14 August 2012 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber at der er en venlig Denon-sjæl der kan hjælpe mig med få justeret mine surround-indstillinger. Denon manualen er for viderekommende.
Jeg har en Denon avr-2809, Dali Ikon 6 som fronter, Dali Vokal 2 som center og to Audio Pro satelitter som baghøjttalere.
Kalibrering med Audyssey virker fint og der er god smæk på surroundeffekterne. Jeg var dog en anelse skuffet over lyden i centerhøjttaleren, men
fandt ud af at den bare skal have mere lydstyrke for at lyde ordentlig. Ved lav lydstyrke lyder stemmerne noget flade.
Problemet er så, at når filmen skifter fra en rolig scene med samtale til en scene med tjubang, så rumler det helt ekstremt. Det duer ikke når jeg bor i
lejebolig. Jeg har fx Tron Legacy på blu-ray og lyden er jo fænomenal, men det rykker i hele lejligheden når der er actionscener. Det er frustrerende
at skulle skrue op og ned i løbet af en film.
Kan jeg justere basniveauet for mine fronthøjttalere og evt. lydstyrken på min centerhøjttaler?
På forhånd tak. :-)
|
| Til top |
|
| |
strecker Fuldt medlem

Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 572
|
| Sendt: 14 August 2012 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du tjekket at dynamic EQ og dynamic volume er slået fra?
__________________ 10.3 setup. ( dedikeret bio )
Onkyo 5008
Tangent Clarity ( hele vejen rundt )
3 stk XTZ 10.16
JVC D-ILA hd350 ( 122" fastramme )
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Super bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
| Sendt: 14 August 2012 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, kan ikke være mere enig!!!...Denon laver verdens dårligste manualer 
Og det burde forbudes, at den kun er på svensk 
VI ER SGU DA DANSKERE 
|
| Til top |
|
| |
power Super bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 14 August 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Lige nøjagtig. Den film,er også ekstrem hvad bass angår. Det er som om at bassen er 10 DB højre end alt andet. Har ingen problemer med andre film
Men,med den bliver man helt ør i hovert af overdrevet Bass
Mvh. Power
| |
Supercharger Super bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 15 August 2012 kl. 06:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan da ALDRIG få for meget bas 
Men man kan vel gå ind i lyd setup og manuelt steppe nogle niveauer ned i bas området.
Det kan man i min Onkyo surround processor (PR-SC5507)
|
| Til top |
|
| |
Beta7 Ny bruger

|
| Sendt: 15 August 2012 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strecker: Dynamic EQ er slået til, da jeg ellers synes at lyden bliver en kende flad. Dynamic Volume er vist noget jeg skal
have kigget nærmere på, for jeg kan på andre forums læse at Day-indstillingen vist kan gøre det jeg leder efter. Det må jeg
efterprøve i eftermiddag. Har du slået både dynamic EQ og Volume fra?
PTHJ: Min Denon manual er på dansk, så du har vist været uheldig. Der er endda en fyr der har lavet en Denon-to-English-
Dictionary (http://batpigworld.com/).
Power: Tron er vild i bassen, men jeg oplever det stort set ved alle film, også ved en forholdsvis rolig film som Winter's Bone
som jeg genså fornylig. En af mine gæster påtalte endda den voldsomme bas.
Supercharger: Der er tone-kontrol, altså bas og diskant, men jeg synes ikke at det gøre den store forskel. Jeg savner nok
en mere avanceret eq, så jeg manuelt kunne gå ind og justere basområdet. Din Onkyo er vist en motherf**ker der kan
noget mere end min Denon, den ser i hvert fald ond ud.
|
| Til top |
|
| |
strecker Fuldt medlem

Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 572
|
| Sendt: 15 August 2012 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører uden dynamic EQ og dynamic volume da jeg syntes at det netop bliver for "boomy"..
Min onkyo 5008 har Audyssey XT32 med bas EQ indbygget, så det kan være grunden til den bedre kalibrering på bas området herhjemme.
uden tvivl har Dynamic EQ en del af skylden for den overdrevet bas du oplever.
Har du ikke subwoofer ? det kan sagtens være at dine fronter " kæmper " for meget med de lave frekvenser for Ikon 6 egner sig bestemt ikke
til at varetage sub lyd, og det resulterer i bulderbas i stedet for kontant " slam " som en sub leverer.
__________________ 10.3 setup. ( dedikeret bio )
Onkyo 5008
Tangent Clarity ( hele vejen rundt )
3 stk XTZ 10.16
JVC D-ILA hd350 ( 122" fastramme )
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Super bruger

Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 15 August 2012 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
Man kan da ALDRIG få for meget bas 
Men man kan vel gå ind i lyd setup og manuelt steppe nogle niveauer ned i bas området.
Det kan man i min Onkyo surround processor (PR-SC5507) |
|
|
Hvis du går ind og laver manuel justering på den grafiske equalizer, slår du Audyssey processeringen fra. Audyssey
kan på ingen måde justeres på nær gain/delay for højttalerne.
Beta7: Dynamic Volume går jo ind og dræber dynamikken i filmene... Det vil sikkert hjælpe på, at du nogle gange føler
du er nødt til at skrue ned, men det er absolut en forkert løsning på problemet efter min mening. (Det samme mener
jeg om Dynamic EQ).
Har du prøvet at slå Audyssey fra (og beholde gains/delay)? Hvordan lyder det så? __________________ JBL Pro - Crown - BSS - Onkyo
|
| Til top |
|
| |
Chriss Fuldt medlem

Bruger siden: 11 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 18 August 2012 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Chriss Fuldt medlem

|
| Sendt: 18 August 2012 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med akustikken i rummet? Bare vægge og trægulv uden tæppe, samt betonlofter kan nogle gange godt få bassen til at reflekterer uhensigtsmæssigt
Har du noget gulvtæppe på gulvet? __________________
Stereo: Avalon & Pass
Bio: B&W 802D & Velodyne DD18
|
| Til top |
|
| |
Beta7 Ny bruger

|
| Sendt: 19 August 2012 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har trægulv og forholdsvis bare vægge. Højttalerne står ret tæt op ad væggen (ca. 8 cm.).
Pga. det gode vejr har jeg endnu ikke fået afprøvet diverse indstillinger i receiveren, men rummets akustik spiller, som du
skriver, måske også en rolle. Jeg må se at få indstillingerne i receiveren afprøvet.
|
| Til top |
|
| |
Chriss Fuldt medlem

|
| Sendt: 20 August 2012 kl. 02:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beta7 skrev:
Jeg har trægulv og forholdsvis bare vægge. Højttalerne står ret tæt op ad væggen (ca. 8 cm.).
Pga. det gode vejr har jeg endnu ikke fået afprøvet diverse indstillinger i receiveren, men rummets akustik spiller, som du skriver, måske også en rolle. Jeg må se at få indstillingerne i receiveren afprøvet.  |
|
|
Jeg ville prøve give højtalerne ca. 30-50 cm til væggen og se hvilken forskel det gjorde.
Prøv evt. også at lægge en dyne på gulvet og se om det gør nogen forskel. Hvis det virker, så kan man få rimlig billige tæpper i Ikea. Det skal dog helst være et forholdsvis tykt tæppe.
Hvis en højtaler står tæt på et hjørne i rummet, så kan en stor pude i hjørnet nogle gange gøre en forskel... __________________
Stereo: Avalon & Pass
Bio: B&W 802D & Velodyne DD18
|
| Til top |
|
| |
Chriss Fuldt medlem

|
| Sendt: 20 August 2012 kl. 02:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
xtreme Bruger

Bruger siden: 29 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 21 August 2012 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv også at stille højtalerne på noget afsindig tungt. Mine står på parasol fødder i sort granit - det gør en kæmpe forskel - især
for dine underboer. Dernæst så skal du ha højtalerne længere ud fra væggene - det er de færreste ht der kan li at stå så tæt på
en væg. Samme med hjørner de bør også undgåes. Ideelt set så en meters penge fra sidevæggen og så ca 25-50cm fra
bagvæggen - prøv dig lidt frem.
Det bør hjælpe på dit problem.
/Bjarne
|
| Til top |
|
| |
Beta7 Ny bruger

|
| Sendt: 23 August 2012 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg øget lydstyrken for centerkanalen, så jeg ikke behøver skrue alt for højt op for volumen. Når jeg justerer på
indstillingerne slår Audyssey jo fra og det tager en del af den voldsomme bas. Jeg har ikke set en hel film endnu, kun testet
med lidt forskellige film, så jeg ved ikke om lyden bliver for flad uden Audyssey, men det må komme an på en prøve snarest.
Mine højttalere står på sd-dæmpefødder, men de er vist ikke så effektive som jeg troede, for der forplanter sig trods alt en del
bas til gulvet. Tæppeløsningen eller en flise el.lign. er en løsning jeg lige skal overveje. Ved lejlighed skal jeg have højttalerne
flyttet lidt ud fra væggen og se om det hjælper, men sd-fødderne klæber til gulvet, så det kræver et ekstra sæt hænder for at
fungere.
Tak for jeres mange løsningsforslag!
|
| Til top |
|
| |