Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 09:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Diy højttalerkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 15 August 2012 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:
Normalt siger man at mange tynde ledere er bedre end en tyk leder, så det er ikke så sikkert at et fladt 'plade' kabel som det du beskriver vil være så godt, lige bortset fra at det kan gå under gulvtæppet.
Min ide med det, har ikke noget med at gøre, at jeg så også forventer eller er sikker på det er godt. Men jeg kiggede på kablerne i går og i dag, og fik så tanken, at det kunne være sjovt, at prøve. Men allerførst skal jeg se om jeg overhovedet kan få, eller måske købe det for en flok af de grønne, før jeg kan afprøve det. Man kan jo altid lade en anden her på forum f.eks lege videre med det, hvis det flår ørevoksen ud af ørene.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 15 August 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke komme med den påstand at man ikke kan få et godt kabel til billige penge, for det kan sagtens lade sig gøre, men nu ligger det sådan at jeg selv er flittig i DIY kabel katagorien og når det kommer til skærmet HT kabler har så har jeg nogle erfaringer som jeg ikke helt kan få til at passe med første indlæg. 2 ting har i min erfaring betydning ved skærmet ht kabel, 1: afstanden fra leder til skærm 2: skærmens tykkelse, hvis vi lige tager effekten af skærmen så syntes jeg at der slipper en my flere detaljer igennem men uheldig vis har skærmen det med at gøre bassen meget tung, ja jeg vil nærmest kalde det unaturlig boostet, hvor grell det så bliver afhænger som nævnt af tykkelsen på skærmen og afstanden. Ser man på kablet inden du ligger den extra skærm på så så er der en tyd alu skærm med en tyd yder flettet skærm men meget tædt på selve lederne, dette burde i mine øjne give noget bass boost, så tilføre du yderlig en "tung" skærm, det burde sige BOOOOOM på hvert basslag, jo nogle af dem du sammenligner med i første indlæg er tunge i bunden men bestemt ikke dem alle, så enten bør du lige lytte efter igen (og det burde være tydelig) eller så har det vitterlig ingen betydning i dit system men i så fald syntes jeg det er spild af penge på skærm osv., for så er en lampeledning til 5kr. meteren riglig i dit system da du ikke kan høre forskæld afligeveld.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 552
Sendt: 15 August 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har skam gennemlyttet flere gange og der er intet "boomy" eller andre fejl / mangler med det nyt kabel.

Og vil nu ik mene at de sølle 150,- jeg har brugt på kablerne er penge spild.
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 15 August 2012 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

strecker skrev:
Jeg har skam gennemlyttet flere gange og der er intet "boomy" eller andre fejl / mangler med det nyt kabel.

Og vil nu ik mene at de sølle 150,- jeg har brugt på kablerne er penge spild.
Det er fint du er glad for det, dog tvivler jeg på at den almene bruger har på forumet kan bygget et magen til for 150 kr.

Strømpen (yderskærmen) alene vil koste mellem 40 og 50 Kr. pr. m.(ELFA osv), selve kablet har jeg ingen anelse om hvad koster, slut krympemufferne koster da også lidt og stikkene koster da også lidt.

Det vigtige er dog lyden, jeg stiller mig selvfølgelig tvivlende da mine erfaringer trækker i en anden retning men ok du er glad for resultatet og det er jo det der tæller.



__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 15 August 2012 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Det ser bestemt lækkert ud Og nej det er ikke altid at dyre kabler er bedre end billige "Hjemmegjorte"

__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 552
Sendt: 16 August 2012 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

så er der også lavet jumpere.. 

første billede viser processen fra de nøgne kabler med loddet termineringer til det færdige resultat..

 

 

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 16 August 2012 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Bruger almindelige 4 kvadrat forniklede multicore kobber kabler og vil ikke spilde penge på specielle pjat kabler på HT siden  Det er strømme vi taler om her. ikke spænding.

Det er vigtigt, at der ikke sker spændingstab fra forstærker til HT. Derfor stor ledningskvadrat (lav Ohm pr meter)

Det er rigtigt at der er noget at hente på signal kablerne i form af effektiv skærmning.  men ikke på HT kabler

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 16 August 2012 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er en smugle forvirret

Mange i denne tråd er enige om at der ikke er forskel på kabler. Men så er det jeg ikke forstår at i bruger penge på kabler........
En hvid el-ledning fra Silvan til 3kr meteren er jo rigeligt og sådan en ledning er nem at gemme når vi snakker HT-kabel.
Til signal der må det jo også være rigeligt. Køb de billigste rca stik og i har et signalkabel til 50kr.

Hvorfor er det at i ikke bruger alm hvid el-ledning, når i ikke kan høre forskel?????

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 552
Sendt: 16 August 2012 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Jeg syns det er sjovt at rode med og så er det mere fancy at se på end hvide kedelige kabler.

Derfor.
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 741
Sendt: 16 August 2012 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Jeg er en smugle forvirret

Mange i denne tråd er enige om at der ikke er forskel på kabler. Men så er det jeg ikke forstår at i bruger penge på kabler........
En hvid el-ledning fra Silvan til 3kr meteren er jo rigeligt og sådan en ledning er nem at gemme når vi snakker HT-kabel.
Til signal der må det jo også være rigeligt. Køb de billigste rca stik og i har et signalkabel til 50kr.

Hvorfor er det at i ikke bruger alm hvid el-ledning, når i ikke kan høre forskel?????

En hvid 0,75 mm2 ledning er simpelthen ikke god nok, hvis du kikker på impedansen i kablet.
Mange højttaler fabrikanter tilråder under 0,1 ohm i højttaler kablerne, altså 0,05 ohm hen til højttaleren og 0,05 ohm retur. Hvis der er 5 meter hen til højttaleren skal kablet altså under 0,01 ohm/meter og det kan en hvid/sort/grå/klar 230 volt ledning ikke opfylde.

Når du er oppe i fx 2,5 mm2 er impedansen så meget lavere at 'der ikke er nogen forskel' på kablerne. Det er næppe muligt at høre forskel ved en blindtest.

Man skal altså opover et vist grundniveau før man kan sige at der ikke er forskel.

Til gengæld tror jeg den største forskel på et kabel til 50 kr/meter og 1000 kr/meter er forhandlerens fortjeneste. Han tjener fedt på det dyer kabel (eller også tjener grossisten pengene), fabrikanten får en smule mere for det dyer kabel, resten af pengene går til indpakning, reklame og fortjeneste.

 



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1722
Sendt: 16 August 2012 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

.... og hvis man helt vil undgå diskussion om, hvorvidt man kan høre forskel på ht-kabler eller ej, skal man "bare" udelade dem af sit system.

Det gøres - helt "simpelt" ved at køre aktivt med forstærkerne bygget sammen med højttalerne

Så kan kan man selvfølgelig begynde at diskutere signalkabler og netkabler - men det er en helt anden snak, som ikke hører hjemme her.

Jeg synes, at der nogle nydelige og solide kabler, Jesper har lavet her - og de har rigeligt med kvadrat til at opfylde de krav, der er beskrevet ovenfor

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 16 August 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:

Pierre skrev:
Jeg er en smugle forvirret Mange i denne
tråd er enige om at der ikke er forskel på kabler. Men så er det jeg ikke forstår at i bruger penge på kabler........ En hvid el-
ledning fra Silvan til 3kr meteren er jo rigeligt og sådan en ledning er nem at gemme når vi snakker HT-kabel. Til signal der
må det jo også være rigeligt. Køb de billigste rca stik og i har et signalkabel til 50kr. Hvorfor er det at i ikke bruger alm hvid
el-ledning, når i ikke kan høre forskel?????


En hvid 0,75 mm2 ledning er simpelthen ikke god nok, hvis du kikker på impedansen i kablet. Mange højttaler fabrikanter
tilråder under 0,1 ohm i højttaler kablerne, altså 0,05 ohm hen til højttaleren og 0,05 ohm retur. Hvis der er 5 meter hen til
højttaleren skal kablet altså under 0,01 ohm/meter og det kan en hvid/sort/grå/klar 230 volt ledning ikke opfylde.


Når du er oppe i fx 2,5 mm2 er impedansen så meget lavere at 'der ikke er nogen forskel' på kablerne. Det er næppe
muligt at høre forskel ved en blindtest.Man skal altså opover et vist grundniveau før man kan sige at der ikke er forskel.Til
gengæld tror jeg den største forskel på et kabel til 50 kr/meter og 1000 kr/meter er forhandlerens fortjeneste. Han tjener
fedt på det dyer kabel (eller også tjener grossisten pengene), fabrikanten får en smule mere for det dyer kabel, resten af
pengene går til indpakning, reklame og fortjeneste.


 



Ahaaaaaaa, jamen så er der jo FORSKEL

Men åbenbart kun på ultra billigt og meget billigt. Lige så snart man bevæger sig op i lidt billigt, billigt, dyrere, lidt dyrt, dyrt,
meget dyrt og utra dyrt så er der ikke forskel. Det er jo rart at have det på plads   

(Ironi kan forekomme i ovenstående indlæg   )

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 741
Sendt: 16 August 2012 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Kære Piuerre

Prisen er underordnet.

Gå ned i den lokale special butik og køb 10 mter ringklokke ledning og betal en skyhøj pris for det.

Eller gå i Harald Tuborg og køb den samme type ringklokke ledning til ingen penge.

Kvaliteten er den samme.  Ringe!

(Ironi kan forekomme i ovenstående indlæg )



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 16 August 2012 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Gid det var så enkelt! Højttaler kabler skal betragtes som en der af noget større, nemlig det totale Q.
Det betyder at dæmpningsfaktor for forstærker, modstand i kabel og seriespoler og Qt på højttalere spiller ind på den resulterende lyd. Når der er SÅ mange faktorer der afgør om bassen klinger korrekt ud er valg af kabler et spørgsmål om man har styr på de øvrige parametre.
Det er jeg bange for IKKE er tilfældet! Så bliver det jo et spørgsmål om utallige forsøg med kabler før man er så "heldig" at det hele går op i en højere enhed. Om kablet har været billigt eller har kostet "spidsen af en jetjager" er ikke relevant. Enten ved man erfaringsmæssigt hvad der går godt eller også gør man ikke.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 552
Sendt: 16 August 2012 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Syns igen at tråden er kørt af sporet.

Om man kan høre forskel på kabler eller ej er ikke trådens emne.
Dette er en DIY tråd, respekter venligst dette..!!
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 16 August 2012 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Prøver igen, strecker.....
har du links til, hvor det kabel kan købes???? Har checket en forhandler af det pågældende navn, og også set noget rødt hospitalskabel, godt nok i faste længder med terminering, men det fremgår ikke, at det er skærmet.
På forhånd tak .

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 552
Sendt: 16 August 2012 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Prøver igen, strecker.....har du links til, hvor det kabel kan købes???? Har checket en forhandler af det pågældende navn, og også
set noget rødt hospitalskabel, godt nok i faste længder med terminering, men det fremgår ikke, at det er skærmet.På forhånd tak .


Sorry

Jeg ved desværre ik hvor det forhandles, det er noget vi bruger på jobbet.
Men hvis det har interesse kan jeg godt skaffe nogle stykker til dig.
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 16 August 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Et kabels evne til at lede er afhængig af evnen til at frigive elektroner atomerne imellem. Sølv ligger højest her, derefter kobber. Man ønsker lav
modstand i ht kabler, derfor er større kvadrat bedre her. lodning og stikkvalitet spiller ind her også. Fysisk lov, ikke hokus pokus.

Fede kabler du har fået lavet! God fornøjelse!

Martin

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 16 August 2012 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

strecker skrev:
Boydk skrev:
Prøver igen, strecker.....har du links til, hvor det kabel kan købes???? Har checket en forhandler af det pågældende navn, og også
set noget rødt hospitalskabel, godt nok i faste længder med terminering, men det fremgår ikke, at det er skærmet.På forhånd tak .


Sorry

Jeg ved desværre ik hvor det forhandles, det er noget vi bruger på jobbet.
Men hvis det har interesse kan jeg godt skaffe nogle stykker til dig.

Har smidt dig en PB.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 18 August 2012 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Øhhhhh DIY?????

Du har købt enledning puttet den i en strømpe og loddet stik på....... DIY?????

Jeg ville nok kalde det at montere stik på færdigt kabel.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes