Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 05:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktivt filter/TI-forst. IC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par små stander-højttalere, jeg så småt skal til at have bygget. Jeg har overvejet at smide lidt aktivt delefilter foran. Af nysgerrighed så jeg lige på diverse forstærker-chip. Der er efterhånden en del interessante valgmuligheder, med ganske fine specs og til små penge.

Min tanke var at lave et lille print med et par opamps til aktiv delefilter og en lille forstærker-chip fra TI. Det burde kunne laves meget småt og fint kunne trække et par stander-højttalere.

Nogle der har gode eller dårlige erfaringer med nogle af TI-forstærkerne? Lige pt. har jeg kigget lidt på TPA3116D2.


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Tidligt udkast til forstærker-delen


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Der er helt klart muligheder, udover din TPA3116D2 så kunne det være interessant at sammenligne med Dynaudios XEO. de benytter en TAA5715 Og XEO3 lyder faktisk overraskende godt.

Senderen benytter end Wolfson WM8775 DAC, en USB chip fra C-Media og styres af en LM3S800 kontrol chip. radioen ved jeg ingen ting om, Men du vil sikkert heller ikke bygge trådløst.

Også MiniDSP og Hypex AS2.100 er færdige løsning som kunne bruges.

? hvilke højttaler enheder har du tænkt dig.

 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

TAA5715 giver også nogle interessante muligheder, men der skal man have digital input og en lille microcontroller foran. Det gør det en smule sværere at implementere aktivt delefilter.

Angående DAC osv. bliver det nok ikke i denne omgang, men alle tiders med et par link tak.

PCB til forstærker-delen er vist nogenlunde færdigt. Så skal der bare smides lidt filtre på. Er det stadigvæk noget i stil med OPA627 der bliver brugt i dag eller er der kommet nogle nyere og interessante opamps på markedet?



Det er endt på 6 x 4 cm


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Lidt filter-simuleringer.


Satser på at bruge 2-3 stk multiple feedback kredsløb. Da lowpass, highpass og bandpass bruger samme antal komponenter, kan jeg lave et standard-print og skifte komponenter efter behov.


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Schematic for input-buffer, (2 stk) 2. ordens filter og til sidst en inverterende opamp hvis der skal bruges balanceret output.

Værdierne er her bare sat tilfældigt, da de alligevel skal ændres efter at have målt højttalerne nogenlunde ud.


Mangler lige Vin/2


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

- og lige et meget tidligt udlæg til filter-pcb.
Her kun vist med 1 kanal



Det skulle meget gerne give indgangs-buffer, filter og til sidst en invertering.


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

hvor ser det fedt ud ,fedt med diy projekter ,jeg følger med og får inpiration

 

Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jo tak 
Nu får jeg lige designet det aktive delefilter færdigt, men derefter regner jeg med, at alt elektronikken er rimelig færdig.

Der går nok et par uger inden printene kommer hjem, men jeg skal nok prøve at huske og smide et billede eller to.

Der er i øvrigt fin mulighed for gain på første buffer-stage i filteret, så det kunne være man skulle udnytte det og lige sætte et potentiometer ind, så der også er volumen-kontrol


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Så blev den manglende reference-spænding fikset. Jeg valgte alligevel at bruge en op-amp mere



__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Så kom der også et nogenlunde resultat til filter-PCB




Det endte på 5.5 x 3.5 cm


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 748
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Dit diagram fra kl 14:16 er da et dobbelt anden ordens filter eller fjerde ordens filter om du vil.

Du kan selvfølgelig bruge det som båndpass filter, to gange anden ordens.



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Ja teksten er vist lidt misvisende. Som du ganske rigtigt skriver er det 2 stk 2. ordens filter. Et enkelt havde formentlig været nok, men da der alligevel er 2 opamps per hus, passede det fint at have muligheden for 4. ordens filtre.


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 748
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

OK Enig

Hvad hedder de(t) programmer du bruger? Er det noget almindelige kan komme i nærheden af ? :-)



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Altium til schematic og PCB. Det fungerer rigtig godt, men er desværre ikke freeware.

Ellers er Eagle et godt bud.

Til simuleringer bruger jeg LTspice (gratis) og Pspice (Gratis som studerende)



__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Der var lige sneget sig en fejl ind ved input-bufferen. Det skulle gerne være rettet nu.

Hvis ikke der er nogle der lige kan se fejl bestiller jeg printene en af de næste par dage

Rettet schematic:



__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej Dennis,

Jeg tror du skal vente lidt med printet. Kredsløbet vil ikke virke. Der er flere ting galt.

Da du har valgt at køre med single supply har du lavet det lid mere besværligt for dig. Det kan sagtens bringes til at virke,
men i den nuværende opstilling har du nogle problemer med DC niveauerne. F.eks. din ingangsbuffer. Hvad tror du der sker
når du ligge VCC/2 på den ene indgang af opamp'en og stel på den anden? Hint: undgangen vil være lig med eller tæt på
stel. Opamp'en vil egentlig forsøge at få udgangen til -VCC/2, hvilket ikke kan lade sig gøre med single supply.

Jeg forstår heller ikke helt dit filter. Desuden vil et "text-book" aktiv filter næppe give dig det ønskede filterfunktion på din
højttaler. Når man designer højttalere og delefilter prøver man at få den valgte overføringsfunktion for filteret til at følge på
den akustiske side. Dvs. filter + højttaler i kombination. Dette kræver målemikrofon.

Da det er en 2-vejs du vil bygge. Kender du http://www.minidsp.com?

De har et lille PCB til $95, som vil kunne bruges til en 2-vejs stereo.

Mvh,
Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Det ser flot ud.
Hvis du er i tvivl om Op-amps kunne du gøre ligesom Asus i Xonar Essence One Hvor man har lavet sokler og instruktion i at anvende forskellige Op-amp's

Så kunne du starte med OPA627 eller AD826 som du selv nævner, og senere prøve noget andet, for der er vel ingen tvivl om at Op-amp'sene vil have den største indflydelse på lyden, og der kan sikkert vælges imellem flere hundrede forskellige, med hver deres egenskaber.

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 16 Oktober 2012 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Morse, rigtig godt set tak og dejligt med lidt feedback. Jeg kan godt se der lige er smuttet lidt ved single-supply spændingen. Det skulle selvfølgelig ligesom ved de 2 andre opamps være Vcc/2 der skulle være brugt som reference.
Der får jeg lige set på tak.

Et standard filter vil helt sikkert ikke korrigere for selve højttaleren eller være optimalt. Jeg har tidligere leget med FIR-filtre, har kalibreret måleudstyr osv. liggende - men nu var det bare for at prøve en lidt anden tilgang. MiniDSP'en ser helt sikkert spændende ud og er værd at kigge på, men i denne omgang, var det nu mest  for at lave lidt hygge-projekt. Printet koster ca. 10$ at få lavet, så det er mere ventetiden der betyder noget.

Peter, jeg overvejede lidt at sætte dem i sokler - men da det i første omgang bare er lidt "test af en ide" holder jeg mig foreløbig til SOIC pakninger. Jeg kan altid lodde et par nye i og prøve med hvis det bliver aktuelt.


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 17 November 2012 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Som lovet lige lidt opfølgning på tråden...

Jeg fik ikke lige bestilt komponenter til projektet, så indtil videre er den bare samlet, med det jeg lige havde liggende. Spolerne har alt for lav resonans-frekvens til at fjerne switch-støjen (tyder første målinger i hvert fald på) - men der kommer da musik ud :)

Filtrene har jeg ikke lige bestemt mig for om er værd at lodde op, men nu ligger printene på hylden hvis jeg en dag keder mig

Jeg vil ikke udtale mig om lyden (i hvert fald ikke endnu), men I kan lige få et par billeder af første test-version.















Modstandene på højttaler-udgangene, var bare for lige at lave en hurtig test-måling, inden forstærkeren blev sat til en højttaler.


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes