Nu hvor jeg er forfalden lidt til Balanced Audio Technology, vil jeg lige skrive lidt om firmaet og mit ”nye” for- og effekttrin samt uddybe baggrunden for, hvorfor jeg valgte at opgradere til separat for- og effekttrin frem for at beholde min integrerede BAT VK-300X SE.
Firmaet
Victor Khomenko, der ligger initialer til alle produkterne, er arkitekten, designeren og drivkraften bag Balanced Audio Technology, som han startede sammen med Steve Bednarski.
Balanced Audio Techology producerer både rør- og transistorbaserede for- og effektforstærkere – alle med fuldt balancerede kredsløb.
I 1995 lancerede de deres første rørforstærkersæt bestående af forforstærkeren VK-5 og effekttrinnet VK-60. I samme forbindelse lavede Stereophile interviewet ”BATmen: Victor Khomenko & Steve Bednarski”, der fint uddyber deres samarbejde, baggrund, etableringen af BAT m.m.
For de nysgerrige kan interviewet læses her:
http://www.stereophile.com/interviews/767
Her er desuden et billede af Steve (til venstre) og Victor (i midten) fra CES 2006.
Hvorfor nye forstærkere?
Udover at jeg gerne har villet prøve et fuldt rørsetup på mine højttalere, er baggrunden for min prioritering også et spørgsmål om synergien i mit setup.
VK-300X SE spiller rigtig underholdende, og man kan lytte i timevis uden lyttetræthed i mit setup. Jeg har dog til tider nogle gange savnet mere højde og bredde i lydbilledet. Begge ting noget som min tidligere Pass Labs Int. 30A gjorde bedre, uden den dog kunne formidle den samme dybde, underholdning og dynamik på Katana’erne som BAT’en.
Mine Katana’er er, i modsætning til hvad folk nok vil forvente af højttalere med Accuton enheder, en smule mere afrundet i toppen end eksempelvis sin ”lillebror” Tanto V2, der er bestykket med Scanspeak Ring Radiator diskanter.
Idet VK-300 har pre out slæbte jeg den med på besøg hos en ejer af en BAT VK-3ix for at få en idé om, hvorledes pre-delen i min VK-300X SE performer i forhold til BAT’s seneste entry level forforstærker. Konklusionen var, at VK-3ix spiller med større åbenhed og drive, hvorfor jagten på en særskilt pre blev sat i gang.
Da jeg fandt en VK-30SE og VK-60 kunne jeg stille mine nysgerrighed på flere områder.
VK-30SE
SE-udgaven er i forhold til den almindelig VK-30 bestykket med 4 stk. 6h30 rør, hvilket er 2 flere end i min VK-300X SE.
Fra fabrikken anbefales det, at der anvendes Electro-Harmonix 6h30Pi rør, men i min sidder der Sovtek 6h30Pi, der skulle have en højere opløsning og dynamisk formåen. Det er noget, som jeg nok kommer til at lege med hen af vejen.
BAT laver to serier forforstærkere, hvor den ene serie kun er med balancerede ind- og udgange. VK30’eren tilhører den serie, der både er med balancerede og ikke-balancerede tilslutningsmuligheder.
Fysisk er forforstærkeren samme størrelse som min VK-300X SE og betjeningen er fuldstændig identisk med VK-300X SE.
Med fjernbetjeningen er der derfor mulighed for at styre fase, mute, display dimmer i 5 trin, mono/stereo, indgangsvælger, fader med auto funktion ned til 0 db og automatisk retur.
Alle indgange kan navngives og niveau justeres i forhold til hinanden, hvilket er rigtig smart, hvis man har udstyr med forskelligt gain.
Hele brugeroverfladen er virkelig lækker og det bedste, jeg nogensinde har stiftet bekendtskab med.
VK-60
VK-60’eren er som tidligere skrevet det første effekttrin BAT lancerede.
Forstærkeren kan kun tændes og slukkes på bagsiden. Den er fuldt balanceret opbygget og har derfor kun XLR-input.
Herudover er der et output til hver højttaler i hhv. 6-8 ohm, 4-6 ohm og 3-4 ohm. Ifølge manualen må man selv eksperimentere med, hvilket output der giver den mest balancerede performance.
Jeg har for nu tilsluttet højttalerne i 6-8 ohm alene ud fra de specifikationer mine højttaler har. Hvorvidt jeg kan få et bedre resultat med de andre muligheder, har jeg ikke prøvet endnu.
Der er autobias på forstærkeren, der automatisk korrigerer for forskellige udsving i spændingen i rørene. Dermed burde det ikke være nødvendigt at benytte matched paired rør.
Autobias’et fungerer på den måde, at forstærken det første minut laver en ”gentle power-on sequence”, hvorefter 4 grønne LED-pærer lyser op, hvilket betyder, at forstærkeren er klar til brug og i fuld bias.
Lyser et af LED-pærerne ikke, betyder det enten:
• at det pågældende udgangsrør er defekt, og dermed skal skiftes
• eller forstærkeren har været belastet i et omfang, at en sikring er gået, og dermed skal skiftes. (Der sidder en sikring under hvert udgangsrør).
Konstruktionen er dermed bygget således, at problemer i de fleste tilfælde kan klares med udskiftning af rør og/eller sikringer.
De 4 udgangsrør er af typen 6C33C-B, der mig bekendt kun produceres på Svetlana-fabrikken i Sct. Petersborg. Sjovt nok kun et stenkast fra, hvor Victor Khomenko er født og opvokset, før han efter endt universitetsuddannelse flyttede til USA. Grundet udbuddet er det derfor begrænset, hvor meget man ”tweake” lyden via udgangsrørene.
De 8 signalrør er af typen 6SN7, som der produceres/findes et forholdsvist bredt udvalg af. Fra fabrikken er disse standard Electro-Harmonix. I min VK-60 er de 6 bagerste signalrør udskiftet med standard Sovtek, mens de to forreste rør er Electro-Harmonix Gold.
Placeringen af signalrørene er ikke ligegyldig.
Signalrørene skal være matched paired og placeres sammen i par i følgende sokler (V1,V4), (V2, V5), (V3, V6) og (V7, V8)
Et tip jeg har fundet på audiogon er, at de to forreste rør (V7, V8) har størst påvirkning på lyden i forhold til de øvrige rør. Dette kan tilskrives, at disse rør relaterer sig til signalinputtet, hvilket også forklarer, hvorfor der er brugt lidt ekstra penge på disse rør i min VK-60.
Jeg ved dog ikke selv, om mine rør er matched og de 6 bagerste er under alle omstændigheder ”kastet” ind, så det er under alle omstændigheder et område, hvor jeg skal sætte ind, i forhold til at få den optimale ydelse ud af min VK-60.
Jeg har overvejet at købe 4 matched pair EH 6SN7 Gold også et eller to par andre mere eksklusive 6SN7 rør til signalindgangene. Råd modtages gerne
Ellers har jeg ikke så meget andet at berette om min nyerhvervelse, og dog….. Rør ser da lidt lækker ud, når mørket har sænket sig