Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 12:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Hos Pannerup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 24 November 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Pannerup skrev:

finlytteren skrev:
Tillykke med de nye ht, Pannerup! Da jeg hørte Gemme på sommerens messe,
var det jeg lagde mest mærke til netop den transparens, som M4L også nævner. Og flotte er de jo også! smileys/smiley20.gif">


Takker


Hvis det er messen i Them, du hentyder til, så var det ikke en Katana du hørte, men en Vivace.


Katana er en lidt anden bæst


Ja det var messen i Them, jeg tænkte på. Jeg er godt klar over at de Katana sikkert kan noget andet og mere end de små
fuldtoner på messen. Men tænkte at der nok var en rød tråd igennem deres sortiment og refererede derfor til de små Vivace
som transparente.

Det er sgu et lækkert setup du har fået bygget op! Forstår godt din tilfredshed med cd-spilleren. Min har ikke slået en
forkert sk*d og lågen har nok været åbnet og lukket 10-20.000 gange. Ja og så spiller den jo dejligt - jeg bruger også
indgangen i dac'en til streaming fra pc. Det er faktisk blevet ret godt efter at jeg har lånt Mads' HiFace.
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 24 November 2012 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
De minder dog meget om de svenske Martens højtttalere, både hvad enheder og den bagud hældende stilling angår.

Ikke i min optik :-). Maten er langt mere kantede og industrielle. Focus Audio, Mirrage M serien, Rockport, Gemma Audio. De kan sgu noget med at designe mande højttalere :-)

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Pannerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 26 November 2012 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Pannerup skrev:

Oversigtsbillede (opdateret den 17. oktoer 2012)

Udstyr:
Højttalere - Gemme Audio Katana V2
Integreret forstærker - Pass Labs Int. 30A
Cd-afspiller - Audia Flight CD One
Højttalerkabler - JPS Labs Superconductor+
Signalkabel - Dyrholm Aries XLR
Strømkabler - PS Audio AC-3 og Shunyata Venom 3

Beskrivelse:
Simpel og lige til.

Simpelthen nogle af de flotteste højttaler der er lavet. De kan de i hvert fald finde ud af i Canada :-)

Gemme Audio V2 og V3 modeller følger nogenlunde samme design. De er faktisk pænere i virkeligheden end på billeder. Jeg klager ihvertfald ikke

Kan faktisk rigtig godt lide med træfinér frem for ren pianolak. Mindtech har lillebroderen Tanto V2 stående opgraderet med afkoblingsfødder i chrom og i ebenholt. De er rigtig lækre at se på, og man bliver forundret over, at de ikke er større i virkeligheden.

 

 

Til top Vis Pannerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pannerup
 
Pannerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 26 November 2012 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
De minder dog meget om de svenske Martens højtttalere, både hvad enheder og den bagud hældende stilling angår.

Det var sjovt nok Marten Miles III, som jeg oprindeligt havde forelsket mig i. Jeg synes deres design er meget stilrent - nok i højere grad end Katana'erne.

Efter at have set og hørt katana'erne i vrikeligheden var der dog ingen tvivl om, at det var disse højttalere, jeg ville satse på, hvis muligheden bød sig.

Til top Vis Pannerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pannerup
 
Pannerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 26 November 2012 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Ja det var messen i Them, jeg tænkte på. Jeg er godt klar over at de Katana sikkert kan noget andet og mere end de små
fuldtoner på messen. Men tænkte at der nok var en rød tråd igennem deres sortiment og refererede derfor til de små Vivace
som transparente.

Det er sgu et lækkert setup du har fået bygget op! Forstår godt din tilfredshed med cd-spilleren. Min har ikke slået en
forkert sk*d og lågen har nok været åbnet og lukket 10-20.000 gange. Ja og så spiller den jo dejligt - jeg bruger også
indgangen i dac'en til streaming fra pc. Det er faktisk blevet ret godt efter at jeg har lånt Mads' HiFace.

Jeg tror den røde tråd i deres serie af Vivace, Tanto og Katana er, at de alle er opbygget omkring samme Vflex teknologi, der tillader selv små basenheder at kunne levere et hæderligt basoutput.

Jeg har nu haft et par stykker på besøg, der har været forundret over outputtet i bunden på den 6½" bas/mellemtone, som sidder i mine.

Jeg har hørt både Vivace V2, Tanto V2 og Katana V2 på mit elektronik, som jeg havde slæbt med til en lytteseance hos Mindtech.

Vivace udmærkede sig for mig ved nok at være den mest transparente af dem alle. Det var dog klart, at dens fysiske størrelse kombineret en kun 4" fuldtoneenhed fra Fostex gjorde, at den fysiske tilstedeværelse i musikken kunne være bedre. De var dog rigtig gode til ukompliceret musik ved lavere lydstyrker.

Har man et beskedent lytterum og ens musikpræferencer ligger til afslappende, tilbagelænet akustisk musik og stemmer, så har man en god højttaler i Vivacen.

Katana'en har langt mere krop, og udemærker sig for mig ved, at have en rigtig god klangbalance. Jeg synes ikke, at der er noget, som træder mere frem end andet på disse højttalere - heller ikke ved højere volumen. Det er en fornøjelse også at have en højttaler af beskeden størrelse, der rent faktisk også kan spille op til fest. (Dog ikke at måle med dit - det kan jeg jo nærmest høre helt til Vejle, når du giver den gas )

Du er selvfølgelig velkommen til et kig forbi en dag - tag gerne strøm og signalkabler med. Der mangler jeg stadig at finde det rigtig match.

Til top Vis Pannerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pannerup
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 26 November 2012 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg vil da vildt gerne forbi en dag og høre dine Gemme! Lige for tiden er det bare lidt svært - min far stryger ind og ud
af hospitalet. Pt. er han på aflastning.

Måske vi kunne finde en dag tættere på julen. Så er Mads også hjemme. Jeg er sikker på at han også gerne vil høre dit setup
- og tage nogle af sine dejlige kabler med.

Jeg skal nok tage Hologram netkablet med også! Det er et fænomenalt godt match på Audia CD One!!! Desværre også
voldsomt dyrt. Men T3 er nu heller ikke så tosset - sagt på jysk...
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Pannerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 26 November 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Jamen jeg vil da vildt gerne forbi en dag og høre dine Gemme! Lige for tiden er det bare lidt svært - min far stryger ind og ud
af hospitalet. Pt. er han på aflastning.

Måske vi kunne finde en dag tættere på julen. Så er Mads også hjemme. Jeg er sikker på at han også gerne vil høre dit setup
- og tage nogle af sine dejlige kabler med.

Jeg skal nok tage Hologram netkablet med også! Det er et fænomenalt godt match på Audia CD One!!! Desværre også
voldsomt dyrt. Men T3 er nu heller ikke så tosset - sagt på jysk...

Jeg er ked af, at læse om din far. Du kan jo bare smide mig en PM, når det engang passer Mads og dig. Forventer jeg stadig har højttalerne stående til jul

Til top Vis Pannerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pannerup
 
Mindtech
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Mindtech - tidl. HNPC

Bruger siden: 04 Januar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 27 November 2012 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Hej Pannerup

Det er vist på tide jeg får ønsket dig tillykke med de nye højtalere  

 

 

Jeg kan se, at det må være en special model du har fået fat på, med en frkvens respons fra 38-20.000 Hz Jeg håber at de lyder lige så godt som dem jeg sælger, for de går fra 28-20.000 Hz det kan være det er derfor du har lidt problemer med bassen

 

Hvis du skulle løbe ind i en af de to herrer fra Gemme Audio, så er det altså Robert Gaboury til venstre, det er ham der er opfinder af VFlex bass loading systemet. Til højre er det salgschefen Jean-Pierre, men Robert har forladt firmaet, men fortsætter med at fremstille VFlex højtalere under navnet Arteluthe, men derom senere.

Du har skrevet en hel del om de nye LEAF fødder til V3 modellerne. For anskuelighedens skyld er her et billede af hvordan et sæt Tanto højtalere ser ud med LEAF fødder.

Ikke alene er de flotte, de får også bassen til at koble bedre til rummet og så er de super stabile. (foto er opdateret)

Det er en fornøjelse at læse hvor entuiastisk du er med dine Katana.

God fornøjelse

 



__________________
Listen to the music and follow your

Metrum Acoustics NOS DAC
LAT Audio kabler
Triode Rør forstærkere
Arteluthe højtalere
Til top Vis Mindtech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindtech Besøg Mindtech's Websted
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 27 November 2012 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så vellykket med de fødder!
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Pannerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 27 November 2012 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Mindtech skrev:

Hej Pannerup

Det er vist på tide jeg får ønsket dig tillykke med de nye højtalere  

 

 

Jeg kan se, at det må være en special model du har fået fat på, med en frkvens respons fra 38-20.000 Hz Jeg håber at de lyder lige så godt som dem jeg sælger, for de går fra 28-20.000 Hz det kan være det er derfor du har lidt problemer med bassen

 

Hvis du skulle løbe ind i en af de to herrer fra Gemme Audio, så er det altså Robert Gaboury til venstre, det er ham der er opfinder af VFlex bass loading systemet. Til højre er det salgschefen Jean-Pierre, men Robert har forladt firmaet, men fortsætter med at fremstille VFlex højtalere under navnet Arteluthe, men derom senere.

Du har skrevet en hel del om de nye LEAF fødder til V3 modellerne. For anskuelighedens skyld er her et billede af hvordan et sæt Tanto højtalere ser ud med LEAF fødder.

Ikke alene er de flotte, de får også bassen til at koble bedre til rummet og så er de super stabile.

Det er en fornøjelse at læse hvor entuiastisk du er med dine Katana.

God fornøjelse

 

Hej og mange tak for indlægget.

Jeg har lige tilrettet teksten til billedet af Robert og Jean-Pierre. Jeg vidste godt, hvordan de begge så ud, men havde skrevet forkret

Angående frekvensområdet så har jeg oplyst ved +- 3db, hvilket er taget direkte fra brugermanualen. Oplysningen har jeg givet til de brugere, som måtte være interesseret heri og til sammenligningsgrundlag i forhold til andre højttalere.

I manualen står der godt nok de går ned til 28 hz, uden andet er oplyst. Jeg er dog selv stoppet med at gå så meget op i frekvensområder. Kan jeg lide, hvad jeg hører, er det vigtigere end tallene i det specifikationshæfte.

Hvad bassen angår, så er det ikke længere et problem. Faktisk syntes jeg, at jeg manglede bassen - endda i sådant et omfang, at jeg skrev tilbage til sælger, at jeg troede, der måtte være noget galt med højttalerne, for de var stoppet med at spille bas.

Som jeg dog fandt ud af, så er højttalerne i højere grad påvirket af opsætningen og placeringen i rummet, end andre højttalere jeg har haft stående herhjemme.

Idag spiller de, som de skal

Jeg er helt vild med finish'en på de tanto'er. De er super lækre i ebenholt, og nok den fedeste finish af dem alle, synes jeg.

Entusiasme er en selvfølgelighed i denne hobby og går fint hånd med forventningsglæde. Uden dem ville markedet nok kunne nøjes med bare et produkt at vælge imellem

Til top Vis Pannerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pannerup
 
Pannerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 27 November 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Det er ikke så vellykket med de fødder!

Jeg har set fødderne under højttalerne i virkeligheden, og vil sige at de er pænere i virkeligheden.

Jeg har nedenunder indsat et par billeder fra nettet, hvor viklen er lidt anderledes. Her synes jeg de tager sig bedre ud.

Er det bare mig, eller minder det lidt om skildpaddefødder?

 

 

 

 

Til top Vis Pannerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pannerup
 
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 27 November 2012 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

For DÆLAN hvor er de altså bare fede! Og jeg er personligt vild med fødderne, også selv om de ligner skilpadefødder  

Glæder mig til at Bjørn får de nye modeller hjem, så skal der lyttes lidt mere...



__________________
Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
Til top Vis Morell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morell
 
Pannerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 28 November 2012 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Pannerup skrev:

Et sæt nye lakridskabler har fundet vejen frem til mit lytterum.

Acrolink N6-P4030

Acrolink er en japansk kabelproducent ala Oyaide, Acoustic Revive, Furutech m.fl., der fremstiller kabler med en ultra høj renhed i råmaterialerne samt en patenteret "stress-free" bearbejdning.

Kablerne er monteret med nogle standard rhodiumstik, som jeg ikke før at stiftet bekendtskab med.

Stikkene er af typen Rich Bay RU-515P, og såvidt jeg kan hitte ud af, så er de produceret i Kina.

Uanset så bliver der lidt at lege med og teste i weekenden. Så feedback på deres performance må vente til senere.

Selve kablet har, såvidt jeg kan læse mig til, samme kvadrat som Kimber PK-10. En sammenligning mellem disse to kabler kunne være sjovt.

Hvorvidt stikkene kan skiftes og skal skiftes må tiden vise. Input modtages gerne.

Tænkte det var på tide, at skrive lidt om mine lytteindtryk af ovenstående kabler i forhold til de standardkabler, jeg havde smidt på som "nødløsning".

Jeg havde i lørdags besøg af en god kammerat, hvor vin, mad og musik kom i højsædet

I samme forbindelse synes jeg, det kunne være interessant at høre hans vurdering af forskellen på kablerne. Min kammerat er ikke en trænet lytter eller en kæmpe hifinørd, så derfor tænkte jeg, at hvis han kunne høre forskel, så måtte der være forskel.

Med udgangspunkt i hans medbragte The Best of Dire Straits & Mark Knopfler - Private Investigations startede vi med at lytte til de standard kabler, der sad på. Efter at have lyttet til et par numre, skiftede jeg begge kabler ud med mine nye Acrolink kabler.

Forskellen var umiddelbart tydelig og kan opsummeres i følgende noter:

- Lyden kom mere fri af højttalerne

- Lydbilledet blev mere defineret med mere luft mellem musikerne

- Bassen blev strammet op - underligt nok virkede Acrolink knap så bastunge som standardkablerne.

Derefter gav vi os til at lege lidt med, om vi kunne finde ud af, hvor Acrolink kablerne gjorde størst forskel - altså på forstærkeren eller cd-afspilleren?

Vi havde så skiftevis et standard kabel på den ene enhed og Acrolink kablet i den anden.

Det sjove ved denne test var, at vi begge kunne høre tydelige forskelle, når man skiftede kablerne mellem enhederne.

Min kammerats konklusion var, at Acrolink kablet gjorde det bedst på cd-afspilleren. Jeg var egentlig ikke uenig.

På Audia'en kom detaljerne bedre til sin magt og til udtryk i lydbilledet end på Pass'en.

Nu kunne vi så vælge at stoppe her også konkludere, at de standardkabler er lige til at smide i skrallespanden. Jeg valgte dog at udsætte min kammerat for en blindtest af standardkablerne og Acrolink kablerne.

Blindtesten foregik på den måde, at jeg fandt 3 stykker musik frem, og ved hvert musiknummer ville der blive spillet én gang med standardkablerne og én gang med Acrolink kablerne. Min kammerat ville denne gang bare ikke få at vide, hvilket kabel der spillede hvornår.

Hvad der umiddelbart måtte forekomme som en overkommelig udfordring skulle vise sig at blive vanskeligere end antaget.

Selvom vi lige havde defineret forskellene på de to kabler, så gættede min kammerat efter meget tøven rigtigt første gang, forkert på andet nummer og gættede rigtigt på tredje nummer også efter megen diskussion med sig selv.

Jeg vidste jo selv gennem seancen, hvilke kabler der spillede, og måtte erkende, at forskellene i virkeligheden ikke var så store, som jeg først havde antaget. Dermed ikke sagt, at strømkablerne ikke gør en forskel, men forskellen på disse kabler og standardkablerne var ikke så store, som jeg kunne have håbet på. Det er jo trods alt kabler til en nypris i omegnen af 5.000 kr.

Hvad kan det skyldes? Skal der andre stik på Acrolink kablerne? Var vi fast besluttet på, at der skulle være en forskel på standardkablerne og kabler til 5.000 kr. i nypris? Eller fungerer strømkabler sig bare forskelligt alt afhængigt af, hvilket udstyr de bliver parret med?

Ja, lytningen og testen gav flere spørgsmål end svar. Jeg havde jo trods alt haft besøg af PS Audio og Voodoo kabler, der gjorde en større forskel.

Vi sluttede aftenen af med bare at nyde musikken og et glas Shaw & Smith Shiraz fra Adelaide Hills.

Der er et nyt kabel på vej, som eftersigende skulle være et rigtig godt match til Pass'en. Så må tiden vise, om forskellen denne gang er større på forstærkeren end med Acrolink.

 

Til top Vis Pannerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pannerup
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 28 November 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Pannerup skrev:

Hermed et par billeder af den nye placering af mit setup samt beskrivelse af rummet, det spiller i

[Billeder og tekst er udeladt af hensyn til Giges server]

Lyttepositionen
Jeg legede med en opsætning, der tog sit udgangspunkt i en ligebenet trekant på 2,5 meter - altså 2,5 meter mellem højttalerne og lyttepositionen. Dette fungerede ikke optimalt, hvorfor jeg tjekket manualen for hjælp.

I manuelen anbefales en afstand mellem højttalerne på mellem 1,8 - 2,4 meter samt en afstand til lytteposition på mellem 2-3 meter.

Jeg fandt det bedste resultat med ca. 2,20 meter mellem højttalerne og ca. 3 meter til sweetspot.

Lækkert grej, tillykke med det!

2 meter mellem højttalerne, det virker helt forkert .... Har du prøvet med fx 4 meter mellem dem?



__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
Pannerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 28 November 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:

Lækkert grej, tillykke med det!

2 meter mellem højttalerne, det virker helt forkert .... Har du prøvet med fx 4 meter mellem dem?

¨

4 meter mellem hver højttaler giver ikke meget mening i mit lytterum, idet afstanden til sidevæggene i så fald ville blive for lille. Desuden har jeg leget en del med den nuværende opsætning og fundet den nuværende placering for optimal - hvilket i øvrigt er i overensstemmelse med brugermanualen over Katana'erne.

Til top Vis Pannerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pannerup
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 28 November 2012 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Stor afstand mellem højttalerne er ikke altid lig med større lydbillede. Det kommer an på hvor god og velkonstrueret højttaleren er. Det er infoen mellem de 2 højttalere og de 2 ører  vi har, som gør udslaget. Så 2.10 meter jeg har mellem højttalerne fra enhed til enhed giver faktisk et kæmpestort lydbillede alt efter optagelsen på pladerne, for disse betyder nemlig også en del i regnestykket....og anlægget selvfølgelig. 

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 672
Sendt: 29 November 2012 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Pannerup skrev:
Pannerup skrev:

Et sæt nye lakridskabler har fundet vejen frem til mit lytterum.

Acrolink N6-P4030

Acrolink er en japansk kabelproducent ala Oyaide, Acoustic Revive, Furutech m.fl., der fremstiller kabler med en ultra høj renhed i råmaterialerne samt en patenteret "stress-free" bearbejdning.

Kablerne er monteret med nogle standard rhodiumstik, som jeg ikke før at stiftet bekendtskab med.

Stikkene er af typen Rich Bay RU-515P, og såvidt jeg kan hitte ud af, så er de produceret i Kina.

Uanset så bliver der lidt at lege med og teste i weekenden. Så feedback på deres performance må vente til senere.

Selve kablet har, såvidt jeg kan læse mig til, samme kvadrat som Kimber PK-10. En sammenligning mellem disse to kabler kunne være sjovt.

Hvorvidt stikkene kan skiftes og skal skiftes må tiden vise. Input modtages gerne.

Tænkte det var på tide, at skrive lidt om mine lytteindtryk af ovenstående kabler i forhold til de standardkabler, jeg havde smidt på som "nødløsning".

Jeg havde i lørdags besøg af en god kammerat, hvor vin, mad og musik kom i højsædet

I samme forbindelse synes jeg, det kunne være interessant at høre hans vurdering af forskellen på kablerne. Min kammerat er ikke en trænet lytter eller en kæmpe hifinørd, så derfor tænkte jeg, at hvis han kunne høre forskel, så måtte der være forskel.

Med udgangspunkt i hans medbragte The Best of Dire Straits & Mark Knopfler - Private Investigations startede vi med at lytte til de standard kabler, der sad på. Efter at have lyttet til et par numre, skiftede jeg begge kabler ud med mine nye Acrolink kabler.

Forskellen var umiddelbart tydelig og kan opsummeres i følgende noter:

- Lyden kom mere fri af højttalerne

- Lydbilledet blev mere defineret med mere luft mellem musikerne

- Bassen blev strammet op - underligt nok virkede Acrolink knap så bastunge som standardkablerne.

Derefter gav vi os til at lege lidt med, om vi kunne finde ud af, hvor Acrolink kablerne gjorde størst forskel - altså på forstærkeren eller cd-afspilleren?

Vi havde så skiftevis et standard kabel på den ene enhed og Acrolink kablet i den anden.

Det sjove ved denne test var, at vi begge kunne høre tydelige forskelle, når man skiftede kablerne mellem enhederne.

Min kammerats konklusion var, at Acrolink kablet gjorde det bedst på cd-afspilleren. Jeg var egentlig ikke uenig.

På Audia'en kom detaljerne bedre til sin magt og til udtryk i lydbilledet end på Pass'en.

Nu kunne vi så vælge at stoppe her også konkludere, at de standardkabler er lige til at smide i skrallespanden. Jeg valgte dog at udsætte min kammerat for en blindtest af standardkablerne og Acrolink kablerne.

Blindtesten foregik på den måde, at jeg fandt 3 stykker musik frem, og ved hvert musiknummer ville der blive spillet én gang med standardkablerne og én gang med Acrolink kablerne. Min kammerat ville denne gang bare ikke få at vide, hvilket kabel der spillede hvornår.

Hvad der umiddelbart måtte forekomme som en overkommelig udfordring skulle vise sig at blive vanskeligere end antaget.

Selvom vi lige havde defineret forskellene på de to kabler, så gættede min kammerat efter meget tøven rigtigt første gang, forkert på andet nummer og gættede rigtigt på tredje nummer også efter megen diskussion med sig selv.

Jeg vidste jo selv gennem seancen, hvilke kabler der spillede, og måtte erkende, at forskellene i virkeligheden ikke var så store, som jeg først havde antaget. Dermed ikke sagt, at strømkablerne ikke gør en forskel, men forskellen på disse kabler og standardkablerne var ikke så store, som jeg kunne have håbet på. Det er jo trods alt kabler til en nypris i omegnen af 5.000 kr.

Hvad kan det skyldes? Skal der andre stik på Acrolink kablerne? Var vi fast besluttet på, at der skulle være en forskel på standardkablerne og kabler til 5.000 kr. i nypris? Eller fungerer strømkabler sig bare forskelligt alt afhængigt af, hvilket udstyr de bliver parret med?

Ja, lytningen og testen gav flere spørgsmål end svar. Jeg havde jo trods alt haft besøg af PS Audio og Voodoo kabler, der gjorde en større forskel.

Vi sluttede aftenen af med bare at nyde musikken og et glas Shaw & Smith Shiraz fra Adelaide Hills.

Der er et nyt kabel på vej, som eftersigende skulle være et rigtig godt match til Pass'en. Så må tiden vise, om forskellen denne gang er større på forstærkeren end med Acrolink.

Spændende test. Siger jo noget om hvor meget placebo betyder ;) Positive tanker giver positive følelser, som igen giver mere positive oplevelser... Blindtests er et must. Og de bør endvidere være dobbelt blind  

Har talt med nogle forhandlere, der mener, at man skal lade powerkablerne sidde med strøm igennem et døgn efter skift, inden man laver lytte test på dem. Det gør det dog meget svært at A/B teste, da man ikke kan huske de små forskelle fra det andet kabel.

Hvad er det for et powerkabel der er på vej?



__________________
Stereo: Verity, Avalon & Pass

Bio: Avalon & Velodyne
Til top Vis Chriss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chriss
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 29 November 2012 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Pannerup skrev:
Pannerup skrev:

Et sæt nye lakridskabler har fundet vejen frem til mit lytterum.

Acrolink N6-P4030

Acrolink er en japansk kabelproducent ala Oyaide, Acoustic Revive, Furutech m.fl., der fremstiller kabler med en ultra høj renhed i råmaterialerne samt en patenteret "stress-free" bearbejdning.

Kablerne er monteret med nogle standard rhodiumstik, som jeg ikke før at stiftet bekendtskab med.

Stikkene er af typen Rich Bay RU-515P, og såvidt jeg kan hitte ud af, så er de produceret i Kina.

Uanset så bliver der lidt at lege med og teste i weekenden. Så feedback på deres performance må vente til senere.

Selve kablet har, såvidt jeg kan læse mig til, samme kvadrat som Kimber PK-10. En sammenligning mellem disse to kabler kunne være sjovt.

Hvorvidt stikkene kan skiftes og skal skiftes må tiden vise. Input modtages gerne.

Tænkte det var på tide, at skrive lidt om mine lytteindtryk af ovenstående kabler i forhold til de standardkabler, jeg havde smidt på som "nødløsning".

Jeg havde i lørdags besøg af en god kammerat, hvor vin, mad og musik kom i højsædet

I samme forbindelse synes jeg, det kunne være interessant at høre hans vurdering af forskellen på kablerne. Min kammerat er ikke en trænet lytter eller en kæmpe hifinørd, så derfor tænkte jeg, at hvis han kunne høre forskel, så måtte der være forskel.

Med udgangspunkt i hans medbragte The Best of Dire Straits & Mark Knopfler - Private Investigations startede vi med at lytte til de standard kabler, der sad på. Efter at have lyttet til et par numre, skiftede jeg begge kabler ud med mine nye Acrolink kabler.

Forskellen var umiddelbart tydelig og kan opsummeres i følgende noter:

- Lyden kom mere fri af højttalerne

- Lydbilledet blev mere defineret med mere luft mellem musikerne

- Bassen blev strammet op - underligt nok virkede Acrolink knap så bastunge som standardkablerne.

Derefter gav vi os til at lege lidt med, om vi kunne finde ud af, hvor Acrolink kablerne gjorde størst forskel - altså på forstærkeren eller cd-afspilleren?

Vi havde så skiftevis et standard kabel på den ene enhed og Acrolink kablet i den anden.

Det sjove ved denne test var, at vi begge kunne høre tydelige forskelle, når man skiftede kablerne mellem enhederne.

Min kammerats konklusion var, at Acrolink kablet gjorde det bedst på cd-afspilleren. Jeg var egentlig ikke uenig.

På Audia'en kom detaljerne bedre til sin magt og til udtryk i lydbilledet end på Pass'en.

Nu kunne vi så vælge at stoppe her også konkludere, at de standardkabler er lige til at smide i skrallespanden. Jeg valgte dog at udsætte min kammerat for en blindtest af standardkablerne og Acrolink kablerne.

Blindtesten foregik på den måde, at jeg fandt 3 stykker musik frem, og ved hvert musiknummer ville der blive spillet én gang med standardkablerne og én gang med Acrolink kablerne. Min kammerat ville denne gang bare ikke få at vide, hvilket kabel der spillede hvornår.

Hvad der umiddelbart måtte forekomme som en overkommelig udfordring skulle vise sig at blive vanskeligere end antaget.

Selvom vi lige havde defineret forskellene på de to kabler, så gættede min kammerat efter meget tøven rigtigt første gang, forkert på andet nummer og gættede rigtigt på tredje nummer også efter megen diskussion med sig selv.

Jeg vidste jo selv gennem seancen, hvilke kabler der spillede, og måtte erkende, at forskellene i virkeligheden ikke var så store, som jeg først havde antaget. Dermed ikke sagt, at strømkablerne ikke gør en forskel, men forskellen på disse kabler og standardkablerne var ikke så store, som jeg kunne have håbet på. Det er jo trods alt kabler til en nypris i omegnen af 5.000 kr.

Hvad kan det skyldes? Skal der andre stik på Acrolink kablerne? Var vi fast besluttet på, at der skulle være en forskel på standardkablerne og kabler til 5.000 kr. i nypris? Eller fungerer strømkabler sig bare forskelligt alt afhængigt af, hvilket udstyr de bliver parret med?

Ja, lytningen og testen gav flere spørgsmål end svar. Jeg havde jo trods alt haft besøg af PS Audio og Voodoo kabler, der gjorde en større forskel.

Vi sluttede aftenen af med bare at nyde musikken og et glas Shaw & Smith Shiraz fra Adelaide Hills.

Der er et nyt kabel på vej, som eftersigende skulle være et rigtig godt match til Pass'en. Så må tiden vise, om forskellen denne gang er større på forstærkeren end med Acrolink.

 

Super godt inlæg!

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 350
Sendt: 29 November 2012 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Blindtesten viser at det er som kejserens nye klæder. Du er endnu et offer for smart markedsføring fra en branche som
desperat leder efter omsætning. Brug din sunde fornuft.

Mvh
Bob D
Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan
 
Pannerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 29 November 2012 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Chriss skrev:

Spændende test. Siger jo noget om hvor meget placebo betyder ;) Positive tanker giver positive følelser, som igen giver mere positive oplevelser... Blindtests er et must. Og de bør endvidere være dobbelt blind  

Har talt med nogle forhandlere, der mener, at man skal lade powerkablerne sidde med strøm igennem et døgn efter skift, inden man laver lytte test på dem. Det gør det dog meget svært at A/B teste, da man ikke kan huske de små forskelle fra det andet kabel.

Hvad er det for et powerkabel der er på vej?

Hej Chriss

Jeg har også modtaget en venlig sms med en oplysning om, at Acrolink kablerne skal have en time, før de sætter sig. Dette skulle tilsyneladende gøre sig gældende hver gang man piller dem af.

Såfremt det passer, så gøres en direkte A/B-test væsentlig mere besværlig - omvendt kan man jo sige, at vilkårene i min test også gør sig gældende for "lakrids"-kablerne. Dermed er testen udført under samme vilkår for begge kabeltyper - ellers er tesen, at alle strømkabler lyder ens, når de er "kolde".

Kablet der er på vej, holder jeg lidt for mig selv, indtil jeg er sikker på det dukker op.

 

Til top Vis Pannerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pannerup
 

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes