Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 07:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Formel: følsomhed/vægt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Findes der en formel hvor man kan udregne hvor meget følsomheden falder på en basenhed når vægten af membranen fordobles ?

Og i samme åndedrag; En formel hvor man kan udregne hvor meget egenresonansen falder ved fordobling af membranvægten ?

Det er lidt interessant da jeg godt kunne tænke mig at min basenhed gik dybere og samtidig har den en smule for høj følsomhed
til mellemtone/diskant.

Biamping hvor jeg evt kunne skrue ned for den forstærker der trækker bassen, er udelukket da jeg kun vil have en forstærker på.
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

ING.dk
H4A
En fordobling kan da slet ikke komme på tale, da magneten (motoren) sikkert ikke kan styrer noget bagefter, men læs selv

Ved at JBL engang havde et skriv om dette, men sidder ikke lige hjemme


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
ING.dk
H4A
En fordobling kan da slet komme på tale, da magneten (motoren) sikkert ikke kan styrer noget bagefter, men læs selv

Har du nogensinde prøvet at sætte en finger på membranen og mærke efter hvor stærk "motoren" egentligt er ?   At fordoble membran vægten fra 20 til 40 gram, får den ikke til at spille nævneværdigt laveret

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har også mine bange anelser (ud af den blå luft) om at der skal ret meget vægt på før følsomheden falder f.eks 5 db og det går nok ud over en hel
masse andet.
Problemet er at den også spiller den nedre mellemtone og der er for meget niveau.
Spørgsmålet er så om øget vægt sænker følsomheden i det område eller det kun vil være i det egentlige basområde.
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hvilken højttaler snakker vi om, og hvordan er den placeret.

At ændre på selve enheden for at pille ved dens ressonansfrekvens hjælper ikke meget, da det er det samlede systems egenressonans der betyder noget, og her er enheden kun en delmængde



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Det er en bas i et lukket kammer der siger for meget i nedre mellemtone.

Jeg kunne selvfølgelig lave et større kabinet for at få dybere bas, men det er slet ikke det største problem.

Problemet er for høj følsomhed i forhold til resten af enhederne (uden dæmpning)

Måske skulle jeg prøve at ændre delefrekvensen så den render lige knapt så højt op i frekvens.
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Basserne på mine Snell A har jo fået mere masse tilført med epoxy, noget Peter Snell begyndte på.  Det er gjort med den oprindelig magnet.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Basserne på mine Snell A har jo fået mere masse tilført med epoxy, noget Peter Snell begyndte på. 10-30_212840_Becker_bas.jpg"> Det er gjort med den oprindelig magnet.


Det hjælper ikke meget på mit spørgsmål
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1255
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Halløjsa,



Som du kan se af de her T/S parameter er effektiviteten for en enhed bla. bestemt af membranvægt. Forøges den, vil
effektiviteten sænkes, da Mms (membranvægt) står i nævneren.

Sætter du derefter det udregnede tal for effektiviteten ind i formlen for SPL vil du ligefrem kunne udregne det faktiske tal.
Den regner du lige ud

Det der yderligere sker ved en membran vægt forøgelse er vanskerligere "stop" forhold for membranen. Der er tendens til
eftersvingninger og step responset vil have et længere forløb. Under forudsætning af ønske om samme SPL som før
membran vægt forøgelsen.


__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 30 Oktober 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Haha Flemming.
Inden det er regnet ud kan jeg lave 256 forsøg med forskellig vægt på membranen
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

hej jan_stevns

jeg tror at der er grænser for hvor meget vægt man kan putte på en membran hvis de gode data skal holde bagefter

Som Flemming Skov også skiver, ved dyb bas går det ofte godt men skal enheden bare lidt op i mellemtonen, så skal man
passe meget på.


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 05:39 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
hej jan_stevns

jeg tror at der er grænser for hvor meget vægt man kan putte på en membran hvis de gode data skal holde bagefter

Som Flemming Skov også skiver, ved dyb bas går det ofte godt men skal enheden bare lidt op i mellemtonen, så skal man
passe meget på.

Jeg er slet ikke uenig ! -  og prøver nok med min bemærkning :

"At ændre på selve enheden for at pille ved dens ressonansfrekvens hjælper ikke meget, da det er det samlede systems egenressonans der betyder noget, og her er enheden kun en delmængde" 

 -  at antyde at det at begynde på at modificere en enhed, der åbenbart ikke passer til formålet, dybest set er en meget dårlig ide :)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Accept skrev:
allanowich skrev:
Basserne på mine Snell A har jo fået mere masse tilført med epoxy, noget Peter Snell begyndte på. 10-30_212840_Becker_bas.jpg"> Det er gjort med den oprindelig magnet.


Det hjælper ikke meget på mit spørgsmål
Det er jeg godt klar over. Det var blot en info om at det sagtens kan lade sig gøre uden at gøre enheden dårligere. I dette tilfælde her, var der jo den gang Peter Snell valgte at gøre det, jo ikke nogen enheder, der var særligt gode til dybbas. Mange 10" enheder kunne jo bruges i 2-vejs systemer og og det gjorde man jo også. Men her var man jo nødt til at give enheden nogle bedre egenskaber i den dybe ende ved at tilføre mere masse.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1255
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det er jeg godt klar over. Det var blot en info om at det sagtens kan lade sig gøre uden at gøre
enheden dårligere. I dette tilfælde her, var der jo den gang Peter Snell valgte at gøre det, jo ikke nogen enheder, der var
særligt gode til dybbas. Mange 10" enheder kunne jo bruges i 2-vejs systemer og og det gjorde man jo også. Men her var
man jo nødt til at give enheden nogle bedre egenskaber i den dybe ende ved at tilføre mere masse.


Hmmm, det at Snell påførte lidt masse er nok snare med udgangspunkt i at ikke ville betale for de enheder der netop
"kunne" opfylde det ønske. Og det er fint nok!

Eks JBL2203 som er en 12" med fs på 16Hz (vil tro de andre Altec, EV, Fane etc.. også havde enheder af den type på
programmet) kunne godt gå ned til 25Hz i 40liter kabinet etc...

Men Accept, er du med på hvorledes det hænger sammen med vægt forøgelse og tab af følsomhed?


__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
allanowich skrev:
Det er jeg godt klar over. Det var blot en info om at det sagtens kan lade sig gøre uden at gøre
enheden
dårligere. I dette tilfælde her, var der jo den gang Peter Snell valgte at gøre det, jo ikke nogen enheder, der var særligt
gode til
dybbas. Mange 10" enheder kunne jo bruges i 2-vejs systemer og og det gjorde man jo også. Men her var man jo nødt til at
give enheden nogle bedre egenskaber i den dybe ende ved at tilføre mere masse.


Hmmm, det at Snell påførte lidt masse er nok snare med udgangspunkt i at ikke ville betale for de enheder der netop
"kunne"
opfylde det ønske. Og det er fint nok!

Eks JBL2203 som er en 12" med fs på 16Hz (vil tro de andre Altec, EV, Fane etc.. også havde enheder af den type på
programmet) kunne godt gå ned til 25Hz i 40liter kabinet etc...

Men Accept, er du med på hvorledes det hænger sammen med vægt forøgelse og tab af følsomhed?

Jo jeg er med på det men tør ikke lægge så meget ekstra vægt på mht nedre mellemtone.

Jeg forsøger med en lavere delefrekvens til at starte med da mellemtonerne nemt kan gå dybere og niveauet under nedre mellemtone er ok.

Hjælper det og der er for meget niveau fra f.eks 200 hz og ned, kan jeg evt prøve med lidt ekstra masse.

Laver jeg en måling ser niveauerne nogenlunde ud, men lyttemæssigt kommer der for meget nedre mellemtone fra bassen.
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Som jeg husker de generelle regler, falder følsomheden med kvadratet på membranmassen (og den er jo den bevægelige masse, d.v.s. inkl. svingspole + dele af ophænget). Resonansfrekvensen er afhængig af kvadratroden af membranmassen, hvis min hukommelse ellers er rigtig.

Fordobles omtalte masse, skulle følsomheden således falde med 6 dB, medens resonansen vil sænkes med ca. 30 %.

Qt vil naturligvis stige, men med hvilken værdi véd jeg ikke.

 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
allanowich skrev:
Det er jeg godt klar over. Det var blot en info om at det sagtens kan lade sig gøre uden at gøre
enheden dårligere. I dette tilfælde her, var der jo den gang Peter Snell valgte at gøre det, jo ikke nogen enheder, der var
særligt gode til dybbas. Mange 10" enheder kunne jo bruges i 2-vejs systemer og og det gjorde man jo også. Men her var
man jo nødt til at give enheden nogle bedre egenskaber i den dybe ende ved at tilføre mere masse.


Hmmm, det at Snell påførte lidt masse er nok snare med udgangspunkt i at ikke ville betale for de enheder der netop
"kunne" opfylde det ønske. Og det er fint nok!

Eks JBL2203 som er en 12" med fs på 16Hz (vil tro de andre Altec, EV, Fane etc.. også havde enheder af den type på
programmet) kunne godt gå ned til 25Hz i 40liter kabinet etc...

Men Accept, er du med på hvorledes det hænger sammen med vægt forøgelse og tab af følsomhed?
Hej Flemming

Kunne det ikke samtidigt også have noget at gøre med, at enheden også skulle kunne bruges i et lukket kabinet. JBL enheder er vist ikke så gode her, eller hvad. Prisen har selvfølgelig også sin del at skulle have sagt.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Som jeg husker de generelle regler, falder følsomheden med kvadratet på membranmassen (og den er jo
den bevægelige masse, d.v.s. inkl. svingspole + dele af ophænget). Resonansfrekvensen er afhængig af kvadratroden af membranmassen, hvis min
hukommelse ellers er rigtig.Fordobles omtalte masse, skulle følsomheden således falde med 6 dB, medens resonansen vil sænkes med ca. 30 %.Qt vil
naturligvis stige, men med hvilken værdi véd jeg ikke. 




Hvis det du skriver der holder, så er der jo lys forude

Synes der er mange forskellige resultater på nettet, men 6 db reducering af følsomheden ved fordobling af membranvægten lyder helt ok for mig
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1255
Sendt: 31 Oktober 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Accept skrev:
mollecon skrev:
 



Hvis det du skriver der holder, så er der jo lys forude



Jo jo Mollecon's betragtning afspejles, vældigt godt, i tråd med de førnævnte formler fra wiki.

Allanowich, ja det kan egentlig godt være, grundet de lette membraner, at JBL skal have et sugerør i kassen. Men vil mene at
der sagtens kunne fås enheder med lav fs. Eller de kunne da ihvertfald bestilles. Og det kan have været for dyrt!

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 01 November 2012 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Jo... På den negative side tæller jo så, at alt dette osse afspejler, at (dyb)bas koster på effektivitetssiden, når boksstørrelsen osse er en faktor. Livet er hårdt .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes