Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2024 | 13:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilket forstærker-modul??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 03 November 2012 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej med Jer.

Jeg skal bestemme mig for, hvilke forstærker-moduler jeg skal gå efter.
Og her må jeg spørge om Jeres hjælp og erfaring.

Sagen er, at jeg har en LC-Audio The End millenium effektforstærker, med 2 stk. 120watt moduler.
Jeg kunne godt bruge lidt bedre opløsning i lyden generelt, og lidt bedre baskontrol.
Den "klipper" i lyden, når jeg spiller moderat højt, på baskrævende indspilninger. Her tænker jeg at Lc modulernes damping
factor på kun 53, har skylden. Den driver mine selvbyg ht'ere, med Scanspeak revalator 10" i.
Jeg har dobbelt op af strømforsyning(2x500VA og 2x 120.000 uF), så der er effekt nok dér ihvertfald.
Kunne godt tænke mig nogle 150, måske 300 watt. moduler.

Jeg ser brugere herinde tale godt om Cadaudio, groundsound og Ska-audio, hvilke alle tre ser spændende ud, og har
interessante moduler.

Men hvad skal jeg vælge? Det skal gerne være så high-end som muligt, og kunne bruges til mine forsyninger.

__________________
Holfi Xara DC, Holfi Pre-8, LC-Audio The End Millenium m. dobbelt PSU. Pioneer PL-L1000A. Benz micro silver. Nad S100 DIY RIAA. DIY højttalere med Eton, Seas og Scanspeak enheder, Jensen filter.
Til top Vis JesperKirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JesperKirt
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 03 November 2012 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

groundsound moduler skulle der ikke være nogen problemer i at bygge ind i steder for dine lc .. moduler

men nu hvor du er i gang .. så køb 4 moduler  og lad bassen få et modul for sig selv.. jeg bruger selv ground sound .. 

de moduler har fuld kontrol over bassen   jeg har spillet med 4 stk 15" på et modul uden problemer


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 03 November 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Interessant, hvilke moduler er det du har?

I min LC har jeg prøvet at installere deres Ext. boards (ekstra udgangs sæt) Så jeg havde 4x120 watt. Men sammenhængen
mellem bas og bas-mellemtone blev mindre homogen, det duede ikke og røg ud igen.

__________________
Holfi Xara DC, Holfi Pre-8, LC-Audio The End Millenium m. dobbelt PSU. Pioneer PL-L1000A. Benz micro silver. Nad S100 DIY RIAA. DIY højttalere med Eton, Seas og Scanspeak enheder, Jensen filter.
Til top Vis JesperKirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JesperKirt
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 03 November 2012 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

http://www.groundsound.com/pa3cc.php

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 03 November 2012 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Den ser god ud på specs. Og pris ikke mindst.
Hvordan vil du beskrive lyden?
Har du brugt dem i High-end systemer?

__________________
Holfi Xara DC, Holfi Pre-8, LC-Audio The End Millenium m. dobbelt PSU. Pioneer PL-L1000A. Benz micro silver. Nad S100 DIY RIAA. DIY højttalere med Eton, Seas og Scanspeak enheder, Jensen filter.
Til top Vis JesperKirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JesperKirt
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 04 November 2012 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

ja noget af systemet høre til i den high- end mine højtaler    manapan 3,3  og gs forstærker   lyden  kraft fuld  men go kontrol 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 04 November 2012 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

du skriver at den skal drive  denne enhed Scanspeak revalator 10    hvad er det for nogle andre enheder de skal drive 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Bagheera
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 04 November 2012 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper

Vi er nogle stykker i DK der er blevet glade for Aussie Amplifiers moduler:

http://www.aussieamplifiers.com/

Læs gode anmeldelser her:

http://www.aussieamplifiers.com/testimonial.htm

Jeg har prøvet de moduler der ellers nævnes her i tråden, og for mig er Aussie langt bedre. Også i byggekvalitet.

God jagt :-)

Mvh Torben
Til top Vis Bagheera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bagheera
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 04 November 2012 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

JesperKirt skrev:

Sagen er, at jeg har en LC-Audio The End millenium effektforstærker, med 2 stk. 120watt moduler.
Jeg kunne godt bruge lidt bedre opløsning i lyden generelt, og lidt bedre baskontrol.
Den "klipper" i lyden, når jeg spiller moderat højt, på baskrævende indspilninger. Her tænker jeg at Lc modulernes damping factor på kun 53, har skylden. Den driver mine selvbyg ht'ere, med Scanspeak revalator 10" i.
Jeg har dobbelt op af strømforsyning(2x500VA og 2x 120.000 uF), så der er effekt nok dér ihvertfald.
Kunne godt tænke mig nogle 150, måske 300 watt. moduler.

Men hvad skal jeg vælge? Det skal gerne være så high-end som muligt, og kunne bruges til mine forsyninger.


Hej Jesper,

Jeg er ked af at sige det men hvis det er rigtigt at du oplever at forstærkeren klipper - så bliver det lige fedt hvilket forstærkermodul du vælger og dæmpningsfactor har meget lidt med det at gøre.
Som så mange andre har du rigeligt med VA og kapacitet i strømforsyningen og det er helt fint, men du får altså ikke flere watt i f.eks. 4 ohm af at skifte forstærkermodul for det bestemmes af forsyningsspændingen - men hvad er den? Jo det er det du ikke opgiver -jeg vil tro det er 2 * 33Vac => +/-50Vdc => ca. 120W (8ohm) ud. Hvis du vil have mere headroom = højere klip niveau er du nød til at få højere forsyningsspænding f.eks. 2 * 45Vac => +/-63Vdc => 200W (8ohm). 2 *60Vac => +/-80Vdc => 350W (8ohm)....

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 04 November 2012 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
du skriver at den skal drive  denne enhed Scanspeak revalator 10    hvad er det for nogle andre enheder
de skal drive 


Diskanter; Eton ER-4, Mellemtone; Seas W15CH001-neodymium, bas; Scanspeak, 26W/8867T00
Det er det hele..

__________________
Holfi Xara DC, Holfi Pre-8, LC-Audio The End Millenium m. dobbelt PSU. Pioneer PL-L1000A. Benz micro silver. Nad S100 DIY RIAA. DIY højttalere med Eton, Seas og Scanspeak enheder, Jensen filter.
Til top Vis JesperKirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JesperKirt
 
JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 04 November 2012 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:


JesperKirt skrev:
Sagen er, at jeg har en LC-Audio The End millenium effektforstærker, med 2 stk. 120watt moduler.
Jeg kunne godt bruge lidt bedre opløsning i lyden generelt, og lidt bedre baskontrol.
Den "klipper" i lyden, når jeg spiller moderat højt, på baskrævende indspilninger. Her tænker jeg at Lc modulernes
damping
factor på kun 53
, har skylden. Den driver mine selvbyg ht'ere, med Scanspeak revalator 10" i.
Jeg har dobbelt op af strømforsyning(2x500VA og 2x 120.000 uF), så der er effekt nok dér ihvertfald.
Kunne godt tænke mig nogle 150, måske 300 watt. moduler.

Men hvad skal jeg vælge? Det skal gerne være så high-end som muligt, og kunne bruges til mine forsyninger.
Hej Jesper,Jeg er ked af at sige det men hvis det er rigtigt at du oplever at forstærkeren klipper - så bliver det lige
fedt hvilket forstærkermodul du vælger og dæmpningsfactor har meget lidt med det at gøre.Som så mange andre har du
rigeligt med VA og kapacitet i strømforsyningen og det er helt fint, men du får altså ikke flere watt i f.eks. 4 ohm af at skifte
forstærkermodul for det bestemmes af forsyningsspændingen - men hvad er den? Jo det er det du ikke opgiver -jeg vil tro
det er 2 * 33Vac => +/-50Vdc => ca. 120W (8ohm) ud. Hvis du vil have mere headroom = højere klip niveau er du nød til
at få højere forsyningsspænding f.eks. 2 * 45Vac => +/-63Vdc => 200W (8ohm). 2 *60Vac => +/-80Vdc => 350W
(8ohm)....Mvh. Robert GS


Hej Robert.
Ja jeg kan egentlig godt se at Ohms lov nok forhindrer forøgelsen i watt, nu du siger det. Men hvordan de 120 watt
"serveres" afhænger vel lige så meget af forstærkermodulets måde at arbejde på/kvalitet.

Jo det er nemlig +/- 33VAC og mine højttalere er 8 Ohm.
Da jeg jo har to trafoer, med hver 2x33V, så burde jeg kunne sætte hver trafos sekundær-side i serie.
Så er der 1x66VAC pr, trafo. Og så binde dem korrekt sammen, så jeg har 2x66 VAC.
Jeg ved ikke hvad det giver i DC, men vel ikke mere end PA3CC modulerne kan tåle..?

__________________
Holfi Xara DC, Holfi Pre-8, LC-Audio The End Millenium m. dobbelt PSU. Pioneer PL-L1000A. Benz micro silver. Nad S100 DIY RIAA. DIY højttalere med Eton, Seas og Scanspeak enheder, Jensen filter.
Til top Vis JesperKirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JesperKirt
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 04 November 2012 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

JesperKirt skrev:
Hej Robert.
Ja jeg kan egentlig godt se at Ohms lov nok forhindrer forøgelsen i watt, nu du siger det. Men hvordan de 120 watt "serveres" afhænger vel lige så meget af forstærkermodulets måde at arbejde på/kvalitet.


Nu ved jeg ikke hvordan det lyder - når dit system klipper som du beskriver det, men hvis det er reelt klip gør det som regel ikke megen forskel. Nogle forstærkermoduler kan dog godt være lidt "slatne" til at holde spændingen i klipniveau, men igen det er næppe det store problem og ikke relevant som du beskriver det.

JesperKirt skrev:

Jo det er nemlig +/- 33VAC og mine højttalere er 8 Ohm.
Da jeg jo har to trafoer, med hver 2x33V, så burde jeg kunne sætte hver trafos sekundær-side i serie.
Så er der 1x66VAC pr, trafo. Og så binde dem korrekt sammen, så jeg har 2x66 VAC.
Jeg ved ikke hvad det giver i DC, men vel ikke mere end PA3CC modulerne kan tåle..?


Jep - sådan kunne du gøre det - og PA3CC kan godt køre ved det spændingsniveau (2*66Vac => +/- 90Vdc => ~450W i 8ohm, men jeg vil ikke anbefale det pga. den termiske begrænsning og de lidt for få udgangstransistorer. Altså må du op i en PA6CC hvis alting skal stemme. Endvidere skal du have for øje hvad dine kondensatorer kan tåle af spænding x antal µF / 63V ? Det går ikke - du skal have 100V lytter eller serieforbinde dine 63V lytter (63V +63V).

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 04 November 2012 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Robert,

Når den klipper, er det bare et halvt sekund af gangen, ved store basudsving. Det lyder ellers fint, uden nogen forvrængning,
og spiller fint videre. På andre indspilninger, med mindre bas, kan jeg spille væsentligt højere, stadig uden forvrængning.

Jeg kunne godt serieforbinde mine lytter, det bliver de faktisk af sig selv, hvis jeg ikke monterer midten(GND). GND punktet
bliver jo nu dér, hvor jeg har sat de to trafoer sammen i stedet for. Giver det mening?...

Det vil jo blive et kraftværk af en forstærker.. Men vil den så stadig have high-end lyd, når jeg spiller lavt?

__________________
Holfi Xara DC, Holfi Pre-8, LC-Audio The End Millenium m. dobbelt PSU. Pioneer PL-L1000A. Benz micro silver. Nad S100 DIY RIAA. DIY højttalere med Eton, Seas og Scanspeak enheder, Jensen filter.
Til top Vis JesperKirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JesperKirt
 
JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 04 November 2012 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Forresten, jeg har jo to kort med lytter. Så der vil stadig være én til hver side, trods seriekoblingen..

__________________
Holfi Xara DC, Holfi Pre-8, LC-Audio The End Millenium m. dobbelt PSU. Pioneer PL-L1000A. Benz micro silver. Nad S100 DIY RIAA. DIY højttalere med Eton, Seas og Scanspeak enheder, Jensen filter.
Til top Vis JesperKirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JesperKirt
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 04 November 2012 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

JesperKirt skrev:
Når den klipper, er det bare et halvt sekund af gangen, ved store basudsving. Det lyder ellers fint, uden nogen forvrængning,
og spiller fint videre. På andre indspilninger, med mindre bas, kan jeg spille væsentligt højere, stadig uden forvrængning.


"Problemet" kan også skyldes at din bas sidder i et refleks kabinet (???) og ved frekvenser under port afstemningen bliver membranvandringen helt enkelt for stor... ? Kan afhjælpes med et høj-pass filter.

JesperKirt skrev:

Jeg kunne godt serieforbinde mine lytter, det bliver de faktisk af sig selv, hvis jeg ikke monterer midten(GND). GND punktet
bliver jo nu dér, hvor jeg har sat de to trafoer sammen i stedet for. Giver det mening?...

Ja da

JesperKirt skrev:

Det vil jo blive et kraftværk af en forstærker.. Men vil den så stadig have high-end lyd, når jeg spiller lavt?

Hvorfor skulle det være et problem... stor forstærker = ikke High End? Eller hvad mener du?

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 04 November 2012 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Der er allerede en aktivt højpas/bass extender på vej fra ska-audio, det var til min pladespiller mest. Men så kan det jo bare
sidde ifbm. med hele systemet i stedet for.

Spørgsmålet om High-end, bygger på min uvidenhed. Så høje effekter plejer, i min verden, kun at være forbeholdt PA
forstærkere, og de er som regel ikke til high-end/spille lavt. Måske det bare er en fordom...?

Men Jeg kan forstå at den her stadig vil være high-end. Og så er det jo fint!
Så er det bare prisen, 4k kommer til at tage tid at spare op...

__________________
Holfi Xara DC, Holfi Pre-8, LC-Audio The End Millenium m. dobbelt PSU. Pioneer PL-L1000A. Benz micro silver. Nad S100 DIY RIAA. DIY højttalere med Eton, Seas og Scanspeak enheder, Jensen filter.
Til top Vis JesperKirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JesperKirt
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 04 November 2012 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Bagheera skrev:
Hej JesperVi er nogle stykker i DK der er blevet glade for Aussie Amplifiers
moduler:http://www.aussieamplifiers.com/Læs gode anmeldelser her:http://www.aussieamplifiers.com/testimonial.htmJeg har
prøvet de moduler der ellers nævnes her i tråden, og for mig er Aussie langt bedre. Også i byggekvalitet.God jagt :-)Mvh
Torben



+1 hvis der er lydkvalitet man går efter
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
Sonny - Mirand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 12 November 2012 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Man skal huske at nogen indspilningers bas niveau kan ligge en faktor 10 - 20 over resten. Og ved moderat lydstyrke høres det ikke. Hvis psu ikke er
kraftig nok høres det som at lydbilledet falder sammen i min erfaring.

Men der er så mange parametre i sådan et design. Mosfet er ikke min favorit selvom jeg har konstrueret og bygget et par stykker med mosfet.

Jeg foretrækker cfb + bipolar da det giver den mest levende lyd i min verden.

Rettelse:

Hvis du klipper, kan der være et par grunde:

1) Hvis impedansen dykker meget, Så stiger spændingsfaldet hen over udgangstransistorerne og dermed falder dit headroom.

2) Du spiller for højt. De første par % forvræning i bas regionen er ikke så hørbare, men det høres som at lydbilledet falder sammen. Hvis du kører den hårdere - Lad os sige 10 - 20% forvrængning. Jamen så er det hørbart.

3) Hvis det klipper skal du huske at når du fordobler effekten vil du kunne spille 3dB højere. Så hvis det klipper for dig ville jeg gå efter 300 - 400W i 8R i betragtning af at du har 120Watt i dag.

Hvis du går efter højere effekt, så bliver den dyre post ikke forstærker modulet men mere strømforsyningen.

Sådan en ting som ellyter som har en lav impedans og høj spænding så vil en ypperlig ellyt koster 950DKK per styk ex.moms og fragt

Dertil transformer, netbrønd, kabling ensretter - 7000 - 8000DKK ex.moms til strømforsyning alene.

Køleprofiler for 800DKK ex.moms

http://dk.farnell.com/h-s-marston/96cn-02000-a-200/heat-sink -0-31-c-w/dp/168695

http://dk.farnell.com/evox-rifa/peh200pv5470mu2/capacitor-47 000uf-100v-75x145/dp/1679525.

http://dk.farnell.com/multicomp/vtx-146-1000-155/transformer -1000va-2x-55v/dp/1675110

Dertil forstærker modul fra aussie, ground sound eller andre.

Så snakker vi selvbyg for 14000 - 15000DKK ex.moms når man er færdig i disse effektklasser.

Det er ikke for at forskrække, men man skal bare gøre op med sig selv hvor vidt man vil gå.

Til top Vis Sonny - Mirand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonny - Mirand
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 13 November 2012 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige læst lidt på LC-audio's hjemmeside. Og det er nok bedst at du snakker med ham om hvad dine muligheder er for at tweake dine moduler

Det du fornemmer som klipning, kan som det ellers nævnes, sagtens skyldes både at dit baskabinet ikke er afstemt korrekt, at dit passive filter laver noget drilleri eller at du spiller møg højt med dyb bas, som fremprovokere en subsonisk bas, som selv store højttalere kan få problemer med, det kræver nemlig meget større membran areal at spille dybt ved et givent lydtryk, kort sagt er funktionen eksponentielt - derfor kan forslaget omkring et subsonisk filter være relevant.
Du kan måske komme lidt omkring problemet med et kraftigere effekttrin - derfor hiv fat i  LC-audio
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes