Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 12:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Lyden af glødende vulkaner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 21 August 2014 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Det gør skam ikke spor, jeg har jo ikke smidt diagrammet over delefiltret op så I kan se hvor kort signalvejen faktisk er

Filtrene er ganske almindelige 12db filtre dvs. 1 seriel komponent til bas og diskant, og 2 til mellemtone. Bassens trafo spole
er med en 2,5 kvadrat kobbertråd og 0,16 ohms modstand! Vægten ligger på 5 kg for denne.. Ja der er diskussioner ang. for
og imod trafo spoler, men når man deler så dybt som mig - Altså under 200 Hz, er der bestemt ingen fare for mislyde

Mellemtonens serie kondensator er sammensat af 9 stk. ren alufolie og 1 stk. ren sølvfolie kondensatorer så der 10
kondensatorer og til-ledninger istedet for en enkel - Tjek også lige størrelsen af disse sammenlignet med andre 12 uF.
Mellemtonens spole er rullet af til 1,57mH i 12AWG! Dette svare til 3,31 kvadrat tråd!! Der er ikke meget modstand i sådan
en fætter og så vejer den 1,2kg.

Diskantens serie kondensator er sammensat af 3 stk. ren kobberfolie og 1 stk. ren sølvfolie!!
Mellemtone og diskant er ren Jensen og hos dem handler det ædel metal og papir/olie, ingen plastik her.. og det hele er
hardwired.
Jeg har aldrig i mit liv set et delefilter med så seriøse komponenter og så mange for at danne èn Kun måske lige
Gryphon og den slags ultra highend..

Det eneste digitale jeg vil have er på første side af D/A konverteren

Aktiv deling vil også kræve et andet forstærker setup og flere af slagsen, ydermere kan man lege for meget med
korrektioner, hævelser og sænkning af div. til det for mig er den ægte vare!

Men ellers et rigtig fint spørgsmål Peiter

Dbh
Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 22 August 2014 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Heyyy Henrik.Spolerne sidder der for at forhindre, at din forstærker går i selvsving ved kapacitiv
belastning. Nogle bruger Zobel-netværk (typisk fra + gennem 100 - 470 nF i serie med 2.2 - 4.7 ohm til stel på
højttalerudgangen), andre bruger seriespolen som f. eks Vincent .Nu er jeg ikke konstruktør, men det kunne jo tænkes,
at det ikke bare var spolens induktans men også ohmske værdi, der var taget med i beregningerne, jeg ville, hvis det var
mig, lige tjekke sådanne detaljer ud først, inden jeg begyndte at "pille".


Hey Hasse

Jamen det har du sgu da nok ret i - At der er flere parametre end kun lige spolens induktans som spiller ind her.. Nu glemte
jeg at tjekke værdier i går på diagrammet, men der sidder parallelt over spolen en modstand som jeg ikke kan huske
værdien på, men den er meget lav. Værdien på spolen er desværre ikke opgivet på diagrammet...
Den har dog så få vindinger og så tyk tråd, at dens modstand må være meget, meget lille - Jeg må splitte monotrinet ad,
lodde den ud og måle den med et lcr meter

De små spoler som jeg har fået fingrene i ude fra Jensen i Brøndby er oprindelig lavet for Lyngdorf til samme applikation..
Og disse Jensen/Lyngdorf 12awg ligner at de bærer højere værdi (mH) end dem i maskinen.. Og det glæder mig for hvis
spolens modstand ikke spiller ind her, er det meget nemt at rulle af disse Jensen spoler til de når den rette værdi

Dbh
Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes