Forfatter |
|
Gnist Forum Bruger
Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører med squeezebox som signalkilde, til lav styrke har jeg koblet Inguz EQ ind med en indstilling der passer til
lytteniveauet. Det virker rigtig godt, jeg kører med 32 bånds EQ og det er lynhurtigt at skifte mellem forskellige presets
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger
Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at se jeg ikke er alene om problemet - og skønt med alle de vidende folk der kan bidrage med forklaringer man bliver klogere af. Jeg har da i hvert fald fået inspiration jeg skal have læst yderligere om. Og måske få gang i loudnes-funktionen igen De mange spændende kommentarer inspirerer mig til at se om jeg kan blive endnu klogere på fænomenet. Da jeg ikke er tekniker, må jeg tage udgangspunkt i hvad jeg hører, og de forklaringer jeg er stødt på, og som jeg hermed lægger ud til debat. Ofte hører jeg anlæg der lyder fra rimeligt til fantastisk ved relativt højt lytteniveau. Men skrues der ned, lyder det pludselig som om det meste af lyden "bliver inde i højttaleren" - også selvom jeg går helt tæt på, og på den måde burde kompensere for det lavere lydtryk. På audiofile fora kan findes et utal af forklaringer på fænomenet. Blandt de mere underholdende jeg er stødt på, er at: Det er de forkerte krystaller der er lagt på forstærkeren, Det er fordi strømmen er lavet med vind- eller en anden "forkert" kraft Div. kabler mangler hul igennem. Ironi kan være anvendt . Yderligere forklaringer i den boldgade er jeg (trods underholdningsværdien) ikke interesseret i. Af mere ædruelige forklaringer, er jeg stødt på nedenstående 4, som jeg finder interessant at få belyst nærmere. Optimalt set at få be- eller afkræftet hvad der myter og hvad der er fakta. Men det er nok vel optimistisk når vi taler HIFI Men de 4 forklaringer jeg ikke tør afvise er: 1: Højttalerne: Magneternes masse og opbygning sammenholdt med membranernes stivhed og ophæng skulle have en betydning for evnen til at spille lavt. HifiKlubben benytter eks. den beskrivelse når de skal fremhæve Dali Mentors kvaliteter fremfor de billigere serier. 2. Det handler om hvor strømstærk forstærkeren er. (hvilket så igen leder til diskussion om definitionen af strømstærk ) Argumentet kan findes i et utal af tråde på div. Hifi-fora, men også i en del anmeldelser og mere tekniske sites. 3. At typen af volumenkontrol er afgørende. Et argument jeg tilfældigt stødte på adskillige gange for nyligt i en surfen rundt på nettet. Lige nu kan jeg naturligvis ikke huske hvor, men andre er formentlig også bekendt med argumenterne. 4. Vores hørelse, og evnen til at selektere forskellige toner ved forskelligt lydniveau. Denne del er jeg ikke i tvivl om har betydning. Men hvordan kan det så være at der findes udstyr hvor forskellen opleves mindre? Hvis det er fordi det snyder mine ører, så det lyder rigtigt vil jeg gerne snydes Men hvad er fup og hvad er fakta? Eller er det hele rigtigt, så det handler om samspillet. Eller... Og tilbage til det oprindelige emne- Omtale i anmeldelser: @ Mikkel Betyder din kommentar at alle de forstærkere du har testet lyder ens ved alle lydniveauer (i dit setup), hvis ikke der står andet i anmeldelsen?
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4558
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
Og tilbage til det oprindelige emne- Omtale i anmeldelser: @ Mikkel Betyder din kommentar at alle de forstærkere du har testet lyder ens ved alle lydniveauer (i dit setup), hvis ikke der står andet i anmeldelsen? |
|
|
Ja! __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum
Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par Vincent monoblokke, som vel reelt laver omkring 20W kl.A (Opgivet til 100W).
Jeg bilder i hvert fald mig selv ind, at jeg kan registrere mindre hul igennem, når de kommer over i kl. A/B. Og det skal man
ikke spille ret højt for...
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger
Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Anker E skrev:
@ Mikkel Betyder din kommentar at alle de forstærkere du har testet lyder ens ved alle lydniveauer (i dit
setup), hvis ikke der står andet i anmeldelsen? |
|
|
Ja! |
|
|
Interessant. Står det til troendes, er der jo kun højttalerne og vores ører tilbage som forklaring.
Har andre samme oplevelse?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9872
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan sige, at det er rum, højttalerne og så vore øre, der er årsagen. Mest det sidste og så er det for iøvrigt i fin tråd. Grunden til at man hører bassen i rimelig god grad, når der spilles lavt, har også noget med overtone området til bassen oppe i mellemtonen, som er årsag til vi hører bassen ved lav styrkeuden loudness. Når man har en virkelig god mellemtone hører man faktisk mange bas informationer i musikken ved lavstyrke. Tænk blot på, at man på en mindre transportabel radio kan genkende en kontrabas/elbas på trods af radioen ikke formår at sige noget særligt der nede. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger
Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalere med alu-svingspole, danner et meget stærkere magnetfelt end dem med kapton-svingspole, når svingspolen
bevæges i et magnetfelt, pga. induktions-strømmen som dannes. Det kan ses på følgende måde:
Man tager 2 svingspoler, en viklet på alu og en viklet på kapton, de er helt ens, men viklet på forskellig folie.
Når man lader alu-sv.. falde ned i et svingspole-gab, på et magnetiseret magnet-system - vil den falde langsom ned,
som om der er luftmodtand i gabet ( det kan også se ud som om den har faldskærm på ! ).
Gør man det samme med en svingspole viklet på kapton, falder den frit ned med et klonk - man bliver nærmest
forskrækket over at det går så hurtigt !
Dette bevirker; at højttalere med alu-svingspoler vil have en dæmpning indbygget ift. til højttalere med kapton-
svingspole - det opleves især, når forstærkeren ikke leverer så meget strøm - altså; når man ikke spiller så højt !
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9872
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hovsasa.....den har du vist placeret i et forkert emne. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger
Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
Dette bevirker; at højttalere med alu-svingspoler vil have en dæmpning indbygget ift. til højttalere med kapton- svingspole - det opleves især, når forstærkeren ikke leverer så meget strøm - altså; når man ikke spiller så højt ! |
|
|
Er det rigtigt forstået at det betyder at man skal gå efter højttalere med kapton-svingspole, hvis man vil have en højttaler der får mest muligt med ved lav lydstyrke? Har kun sjældent oplevet at det opgives i spec's hvilke materialer der bruges til svingspolerne. Træls hvis det er rigtigt at det har stor betydning
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger
Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, de taber lidt mindre i lyd niveau. Kapton-svingspole-højttalere er også hurtigere, derfor er de gode til
mellemtone. Men alu har så andre fordele, såe.... man må vælge med omhu
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum
Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
Kim skrev:
Dette bevirker; at højttalere med alu-svingspoler vil have en dæmpning indbygget ift. til
højttalere med kapton- svingspole - det opleves især, når forstærkeren ikke leverer så meget strøm - altså; når man ikke
spiller så højt ! |
|
|
Er det rigtigt forstået at det betyder at man skal gå efter højttalere med kapton-svingspole, hvis man
vil have en højttaler der får mest muligt med ved lav lydstyrke? Har kun sjældent oplevet at det opgives i spec's hvilke
materialer der bruges til svingspolerne. Træls hvis det er rigtigt at det har stor betydning smileys/smiley5.gif"> |
|
|
Jeg går ud fra at det er Flex, som Kim refererer til:
Flex Units
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4558
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Jeg har et par Vincent monoblokke, som vel reelt laver omkring 20W kl.A (Opgivet til 100W).
Jeg bilder i hvert fald mig selv ind, at jeg kan registrere mindre hul igennem, når de kommer over i kl. A/B. Og det skal man ikke spille ret højt for... |
|
|
Hvilke højtalere spiller du på?
Med mindre at dine højtalere er meget ineffektive, så skal du spille pænt højt, før at de skifter over til kl. A/B el. ren B drift. Når en forstærker går over i klasse A/B, så er det en glidende overgang, og det betyder, at alt efter dynamikken i musikken, så svinger den hele tiden mellem A, A/B, hvis rigtig højt... B. Og det er alligevel ikke helt rigtigt, for klasse A er et udtryk for at der køres med en vis strøm under en given effekt, herefter glider den som sagt over mod klasse B, men det sker ikke fra den en watt til den næste. Og samtidig stiger strømmen.
Så hvis det forholder sig sådan som du siger, at du kan høre skiftet, så må du høre skiftet mange gange gennem et givent stykke musik.
Årsagen til, at man laver forstærkere med kl.A/B drift, er for at undgå den "grimme" forvrængning, der opstår ved kl. B drift, når signalet skifter fra positiv til negativ halvperiode i musikken. Det har altså intet med lyden over/under nulpunktet at gøre. __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4558
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Anker E skrev:
Kim skrev:
Dette bevirker; at højttalere med alu-svingspoler vil have en dæmpning indbygget ift. til højttalere med kapton- svingspole - det opleves især, når forstærkeren ikke leverer så meget strøm - altså; når man ikke spiller så højt ! |
|
|
Er det rigtigt forstået at det betyder at man skal gå efter højttalere med kapton-svingspole, hvis man vil have en højttaler der får mest muligt med ved lav lydstyrke? Har kun sjældent oplevet at det opgives i spec's hvilke materialer der bruges til svingspolerne. Træls hvis det er rigtigt at det har stor betydning smileys/smiley5.gif"> |
|
|
Jeg går ud fra at det er Flex, som Kim refererer til:
Flex Units |
|
|
Eller Dynaudio! __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum
Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine højttalere er ikke helt lette at trække. Det er et sæt VA Mahler, der er blevet modiiceret med 18WU (illuminator). De er
lidt tungere at trække end originalt. Og så spiller jeg højt. Ofte MEGET højt.
Jeg ved godt, at den skifter mellem A og A/B løbende alt efter effektforbruget. Men synes alligevel at kunne fornemme
grænsen for, hvornår den ikke presses ud af kl. A. Især i musik jeg kender godt.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4558
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det giver ikke mening, da musik er dynamisk, og watt'ene derfor vil svinge meget op og ned.
Hvis det forholder sig som du siger, og at du altid spiller meget højt, så må meget dynamisk musik lyde "frygteligt" når de kraftige udladninger kommer...
Jeg har aldrig oplevet "skiftet" på en kl. A/B forstærker, og det er trods alt det princip, de fleste forstærkere benytter i dag. __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Strand Forum Bruger
Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Mine højttalere er ikke helt lette at trække. Det er et sæt VA Mahler, der er blevet modiiceret med 18WU (illuminator). De er lidt tungere at trække end originalt. Og så spiller jeg højt. Ofte MEGET højt.
Jeg ved godt, at den skifter mellem A og A/B løbende alt efter effektforbruget. Men synes alligevel at kunne fornemme grænsen for, hvornår den ikke presses ud af kl. A. Især i musik jeg kender godt. |
|
|
Du har da fået skiftet en del grej ud, siden ophør af "finlytterens sladder spalte" stoppede. Hvad er det for nogle vincent effekt blokke du har fået? Har selv kigget lidt på vincent. Undskyld for off topic i denne ellers spændende tråd.
|
Til top |
|
|
kwasikomp Udelukket fra forum
Bruger siden: 12 November 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Hvilke højtalere spiller du på?
Med mindre at dine højtalere er meget ineffektive, så skal du spille pænt højt, før at de skifter over til kl. A/B el. ren B drift. Når en forstærker går over i klasse A/B, så er det en glidende overgang, og det betyder, at alt efter dynamikken i musikken, så svinger den hele tiden mellem A, A/B, hvis rigtig højt... B. Og det er alligevel ikke helt rigtigt, for klasse A er et udtryk for at der køres med en vis strøm under en given effekt, herefter glider den som sagt over mod klasse B, men det sker ikke fra den en watt til den næste. Og samtidig stiger strømmen.
Så hvis det forholder sig sådan som du siger, at du kan høre skiftet, så må du høre skiftet mange gange gennem et givent stykke musik.
Årsagen til, at man laver forstærkere med kl.A/B drift, er for at undgå den "grimme" forvrængning, der opstår ved kl. B drift, når signalet skifter fra positiv til negativ halvperiode i musikken. Det har altså intet med lyden over/under nulpunktet at gøre. |
|
|
KL.A har intet med spændingen at gøre, men strømmen. Det burde du da vide
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum
Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo heller ikke selv skiftet, der bemærkes...
Jeg synes bare der bl.a. er mere transparens i mellemtonen, når de ikke presses.
Og jeg kender jo det meste af det musik, jeg hører... og har fjernbetjening, så det "frygtelige" kan undgås...
Medmindre der lige skal gives en demonstration i jordskælv for begyndere, så giver jeg den gerne, så det lyder frygteligt
også...
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4558
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske "klipper" forstærkerne, fordi de ikke har mere gas, når du spiller (meget) højt?
__________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum
Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 12 November 2012 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjældent. Jeg har haft det i en del år, så jeg kender det ret godt efterhånden...
|
Til top |
|
|