Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 09:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Beton / Solid Surface(Corian) Højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JK72
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 13 November 2012 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har læst med på forumet her i mange år, og har leget lidt med selvbyg af højttalere, men nu skal der ske lidt nyt på den
front.

Har altid bygget i mdf, men da jeg har mange års erfaring med beton og solid surface, tænkte jeg at det kunne være
sjovt at bygge nogle speakere i det materiale.

Havde tænkt mig det skulle være 2 vejs med basrefleks, 6½ og diskant - selve kabinetterne skal laves af beton med en
smule fiber i for at styrke dem og for at kan minske vægten og jeg kan støbe vægene en lille smule tyndere, alså bund,
sider og bagplade skal være af beton.

Baffle og top skal laves i solid surface samt alle afstivninger.

Og for dem der ikke ved hvad solid surface (Corian) er, produktet bliver brugt til mange ting, f.eks bordplader, borde,
møbler, og er godkendt til sygehusvæsenet på grund af materialets tæthed, Bliver fremstillet ved vakum sug, derfor den stor
tæthed i materialet.

Materialet kan skæres, slibes, fræses og limes på alle tænkelige måder med usynlige samlinger.

Men solid surface er også baseret på alupulver.

Mine spørgsmål er følgende:

1: Vil det påvirke enhederne negativt at bafflen er lavet af solid surface og det er baseret på alupulve.
2: Har i nogle forslag til at bruge materialet på en anden måde, evt kombineret med mdf.

Men regner med at ved at kombinere de 2 materialer at det bliver et meget lyddødt kabinet, og at finish og design bliver
super godt.

Me like..

3: Hvad tror i, kunne det blive godt, evt forslag. ?

Det var lige de spørsmål for denne gang.

Og en sidste ting, betonen vild blive støbt i helt sort, og front og top i knækket hvid.

Til top Vis JK72's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JK72 Besøg JK72's Websted
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 13 November 2012 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Kan ikke forstille mig at det non-magnetiske alu skal have noget at sige. Man kan jo også flere steder købe færdige alu-bafler, så det er vel ok.

Edit: det er vel også muligt at fræse baflen således at disk og mellemtone, får samme akustiske plan
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 13 November 2012 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  





__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
syddk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 84
Sendt: 13 November 2012 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et super spændende projekt! 

Du burde vel nærmest overveje Accuton enheder!

Rent resonansmæssigt tror jeg også at det vil blive godt. Banketesten på diverse køkkenbordplader i Corian har indtil nu kun resulteret i ømme knoer - ikke i lyd.

Husk at holde os opdaterede! Gerne med billeder hvis du kommer ud over rampen med projektet!

Til top Vis syddk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syddk
 
JK72
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 13 November 2012 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

PHN: Ja man kan lave bafflen så man får det sammen akustiske plan, når man bygger i solid surface støber man plader og
sætter dem sammen, limer, fræser, skære til det endelige resultat, man støber pladerne i ca 12 mm. Og derfra bygger man
videre. (Samler og klister)

Man kunne i princippet bygge en form og hælde massen der i, men det krymper ca 10 mm pr meter. Så det er ikke så nemt,
samt det kan revne hvis man støber for tykt.
Samt skal man bygge en form bliver det for omfattende, da der skal laves en masterplug. Men er smart hvis man skal lave
mange baffler.

Men der er jo uendelige muligheder som f.eks baffle med sandkammer, mange ting kan lade sig gøre - det er hvis bare
fantasien og tiden der sætter begrensningerne.


Syddk: Har ikke lagt mig fast på enhederne i nu, der skal studeres lidt i nu, måske det bliver et kidt, eller efter en opskrift på
nettet , da jeg ikke selv har målegrej, skal jeg ud i byen og have det målt, bliver projektet hvis lidt for dyrt.

Hvis det bliver et kidt ved jeg at det virker, og holder jeg mig til målene kan jeg jo så selv prøve nogle ting med
kabineterne. Specielt lege med bafflen.

Men forslag modtages gerne.

Og skal nok holde jer opdateret når jeg kommer igang med projeket.
Til top Vis JK72's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JK72 Besøg JK72's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes