Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 21:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Skrivers TG CSM projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 15 November 2012 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Så er jeg så småt ved at være kommet i gang med DIY verdenen. Har i et par år luret lidt på Troels Gravesens projekter, og
har endelig fået en smule penge mellem hænderne som jeg synes skulle gå til mit første DIY projekt.

Valget er faldet på en mindre 13 liters konstruktion af Mr. G, som er hans Compact Studio Monitor.

Tænkte at en mindre 2-vejs højttaler var godt som udgangspunkt til mit første diy projekt. Har haft en sæt ProAc Response
2.5 klon for nogle år tilbage, og bas/mellemtonen heri var jeg ganske pjattet med. Af ringradiator diskanter har jeg hørt en
sådan i et sæt Acoustic Energy Neo1 (fremragende højttaler i øvrigt), hvor jeg synes den lød detaljeret men uden at være
anmassende, så alt i alt tænkte jeg at denne højttaler ville være et godt bud at prøve.

Af el-værktøj ejede jeg selv kun en boremaskine, så en overfræser måtte der anskaffes:



Cirkel skabelon, der kom uden huller til overfræseren selvom det var det jeg havde bestilt. Oh well. Frem med
boremaskinen.




Herefter har jeg så købt delefilterstumper, enheder m.m. på brugtmarkedet efterhånden, og så en tur i Bauhaus efter plader.
delefilterstumper købte jeg via speakerbuilder.dk af Ole Marvil, som på trods af en god pris på samtlige stumper ringede mig
op, og som efter en hyggelig times snakken smed dæmpematerial, basrefleksrør og terminaler med uden beregning.



En kammerat har udstyret og mulighed for at lakere højttalerne når engang de er færdige, har lige haft ham i røret og det
lød som om han havde ret godt styr på, hvordan kabinetterne skal forarbejdes inden vi sprøjtemaler dem, men har I nogle
tips og tricks, eller ting jeg skal huske at være yderest opmærksomme på i denne sammenhæng, må i meget gerne melde
ind.

Er der iøvrigt andre herinde der har en troels gravesen konstruktion i huset, må i gerne smide et indlæg med jeres oplevelse
rent lydmæssigt. Er selv uhyre spændt på hvordan mit færdige produkt kommer til at lyde.

Mvh Skriver
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 15 November 2012 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Uha... mere DIY Det er altid fedt at følge et DIY projekt og hvordan det udvikler sig. Bliver spændende

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 15 November 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Ja jeg nyder også selv at følge med i DIY trådene her på sitet, men indrømmet bliver dette næppe lige så storslået som mange
andre gør det selv projekter :) Som sagt er det mit første, og som ung man uddannet computernørd skal det nok blive
spændende at finde ud af præcist hvor mange tommelfingre jeg besidder ;)

Håber på et godt resultat, men med vinteren der nærmer sig, er det ikke sikkert det bliver i dette kvartal jeg bliver færdig med
projektet (krydser fingre for det bliver i år alligevel). Dog nød jeg den blå himmel i Aars i dag med min nye fræser, og dette er
resultatet:




Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 18 November 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

dejligt at se der er flere der er igang - og nyder ikke bare lyden bagefter med også det selv at skabe.

Jeg har aldrig lavet en højtaler helt færdi - de er altid blevet lavet om inden...

Men kom endelig med flere billeder.

MVH

Ulrik

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 28 November 2012 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

En lille opdatering. Tænkte jeg ville nyde det gode vejr i dag (3 grader og overskyet), med at komme videre i projektet. Det
kniber lidt med at finde tiden, samt at vejret også er til at stå ude under åben himmel :)

I går legede jeg med delefilteret, som heldigvis lader til at virke og dele som det skal:


Ude i gården fik jeg ordnet dette:





Desværre er top- og bundpladerne en millimeter eller to for brede, og med kun en fræser som værktøj, er jeg ikke lige
kommet på en super måde lige at jage det af. Tænker jeg hører omkring hos kammeraterne om ikke der er én af dem der
har en bordsav, så sku det være ordnet i et snuptag. Top og bundplader er det eneste jeg mangler nu, før jeg kan begynde
at lime det hele sammen.

Er der i øvrigt nogle bestemte bolte/skruer i kan anbefale til enhederne?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 28 November 2012 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Jamen der er skam en rigtig nem måde, og meget precis enda, at lige tage fek.s. 1mm af en af dine plader. Du spænder et
stykke ret træ eller plade på der er længere end pladen du skal have rettet og så bruger du en afretter-fræser med kugleleje
til at fræse det overskydende væk med det træ du har spændt på som "lieneal" eller skabelon.

Sig til hvis ikke du forstår det helt Så skal jeg forsøge at finde en video eller noget...

__________________
Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
Til top Vis Morell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morell
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 28 November 2012 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Prøvede at spænde et ret stykke træ hen over mine mdf plader, og fræse herefter, men ku sgu ikke rigtigt lige få det til at
fungere. Hmm. Må prøve igen en anden dag så :) Har nok bare været en tanketorsk.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 20 December 2012 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Hvordan ser det ud? Har du fået ordnet top og bundpladerne ?

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 21 December 2012 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Ikke endnu desværre. Men snakkede med en kammerat i går hvis far har sådan en bordrundsav så vi lige ku save de
millimeter af der mangler :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Dejlig mildt vejr i dag, så nu skulle det være. Har ikke villet fræse selv da jeg var ræd for at de 4 plader ikke ville blive ens nok
blot ved hjælp af tommestok og blyant, men blev overrasket over hvor godt/præcist resultatet blev.



Og så nu her til aften er kabinetterne så småt ved at tage form.



Træ-limen tørrede noget hurtigere end forventet, så fik pludselig travlt med første kabinet
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Og så tog det fart:



Og så skal der lyttes inden det endeligt limes sammen og ikke kan skildes ad igen. Har kun lyttet til dem et par timer indtil nu,
men jeg må sige jeg er fuldt tilfreds med resultatet. Havde prøvet at holde mine forventninger nede for at sikre mig ikke at
blive skuffet, men det jeg kan høre indtil videre er at det slet ikke har været nødvendigt. Dog giver jeg det stadig lige en uges
tid med en masse forskelligt musik inden jeg beslutter mig for om der skal tweakes på dem. Dejligt med en standerhøjttaler der
faktisk spiller dybt nok til at en bas lyder som en bas. Udover det, synes jeg at enhederne integrerer rigtig fint med hinanden.

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes