Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 09:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Fræsning til mellemtone (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ptholem
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 16 November 2012 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Halløj!

Jeg har lidt et problem med at få undersænket min mellemtone, en Accuton C50-8-044. Eftersom den ikke er rund, er jeg ikke
sikker på hvordan jeg skal gøre det med et flot resultat. Er der nogen der har et bud på hvordan det kunne gøres, eller måske
ved hvor man kan få det gjort? Bor på Fyn, så helst ikke længere væk end det
Til top Vis Ptholem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ptholem
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 16 November 2012 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens benytte en fræser - du skal blot lave en skabelon, som du kan fræse efter (husk, at skabelonen skal have en passende overstørrelse, så den matcher diameteren på hhv. din kopiring og dit fræsejern).

Skabelonen laver du fx i birketræsfiner, hvor du udborer hjørnerne og derefter med en stiksav med fintandet savklinge saver skabelonen fri. Benyt et styr til stiksaven til at save efter, så du saver helt lige. Voila!

Ideelt set vælger du et fræsejern med samme radius som hjørnerne på Accutonenheden - så bliver det helt perfekt!

Hvis du er usikker på ovenstående fremgangsmåde, så få en tømrer/snedker til at udføre arbejdet for dig, men vær forberedt på, at det nok koster dig et par timelønninger. Ethvert maskinsnedkeri med respekt for sig selv bør kunne udføre arbejdet - og dem må der da være nogle af på Fyn!?!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 16 November 2012 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere lavet et par dørplader med speciel placering af hængsler. Jeg fandt det bedst at mærke op i fineren med en skarp kniv og derefter fræse med overfræseren i frihånd. Jeg fandt ud af at skabelonen skulle være meget præcis og alligevel ramte jeg ikke 100%. Selv med en CNC fræser ville tegning og enhed ikke stemme helt overens, og det at jeg skar fineren igennem med kniv gjorde at den ikke flossede.

Mendu må skal lige øve så du er sikker på hvad du gør.

 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 16 November 2012 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Læg 2 lag kork (eller flere) på fronten så det passe med flangens tykkelse.
Derefter skæres hullet til med en skarp kniv.
Det hele dækkes så med sort skind eller carbon fiber.

Har prøvet - det virker!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Ptholem
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 16 November 2012 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Analogue: Synes bare det er lidt svært at få lavet en skabelon der passer ordentligt. Og siden jeg kun har 1 forsøg for hver
baffle, er det ikke lige noget jeg har lyst til at gøre selv.

Peter: Der er ikke finer på, men har prøvet gentagne gange i frihånd, og det er gået lidt galt hver gang. Lange lige kanter er
ikke så svært, men at stoppe på den rigtige halve millimeter.. Det går ikke så godt.

Janils: Nu er det ikke helt en flad baffle og der skal hverken skind eller carbon på overfladen

Tror jeg finder en maskinsnedker eller noget i den retning. Prisen gør ikke så meget, og specielt ikke lige nu. Bare de er
spilleklar om en uge, så går det. Tak for hjælpen
Til top Vis Ptholem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ptholem
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 20 November 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Ptholem skrev:
Analogue: Synes bare det er lidt svært at få lavet en skabelon der passer ordentligt. Og siden jeg kun har 1 forsøg for hver
baffle, er det ikke lige noget jeg har lyst til at gøre selv.

Peter: Der er ikke finer på, men har prøvet gentagne gange i frihånd, og det er gået lidt galt hver gang. Lange lige kanter er
ikke så svært, men at stoppe på den rigtige halve millimeter.. Det går ikke så godt.

Janils: Nu er det ikke helt en flad baffle og der skal hverken skind eller carbon på overfladen

Tror jeg finder en maskinsnedker eller noget i den retning. Prisen gør ikke så meget, og specielt ikke lige nu. Bare de er
spilleklar om en uge, så går det. Tak for hjælpen

Ingen grund til at udsætte dine højttalere for et attentatforsøg med en fræser -  du må da kunne finde en stump MDF at træne på?

Løsningen med en maskinsnedker lyder fin - så har du i det mindste en anden at bebrejde, hvis det går galt

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes