Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 18:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Frugal mk3 backhorn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 16 November 2012 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hej!

Så fik jeg lavet mig et lille højtaler projekt atter engang. Det blev et fuldtone horn ved navn Frugal mk3, med Fostex FE108e sigma enheder.

De er stadig under tilspilningsfasen, og er pt meget lyse i lyden, og mangler altså en del "krop"

Håber der dukker et rundere og mere komplet lydbillede op med tiden.
Dog skal der eksperimenteres med rørforstærker før en endelig beslutning om fremtiden i min stue kan tages. :)

Billeder af byggefasen..



1. Delene skæres ud. Er ret vild med den buede form bag, og 5 grader skråtstillet front.



2. Så kan vi se formen, og indvendig layout.



Fostex FE108e sigma. Robust bygget!






3. Huller fræst, og helicoil med maskingevind monteret.



4. Nu begynder det at blive spændende. Samlings processen.. :)





5.Første side samt indmad limes, og de fyldes med akustik vat.



6. Færdig samlet, og lidt spartel påbegyndt.



Obs! Det er bevidst bunden endnu ikke er monteret, da der på daværende tidspunkt stadig ikke var
taget en endelig beslutning om der skulle være tale om outriggers, eller en tykkere bund der kunne udgøre det samme. :)





7. Hjem i stuen! Nu skal der enheder i, og loddekolben skal hidses op.



8. Så står de der på sin plads, klar til første lyt.



9. Her har de fået en omgang maling med rulle. De får ikke slutlak fra sprøjtemaler før jeg er sikker på de kan holde skansen for tid i min stue.
De ser dog ganske indbydende ud efter min mening.



10. Her har jeg malet et sæt spikes, samt skåret aluprofiler ud til outriggers.
      I aluprofilerne er der drejet gevind for spikes.





11. Monteret med de færdige outriggers.











Alt i alt, er jeg rigtig glad for dem. Jeg synes de er flotte at se på, og virker ikke for dominerende på trods af størrelsen. De er slanke med en total bredde på 17 cm, og en højde på 96,5 inkl. outriggers! I toppen er de 19cm dybe, og i bunden 43,5 dybe.

Jeg har leget lidt med forsigtige indstillinger på min forstærker. Lidt ekstra bas, og et enkelt hak ned i diskant området. Dette har givet en del mere "krop" da de harmonerer væsentligt bedre i hele tone registret. Dog er jeg ret meget imod at stille for meget. Det skal helst bare være lige i skabet!

Nå men over and out for dette projekt for nu. Skøn weekend til jer alle, og smid endelig en kommentar.

Morten. :)
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 
dch199
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 16 November 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej Morten,

Det er virkelig et sæt smukke højttalere du har fået bygget der, jeg synes formen er lige øjet!
Jeg elsker lyden i en transmissionslinie HT, men om du nogensinde får bas ud af konstruktionen?????
Jeg tvivler desværre!!!!

Men flot projekt,og jeg er sikker på at lyden nok skal rette sig noget ind

__________________
JBL TL260, JBL LC2, Onkyo TX-NR929, Sanyo PLV-Z4, Lissau Tab-Tension motor 92", Samsung 46" 7070 series LED, Panasonic BD-310, Rotel RB-985mkII
Til top Vis dch199's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dch199
 
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 718
Sendt: 17 November 2012 kl. 03:54 | IP-adresse registreret  

Rigtig flotte højtalerer du har fået der .

Jeg er bange for at dch199 har ret i at det bliver svært at få bas ud af dem. Med en fs på 77Hz er det nok umuligt, men flotte er de.

m@dsen



__________________
Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
Til top Vis m@dsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m@dsen
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 17 November 2012 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

De kan faktisk spille en smule bas, når de stilles i et hjørne....  hvilket er den anbefalede opstilling til frugal horn

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 07 December 2012 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Tak for roserne. 

Jeg har efterhånden fået spillet mange timer på dem, og de har åbnet sig meget. Der kom langt mere "krop" i takt med bassen blev blødere og dybere. Disse højtalere vokser på mig.

Jeg er endt op med at rokere hele min stue om for at få mere bund. For som jan_stevns nævner, egner de sig bedst i et hjørne. De spiller nu fra et hjørne, og med kortere lytteafstand. Dette har igen givet dem et fantastisk ryk. Samtidig har jeg beholdt mine forstærker indstillinger, med en smule ekstra bas, og et hak ned i diskant området. Jeg synes de er ganske spændende efterhånden, og nyder nu store mængder musik på dem. Faktisk kan de spille flot præcis bund, samtidig med de leverer en glas klar diskant og mellemtone. De kan nu noget disse højtalere.

Morten.
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 
nkdk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 16 December 2012 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

De ser fine ud, har et par også, dog med chr 70 enheder.
De kan sagtens spille bas dog ikke kælder bas,som du har erfaret har det en del med placeringen at gøre.
Prøv at lege med dæmpningen af det kammer under enheden , det har rettet meget på mine.
Man bliver lidt overrasket over hvor meget lyd der kan komme ud af de små membraner.

Niels
Til top Vis nkdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkdk
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 16 December 2012 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Heyy,

Ja, kunsten er at få dæmpet så tilpas meget at ikke for meget mellemtone smutter med ud i bunden :-)

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 17 December 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

nkdk skrev:
Hej MortenDe ser fine ud, har et par også, dog med chr 70 enheder.De kan sagtens spille bas dog ikke kælder bas,som du har
erfaret har det en del med placeringen at gøre.Prøv at lege med dæmpningen af det kammer under enheden , det har rettet meget på
mine.Man bliver lidt overrasket over hvor meget lyd der kan komme ud af de små membraner.Niels



Hej Niels.
Hvilken type dæmpning bruger du? Jeg har brugt alm akkustik filt. Der ligger en sammenrullet pølse under enhederne.
Jeg skal snart lave test med alpair 7 enheder fra mark audio. Det er jeg ret spændt på.

Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 
nkdk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 17 December 2012 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej
Det er  mdm3  der er i dem, jeg har dæmpet dem nogenlunde som Gravesen på  hans tqwt,
med et stykke blygummi med filt bag enheden ,og mdm3 ned langs siderne, så der er hul igennem
Det er også mark audio enheder der er i mine ,dog de billige, så det bliver spændende at høre hvor dan de spiller .

Niels
 
Til top Vis nkdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nkdk
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 18 December 2012 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

nkdk skrev:
Hej
Det er  mdm3  der er i dem, jeg har dæmpet dem nogenlunde som Gravesen på  hans tqwt,
med et stykke blygummi med filt bag enheden ,og mdm3 ned langs siderne, så der er hul igennem
Det er også mark audio enheder der er i mine ,dog de billige, så det bliver spændende at høre hvor dan de spiller .

Niels
 


Det lyder til jeg har lidt at eksperimentere med. :) Jeg er meget spændt på de alpair 7. De går ret dybt de små mark audio. :)
Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes