Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 10:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage receiver med nye ht? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ellum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 28 November 2012 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Faldt over en Marantz 2256 receiver i den blå avis og kunne ikke lade være med at købe den...

Jeg er nu lidt i tvivl om som sådan noget vintage grej går godt i spænd med moderne højtalere? Mine Dynaudio x12 er 4 ohms højtalere og såvidt jeg har forstået så er de fleste vintage receivere lavet til at drive 8 ohms højtalere. Jeg har sat højtalerne til og synes det spiller helt vildt godt, men er tvivl om jeg kan "brænde" den ene eller anden enhed af eller på anden måde forvolde skade?

Med andre ord er det forsvarligt, at jeg har sat en Marantz 2256 sammen med et par nye Dynaudio x12?
Til top Vis Ellum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellum
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 28 November 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Så længe det lyder godt er der ingen fare men hvis det begynder at lyde grimt når du skruer op så skal du nok være lidt forsigtig....
Hvad måtte du bøde for sådan en? Jeg købte et Marantz-sæt med tuner og forstærker for et par år siden...
1070 tror jeg forstærkeren hed. Men efter en flytning for nylig har jeg desværre ikke plads til det i øjeblikket, så det holder ferie inde under sengen


__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 29 November 2012 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Tillykke me den - en fin ting :-) , men mon ikke det er en 2252?

2256 findes ikke.

Jeg ville give dig det samme råd som "ning" - og så ville jeg ikke gå alt for hårdt til den - en 4 ohms belastning får forstærkeren/radioen, om du vil , til at køre lidt varmere - alt andet lige, men det vil det gøre med alt udstyr - undtaget klasse A - som altid kører max-varmt.

Det skal nok spille fint, bare du ikke går i decideret "disco-mode" - så kan Marantz'en godt blive liiige varm nok. Det er nu en robust sag, så der er under normale forhold ingen fare.

Det plejer jo netop, som "ning" også skriver, at sålænge tingene lyder godt og fint - og ikke på nogen måde forvrænger hørbart eller afleverer andre mislyde (eller lugte), så er det hele ok.  

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 29 November 2012 kl. 04:59 | IP-adresse registreret  

Hvis den skulle begynde at "lugte" så hurtigt afbryde og tjekke lytterne. de plejer desværre at lække på de ældre vintage forstærkere

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Ellum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 29 November 2012 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

ning skrev:
Så længe det lyder godt er der ingen fare men hvis det begynder at lyde grimt når du skruer op så skal du nok være lidt forsigtig....
Hvad måtte du bøde for sådan en? Jeg købte et Marantz-sæt med tuner og forstærker for et par år siden...
1070 tror jeg forstærkeren hed. Men efter en flytning for nylig har jeg desværre ikke plads til det i øjeblikket, så det holder ferie inde under sengen

Tak for råd. Jeg gav 1500 for den og den skulle være renset og ordnet plus jeg fik 3 måneders garanti med. Ved ikke om det er dyrt eller ej, men synes det var hvad jeg ville give for en vintage receiver lige nu.

Til top Vis Ellum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellum
 
Ellum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 29 November 2012 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Tillykke me den - en fin ting :-) , men mon ikke det er en 2252?

2256 findes ikke.

Jeg ville give dig det samme råd som "ning" - og så ville jeg ikke gå alt for hårdt til den - en 4 ohms belastning får forstærkeren/radioen, om du vil , til at køre lidt varmere - alt andet lige, men det vil det gøre med alt udstyr - undtaget klasse A - som altid kører max-varmt.

Det skal nok spille fint, bare du ikke går i decideret "disco-mode" - så kan Marantz'en godt blive liiige varm nok. Det er nu en robust sag, så der er under normale forhold ingen fare.

Det plejer jo netop, som "ning" også skriver, at sålænge tingene lyder godt og fint - og ikke på nogen måde forvrænger hørbart eller afleverer andre mislyde (eller lugte), så er det hele ok.  

Vh

Freddy

Jo, det er selvfølgelig en 2252  Ingen mislyde, og det bliver nok ikke langtids disco-mode, hvis jeg lige skal se hvad den kan trække. Dog lugter den lidt, men ikke slemt.

Til top Vis Ellum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellum
 
Ellum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 29 November 2012 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:

Hvis den skulle begynde at "lugte" så hurtigt afbryde og tjekke lytterne. de plejer desværre at lække på de ældre vintage forstærkere

Hvor kraftigt skal det lugte før jeg skal agere på det? Den afgiver lidt lugt, men kun noget som jeg vil tolke som almindelig brug lugt.

Til top Vis Ellum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellum
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 29 November 2012 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Ellum skrev:
Supercharger skrev:

Hvis den skulle begynde at "lugte" så hurtigt afbryde og tjekke lytterne. de plejer desværre at lække på de ældre vintage forstærkere

Hvor kraftigt skal det lugte før jeg skal agere på det? Den afgiver lidt lugt, men kun noget som jeg vil tolke som almindelig brug lugt.

punkterede lytter lugter specielt. som rådne æg og sure sokker

den alm brugslugt er nok tobakstjære fra den tidligere ejer

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 30 November 2012 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Marantz lavede rimeligt robuste produkter, så hvis du følger de allerede nævnte 'spilleregler', tror jeg ikke, at de 4 Ohm i sig selv udgør en fare. Den lugt du omtaler er nok bare den lugt de fleste ting afgiver, når de efter et stykke tids manglende brug bliver varme.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes