Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 13:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Sansui AU-X201i skratter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sorenp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 30 November 2012 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hej - jeg ved meget lidt om forstærkere og håber der er nogen på forummet der kan hjælpe mig.
I 80'erne købte jeg en et anlæg som inkludere en Sansui AU-X201i forstærker i en H Fi forretning vistnok på Gl Kongevej -
og jeg har hørt meget god musik med den - så var der en periode med børn hvor forstærkeren blev stillet væk, men nu har
jeg fået den ud i gen - og her er mit problem: Den ene kanal skratter helt vildt så jeg kan ikke bruge forstærkeren.
Kan det være en lille ting som det kan betale sig at få repareret - eller skal jeg se mig om efter en ny forstærker?

Mvh. Søren P
Til top Vis sorenp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorenp
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 01 December 2012 kl. 04:49 | IP-adresse registreret  

Andre her kan helt sikkert give gode tekniske bud, men du skal starte med selv at gøre noget, for det er, som du skriver, at det kan være en lille ting, som de fleste med vintage-udstyr kender til. Bittebittesmå urenheder og støv der har sat sig på "knapper" og andet i signalvejen og lige præcis bevirker skratten. Du skal have fat i trykluft-spray. Tidligere var det smådyrt, men jeg har netop set det til 29,95 (i en tysk kæde), men ellers prøv at google.  Du kan forsøge at komme ind under knapperne med sprayen, men ellers må du have dem af, så du bedre kan komme til udvendigt, men meget sandsynligt skal du have forstærkerens svøb af, og så må du prøve dig frem til, hvor det giver resultat. Det vil hjælpe samtidig at massere knapperne (læs: dreje frem og tilbage). - Først hvis dette absolut intet hjælper, kan der være grund til at overveje de tekniske fejlmuligheder.
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 01 December 2012 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Rens alle potentiomettre og trykknapper - evt. relæet.

så vil det formentlig være løst.

Du kan dog starte med (som foregående indlægsholder også ganske rigtigt påpeger) at give alle  - både drejeknapper og trykknapper en ordentlig gang motion. Tryk - tryk - tryk - og drej drej drej - -30-40 gange per knap.  Det skulle gerne hjælpe - måske endda helt.

ellers må du igang med den store rensetur.  Du skal kunne komme ind til potentiometrene og omskifterne - kan du ikke det, så lad være - og overlad det til én, som kan. (gør det IKKE udefra - det hjælper ikke - og sviner ad helvede til til ingen verdens nytte.) - hvis du vælger denne løsning, så efterspørg metoden herinde.

Brug potentiometerens og omskifterrens. Med smøremiddel til potentiometre og uden smøremiddel til omskiftere.

Der KAN selvfølgelig være noget andet galt, men de symptomer, du beskriver, giver mig kraftig anledning til at tro, at det ER det, som jeg har beskrevet, der skal til.

Altså - prøv selv først med at dreje og trykke i lange baner  (Dette kan du udmærket (og helst) gøre, mens den er slukket)

Meld lige tilbage, om det hjælper.

Vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
sorenp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 01 December 2012 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene! - det prøver jeg (varer dog et par dage før jeg kan prøve...)

/Søren P
Til top Vis sorenp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorenp
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 01 December 2012 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Der kan måske være grund til - i relation til Freddy's ord - at oplyse om, at de mest kendte renseprodukter er Kontakt 60 hhv. Kontakt 61. Men der er sikkert andre lige så gode mærker.
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
sorenp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 01 December 2012 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Tak for det - jeg prøver først med skrueriet - hvis jeg skal i gang med rensemidler vil jeg gerne have lidt flere detaljer -
sprøjter jeg det bare på? eller skal der så foretages en elller anden form for mekanisk rensning (vatpind eller lign.?) bagefter?
Til top Vis sorenp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorenp
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 02 December 2012 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Der er flere ting i dette, og fx tror jeg, vi burde have startet med at spørge ind til "skratter helt vildt". Er det sådan, at den bare støjer, fra du tænder til du slukker, eller har det nogen indflydelse, hvis du drejer på volumen? Hvis du ikke kan registrere nogen ændring i skratteriets lyd, uanset hvilke funktioner du prøver, kan det godt være, du skal overveje, om den fortjener professionel hjælp. Der kan jo støves meget andet gammelt og godt op til rimelige beløb, og du kan hurtigt bruge lige så meget til tekniker, som et blå-avis-fund koster. Jeg ved ikke, hvilken prisklasse modellen tilhører, men hvis googles foto passer, er den pænt opbygget og måske lidt ulejlighed værd. - Og hvis udfaldet bliver et prof.eftersyn, og du kan transportere på Sjælland, vil det være en ide at få forslag fra forum.

Men lad os sige, at du starter med vilde drej på volumen, og hvis du så oplever, at det kan hjælpe på den måde, at noget af "turen" kan blive med mindre skrat, mens der er punkter, der stadig giver mere skrat, så har du en meget almindelig oplevelse, som du sandsynligvis selv kan gøre noget ved. Ved kraftig massage. Eller det omtalte trykluft og/eller kontaktrens. Men selvfølgelig, hvis du er meget i tvivl om hvad, hvor og hvor meget, du tør gøre, kan hjælp være en ide. Hvis problemet er mikrourenheder, vil alene massagen i mange tilfælde kunne fjerne skrat, men uden rensning dukker det som regel op igen. - Det er udmærket at starte med massagen, mens den er slukket, men skal man umiddelbart kunne høre, hvad der hjælper og ikke hjælper, skal den jo være tændt.

Skal du bare spraye rensemidlet på? Ja! Det er det generelle svar. Men måske trænger forstærkeren som sådan til rensning? Måske støvet efter at have stået stille? Så kan forsigtig brug af vatpinde (og måske trykluft brugt med omtanke) komme på tale. Fjern svøbet og se, hvordan tilstanden er. Storvask er aldrig sagen, men støv er heller ikke godt.  -  Men denne proces kan der naturligvis gives flere beskrivende detaljer om.

Hvis du får brug for en service manual, kan du hente den her (pas på! brug kun det lille link "get manual"): http://elektrotanya.com/?q=showresult

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 02 December 2012 kl. 04:43 | IP-adresse registreret  

Lad os i al venskabelighed ikke gøre dette mere kompliceret end som så - prøv lige alt det med alle trykknapper og drejeknapper først - og vend tilbage....så ta'r vi den derfra...

Allervenligst

Freddy

 

 

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
sorenp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 02 December 2012 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Det gør jeg - Tak til jer begge - og tak for link! - jeg melder tilbage når jeg har fået prøvet
Til top Vis sorenp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorenp
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 02 December 2012 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Til fredmarantz:

Hvorfor må sorenp ikke stille et spørgsmål, når han er usikker på tingene, og hvorfor må jeg ikke give ham et forsøg på et udførligt svar, som forhåbentlig kan bibringe et større overblik, og det er netop, hvad man har brug for i en sådan situation, i stedet for kun at kende en detalje, så man bliver usikker på, hvor det fører hen. Jeg har prøvet det. - Det er væsentligt for sorenp at finde ud af, om der er tale om en rensningsopgave eller om en teknisk fejl. Hvor er det komplicerede?

Enhver må stå inde for sine egne indlæg. Og ingen har patent på at svare en spørger.

Men i øvrigt må du gerne overtage det videre forløb, da en anden årsag til mit forsøg på et dækkende svar er tidsnød.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 02 December 2012 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hej Aristona!

SorenP må gerne stille spørgsmål - og du må (selvfølgelig) gerne give dine i øvrigt udmærkede råd - men SorenP starter sin tråd med ærligt at fortælle, at han bare slet ikke har forstand på disse ting - og derfor vurderede jeg, at man nok skulle undgå at gøre tingene komplicerede og uoverskuelige ved at bringe for mange issues op for tidligt. Da jeg læste dit råd, tænkte jeg bare, at det måske kunne være godt at fare frem "step by step" - og lade step 1 være at "motionerere" kontrollerne. Hvis dette var nok, ville der ikke være nogen grund til at gå videre.

Hvis det viser sig, at der skal mere til, så kan vi altid gå videre til næste skridt.

Der er ingen her, der har pligt eller særlig ret til at guide SorenP - det må vi gøre allesammen - og ligeledes har vi alle ret til at lade være. Alle har ret til at give deres velmente besyv. Sådan noget er jeg ikke herre over - det er noget, som moderator er herre over.

Lad os nu læse, hvad SorenP kommer op med, når kontrollerne er gennemmotionerede.

Vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
sorenp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 02 December 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej fredmarantz og aristona,

Jeg har været glad for jeres svar. Jeg har nu motioneret knapperne - og det har fixet mit problem, men jeg har også været
rigtigt glad for at få noget baggrund for hvad de næste skridt burde være hvis drejeriet og trykkeriet ikke løste problemet - så
tak til jer begge!.

Så nu skal der noget vinyl på grammofonen :-)

/Søren P
Til top Vis sorenp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorenp
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 02 December 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

-super!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 03 December 2012 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Jamen, det kan jo ikke være bedre. Julens første eventyr har fået lykkelig slutning.

Det er jo netop sådan, det er, Søren, og faktisk i endnu højere grad når man føler, at man står på bar bund, at så har man brug for at vide noget om alle aspekter og muligheder, men ikke brug for at blive holdt i snor - desuden tager det meget mere tid på den måde. Man har behov for en baggrund for at kunne komme videre, og mon ikke de fleste bare er blevet klogere pø om pø. Der kan nemt - og i realiteten helt naturligt - være forskellig opfattelse af metoder og fremgangsmåde, men som dette er bygget op, er det nødt til at være spørgeren, der styrer slagets gang.

Men foreløbig kan du blæse alt det væk med noget fed vinyl, og har du ikke nok, er der meget mere at finde til lave priser. Der kommer meget sjovt og/eller spændende frem i disse tider.

PS  Det er jo totalt ligegyldigt og uvigtigt, men jeg kunne være nysgerrig og spørge, om det var den lille enmands-butik på Gl. Kongevej. Jeg har glemt navnet.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
sorenp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 03 December 2012 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre også glemt navnet, men som jeg husker butikkens størrelse var det mere end en enmandsbutik...
Til top Vis sorenp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorenp
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes