Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 14:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Støjdæmpet htpc/lydpc (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 06 December 2012 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Inspireret af Tubeplayers tråd om en Cmp2 lydpc besluttede jeg mig for at se, hvor stille jeg kunne få Stue-Pc´en.

Den har hidtil primært været brugt til opskalering af Dvd materiale til fladskærmen vha. FFdshow, sekundært til afspilning af lyd gennem Denon surroundreceiver - enten via Hiface/Coax-ind eller Ht Omega Claro line out/ext-in i receiveren.

Dvd-opskaleringens kvalitet er ligefrem proportional med cpu-kraft, og den hidtidige Intel Q9400 kunne holdes stort set lydløs med Speedfan styrede 120mm Yate-Loon blæsere - men de 2 7200 rpm Sata harddiske kunne høres i de sene aftentimer grundet placeringen nær front i Antec Fusion kabinettet (se billeder).

Ønsket om lydløst hardware medførte køb af:

Brugt Intel SSd 320 Hd
Brugt Intel I3-2100 Cpu
billigt s-1155 Asus P8H67M-Lx Bundkort med ram
- samt en pakke "dæmpepap" (bitumen) fra Harald Nyborg- i alt ca. 1500.- ,

Genbrug af: Antec kabinet, 1+2 TB WD Green lagerdisk, Seasonic Psu, Cpu-køler ("moddet" til socket 1155) og 2 blæsere, nu sat til 5V fra Psu. + liggeunderlag i 2-lags skum.

"Donorkabinettet" forfra (frontplade afmonteret), med:
Til venstre: Optiske drev-(holder fjernet) og Psu-afdeling,
til højre, forrest: Hdd afdeling og bagved Bundkortafdeling.
Kabinetblæser og de første skumfelter placeret:






Kabinet bagfra, med bitumen på siden af Psu-afdeling:







Blæser(ne) afkoblet på kontaktflader med selvkæbende vinduestætningsliste:









Større stykker liggeunderlag, der skal klæbes, får acrylfugemasse, fordelt med spartel:







Strømforsyningen ligger i kabinettet på 4 gummidupper; jeg besluttede desuden at afkoble skruerne med 4 skiver af en stump silikoneslange (kunne i bagklogskabens lys være gjort nemmere med vindeuestætningsliste langs de 4 kanter):




 





Bundkort m. køler og psu monteret (blæsergitter fjernet, blæser afkoblet med tætn.listedupper), Hdd afdeling dæmpet med skum:






Forplade monteret, dæmpet på bagside med bitumenstrimler + ved at være tid til en oprydning.... :-) (:




Fortsættes.........


Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 06 December 2012 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Willemoes skrev:

men de 2 7200 rpm Sata harddiske kunne høres i de sene aftentimer grundet placeringen nær front i Antec Fusion kabinettet
(se billeder).


Du kan bruge pladsen til 3½ drev og lave et ophæng til harddisken af elastik købt i Føtex.
Det gør harddisken 90-95% lydløs, også når den læser/skriver.
Det har jeg gjort med min.
Så skal man bare huske på, at man skal være forsigtig, hvis man vil flytte pc'en.

Men ok, et moderne SSD drev larmer vist nok slet ikke.
Så er det jo løsningen, som du også er inde på.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 06 December 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:


Du kan bruge pladsen til 3½ drev og lave et ophæng til harddisken af elastik købt i Føtex.
Det gør harddisken 90-95% lydløs, også når den læser/skriver.
Det har jeg gjort med min.
Så skal man bare huske på, at man skal være forsigtig, hvis man vil flytte pc'en.

Men ok, et moderne SSD drev larmer vist nok slet ikke.
Så er det jo løsningen, som du også er inde på.


ja, go´ ide. Antecs originale monteringsmetode var siliconedæmpede, lange skruer. Om det var det, der var utilstrækkeligt, eller en af mine 2 diske bare var for støjende, ved jeg ikke - men min tanke var så at lægge SSD-disken (OS) i forreste afdeling og "finde et andet sted" til lagerdisken(e).

Den første kom ned på bagsiden af skillevæggen mellem Hdd- og bundkort-afdelingen - støttet bagud af Atx-stikket (der får en gummi-snut):





For at sikre luftgennemstømning mod (skum)væg, en skrue og flere gummisnutter:





- og endelig 2 rester bukseelastik til at holde på plads (regner ikke med at smide alt for meget rundt med maskinen :-):





Blæser monteret på Cpu-køler med endnu en favorit, 3 mm. hvid rund elastisk bukseelastik + gummisnutter underneden i hjørnerne:





Hvilket lydkort? Ht Omga Claro tv. og Audiotrak prodigy HD2 th. - begge med Akm 4396 Dac´s og begge til at finde rimeligt på brugtmarkedet. Synes umiddelbart Claro lyder bedst, trods mini-jack tilslutningerne..






Lydkort, Tvkort, Optisk drevholder (ø. th.)( - har allerede nu fjernet mig temmelig meget fra udformningen af en decideret lyd-pc; mere om dette senere) - og SSD placeret i forreste rum:





Havde en lagerdisk mere, som jeg først, lige kreativt nok, placerede oven på strømforsyningen (naturligvis behørigt afkoblet).  Psublæseren reagerede dog på temp-stigningen ved at blive hørbar, så jeg "skummede" den op i den forreste afdeling, dæmpet på alle berøringsflader:




Topplade med bitumen og monteret (kabinetbunden underneden minus udluftningsgrill samt optisk drevholder også bitumen-dæmpet - den samlede vægt steg ikke så meget som frygtet, anslået et par kg):




Resultatet: Ikke hørbar pc, før jeg er tættere på end en meters penge; fra lytte/se-position flere meter væk, er der intet.

Hdd og Cputemps holder sig under 40C, selv v. load (FFdshow opskalering til HD).

Men det er stadig ikke en decideret lyd-pc; højst en (bedre) mulighed for at kunne sammenligne lydkvaliteten af forskellige softwaresystemer, i øjeblikket Cmp/Cplay med den avancerede upsampler  og Linux med Music Player Daemon.

Begge kan, sandsynligvis med endnu bedre lyd (og strømbesparelse) til følge, køres "headless", dvs. uden keyboard, mus og skærm, over netværk - og med det rette hardwarevalg, køres nedclocket, uden blæsere etc. Næste projekt!  (når jeg er færdig med at tweake kabler og HT, der nu er de svageste led :-)



Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes