Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. maj 2024 | 04:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lakbad til RingkerneTrafo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 12 December 2012 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har for nylig købt 2 trafoer fra AMPLIMO i Holland. Jeg var blevet anbefalet denne producent, da disse trafoer netop skulle være af de mere "stille" typer.

Men efter at have monteret disse trafoer i min DIY effektforstærker, har jeg til min store skuffelse måttet indse, at kvaliteten af disse trafoer er helt i bund.
De brummer simpelthen som godstog pga. løse viklinger.

Jeg har forsøgt at skrive en klage til AMPLIMO via deres support-afdeling, men de har ignoreret mig indtil nu.
Jeg købte trafoerne for 5-6 måneder siden, så der burde være garanti - men trafoerne har jo været loddet på, så jeg kan vel næppe få dem byttet ?

Er der nogle, der har erfaring med at dyppe dårligt viklede ringkerne-trafoer i lak-bade ?
Har det nogen positiv effekt?
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 12 December 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

- Er de monteret korrekt ?? - Hvis JA, har du sikkert spændt dem for hårdt, hvorved du "klemmer de lodrette dele af
viklingen sammen", så de nemmere står og vibrerer.
Jeg har tit været ude for at man kan smide de sorte "gummidimser" af helvede til, og erstatte dem med noget så simpelt
som udskårne skiver fra et "spejder-liggeunderlag" af skum - Og så ikke spænde dem ret hårdt - de skal næsten sidde løse i
kassen.

Alternativt..:

( udføres "ude i skuret" )

Køb en spand gulvvlak der er stor nok
Find en dyp-koger
Find en stor opvaskebalje e.l. .
Put Trafo' i en spand der netop er stor nok
Put trafo'spand i opvskaebaljen
Fyld opvaskebaljen med passende mængde vand
fyld lak i trafo-spand
put dypkoger i vandet
Du har nu lavet et vandbas med trafo og lak.
- - -
Lad l**tet stå med varme i op til 24 timer
Lad lak og trafo køle ned
Når trafo'en og lak er kold, ud af spanden o på en plastikpose e.l. og ligge
Afvent tørring
- - -
Test
Gentag, hvis p***et ikke er fuldstændigt lydløst.
- - -

Gentag med trafo nummer 2.

OG lad VÆRE med og spænde dem FOR HÅRDT når du genmonterer...

Brum fra trafo' kan i øvrigt skyldes DC på nettet - men det er ret sjældent.

- - -

Om kemien i ovenstående..:
Lakken bliver tyndere når den varmes op, og trænder derved bedre ind
Men lakken må ikke varmes over vel ca. 100 grader for de fleste lak-typer...

/ JBLfan

__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 12 December 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft held med at bade en brummende E-kerne traffo i transformerlak.

Men ofte er ringkernetraffoer pakket/viklet ret godt ind i plastfilm, som det yderste lag. Jeg ved ikke hvor godt lakken går gennem dette lag.

Traffoen varmes op til ca. 80 grader, og dyppes så i lakken i en 10 minutters tid således lakken trænger helt ind i mellem viklingerne. Traffoen skal herefter hærde i ovnen ved ca. 60 grader.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 12 December 2012 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:
- Er de monteret korrekt ??


Jeg har monteret dem med 4mm asfaltplader (vibrationsdæmpende) i både top og bund.

Jeg må dog indrømme, at jeg har spændt dem godt til. Det var måske et forsøg værd at løsne lidt på fastspændingen.
Men de skal jo helst heller ikke glide rundt i kabinettet. Der er tale om 2 stk 625VA trafoer. Så de er store og tunge.
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast
 
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 12 December 2012 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Jeg har haft held med at bade en brummende E-kerne traffo i transformerlak.

Men ofte er ringkernetraffoer pakket/viklet ret godt ind i plastfilm, som det yderste lag. Jeg ved ikke hvor godt lakken går gennem dette lag.

Traffoen varmes op til ca. 80 grader, og dyppes så i lakken i en 10 minutters tid således lakken trænger helt ind i mellem viklingerne. Traffoen skal herefter hærde i ovnen ved ca. 60 grader.



Der er også et plastlag på disse trafoer - men det kan man vel pille af? Man kan jo altid vikle lidt ny kraftig tape omkring bagefter.
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast
 
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 12 December 2012 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Så lige et spørgsmål mere - hvor får jeg fat i sådan en gang transformatorlak? Ifald jeg vælger en gulvlak i stedet - er der så en særlig type man skal gå efter? Her tænker jeg på brandsikkerhed, hård/blød etc. ?
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Et godt netstøjsfilter kan nogen gange tage brummen, hvis støjen har en DC komponent.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1216
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hos Easy-Sailing.dk: http://www.easy-sailing.dk/lamineringsepoxy-90-min.html
kan du købe støbe/lamineringsepoxy, så du du støbe dine trafoer ned i et paprør fx.
Hvis du også vil farve din epoxymasse er det muligt at købe fx. rød, sort og brun koncentreret foderfarve hos bla.
www.sportdres.dk.
Hvis de ikke holder kæft efter denne behandling, så er det vist et par andre trafoer du skal ha'..

Mvh. Jens/Modifix
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted
 
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Et godt netstøjsfilter kan nogen gange tage brummen, hvis støjen har en DC komponent.


Her er der formentlig tale om dårlig vikling. Tvivler på at et netfilter kan gøre noget. Ville også helst undgå at sætte sådan et filter ind i forsyningsvejen. Jeg har ikke meget fidus til sådanne konstruktioner.
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast
 
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:
Hos Easy-Sailing.dk: http://www.easy-sailing.dk/lamineringsepoxy-90-min.html
kan du købe støbe/lamineringsepoxy, så du du støbe dine trafoer ned i et paprør fx.
Hvis du også vil farve din epoxymasse er det muligt at købe fx. rød, sort og brun koncentreret foderfarve hos bla.
www.sportdres.dk.
Hvis de ikke holder kæft efter denne behandling, så er det vist et par andre trafoer du skal ha'..

Mvh. Jens/Modifix


Hej Jens.
Ovenstående lyder som en lidt voldsom behandling. Jeg går mere efter blot at fylde evt. hulrum i viklingerne ud med lak. Ender ikke så meget til denne epoxy - men er den flydende nok til at man kan dyppe trafoen i den - og evt. overskud kan løbe fra efterfølgende?
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6266
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Lyt til Jens/Modifix, den absolut bedste måde at kvæle dårlige/larmende ringkerner på. Men vær opmærksom på, at den dér med DC på nettet absolut ikke hører til sjældenhederne. Byggede for år tilbage et par effekttrin til en kammerat i Bruxelles, har ringede og fortalte om lytteindtryk på dem, og pludselig medens vi snakker, siger han, det var s´gu da mærkeligt, de begyndte begge to at brumme temmelig kraftigt mekanisk fra kabinettet. Ved nærmere analyse viste det sig, at hver gang hans kone tændte hårtørreren på badeværelset på etagen ovenpå, brummede hans ringkerner, ellers var de tavse som graven. Alt hvad du måtte ha´ i huset af triac/thyristorstyrede enheder, lysdæmpere m.m. har desværre den indvirkning på din strøm, uanset hvor surt det er.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
jarech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Enthusiast skrev:
Modifix skrev:
Hos Easy-Sailing.dk: http://www.easy-sailing.dk/lamineringsepoxy-90-min.html
kan du købe støbe/lamineringsepoxy, så du du støbe dine trafoer ned i et paprør fx.
Hvis du også vil farve din epoxymasse er det muligt at købe fx. rød, sort og brun koncentreret foderfarve hos bla.
www.sportdres.dk.
Hvis de ikke holder kæft efter denne behandling, så er det vist et par andre trafoer du skal ha'..

Mvh. Jens/Modifix


Hej Jens.
Ovenstående lyder som en lidt voldsom behandling. Jeg går mere efter blot at fylde evt. hulrum i viklingerne ud med lak. Ender ikke så meget til denne epoxy - men er den flydende nok til at man kan dyppe trafoen i den - og evt. overskud kan løbe fra efterfølgende?


Hej,

Jeg har været ud for at Jens metode ikke var nok, jeg havde 1000w ringkerne købt hos RS der snakkede for meget den støbte jeg i en special epoxy er tyndt som vand og under absolut vakuum i 40 minutter det dæmpede den, men ikke nok efter min smag så den kasserede jeg.

Mvh. Jan


__________________
JCH
Til top Vis jarech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jarech
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Den rigtige traffolak er ofte lidt svær at købe som privat, og er også i forholdsvise store mængder. Men prøv at tage til den lokale Elektromekaniker og hør om du ikke kan købe en 5-10 liter.

De kan også give dig den helt rigtige vejledning til lakbehandlingen.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 12 December 2012 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hvis det er DC du har på nettet, kan du ret let lave et DC-filter.

http://www.degenonline.de/images/dc-filter.gif

Jeg vil dog selv undlade L1, L2, C2 og C3, men det er selvfølgelig op til dig selv at vælge, men jeg er ikke meget for filtre, men selve DC-fælden er OK.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 12 December 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Enthusiast skrev:


Jblfan skrev:
- Er de monteret korrekt ??
Jeg har monteret dem med 4mm asfaltplader (vibrationsdæmpende) i både top og bund.Jeg må dog indrømme, at
jeg har spændt dem godt til. Det var måske et forsøg værd at løsne lidt på fastspændingen.Men de skal jo helst heller ikke
glide rundt i kabinettet. Der er tale om 2 stk 625VA trafoer. Så de er store og tunge.


625VA "store og tunge" ?? - Aaaerh unge mand, vi skal vist ha lært dig lidt trafostørrelser og overdimensionering...

Jeg har en 50-watt's Linsley-hood stående - der sidder 2.7 KVA 3-fasede kerner i fra en svejsemaskineproducent i fjerritslev,
1 stk til hver udgang. Det er halvstore trafo'er ...

Spøg til side - vil du straks gå ud i skabet og skære i et eller andet blødt. - førnævnte "spejderliggeunderlag" til vel 20-40
kroner i føtex er glimrende.
Og så må du ikke spænde dem mere end du kan med fingrene - og gå gerne op i en rigtig bolt ( minimum 6mm, gerne
8mm, oog i rustfrit eller det mest induktionssvage materiale du kan finde - og så må de ikke spændes mere end du kan med
fingrende uden værktøj - ellers klemmer du den lodrette del af viklingerne "ud af spænd", og så kan de stå og svinge.
Og tage simpelthen og løsne trafo'en / lade den ligge "løs" i kassen som forsøg er en gratis test du kan lave _nu_.
Problemet er sikkert blot at du allerede _har_ ødelagt trafo'erne, det er ikke sikkert at de falder på plads igen - og så må du
i gang med lakken - eller nye trafo'er, hvs der nu er nemmest / billigst / mest kosteffektivt.

/ JBLfan

__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 12 December 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Måske skulle du se på et DC filter



DC filter



__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes