Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 10:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: På med vinylen 4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Kære Mikkel,

 

STORT tillykke med din lille julegave. Altid rart med en ekstra arm.

 

Jeg er helt sikker på at denne arm yder resten af din vinyl spiller fuld retfærdighed. Kendte ikke lige Reed armen så meget, selv om jeg da er stødt på den. Den ser meget spændende ud med alternative løsninger.

 

Måske du kunne lokkes til at beskrive lejeprincippet lidt mere – har kigget på deres hjemmeside, men det er lidt svært at gennemskue, hvordan lejer og magneter supplerer hinanden. Trækker eller skubber magneterne?

Det virker lidt underligt at kalde det ”unipivot” samtidig med at den beskrives om ”3P – tre punkts ophæng” Du siger armen ”hænger” – er der en tråd med?

Det horisontale leje er magnetisk knivleje – hvordan? Selv om der er fine billeder siger en ”hands on” oplevelse mere om hvordan det virker.

 

Har også selv eksperimenteret med arme af træ og kulfiber. Både færdige og DIY. Er ikke helt enig i din beskrivelse af at kulfiber skulle være ”kedligt” – mange af de bedste arme anvender kulfiber Men ellers korrekt – træ lyder anderledes.

 

Din bemærkning om at ”.. en TriPlanar arm til sammenligning ligner noget, der er kastet tilfældigt sammen!” støder mig. Den har været kontinuerligt forbedret gennem mange år. Tyder på at du aldrig har haft en sådan i hånden. INGEN arme i den prisklasse – hverken Graham, Triplanar, Dynavector, SME eller Kuzma m.fl. er ”kastet sammen”. Tvært imod leveres de i store kasser. Alle enkeltdele passer perfekt sammen – lækkert og som man siger ”camera finish” ned til mindste detalje.

 

Du beskriver godt nok en lydmæssig forbedring, men virker ikke overvældende begejstret. Eller fejlfortolker jeg?

 

Min erfaring er at armen ofte (næsten altid) har et større betydning for gengivelsen end både pickup og værk. Overgangen fra gode arme som RB700, FR64, SME 3009 med flere var nærmest en øjenåbner. Det gælder især for hele bunden og op gennem stemme området – op til det egentlige diskantområde, hvor pickuppen, kabler (ja-kabler!), RIAA m.v. spiller en større rolle.

Specifikt oplever jeg langt større ro, overskud, kontrol og ”selvfølgelighed” når armen byder pickuppen de rette betingelser. Det virker mindre forceret og det hele flyder bare på en måde som ingen CD eller andre digitale kilder formår (som jeg opfatter det). Samtidig får du en kontrol i bunden, som mange ville forsværge kunne være på en LP. Da CD-mediet kom frem roste alle det for den fantastiske bas. Med de rette plader har jeg bedre bas fra LP end fra min Aurender/EMM-Labs kombination.

 

Jeg håber du har fået lyttet en masse til gode gamle vinyler med din nye arm og Benz pickuppen. Måske du kunne lokkes til at følge lidt op på dine oplevelser?

 

Hvornår skal din Gyredeck udskiftes? ;o) … den må have svært ved at følge med resten nu.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Det er altid bedre med en ekstra arm end med ekstra tommelfingre.

Og ja, jeg efterspørger også lidt flere beskrivelser af Reedarmens leje/ophæng. Vedhæft eventuelt nogle detailfotos i din artikel - det siger ofte mere end ord.

Dine betragtninger omkring kulfiberarmrør er jeg heller ikke helt enig i. Når vi taler tonearme, drejer det sig om den samlede implementering af tekniske løsninger og materialer. Har du fx lyttet til Nottingham Analogues tonearme, der stort set uden undtagelse benytter kulfiberarmrør? Der kan sikkert siges meget negativt om NAS-tonearmene, men kedelige er de altså ikke.

Og så er der (surprise!) forskel på kulfiberrør. De fås både viklede og pultrudrede og i mange forskellige diametre og vægtykkelser. Jeg har selv eksperimenteret med forskellige typer til den samme (hjemmebyggede) arm, og der er hørbare forskelle. Hvad man så foretrækker er en helt anden diskussion ...

Kan i øvrigt være, at jeg skal til at eksperimentere med armrør af træ - jeg kan dog forestille mig, at de bliver et helvede at dreje i og med, at de er lange og tynde!

Jeg har i øvrigt en Graham Phantom B44, og jeg er lidt overrasket over at høre, at du på forhånd afskrev den som uden for din økonomiske rækkevidde? Jeg købte den i hvert fald til en noget lavere pris end den pris, du har oplyst på Reedarmen. Vejledende pris er muligvis højere (har ikke tjekket), men som vi alle ved, så skal man jo i disse økonomisk trængte tider aldrig betale fuld pris (hvis der lige ses bort fra besøget hos tandlægen ...).

Grahamarmen er en af de bedst forarbejdede arme, jeg nogensinde har haft i hænderne. Den er et niveau over SME, Clearaudio og andre store spillere (hahaha) på markedet. Hvis jeg kunne lave tonearme i den forarbejdningsmæssige kvalitet, så lavede jeg ikke andet!

Nå, tilbage til drejebænk og fræser - jeg skal øve mig
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hej Jan!

Tak for det  Men det er nu ikke en ekstra arm... den gamle Rega sov stille ind, og trods genoplivningsforsøg, stod den ikke til at redde. Reed 3P er den nye reference!

Vedr. Reed 3P lejet, så hænger armen foroven i et omvendt kniv/unipivot leje, og nederst sidder en magnet, som "trækker" armen ned, og holder den på plads. Der er ikke nogen snore! Azimuth justeringen foregår via det øverste leje, og magneten nederst holder i dette tilfælde det nederste "leje" på plads, så røret kan vippe fra side til side. De to sidste lejer sidder sammen med selve armrøret, så dette kan bevæge sig frit. Det er svært at beskrive 100 %, men skal ses.

Hvad angår armrør af kulfiber, så er det Reeds holdning, hvilket jeg også skriver i artiklen

Jeg har skam set en TriPlanar i levende live ved flere lejligheder, og lige så med de andre arme. Jeg udtaler mig her ikke om hvordan de yder til sammenligning. Det handler kun om finish, og her er Reed bare meget pænere lavet, især i forhold til TriPlanar! (Jeg ved godt, at du selv benytter en sådan). Det svarer til at sammenligne udseende på en smuk Ferrari med en racerbil. Begge yder fantastisk, men en Ferrari er bare pænere at se på i dagligdagen. En racerbil er mere "teknisk" af udseende, fordi det skal være nemt at sætte den optimalt op, som f.eks. en TriPlanar. Forskellen er bare, at Reed 3P'en er endnu nemmere at "optimere", samtidig med at den ligner en smuk og elegant Ferrari. Reed's andre arme har et lidt mere "teknisk" udseende til sammenligning.

Vedr. den lydmæssige forbedring, så er jeg uenig med dig. Jeg har endnu til gode, at opleve en tonearm give samme forbedring, som skift til en bedre pickup. Som eksempel oplevede jeg et større samlet løft fra London Jubilee til Benz Ebony TR (med Ortofon stepup), end jeg gjorde fra Rega/Incognito til Reed'en. Men Reed armen løfter helt klart Ebony'en endnu et niveau op. Endnu mere imponerende er hvor meget den løftede Rondo Bronze, selv om den kombo ikke er særlig sandsynlig... de fleste vil nok bruge mere på pickup'en end armen.

Set ud fra pris/ydelse, så er skift af tonearm en dyr forbering sammenlignet med skift af pickup! Jeg vil til enhver tid foretrække at bruge penge på en god pickup frem for arm. Hvis det ikke var for testarbejdet, så ville jeg nok have foretrukket at fortsætte med endnu en Rega arm med Incognito kabel! Og det fortæller noget om hvor godt den gamle Rega arm lød!

Og ingen tvivl om, at et godt vinylsetup lyder bedre end en tilsvarende CD-afspiller. Dog er der undtagelser... McIntoshs CD-afspillere kan altså også noget med den "analoge" lyd, uden tab af præcision!

Men min Gyrodeck skal ikke skiftes... jeg er mildest talt imponeret over hvor god en platform den er for Reed 3P og Enony'en. Bare fordi, at den er den "billigste" komponent på vinylsetuppet, så brænder pengene ikke i lommen, for at blive brugt. For det bliver så afsindig dyrt, at finde noget der gør det tilnærmelsesvis bedre!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Kunne jo være Mikkel at du skulle have prøvet andre tonearme før dit endelige valg, tri-planar har jo samme importør, og Graham, VPI osv bør kunne lånes før køb. Jeg vil holde med Jan og flere at skift fra Rega til andre tonearme bør give et markant løft, så det vil altid kunne betale sig.

Det virker lidt negativt at en investering på 20-30k ikke kan betale sig.-Kom nu ind i kampen.
Hvorfor skrive om det når du ikke holder et op imod andre gode tonearme på markedet, i din position?

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hold da op! Det er noget, der kan få sindene i kog, det her... Fortæl, at én dyr investering ikke altid giver samme afkast, som en anden dyr investering, og folk farer til blækhuset! (Giver egentlig ikke mening?!)

Gert... du har ret til din mening, og det samme har jeg! Problemet - som jeg ser det - er, at jeg har ytret mig offentligt om min mening. Og det er der nogen, der ikke bryder sig om. Jeg ser det som public service!

Men hvis jeg har/har haft oplevelser/erfaringer, og ikke skriver sandheden om dette i min artikler, så kunne jeg lige så godt lade være. Jeg skriver jo ikke, at der ikke var et løft i ydelsen med skift fra Rega til Reed.

Det jeg skriver er, at har man ikke penge til en arm som Reed (TriPlanar m.fl.), så behold hellere Rega armen, og brug penge på en bedre pickup i stedet. Win/win til dig som forhandler, ikke!

I det konkrete tilfælde skriver jeg, at jeg ikke oplever en KÆMPE forskel ved skift af arm. Reed armen ER bedre, ingen tvivl om det. Men for at få det optimale ud af en arm som Reed, TriPlanar med flere, så skal resten af setuppet være i orden - som mit!

Men har man en mindre dyr pladespiller, så vil jeg til enhver tid hellere bruge penge på en ny pickup, end en ny tonearm. Mange vil blive overrasket over hvor meget man kan få ud af en god pickup, på en billigere pladspiller. Onde tunger vil så påstå, at min Gyrodec bare er noget dårlig skrammel i så fald. Igen, det er deres mening...

Hvis vi skal være helt firkantede, så er det min uforbeholdne mening, at jo dyrere hifi er, jo dårligere en investering er det! Prøv at få en børsmægler til at vælge mellem pris og afkast, som det er med hifi. Så vælger han nok den billige løsning, da afkastet her er større pr. investeret krone.

For vi er vel enige om, at et "fornuftigt" system til 100.000,- kan nå 95-97 % af vejen, i forhold til et anlæg til en million som når 98-99%? Altså en meget større betaling for en meget mindre forbedring... altså ligesom forholdet mellem en dyr tonearm og en billig tonearm!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel,

Beklager, at jeg gjorde dig til talsmand for Reeds synspunkter omkring valget af materiale til armrør. Jeg burde naturligvis have genlæst artiklen, inden jeg tastede derudad.

Men det fik jeg så lejlighed til nu. Og artiklen gør ikke ligefrem, at jeg får lyst til at prøvelytte Reedarmen. Jeg har selv haft en Rega 300 i tidernes morgen (jeg har den fortsat) med Cardaskabler, og jeg må sige, at de 8-10 tonearme, jeg efterfølgende har tillagt mig, alle i mit (skiftende) set-up har lydt bedre - og i mange tilfælde væsentligt bedre - end Regaen, som jeg har holdt fast i som en budgetreference og et "realitetstjek". Og disse arme har alle uden undtagelse været væsentligt billigere end Reedarmen - og for et par stykkers vedkommende endda billigere end en " modded" Rega 300 (de er så også blevet købt brugt). Så Regaarmen er en vældig god budgetarm, som man kan nå rigtig langt med, men træerne vokser ikke ind i himmelen. Baseret på egne erfaringer vil jeg mene, at man kan rykke et par lydklasser op for få tusinde ekstra.

Min konklusion omkring Reedarmen på baggrund af din artikel og egne erfaringer må derfor blive, at pris/kvalitetsforholdet ikke er det bedste. Armen byder på en række interessante tekniske løsninger, men at give i størrelsesordenen 25.000 kr. mere for en tonearm, der kun byder på et behersket løft i lydkvalitet sammenlignet med en modificeret Rega 300, det lyder ikke som noget fornuftigt køb.

Nå, det var den rationelle konklusion. For i den virkelige verden kribler det allerede i mine fingre efter at få prøvelyttet Reedarmen, da den i den grad har pirret min hang til finmekanik. Savle!!!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Hej Klaus!

Som jeg skriver i forrige indlæg, så bliver forbedringen proportionelt mindre, jo mere du betaler.

Reed armen ER bedre, end en Rega arm med Cardas kabel. Lige så er det bedre med en TriPlanar, Graham m.fl.

Problemet er, at vi åbenbart alle fortolker forskelle, forskelligt. Jeg tror, at du vil blive overrasket over hvor god en dyr tonearm er. Men det kræver, at du har et rigtig godt værk og pickup, hvis du skal opleve denne forbedring.

Jeg skal ærligt sige, at jeg fik et større løft, da jeg skiftede til Benz Ebony TR/Ortofon ST80SE (på Rega/Incognito armen), i forhold til det efterfølgende skift til Reed armen. Det er ikke fordi at Reed armen er dårlig... for det er stadig bedre end med Rega armen! Ændingen var bare samlet set mindre...

Men jeg forstår nu hvad, der går galt... I bruger mine anmeldelser som facitliste... stor fejl! Det er ikke en facitliste, for jeg benytter noget helt andet udstyr end jer læsere. En anmeldelse er en teaser til selv, at gå ud og lytte mere.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hvaae Mikkel, er det ikke lige at skære alle over én kam.. 

Hvis vi alle brugte dine anmeldelser som facitliste, mon ikke der var nogle flere der stod med samme setup som dig så?

Til topic; En god tommelfingerregel, jo højere du kommer op i klasse, jo mindre får du for hver krone der er betalt. Ergo, er det detaljer og finesser du betaler for og ikke længere grundklangen.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel,

Helt enig i, at vi tolker forskelle forskelligt. En "dramatisk" forbedring hos den ene (anmelder) kan blive til en "lille" forbedring hos en anden (anmelder). Ligesom vi har forskellige lydidealer og -præferencer. Det giver heller ingen mening at tale om verdens bedste rødvin eller verdens smukkeste kvinde. Der er mange ligeværdige alternativer - både når det gælder rødvin og kvinder. Og sådan skal det også være - det er godt for nysgerrigheden og debatten - og så kan det få blodet til at cirkulere en smule hurtigere rundt i kroppen hos enkelte ... og det gælder både hifi, rødvin og kvinder!

Jeg er ikke overrasket over, hvor god en dyr tonearm er - som jeg vist fik nævnt, så har jeg bl.a. en Graham Phantom B44 - ganske vist ikke verdens dyreste, men dog til en vejledende pris, der overstiger prisen på en 10-15 kompaktanlæg fra Bilka

Jeg benytter bestemt ikke din anmeldelse som facitliste. Jeg forsøger at fastholde dine erfaringer med egne erfaringer for herigennem at drage mine egne konklusioner. Det er selvfølgelig vanskeligt af ovennævnte grunde, men lige præcis i dette tilfælde var forudsætningerne den lille smule bedre i og med, at jeg har den samme arm som dig (tonearm, altså!). Da jeg opgraderede fra Regaen til en dyrere, men ikke væsentligt dyrere, tonearm, havde jeg en hold-da-helt-op-oplevelse, og jeg fornemmer ikke helt samme begejstring eller positive oplevelse hos dig. Derfor drog jeg også den nævnte konklusion vel vidende, at der selvsagt er en masse forbehold og forudsætninger, der ligger til grund.

Jeg synes alt i alt, du har skrevet en fin og sober anmeldelse, hvor du helt troværdigt har beskrevet dine erfaringer og oplevelser med produktet. Det er så modtagerens opgave at afkode dette i forhold til egne erfaringer og eget lydideal.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
 Da jeg opgraderede fra Regaen til en dyrere, men ikke væsentligt dyrere, tonearm, havde jeg en hold-da-helt-op-oplevelse, og jeg fornemmer ikke helt samme begejstring eller positive oplevelse hos dig.

Hvad skete der så, da du fik din Graham tonearm? Det nævner du slet ikke? Det må da have været en nærmest åndelig oplevelse

Og jo, jeg er skam meget begejstret for den nye Reed arm, ellers var den jo ikke blevet dér! Og det er både lyd og teknik, der imponerer.

Men set i lyset af, at den koster 4-5 gange mere end min gamle Rega/Incognito, så lægger det en lille dæmper på begejstringen. Også holdt op mod skiftet til Benz/Ortofon kombo'en, hvor forskellen kun var 2 gange i forhold til den "gamle" pickup, men hvor forbedringen var større.

Men da vi allerede er i den dyre ende, så skal man også forstå, at forandringerne bliver mindre og mindre, jo mere man betaler. Og her må man gøre op med sig selv, om det er det værd.

Jeg begynder, at gentage mig selv... men lad mig sige det sådan her: Overvejer man at investere i en ny tonearm, a la TriPlanar, Graham, Kuzma mv., så prøv også Reed. Men man skal have en god platform i forvejen, for at udnytte arme af denne kaliber fuldt ud!

 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 145
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg gik fra en Rega RB300 til en VPI JMW 10,5 for derefter til en Tri-Planar, alle 3 på samme værk og RB300 har jeg stadigvæk.

Springet fra Rega til VPI var stort og jeg forventede egenligt ikke det samme fra VPI til Tri-Planar. Men vil faktisk sige at jeg fik endnu mere ved at opgradere til Tri-Planar. Ro, dybte, kontrol, krop, naturlighed og bedre bass.

Nu har jeg så været så uheldig at høre Tri-Planar op imod Kuzma 4 point og den er også en del bedre en min egen. Men galskaben skal stoppe, så beholder min Tri og ville ønske at jeg ikke havde hørt 4 pont.

Det jeg egenligt bare vil frem til er at din oplevelse ikke falder i hak med mine oplevelser omkring tonearme. For mig er tonearmen DET vigtigste ved vinyl afspilning og der hvor man finder store forbedringer.

Men ellers fin læsning.

Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Kunne I ikke skrive hvilken pickup, I har gjort jeres erfaringer med?

Min "teori" er nemlig, at man måske oplever større forandringer med en "budget" pickup, end med en dyrere high end pickup. Ligesom jeg gjorde i anmeldelsen af Reed 3P... for hvor "signaturen" af Ebony TR generelt var den samme, så oplevede jeg et meget større løft med Rondo Bronze.

Og så tænkte jeg, at det samme måske var tilfældet hos jer?  For jeg kan sagtens nikke genkendende til jeres oplevelser, hvis jeg tænker tilbage på Rondo & 3P. Om end det stadig er uden sammenligning i forhold til Ebony & 3P!!!

Jeg tænker, at grundet de dyre pickup'ers højere mekaniske præcision, så er de måske mindre følsomme for en ultimativt sporende arm?

I min søgen rundt på nettet efter inspiration, ser jeg ofte meget dyre værker med meget dyre arme, men så er der kun en "budget" pickup sat på. Det er desværre sjældent, at man ser setups med en dyr pickup, som koster det samme som værk eller arm.

Og det er jo lidt underligt, for lyden bliver aldrig bedre end det svageste led. Så hvorfor det dyre værk og arm, når pickup'en begrænser resultatet?

Jeg filosoferer bare lidt... det er på ingen måde udtryk for at jeg smider håndklædet i ringen

Men byd ind!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Interessant at læse alle indslag omkring hvad, der tæller mest i et pladespiller setup!! Det vi alle byder ind med er sikkert rigtigt på en eller anden måde. Jeg vil vove den påstand at sige, at ingen af os med sikkerhed ved hvad der er vigtigst. Det er kun gisninger baseret på egne subjektive bedømmelser, der på ingen måde er videnskabeligt bevist.

Det gør det det dog på ingen måde mindre interessant. En kendsgerning er, at der kan være temmelig stor forskel på hvordan de enkelte komponenter, værk, arm og pickup lyder hver for sig, og spørgsmålet er så bare i hvilken kombination de lyder? Ingen af delene kan sige noget som helst uden alle dele er med, og her er så ikke engang tænkt på kabel og riaa.

Alene med de 5 dele er der et umådeligt antal kombinationsmuligheder, så jeg tror diskussionen desværre ikke får et ordentligt svar. Jeg kan kun sige, at i mit eget setup mener jeg, at det er synergi effekten af enkeltdelene, der får det op på det høje niveau, som flere andre analogfolk kan nikke genkendende til at det kan lyde.

Jeg synes det er logisk, at et særdeles godt værk og ditto arm kan hive det bedste ud af de fleste pickupper. En super pickup vil selvfølgelig lyde bedst i et værk med superb gangkonstans og meget lille egenstøj, påsat en arm der giver pickupper optimale arbejdsbetingelser. Spørgsmålet er så hvordan måler vi alt dette?

Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Joh Mikkel, vi har alle ret til at have en mening.
Men i din stol var det jo oplagt at holde et antal tonearme op mod hinanden, det er vel derfor du skriver (en anmeldelse)?
Det er da et større arbejde, men hvordan kan man ellers forholde sig til bæstet, og hvordan får man gjort det spændende for læseren, så de glæder sig til den næste artikel/anmeldelse.
Det kan da godt være at du i den sammenligning alligevel endte op med den udmærkede Reel arm, men lige nu ved du det jo ikke. Det handler jo ikke om hvad du køber eller hvor, fred med det.

Men som skribent på et fora og en anmeldelse.... det forpligter da til at undersøge mulighederne (f.eks. i samme prisgruppe), når man er i investerings øje, eller "bare" vil skrive en artikel hvorfor tonearme til 25-30k lyder som de gør. Der er jo ikke så mange hifi medier på dansk, så.....

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hej Gert!

Men jeg holdt faktisk armene op mod hinanden, ganske kort i starten af anmeldelsen. Ikke en særlig lang tekst, men en hurtig forklaring for mit valg, som jeg håbede kunne standse en meningsløs debat på forhånd... men jeg tog vist fejl

Jeg har ikke hørt alle tonearme... det er der vist ingen der har?!

Og jo, jeg har stiftet bekendtskab med de fleste af de arme, jeg beskriver i anmeldelsen... Graham og Kuzma er undtagelserne. Muligheder, som blev valgt fra på grund af pris eller manglende fleksibilitet. Jeg må indrømme, at det er for sent på aftenen til at komme med en længere udredning. Du må stole på mit ord!

Reed havde fleksibiliteten og den høje performance, derfor faldt valgt på den. Længere er den ikke!  Jeg husker heller ikke, at jeg beskriver de andre arme som værende decideret dårlige til sammenligning... gør jeg?!

Men en ting kan jeg love dig... der kommer masser af analog-test fremover. Måske også af tonearme, om end det er en del mere bøvlet, da alle bruger forskellige armboards, og det bliver lidt dyrt at indkøbe armboard, hver gang en arm skal testes. Så det bliver måske sammen med et værk... vi må se.

Godnat!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 08 Januar 2013 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

næ Mikkel, det gør du ikke, men det er ikke det jeg argumenterer for, men at du gør dine artikler til en anmeldelse og sammenligne og så videre. Meningsløs debat??? Hvis du syntes, men hvorfor skriver du så?
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Hvad skete der så, da du fik din Graham tonearm? Det nævner du slet ikke? Det må da have været en nærmest åndelig oplevelse

Og jo, jeg er skam meget begejstret for den nye Reed arm, ellers var den jo ikke blevet dér! Og det er både lyd og teknik, der imponerer.

Men set i lyset af, at den koster 4-5 gange mere end min gamle Rega/Incognito, så lægger det en lille dæmper på begejstringen. Også holdt op mod skiftet til Benz/Ortofon kombo'en, hvor forskellen kun var 2 gange i forhold til den "gamle" pickup, men hvor forbedringen var større.

Men da vi allerede er i den dyre ende, så skal man også forstå, at forandringerne bliver mindre og mindre, jo mere man betaler. Og her må man gøre op med sig selv, om det er det værd.

Jeg begynder, at gentage mig selv... men lad mig sige det sådan her: Overvejer man at investere i en ny tonearm, a la TriPlanar, Graham, Kuzma mv., så prøv også Reed. Men man skal have en god platform i forvejen, for at udnytte arme af denne kaliber fuldt ud!

Du stillede et relevant - i modsætning til meningsløst ... tøhø - spørgsmål omkring min umiddelbare oplevelse af Grahamarmen. Mit korte svar er "Nirvana, mand, Nirvana".

Mit lidt længere svar er, at jeg ikke for alvor er nået omkring armens langtidsholdbare kvaliteter (eller eventuelle mangler på samme), da jeg ikke har den monteret i øjeblikket. Jeg er ved at dreje et ordentligt armboard til min Hyperspace, som tillader en bedre montering af armen, end den jeg lagde ud med. I første omgang blev Grahamarmen blot monteret ganske rudimentært på en egetræsklods med skruer, men selv denne Storm P'ske montering afslørede lydmæssige kvaliteter, som ligger et niveau over, hvad jeg har oplevet med de øvrige tonearme i min samling (bortset fra tre, men vigtige, undtagelser, nemlig mine NAS Paragon tangentialarme).

Med henblik på forhåbentlig at udnytte hele Grahamarmens potentiale er jeg derfor i gang med at dreje et armboard, der udgør en helt stabil platform. Arbejdet har desværre ligget lidt stille de sidste par måneder pga. andre aktiviteter, men det er forhåbentlig snart færdigt. Først derefter vil jeg kunne få bekræftet, om mine umiddelbare indtryk holder, og om Grahamarmen har de langtidsholdbare musikalske kvaliteter, som er vigtige for mig. Jeg har af og til oplevet hifiudstyr, der umiddelbart imponerer og virker helt fantastisk, men keder i længden og ikke formår at formidle musik med den nødvendige nerve, intensitet, saft og kraft.

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 06:00 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Men min Gyrodeck skal ikke skiftes... jeg er mildest talt imponeret over hvor god en platform den er for Reed 3P og Enony'en. Bare fordi, at den er den "billigste" komponent på vinylsetuppet, så brænder pengene ikke i lommen, for at blive brugt. For det bliver så afsindig dyrt, at finde noget der gør det tilnærmelsesvis bedre!


Enig! Men skulle "lysten" aligevel være der vil jeg anbefale en GyroPedersen update. var i hvertfald en chokkerende forbedring på min gyrodec i sin tid

Hilsen Flemming

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
næ Mikkel, det gør du ikke, men det er ikke det jeg argumenterer for, men at du gør dine artikler til en anmeldelse og sammenligne og så videre. Meningsløs debat??? Hvis du syntes, men hvorfor skriver du så?

Hej Gert!

Næ, jeg gør ikke - hvad? Og så mener du ikke, at det er anmeldelser jeg skriver, men artikler??? Hvorfor er det ikke en anmeldelse, jeg har skrevet af Reed armen?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Enig! Men skulle "lysten" aligevel være der vil jeg anbefale en GyroPedersen update. var i hvertfald en chokkerende forbedring på min gyrodec i sin tid

Hilsen Flemming

Jeg har skam kigget på Pedersen opgraderingerne , men ud over de lækre fjedertårne, så synes jeg, at modificeringerne ødelægger Gyrodec'ens "cleane look".



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes