Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 13:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Akai 630 Pro - restaurering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Når man nu har den hobby at lege med båndoptagere sker det man falder over gode tilbud.  Her er så historien om Akai'en :

Jeg så en annonce, og var hurtigt ude af fjerene -  sælgeren var ærlig og skrev den ikke virkede, så det ville jo være et godt spørgsmål hvad man nu havde forkølet sig på :)

Ud og hente tingesten på vejen hjem fra arbejde - og slæve skidtet op i hulen (Familien behøver jo ikke vide alt vel ??

Den så da temmeligt namset ud, men manglede ikke noget,  og det originale AKAI støvlåg var også med (sammen med 2 NAB adaptorer og en tomspole.

Som sagt, den var temmeligt snavset, så meget jeg ikke havde set der stod PRO 2Track Stereo da jeg hentede den -    Hov ?  Hvad er det for en fisk

En maskine der er mærket PRO og 2Track på den måde, plejer da at være en der kører 19/38cm/s,  eller sagt på udenlandsk  7.5 og 15 IPS ...  novra ..

Men igang med pudsearbejdet -  gud fader i skuret -  alt er jo tværet ind i nikotin ... 

jaja -  fyfasan tænker de fleste -  men prisen var sat efter dens tilstand, så hvis jeg hørte til dem der har problemer med sådan noget, kan man jo lade være med at handle, ikke sandt !

Under afprøvningen så jeg jjo at manden havde ret - den kører ikke,  så igang med fejlfindingen ,  og et kvarter efter , kørte den kære capstanmotor igen - en TIP47 var blæst af .

nu kørte den -  men lyden var sådan lidt til og fra ,  mest fra ,  well,  ok - er maskinen tværet til ude, er det vel også inde -  ud med elektronikken og kigge -   ***host****

alle potmere og den enlige omskifter til Tape/Source renset -  Halløjsa - der er lyd på

Og sikken lyd !     Jamen lad os se om den kan optage, eller der er mere galt :    Akai maskiner fra denne tid, har som regel en stribe møjerter til 2SC458'ere siddende - og de transistorer er noget eklatant hø og hakkelse -  de selvdestruerer med tiden.

Så frem med posen med erstatninger - og igang med loddekolben.  Her hjælper ingen bønner , eller en loddekolbe med sug.  Det er tinsugetråd og tålmodighed

Sådan cirka 24 transistorer senere .................

drøner den derudaf -  det er ikke en billedfejl at ordet AKAI står sløret på den højre spole - der er fart på læggehønen

På et af klippene smider jeg lige kameraet helt ind i maskinen og skruer ned for lyden ,  man kan høre mit ur i hyggestuen tikke,  maskinen er absolut lydløs, på trods af den spæner derudaf.

 


http://www.youtube.com/watch?v=v7-RjaELT5w&list=UUSfRFFv pefMk27zQej_tZyA&index=1

 

 

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Nice job Jan, Hvad skal deres laves mere ?
Var det 500 kroner du havde givet ?


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Nice job Jan, Hvad skal deres laves mere ?
Var det 500 kroner du havde givet ?

Nu er det kabinettets tur -  det der gyselige "japansk åndenød" skal ændres til "Glossy black"

medens det bliver færdigt, skal det sidste lige renses, og jeg skal have kontrolleret det vanlige, som bias, og niveauerne hist og pist,  det er jo en gammel sag, så efter at skifte transistorer med videre, skal man som regel lidt en tur rundt.

Så forresten noget lidt spøjt, når man er i "stop" - har AKAI åbenbart misset at båndet kan stå og "slibe på capstanakslen -  underligt :)

og ja -  den stod mig i en plovmand, + det løse til materialer - mest "skuffevarer"

Det er sågu heldigt man ikke skal betale timeløn til sig selv -  uff,  selv om jeg normalt arbejder focuseret og temmeligt effektivt, er der gået en del timer til



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
mbull
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 512
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Interessant læsning, ser frem til at se det endelige resultat og høre lidt mere om lyden.

Kan stadig huske at drømmen om en sådan som stor knægt  Har indimellem luret på at man skulle købe et velholdt eksemplar, bare for syns skyld, behovet er jo ikke længere til stede efter streaming o og internet har forandret verden, men det kniber med pladsen.



__________________
Mvh
Steen

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Herligt. Ser utroligt sjov ud uuuuden tøj på.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:
Hej Jan

Interessant læsning, ser frem til at se det endelige resultat og høre lidt mere om lyden.

Kan stadig huske at drømmen om en sådan som stor knægt  Har indimellem luret på at man skulle købe et velholdt eksemplar, bare for syns skyld, behovet er jo ikke længere til stede efter streaming o og internet har forandret verden, men det kniber med pladsen.

Indtil nu er der ikke andet at sige om lyden end den lyder rigtigt pænt,  jeg ved ikke om den lige er kalibreret til det bånd jeg har prøvet med (Maxell UD35) - men forskellen på før og efter bånd er minimal.

Når jeg kommer længere er det da interessant at se om den stadig holder specifikationerne.  Hastigheden på både 7.5" og 15" er spot on, men det er fordi man, når man reparerer servokredsløbet er nødt til at "at trille den ind igen"

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Herligt. Ser utroligt sjov ud uuuuden tøj på.  

bestemt :)   man kan da se den er bygget af nogen der ved hvad det handler om, men med de kritiske briller sat på, er der et par detaljer jeg havde lavet anderledes - men sådan er denne maskine jo bygget, og fred med det.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 22 Januar 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Fedt at se at du selv kan reparere de flotte maskiner, jeg har også et par stykker, men kan ikke selv fixe dem.

Har du set denne her maskine som er til salg nu http://www.dba.dk/spolebaandoptager-akai/id-89204987/ og http://www.dba.dk/spolebaandoptager-sony-tc/id-89042166/

Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84
 
Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 22 Januar 2013 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 Januar 2013 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Ole N 84 skrev:

Fedt at se at du selv kan reparere de flotte maskiner, jeg har også et par stykker, men kan ikke selv fixe dem.

Har du set denne her maskine som er til salg nu http://www.dba.dk/spolebaandoptager-akai/id-89204987/ og http://www.dba.dk/spolebaandoptager-sony-tc/id-89042166/

Jep -  ingen af dem kan køre 2spor High Speed - og jeg har en røvfuld bånd der skal overspilles,  så den kære 630'er faldt dælme på et tørt sted.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 22 Januar 2013 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Grunden til at den båndet løber an mod capstanakselen er at det er High Speed maskine hvor der er sat en bøsning på akselen for at kunne køre den høje hastighed. Hvis den ikke var der ville den være fri. Man har åbenbart ikke ville flytte den, selv om det virker lidt hovsa aktigt.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 Januar 2013 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

j_mil skrev:
Grunden til at den båndet løber an mod capstanakselen er at det er High Speed maskine hvor der er sat en bøsning på akselen for at kunne køre den høje hastighed. Hvis den ikke var der ville den være fri. Man har åbenbart ikke ville flytte den, selv om det virker lidt hovsa aktigt.

Det kunne bestemt være en nærliggende årsag, (bøsningen) - men trækker man en ret linie går den gennem den "normale" del af capstanakslen.

Nu har jeg ikke for vane at lade en maskine stå tændt uden den er i brug, så det er nok betydningsløst.

(de har dælme drejet den bøsning flot af, den går 0.04 i W/F vejet)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Det er skisme sjovt at der stadig er nogen, der kan og gider fikse den slags sager. Den ser bund solid ud. Nu ved jeg ikke med de forige ejere, men måske har den stået ubenyttet hen de sidste 20 år. Og hvis der ikke er nogen ukurante dele der brænder af, hvem ved så hvor mange flere år den kan leve? Og med en god tuner/antenne kan man vel få lavet nogle fabelagtige optagelser af torsdagskoncerterne? De optagelser kan så forårsage tabte underkæber om 20 - 30 år, hvor "musik" ellers er blevet til et gråt muzaktapet, efter det har været trukket gennem diverse algoritmer...

Hvad bruger du sådan en maskine til i praksis Jan? Hvad er det du skal have overført osv.? Og så må jeg ikke glemme at ønske tillykke med det flotte resultat!

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Hvilken skæbne er der overgået din ReVox PR 99 III ? - jeg mener at kunne huske du havde sådan en fin maskine også. Den triller jo også 2 track 19/38.

MVH

Jan

 



__________________
Air Bearing Rules
Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 24 Januar 2013 kl. 05:09 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:
Det er skisme sjovt at der stadig er nogen, der kan og gider fikse den slags sager. Den ser bund solid ud.

Pånær nogle enkelte detaljer er sådan en fætter søreme da også rigtigt fornuftigt bygget, men her og der, kan man da godt se forskellen på Revox filosofien og japanernes :) 

I forhold til de små Akai maskiner er denne meget mere solid (og da også uhyggeligt tung)  alt oser af at de godt vidste hvordan man laver gode maskiner.

Citér:
....Nu ved jeg ikke med de forige ejere, men måske har den stået ubenyttet hen de sidste 20 år.

Den forrige ejer var musiker - men hvorlænge den har stået vides ikke,  noget har den trillet, men ikke så meget at den kan kaldes slidt.  Alle lejerne er iorden, capstanmotoren kører helt lydløst, hvilket ellers er den bedste sladrehank.

Citér:
....Og hvis der ikke er nogen ukurante dele der brænder af, hvem ved så hvor mange flere år den kan leve?

Bortset fra det triste faktum at alle Akai maskiner af denne "årgang" som regel skal have elektronikken repareret, fordi halvdelen af transistorene selvdestruerer, og alderen alene betyder de fleste kondensatorer går til - er der ikke meget der kan begrunde man hugger den op.

Citér:
...Og med en god tuner/antenne kan man vel få lavet nogle fabelagtige optagelser af torsdagskoncerterne? De optagelser kan så forårsage tabte underkæber om 20 - 30 år, hvor "musik" ellers er blevet til et gråt muzaktapet, efter det har været trukket gennem diverse algoritmer...

Det er jo lidt sagens kerne ....     Jeg bruger mest natten til at sove,  og da Danmarks radio har valgt at sende en masse god musik om natten, bruger jeg en maskine til at "grabbe" lyksalighederne - for at kunne høre det dagen efter medens jeg forbereder de ydmygelser jeg pønser på at udsætte mine elever for næste dag.   Den opgave stod en Teac x2000 for,  men intet varer evigt og nu er nye hoveder til en X2000 gåt hen og blevet en saga blot , så den dage er talte - hvorfor jagten gik ind på en afløser.

At afløseren så viste sig ikke at være en almindelig 630'er - men derimod Pro versionen så jeg jo først da jeg kom hjem -  nåehh ja -   Så måtte et andet kup tage den tjans.

Citér:
....Hvad bruger du sådan en maskine til i praksis Jan? Hvad er det du skal have overført osv.?

Jeg har i mange år haft en lille sidegadepraksis med at påtage mig opgaver med at digitalisere bånd af en bestemt slags, for at kunne bevare optagelserne for eftertiden.  Og en ny opgave bød sig til , så sommerjobbet er i hus :)    Jeg kører ikke via en computer, men direkte fra bånd til cd,  så der er så lidt påvrikning af den oprindelige lyd som overhovedet muligt.

Set på bundlinien hygger jeg mig med at finde og sætte gamle maskiner i stand igen fordi det er ren terapi for mig, og fordi det er min gamle hobby, der blev min proffession (levevej) -  som så igen er blevet en hobby.

Jeg gør det ikke for tjene penge - kun fordi det er herligt at holde liv i tingene,  nåehh ja, engang i mellem kan man jo række nogen en hånd.      



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 24 Januar 2013 kl. 05:11 | IP-adresse registreret  

Aragon skrev:
Hej Jan

Hvilken skæbne er der overgået din ReVox PR 99 III ? - jeg mener at kunne huske du havde sådan en fin maskine også. Den triller jo også 2 track 19/38.

Den er blevet afløst af en A80'er for ganske nyligt -  "a real basketcase" , der er ret trodsig :)

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
[QUOTE=DIYLars]Det er skisme sjovt at der stadig er nogen, der kan og gider fikse den slags sager. Den ser bund solid ud.


Pånær nogle enkelte detaljer er sådan en fætter søreme da også rigtigt fornuftigt bygget, men her og der, kan man da godt se forskellen på Revox
filosofien og japanernes :) 

.   [quote]

Vil du uddybe disse "filosofier"...?


MVH. Niels L.


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Vil du uddybe disse "filosofier"...? 


Jeg kan da prøve,  hvis jeg havde pillet frakket af en B77 og taget et billede - er det mere tydeligt at notere sig forskellene :

Revox'ens capstan er en ordentlig møjert i forhold til Akai's  - den er nok tæt på dobbelt op i størrelse.   

Når man ved salig hr Studer ønske at lave troværdige maskiner,  der kunne holde specifikationerne år efter år efter år - giver det god mening at lave grundopbygningen af hele løbeværket på en solid "cast frame" istedet for at bukke jern som japserne gør. 

Det betyder du kan tage en komplet bro fra en B77 og smider over på en anden B77 uden at skulle røre såmeget som en eneste skrue -  de er bare ens,   japanernes bro er typisk en dobbeltdækker, hvor hoverne hænge ned fra en tyndere plade, der sidder på en anden bukket plade (Akai / Teac) - Sony fandt hurtigt ud af at støbe hele broen, men stadig hænge hovederne.

Kun få japser er modulære - Studer har alle LF og HF print der kan skiftes i et snuptag.

selv om det er inderligt ligegyldigt flottede de fleste japsere sig med fine tal -  Studer angiver minimumsværdier og ikke mere end de kan holde -   hvad nytte har man af en frekvensgang 30-24Khz ?    Jeg vil da hellere se 30-18kz ret som en snor 

Og endegyldigt er Revox/Studer bare nemmere at reparere - de er sågu bygget efter bogen ,  den jeg havde med hjem (til reparation) fra Århus spillede igen efter 15 minutter .....  (var død!)

Filosofien gemmer sig også i elektronikken -  Akai valgte engang temmeligt forkert ved at vælge transistorer med meget høj forstærkning (hfe) nok for at spare - ergo man skulle drive dem tæt ved grænsen for deres formået.    Det er min tanke at grunden til f.eks Studerne lyder lidt kedeligt skal ses her -  måske kedligt men troværdigt.  

Mine Revox'er gengiver det man smider ind i dem,  hvor både Sony'en og Akai'en pynter lyden lidt

Sony og Akai kan ikke levere 15 Khz @ 0dB med under 1% thd -  det gør Studeren, revox B77 følger lige efter - medens japserne kravler over 2% thd.

Men .....    i dag er sådanne ting jo ret akademiske da man må tage hvad man kan finde ;)

(Projekt Frankenvox er dog startet - så det bliver sjovt at udsætte den for øren og visere)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Vil du uddybe disse "filosofier"...?

Jeg kan desværre bringe lidt mere sørgeligt brænde til bålet :

Dyskerne kunne aldrig finde på at lave kontakterne til båndtransporten på denne måde :

 

beklager iøvrigt den elendige billedkvalitet - høhø



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes