Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 08:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Holton NXV500 strømfors. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bowman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg vil gerne høre med Jer mere erfarne selvbyggere, om hvad I tror/ved om følgende idé.

- Holton NXV500 skal have separate forsyninger til indgangstrin og udgangstrin. Mit spørgsmål er om det kunne være en god idé, at give indgangstrinnet en god, traditionel forsyning, med Ie-trafo og f.eks 20.000 uF kvali-kondensatorer. Og så give udgangen en stor færdig samlet switch-mode forsyning? Hvis ja, hvilke? Ud over de umiddelbare fordele, pris, nul kæmpe kondensator-bank, strøm, varme og plads, kunne konceptet måske give et samlet reultat som balancerer hinanden og giver det bedste fra begge "verdener"? Nogle der har erfaringer? Event. med andre effekttrin?

Tak for gode råd...

 

Til top Vis bowman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bowman
 
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 27 Marts 2013 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Switch-mode forsyninger har flere gange tidligere været diskuteret her på forum. Mange er imod dem pga. den støj, de genererer.

Læs eksempelvis her:

Switch-Mode strømforsyning (fra 2004 - så med forbehold - eksperterne er måske blevet klogere siden?)
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast
 
Migo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 555
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft bygget en NXV300 med switch-mode forsyning fra Hypex.. Den lød bedre end Pass X30.5, og det var ikke kun min
mening, der var flere som lyttede på dem.. Så klø endelig bare på, men brug kun nogen som er lavet til Audio..
Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 29 Marts 2013 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

En 1KW psu er ikke en helt lille sag og du skal egentligt have 2 (mindre) du skal brugen en + - forsyning og man kan ikke have
2 stabiliserede udgange på en (man kan lave noget semiregulering af den ene). Udgangsimpedansen er højere og evnen til at
give store strømme i en fart ringere. Man kan også rende i problemer med den kondensator der sidder mellem den isolerede
stel og stel på 220v siden som kan introducere brum i systemet via stelvejene. Jeg tror ikke der de store pladsmæssige fordele
ej heller varme da der i strømforsyngen til effektdelen ikke indgår serieregulatorer.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
Migo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 555
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

J_mil : Har du prøvet forskellen i praksis??

Jeg har prøvet med både trafo-lytte kombi og Hypex's smps, og valget faldt på smps, der går for meget teori og ikke
afprøvet/praksis i den.. Der er ingen støj, og heller ikke trafo-brum med Hypex smps..
Man kan også bruge 2stk mindre smps forsyninger i stedet for en stor, og jo, det fylder en del mindre end trafo-lytte kombi.

1200w smps :

http://www.rumoh.eu/en/power-
supplies/2825-hypex-smps1200a700.html


2x 650w smps :
smps400a400.html">http://www.rumoh.eu/en/power-supplies/2823 -hypex-smps400a400.html

Og der findes flere udmærkede smps forsyninger :
http://connexelectronic.com/produc
t_info.php/cPath/25_46/products_id/110
Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Næ det har jeg ikke, jeg har fravalgt smps forsyning i den forforstærker jeg er ved at lave til signalvejene, der
sidder kun en til at trække CPU delen så det var mest beregnet som indspark til de bekymringer jeg vil have
med en sådan. Jeg syntes at Hypex virker underdimensioneret, reelt er den en 400W og det er endda med
en køleplade temperatur på 95 grader og 25 grader omgivelse. 95 grader er meget og der bliver hurtigt mere
end 25 grader inde i en kasse hvis du en 95 grader køleplade.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
Migo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 555
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget flere end jeg kan tælle på hænder og fødder, og de bliver aldrig 95grader varme, en ting er specs, en anden
ting er praksis.. De fleste er med 2stk af den lille som dual mono, og moduler med omkring 200w i 8ohm, aldrig problemer,
ingen støj, selv med 4-6timers fuld skrald til demo'er osv.. også med belastninger omkring 3ohm... De små er rigtigt nok
opgivet til 400w, men max er 650w, og så meget kommer sjældent i brug...

Nu var anbefalingen også hovedsageligt baseret på 1200w versionen, da der ingen ønsker om dual-mono var nævnt. Og det
var
eksempler, som skrevet findes der mange udmærkede alternativer..

Der er mange reel modstand imod smps, men de fleste har ingen erfaring dermed... Teori og teori, der er sket meget på den
front, for 10år siden var det anderledes, væk med fordommene og ind med praksis.. Jeg har ikke den vilde tekniske
indsigt/baggrund, til at komme med store udredninger og teoretiske forklaringer, men hvad ørerne siger, er det absolut
vigtigste..
Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo
 
bowman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Det er netop svar som dette jeg håbede på. Ikke at smps er "bedst", men svar fra nogen som har prøvet det i praksis. Kan jeg fortolke det du skriver som at du vil anbefale smps forsyning til Holton 500? Den store Hypex til udgangen og en mindre til indgangstrinnet?
Til top Vis bowman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bowman
 
Migo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 555
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke være bange for at gøre det.. Reelt tror jeg ikke der er den store gevinst ved at splitte forsyningen i 2, der er jo en
lus imellem, så man kan spille med en, det har jeg gjort med min, men gættet er for egen regning, jeg har ikke selv prøvet
endnu, det bliver først om et par måneder, jeg har afprøvet på min egen Nxv 500..

Den bliver dog med 2x1000Va trafo og 200000uF Rifa, og måske med seperat supply til driver på 100Va og 20000uF. Og kun
fordi, at jeg kunne komme til det for små penge, og har pladsen til en stor amp.
Stod jeg uden noget, blev min også med Smps..
Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo
 
bowman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Tak for det, interessant! Kan Hypex´s smps´er reguleres til de 84V til indgang og 80V til udgangen som anbefales af andre selvbyggere (med traditionel forsyning?) Og i så fald, er det hele så simpelt som at købe et færdig soft-start modul, smps forsyninger, også færdig, og Holtons forstærkermoduler? Lyder meget let at samle...!
Til top Vis bowman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bowman
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 30 Marts 2013 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Soft-start modul er ikke nødvendigt med mine SMPSér fra:http://www.connexelectronic.com/

Den her kan bestilles med +-84v 2000 w: http://connexelectronic.com/product_info.php/products_id/120 ?osCsid=vrhgp5c1ka980u1a4bfa654t25

Bernt

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
bowman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 31 Marts 2013 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Tak, den virker yderst "kompetent", uden at jeg har den store viden om smpsér. Har du et forslag, til også en mindre forsyning til indgangstrinnet? Mr. Holton selv skriver at det gør en stor forskel, at have en separat forsyning til indgangen... Er det Holton forstærkere du har?
Til top Vis bowman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bowman
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 31 Marts 2013 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger 2 af dem her: http://connexelectronic.com/product_info.php/products_id/90? osCsid=k5eaaonmoj5932bduodirgtjj6

Jeg bruger en smps fra Red Rocks på 1000w cont.Jeg har også en fra Connecelectronic på 1000w.

Mange af smpsérne har en ekstra +-12v 0,5A udgang som er isoleret fra hovedforsyningen.

Den kan derfor enten bruges til at forsyne et elektronisk filter (Mini Dsp) eller lægges til hovedforsyningen for at lave en højere spænding til indgangstrinet.

Det er jo enkelt at lave en almindelig forsyning til indgangstrinet.Den behøver ikke at være særlig kraftig,40w eller mindre,og kan derfor også laves reguleret,med de fordele det giver.

 

Bernt.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes