Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 00:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Antistatisk armbånd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 21 April 2013 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  


Jeg har gennem laengere tid, her i vinterperioden, benyttet mig af et antistatisk armbånd, når jeg skulle berøre volumenkontrollen på min forforstaerker, for at undgå et lettere stød, pga den tørre luft.
I dag oplevede jeg det, at armbåndet, der er faestnet til en af spiksene på mit hifirack, med et krokodillenaeb, faldt af, da jeg skulle fastgøre det til mit håndled.Det resulterede i et lille smaeld i højttalerne og anlaegget slog fra.Jeg slukkede godt nok for hovedkontakten bagefter og taendte for min powerplant igen.Der var heldigvis ikke sket noget.
Er det noget man skal vaere varsom med, når man benytter antistatiske armbånd forbundet med metal?Kunne den strømafbrydelse vaeret undgået på anden måde?
Når armbåndet sidder fast, får jeg ingen stød og der sker heller ingen strømafbrydelse.
Alle svar er velkomne.
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 21 April 2013 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Em hel del grønne planter i din stue ville øge luft fugtigheden meget, og på denne nedbringe den statiske opladning af luften. Samtidigt kan du også vende strømstikkene på et apparat ad gangen en ½ omgang og se om ikke du kan mindske stelstrømmene i metal kabinetterne. Har du tæppe over hele gulvet, kan du også alt efter dets materiale oplade dig selv, som du så afgiver til metal delene.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 21 April 2013 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Halløj,

Nu er det forhåbentlig et rigtigt anti-statisk armbånd du bruger, dvs 1Mohm til stel? Har dit hifi rack en reference?

Meningen med et antistatisk armbånd er at "aflade" dig igennem den 1Mohm således du får samme potentiale som det
elektronik du roder med (eller oplade dig men så må du ikke komme i nærheden af stel!!!).

En jording af dit grej kunne være en "bedre" udvej?

Hilsen Flemming

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 21 April 2013 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Em hel del grønne planter i din stue ville øge luft fugtigheden meget, og på denne nedbringe den statiske opladning af luften.
Samtidigt kan du også vende strømstikkene på et apparat ad gangen en ½ omgang og se om ikke du kan mindske stelstrømmene i metal
kabinetterne. Har du tæppe over hele gulvet, kan du også alt efter dets materiale oplade dig selv, som du så afgiver til metal delene.


Udmærket ide at dreje netstikkene så der er minimal "summen" i fingrene. Det er vigtigt at hvert apparat man gør det på, IKKE er forbundet med
signalkabler til andre apparater.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 21 April 2013 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

BJHJ skrev:
Jeg har gennem laengere tid, her i vinterperioden, benyttet mig af et antistatisk armbånd, når jeg skulle berøre
volumenkontrollen på min forforstaerker, for at undgå et lettere stød, pga den tørre luft.I dag oplevede jeg det, at armbåndet,
der er faestnet til en af spiksene på mit hifirack, med et krokodillenaeb, faldt af, da jeg skulle fastgøre det til mit håndled.Det
resulterede i et lille smaeld i højttalerne og anlaegget slog fra.Jeg slukkede godt nok for hovedkontakten bagefter og taendte
for min powerplant igen.Der var heldigvis ikke sket noget.Er det noget man skal vaere varsom med, når man benytter
antistatiske armbånd forbundet med metal?Kunne den strømafbrydelse vaeret undgået på anden måde?Når armbåndet sidder
fast, får jeg ingen stød og der sker heller ingen strømafbrydelse.Alle svar er velkomne.



Har du ingen mulighed for at "jorde" dit anlæg ?
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100
 
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 21 April 2013 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Desvaerre nej. Jeg bor i lejlighed, hvor der ikke er udtag til jord i stikkontakten.Jeg tror heller ikke min boligforening ,vil godtage at en elektriker udskifter stikkene.Det er almennyttigt byggeri, jeg bor i.Det er tilladt at lave istandsaettelser.
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes