Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 15:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lenco på en ny måde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 14 Juli 2013 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

sosaudio skrev:
undskyld kontravægt ikke kontralodole

Du kan blot klikke på "ret" og ændre i teksten. Du skrev lige før kontralod niget i stedet for noget. Men alt dette kan du blot rette, hvis det er.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 458
Sendt: 14 Juli 2013 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

sosaudio skrev:

Det undrer mig at der ikke er nogen der har reageret på at tonearmen på lencoen  ikke har noget kontravægt på trods af al
den ekstra vægt der er på armen.kh Ole


Mener at flere har spørgt om uddybelse af dit setup, fortæl os gerne lidt mere om armen

__________________
Hilsen
Kristjan
Til top Vis Kristjan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristjan
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 14 Juli 2013 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

sosaudio skrev:

Jeg kan anbefale dette link http://www.lnsnatur.dk/pdf/artikel2-lyset-vi-bestaar-af-og-s chumann-resonans.pd 

<div dir="ltr" style="font-size: 16px; font-family: sans-serif; left: 75.5194px; top: 368.319px; trans: scale(0.883121, 1); trans-origin: 0% 0% 0px;"
-font-name="g_font_p0_3" -canvas-width="338.2352785903187">Enkelt sagt, så sætter man en lille vibrerende mask<div dir="ltr"
style="font-size: 16px; font-family: sans-serif; left: 413.76px; top: 368.319px; trans: scale(0.860775, 1); trans-origin: 0% 0% 0px;" -font-
name="g_font_p0_3" -canvas-width="308.15730228589985">ine på sit syge område, og der vil så starte en <div dir="ltr" style="font-
size: 16px; font-family: sans-serif; left: 75.5194px; top: 386.719px; trans: scale(0.942367, 1); trans-origin: 0% 0% 0px;" -font-
name="g_font_p0_3" -canvas-width="334.5403052823689">neuropeptid-dannelse i hjernen, der videregiver bes<div dir="ltr" style="font-
size: 16px; font-family: sans-serif; left: 410.079px; top: 386.719px; trans: scale(0.950724, 1); trans-origin: 0% 0% 0px;" -font-
name="g_font_p0_3" -canvas-width="311.8373458218006">ked med specifikke frekvenser til det syge sted <div dir="ltr" style="font-size:
16px; font-family: sans-serif; left: 75.5194px; top: 405.119px; trans: scale(0.897121, 1); trans-origin: 0% 0% 0px;" -font-name="g_font_p0_3" -
canvas-width="331.03766336022903">om at rette op i lokale frekvenser. Neuro-peptider <div dir="ltr" style="font-size: 16px; font-
family: sans-serif; left: 408.159px; top: 405.119px; trans: scale(0.896449, 1); trans-origin: 0% 0% 0px;" -font-name="g_font_p0_3" -canvas-
width="313.7572542197176">er peptid-neurotransmittere. Det er meget korte <div dir="ltr" style="font-size: 16px; font-family: sans-
serif; left: 75.5194px; top: 423.519px; trans: scale(0.952303, 1); trans-origin: 0% 0% 0px;" -font-name="g_font_p0_3" -canvas-
width="337.1151956214493">proteiner lavet af en håndfuld aminosyrer, som dann<div dir="ltr" style="font-size: 16px; font-family: sans-
serif; left: 412.639px; top: 423.519px; trans: scale(0.942919, 1); trans-origin: 0% 0% 0px;" -font-name="g_font_p0_3" -canvas-
width="309.27729163007933">es i hjernen, som bl.a. somatostatin, endorfiner, vasopressin, oxytocin mfl.Jeg er læge men mon ikke der er
noget om snakken.Bjerg krystaller virker på elektriske felter og rosenkvarts virker på magnetiske felter.Det undrer mig at der ikke er nogen der har
reageret på at tonearmen på lencoen  ikke har noget kontravægt på trods af al den ekstra vægt der er på armen.kh Ole

Flimflam. En artikel uden nogen som helst henvisninger til videnskabelige artikler/forskning. Blot min ydmyge holdning, men hvis man hævder, at
noget er videnskabeligt underbygget, bør man også kunne dokumentere det.

Nå, men stor cadeau til de positive tanker, kreativiteten og den gode karma, men videnskab er det altså ikke ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 14 Juli 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

sosaudio tak for din artikel om
http://wwwartikel2-lyset-vi-bestaar-af-og-schumann-resonans

Bevægelse betyder liv, ingen bevægelse betyder død, og alt levende i verden og i kosmos er i bevægelse,
kan anbefale denne
The_Tao_of_Physics af
Fritjof_Capra

Om det kan bevises, ja nemt, se på alt der er dødt












__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 15 Juli 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman

Istedet for en diskussion om videnskabelig redelighed/uredelighed, den positivistiske videnskabs begrænsninger og styrke og subjektive versus objektive værdiantagelse, så har jeg et tilbud til dig. Køb en Schumann  -http://www.ebay.co.uk/itm/Schumann-Resonator-audiophile-twe ak-/251298421351?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a828d9a 67 - og foretag din egen vurdering. Hvis den falder negativt ud overtager jeg gerne denne mod at betale  dokumenterede udgifter. Så kan du her redegøre for dine obsevationer.

Tak til DAO  for din henvisning. Der er mere mellem himmel og jord end erasmus montanus er klar over og vi andre med for den sag.

Angående tonearmen på Lencoen  som er uden kontravægt. Da armen er 17 tommer lang ville kontravægten vej ca 450 gram og denne belastning vil være meget for en nålefane at flytte. Derfor har jeg leget videre med Schroeders princip om magneters tiltrækning og ved at bruge kraftige magneter eliminerer jeg kontravægten. Fordele er en bedre lokalisering og et mere stille rum for musikken.

kh.  Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 Juli 2013 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hej Ole/sosaudio,

Jeg har vist aldrig anfægtet Schumannresonatorens effekt!?! Læs lige mit første indlæg igen, hvor jeg tværtimod bemærker, at det er en kendt sag, at
bestemte (lave) frekvenser kan have en påvirkning/effekt.

Det eneste jeg sådan set efterlyser er et svar i forhold til, at du hævder, at Schumannresonatoren udløser eller fremmer produktionen af et stof i
hjernen, der forbedrer hørelsen. Hvis det er en kendsgerning (og måske endda videnskabeligt bevist? - du understreger jo selv, at det er videnskab og
ikke religion), så må det da være muligt at fortælle os alle hvilket stof, der er tale om?

Og nu var det jo altså dig selv, der henviste til artiklen i et forsøg på videnskabeligt at underbygge dit argument, hvilket den så efter min bedste
overbevisning og dømmekraft langt fra gjorde. Den pågældende artikel er spækket med faktuelle fejl, uunderbyggede antagelser og
sammenkædninger. I den mere harmløse ende bemærkes det fx, at normalsendefrekvensen for radioer ligger ml. 88 og 150 Hz ... sic!, og i den mere
absurde ende bliver Schumann-resonansen kædet sammen med Yin og Yang og en bemærkning om, at mennesket fungerer bedst, når vi svinger med
7,83 Hz. Jeg tror nok, Schumann ville rotere i sin grav, for hans forskning har mig bekendt aldrig hverken beskæftiget sig med Yin/Yang eller
"menneskets bedste frekvens". Alene at bruge beskrivelsen "fungerer bedst" om mennesket er jo totalt intetsigende og som at sælge elastik i
metermål.

Og ja, jeg er ikke et sekund i tvivl om, at der er meget mere mellem himmel og jord, end vi er klar over. Og meget kan vi slet ikke måle. Det er fx
forbandet svært at måle sig frem til, hvordan et givet hifi-anlæg lyder, så det er ikke fordi, jeg er fordomsfuld ... blot almindelig kritisk.

Men lad være med at pakke tingene ind i pseudovidenskabeligt lirumlarum - hvis noget giver en (subjektiv) oplevet effekt, så lad det dog blive ved
det. Det behøver ikke være (postuleret) videnskab for at have fuld gyldighed og værdi.

Dit tilbud om køb af en Schumann-resonator er vældig generøst, men jeg har en kone, der udviser tendenser til at gå i selvsving ved netop 7,83 Hz,
så jeg tør altså ikke løbe den risiko, hvorfor jeg takker nej. Kampen om at få opsat fire Basotectplader i dagligstuen var så alt rigelig
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 16 Juli 2013 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Det ser spændende ud dit setup, specielt din diy tonearm med ultralavt tyngdepunkt, hvordan har du undgået wobbling i
armen med dit trådophængte system ?
Mht til din brug af bjergkvarts som lydforbedring, tror jeg faktisk ikke at denne forbedring har ret meget med
Schumannresonansen at gøre eller alternativ energi, men nok har mere at gøre med at du flytter resonanser i dit system,til
et sted hvor de ikke gør så meget skade på lyden mere, jeg anvender selv vibrations/resonans kontrol men med andre
midler end hos dig, dog med samme formål, nemlig at gøre lyden mere naturlig og ægte at lytte til så der ikke er noget der
irriterer eller farver det oprindelige signal fra kilden hvadenten det er cd eller lpplader der anvendes.
Mange har mere end almindeligt svært ved at forstå og anerkende en sådan tilgang til lyd, indtil de selv oplever hvad der
kan hentes her i deres eget system og det har absolut intet med penge at gøre og kan realiseres for meget beskedne
pengebeløb
Det er nok her problemet ligger
Jeg anvender selv en diy Garrard 301 med en del alternative løsninger som nok ikke er kønne, men dog meget effektive
lydmæssigt, det er jo ikke en skønhedsmæssig eller indretningsmæssig betragtning man skal bruge, hvis man vil hente det
bedste ud af det udstyr man anvender
Så tumbs up for din noget anerledes tilgang til lyd

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 16 Juli 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej Ramma,

Jeg er ikke helt enig, når du siger, at mange ikke forstår eller anerkender tilgangen vedr. vibrations-/resonanskontrol. Det har vel nærmest været
umuligt at åbne et hifiblad de sidste ti år uden at finde en test af et eller flere produkter, der skal dæmpe/ændre/styre/kontrollere resonanser, lige
som markedet bugner med alskens produkter lige fra små sten i lommen til avancerede frekvensafstemte rackløsninger. Og al den snak/debat, der
har været på disse sider omkring rumakustik, er jo dybest set også udtryk for tilsvarende problemstilling.

Kaster jeg desuden et blik på min mere end ti år gamle Hyperspacepladespiller, så er den jo også et (godt?) eksempel på, hvordan en konstruktør har
forsøgt at mikse/sammensætte forskellige materialer og styre og kontrollere vibrationer/resonanser. Om det så er lykkedes må være op til den
enkelte at bedømme.

Ellers er jeg meget enig i dit bud på, hvorfor Ole oplever at få bedre lyd. Måske er det slet ikke bjerg- eller rosenkvartsen, der giver forskellen, men
den lim eller de elastikker (?), der benyttes til at fastgøre stenene med ... Jeg vil da foreslå at gøre forsøget med flintesten eller tilsvarende, som man
kan finde i haven eller på stranden. Det er i hvert fald billigere end mere eksotiske stenarter, og hvis det så endda viser sig at give mere vellyd, så er
det jo årets hifikup.

Og for den enkelte gælder det jo om at vurdere, hvor man kan hente de største forbedringer (evt. for færrest penge). En af de bedste
hifiinvesteringer, jeg nogensinde har foretaget, var købet af nogle Basotectplader til mit lytterum/dagligstue. Det gav en markant forskel til det bedre,
som intet dyrt grejkøb, små magiske dutter eller selvlysende bjergkrystaller kunne have klaret. Problemet var nemlig det fundamentale, at mit
lytterum/dagligstue i udgangspunktet var uegnet til at lytte til musik i.

Jeg må også lige kommentere på din bemærkning omkring en tonearms tyngdepunkt. Her er mange forskellige teorier og løsninger og ingen entydige
svar. Fx har Immedia valgt at koncentrere centrum af massen på deres Centroidtonearm omkring pivotpunktet. Det er if. Immedia en løsning, der er
valgt ud fra "... modal analysis ...", så her er ønsket om vibrationskontrol altså også til stede, og et lavt tyngdepunkt har åbenbart ikke ført til de
ønskede resultater, hvorfor en anden løsning er valgt. Om Centroidarmen så også lyder godt, aner jeg ikke, da jeg ikke har hørt den

Nå, men masser af god karma her fra, hvad enten man er til bjergkrystal eller flintesten
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 16 Juli 2013 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej Ramma

Du har helt ret i at krystaller og Schumann resonans ikke har noget med i hinanden at gøre. Krystallerne påvirker elektriske og magnetiske felter og jeg bruger dem på magneter i Højtalere rosenkvarts og bjergkrystal på kabler, forstærkere forforstærker, riaa , stepup og pc. Her vil jeg med fare for at  Analogueman  gør amok anbefale at undersøge det selv det er meget udbredt i usa og det virker der er ikke noget hokus pokus her. Det er ikke lim eller elastikker eller andre sten der virke
Tone armen woobler ikke pga kraftige magneter som tiltrækker hinanden.

Ja det handler i sidste og første omgang at arbejde med lytterummet hvilket jeg også har gjort med troldted plader i loftet , absorberende plader  i vinduer og på vægge og gummimåtter på gulvet foran højtalere. Hvis lytterummet ikke er afdæmpet så hjælper resten ikke noget.

kh Ole

Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 16 Juli 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke lige frem kendt for at gå amok, så det sker heller ikke denne gang ... Der skal meget mere til

Der er meget, som er meget udbredt i USA (Scientology, fedme, overforbrug for at nævne lidt i småtingsafdelingen), hvilket jo altså ikke er et
kvalitetsmål i sig selv ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 31 Juli 2013 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej
Der var en der på et tidspunk spurgte om jeg vil fortælle lidt om højtalerne. Som udgangspunkt er der tale om et sæt Klipsch la scala hvor jeg har ala Svalander kommet plastic padding på bagsiden af magnet og afstivere. Nye kablet til bassen og sat en masse store sugerør i siderne af portmunding. Dette tilsammen giver en bas som er meget mere fast og stram.

Mellemtonen er erstattet af et Altec 805b horn med nyt delefilter til Altec model 908-8A. Delefilteret er kondensatorer hvor jeg har fjernet alt ydre og sat rent papir omkring med sølv tråd som ledere. derefter er det kommet ind i et trærør og støbt med bivoks.

Diskanten er taget ud af kabinet og sat i niveau  med de andre enheder. Jeg afslutter med superdiskant som er omnidirekt  og med guldmembran og en magnet med 300 kg tiltrækningskraft ingen kompensation via spole for at hæve den ohm ske værdi. I siderne på kabinet  har jeg sat portdøre for at få en dybere bas.

hilsen Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 31 Juli 2013 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Et billede, tak.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes