Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 11:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: En audiofil’s bekendelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 11 August 2013 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har stadig ikke grejet hvad der er ved hi-fi der gør, at jeg bliver ved med at vende tilbage, bruge flere penge og tid end jeg egentlig har og alligevel aldrig være helt tilfreds mere end et par dage af gangen. I dag er man ikke hi-fi-entusiast men audiofil (leisure audiofil for mit vedkommende) hvis man konstant er på jagt efter forbedringer i sit set-up, som har en kedelig tendens til at blive dyrere og dyrere. En del af forklaringen er vel, at hi-fi er blandt de ultimative drengehobbyer, fordi det kombinere dét at være en ekstrem ”udstyrssport” med teknik på en måde, der hensætter triatlonudøveres interesse for deres cykler til noget, der minder om børn og hønseringe. Hertil kommer naturligvis, og det er heldigvis det vigtigste, en meget stor glæde ved at høre musik. På det rette anlæg vil jeg til en hver tid vælge at bruge aftenen på at høre musik frem for at se film, læse bøger eller surfe på nettet.

Før jeg går i gang må jeg hellere lave den disclaimer, at alt hvad jeg skriver er mine subjektive meninger. Heldigvis behøves vi ikke være enige. I løbet af årene har jeg gjort mig nogle erfaringer der passer for mig og som stadig udgør de pejlemærker jeg indkøber udstyr efter. Ideallyden er en kombination af naturtro klang, høj detaljerigdom og musikalitet. På dette punkt er jeg næppe alene.

Jeg har, vel som flere af jer andre, vandret rundt på hi-fi messer eller besøgt forhandlere, der havde forskellige interessante set-ups. Jeg husker en demo af flagskibet i B&W’s 800 serie, som HI-fi klubben havde arrangeret på en messe. Med Classe’s reference udstyr blev der fyret godt op for Pink Floyds The Wall. Wauu, her var en dynamik og power som jeg ikke før, eller siden, havde hørt. Men ok, med en samlet pris på den forkerte side af en ½ mill. gjorde det setuppet mindre interessant. Jeg husker også fornemmelsen af at pris ikke er garant for god lyd. Et besøg på McIntosh’s stand var komplet ligegyldigt i mine øre, selvom anlægget kostede mere end jeg kunne vride ud af min fedtede arbejdsgiver om året og før skat.  Flere forhandlere og mindre producenter brugte det danske Gryphon i deres set-up når de skulle demonstrerer deres produkters fortræffeligheder. I flere tilfælde ganske overbevisende og med en musikfilosofi der lå tættere på ideallyden, end eksempelvis det jeg hørte på Classe setuppet. Af samme grund står Gryphon stadig for mig som noget der skal prøves en dag.

Hjemme hos en tidligere god bekendt lærte jeg en del om hi-fi. Her var lyden bedre end hvad jeg ofte hørte hos forhandlere og på messer. Anlægget var sammensat af forskellige gamle higend produkter med flere år på bagen og basis setuppet havde vel samlet set ikke kostet mere end 20-25.000 brugt. God fornemmelse for lyd, stort kendskab til den jungle af produkter der har været på markedet gjorde sammen med teknisk forståelse, forskellen på at bruge 20.000 og 200.000 på den samme lyd derhjemme. Her lærte jeg flere ting:

1.    Vinyl er digital musik LANGT overlegen, medmindre der smides meget store summer i en reference CD-afspiller. Så er vinyl kun bedre

2.    Size matters. Tunge pladespillere og store basmembraner og kabinetter betyder noget for lyden

3.    Køb brugt og køb godt

4.    Japansk highend udstyr er det meste overlegent.

Har her meget fornylig erfaret, at der naturligvis er undtagelser som bekræfter reglen. Danske Duelund højtalere kan et eller andet som er svært at gøre efter. På trods af gode råd var nogle af de efterfølgende indkøb på brugtmarkedet ikke alene kedelige rent lydmæssigt, de levede heller ikke ligefrem op til begrebet ”wife appeal factor” og var svært at kombinere med hvad min kæreste syntes der skulle ind i stuen. En opfattelse jeg i øvrigt deler. Der er ikke megen grund til at købe dyre danske designmøbler for at skjule det bag et hi-fi rack med et virvar af farver og materialer, eller en højtaler der giver associationer til en sommerhuskommode. For mig gælder at

5.    Hi-fi skal se godt ud

Det betyder ikke at alt skal være børstet aluminium, eller at der ikke må komme store højtalere ind i stuen, men at der gøres en dyd ud af nødvendigheden og at anlægget samlet passer sammen. I nogen tilfælde bliver dele af anlægget nærmest skulpturelt hvis bare det er stort nok J

Der er blevet prøvet en del hi-fi udstyr gennem tiden. Her er det en Conrad Johnson Sg3 pladespiller, der er fotograferet fordi det skal sælges videre. I baggrunden ses et tidligere setup, der på nær Vincent CD afspilleren er alt sammen er udskiftet (et par gange). 

 

En dag blev jeg inviteret med ud til en af hans hi-fi venner for at høre hans anlæg. Her blev der kun spillet CD, men på trods af dette kunne anlægget noget som ikke mange andre anlæg kunne. Forstærkere og højtalere var hjemmestrikkede og der var kun provisoriske set-ups - for lyden kunne jo hele tiden forbedres. Dette besøg åbnede en ny dør for mig. Triode og singled ended rørforstærkere kombineret med horn var noget HELT andet end det jeg tidligere havde lagt øre til. Pludselig blev det klart at jeg aldrig før havde hørt et klaver gengivet som et klaver eller en hi-hat som noget, der er konstrueret af messing. Vokallydene var selvsagt fantastiske.  Jeg var solgt og på vej ned af en sti jeg aldrig har haft lyst til at gå tilbage af. Her lærte jeg at

6.    Single ended triode forstærkere gengiver musiks sjæl

7.    At hornhøjtalere er en nemmere vej til detaljerigdom, klang og dynamik.

At alle ikke deler denne opfattelse, vidner denne meget velbesøgte tråd på debatforummet om: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46725&K W=tad  

Når sandheden skal frem, havde dette anlæg en række problemer. Der var en meget stærk kompromisløshed, der blandt andet betød at driverne, fra øvre mellemtone og op, ikke blev dæmpet tilstrækkeligt (fordi det ville gå ud over klangen) og lydbilledet var alt for domineret af dette. Et problem jeg selv har måtte kæmpe med, men mere om det en anden gang.

Derfor:

8.    Test altid anlægget på stykke velproduceret mainstream musik før du dykker ned i klang, bund, rum og luft mellem instrumenterne. Det er ikke nødvendigvis i detaljen djævlen ligger begravet. 

Kompromisløsheden betød også at jeg nu bevægede mig ind i et univers af ganske dyre komponenter, TAD enheder i højtalerne, Tamura traffoer i forstærkeren og dyre rør. Hertil kom Kondo kabler og Ortofons highend produkter, som jeg allerede var begyndt at snuse til (når de var ”billigt” til salg på HIfi4all). På trods af de høje priser var dette, ud over at det lydmæssigt tiltalte mig mere end de dyrere transistorsetup, mere opnåeligt fordi der skulle bruges færre komponenter i forstærker/højtaler; kunne købes i etaper og endelig kunne indgå i en eller anden form for DIY.

En ny tommelfingerregel opstod

9.    Less is more. (but still size matters)

 

Anlægget begynder at tage form. Da billedet er taget begynder der at være styr på det meste og der skulle arbejdes for at finde forbedringer, der var til at betale og som passede ind.

Hvis man besøger min side på hifi4all fra den gang kan man se at jeg selv manglede en del for at være med. Jeg havde stillet transistor-skoene og var hoppet med på rør-vognen men rigtig superliga var det nu ikke. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43659&K W=wendt Til gengæld havde jeg fundet nogle mindre danske producenter, der kombinerede mine krav om høj komponent- og materialekvalitet, design og lyd. Et kik på mit gamle anlæg viser OVC i for- og effekttrinnet, Ortofon og Bertram kabel og i øvrigt Trapez højtaler. Billedet afsløre også en 25 kg stor fortovsflise under CD afspilleren. Min sidste tommelfingerregel er

10.  Brug af forskellig tweaks og i øvrigt optimering af opstilling har stor betydning for lyden.

En gang hvor vi flyttede rundt på møbler og anlæg i stuen spurgte min kæreste om det virkelig var nødvendigt at have den flise stående. Jeg sagde at det måtte hun bestemme, men at hun skulle sætte sig ned og lytte før hun bortdømte den. Efter hun havde lyttet til CD med og uden blev den stående. Så markant var lydforskellen. Generelt bør alle apparater testes for gevinsten ved bedre afdæmpning. Jeg har også gode resultater med at jorde netkablerne og i samme forbindelse købe kraftige og skærmede kabler. Tilbage er, at jeg stadig har en del forbedringer til gode indenfor tweaks og opstilling. Heldigvis er dette ofte økonomisk overkommeligt og sjovt at eksperimentere med. Jeg er blevet anbefalet Jim Smith’s bog Get better sound, som en must read i denne forbindelse. Tippet er herved givet videre.  

Nogle år med små børn og dårlig økonomi fulgte og jeg kom aldrig op i fart. Børnene er blevet det større og A-kassen heldigvis udskiftet med lønkonto (godt nok uden for Danmark men man kan ikke få det hele under en økonomisk krise) og der er igen noget at berette om på hi-fi fronten. Lad mig derfor gå lidt videre og i løbet af den kommende tid fortælle om de enkelte dele.



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 12 August 2013 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Sikke en bekendelse
Godt du har overlevet

Jeg tror flere har været igennem dette på en eller anden måde
I slut 80erne og 90erne var jeg noget træt af det hele, nok fordi jeg oplevede meget af det samme som dig.
Men dengang gik jeg så også væk fra at jagte noget, men købte musik, alternativ musik osv
HIFI uden musik er lige som en båd uden vand!
Den gang brugte jeg nogle anmeldelser fra HIFI og Elektronik (tror jeg bladet hed) og har aldrig fortrudt

Der findes ingen absolut musik oplevelse eller indspilning, kun glæden ved musik
RMAF12: Just How "Absolute" Is Recorded Sound?

Der er intet der er perfekt, kun glæden ved at lytte

__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 12 August 2013 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Interessant læsning - tak for den indsats. Der er noget mange kan inspireres af. Ser frem til dine fremtidige opdateringer af tråden.

Jeg har udskiftet en helvedes masse i dekader af år! Det er først de sidste år jeg virkelig nyder at lytte på anlægget alene fordi jeg synes det lyder fedt. Tidligere nød jeg lyden fordi jeg måtte vide eller indse, at en given nyindkøbt  dims var god, og så lød det vel også godt! Noget af det jeg synes jeg har lært undervejs, men skulle have lært mere af, er: når et anlæg virkelig imponerer, hvad er det så dette anlæg gør? Og kan jeg opnå noget af det uden at skulle op i husprisstørrelse?


__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 13 August 2013 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

@ DAO

Der er nok en par stykker for hvem anlægget kommer før musikken men jeg er heldigvis ikke en af dem J og lige som dig er det ikke så ofte jeg flyder med den musikalske mainstream. Der kan også være lydmæssige årsager til at se sig om efter alternativ musik på grund af måden det produceres på. Der var en interessant debat på sitet her for nogle uger siden om indspilninger og navnlig remastering, hvis du ikke allerede har været inde og læse om ”loudness war” så prøv at google det. Mit gæt vil være at den alternative musikscene vil være mindre optaget af det og have større fokus på originaliteten i musikken. Blot et gæt.

@ hifiigen

Den bog jeg omtaler ovenover, Get better music har den hovedpointe, at det er akustikken i det rum hvor du lytter musik som er alt afgørende for hvordan anlægget lyder og at man først og fremmest skal arbejde med det og ikke gå ud og opgradere før der er styr på rummet. Det vigtige er ikke at man har et specialdesignet rum med skæve væge og højt til loftet, men at man følger en række råd for hvordan anlægget placeres og dæmper/spreder lydbølgerne på kritiske steder. Jeg er ikke nået til at eksperimentere med det selv, men det kunne være spændende at høre om andres erfaringer.

/Rasmus

 



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 25 August 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Der er heldigvis sket en del på anlægget siden billederne ovenfor er taget. Den største investering har været på forstærkerfronten hvor der er købt en ny effektforstærker. Jeg vil almindeligvis købe brugt pga pris/kvalitets ratioen, men forskellige omstændigheder gjorde at jeg besluttede at få specialfremstillet en 300B hos Audio Classic, mere om det her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=96395&P N=9

Helt kort og uden de nuancer man skal komme med i en egentlig brugeranmeldelse så spiller den forrygende. Hvis du vil have det hele med kan det læses på http://www.hifi4all.dk/brugeranm/Anmeldelse.asp?Kat=7&id =270&titel=300B og en ”kopi” af forstærkeren er i øvrigt til salg hos Audio Classic http://audio-classic.dk/index.php/special-opgaver.html

 

Min nye 300B forstærker bygget af Audio Classic (som også har taget billedet).

Beslutningen om at vælge de forskellige komponenter blev taget efter at jeg havde læst en række tests og indlæg på forskellige audiofile blogs og fordi jeg kunne købe tamura trafoer noget billigere i Japan end de koster her. En række indlæg testede forskellige modkoblings kondensatorer ud mod hinanden og her syndes der at være en del at vinde ved at vælge de rigtige. En indonesisk (!!) blog giver de mest seriøse indlæg på området http://jimmyauw.com/2009/08/18/extreme-capacitors-battle-2nd -session/    Jimmy sværger til Duelund’s Cast Pio kondensatorer, men tester på flere forskellige. Jeg har ikke råd til Duelund, men Jensen syntes at være et godt valg og med sølv serien forventede jeg at en række af de problemer, som beskrives i testen kunne reduceres. Hvilket til dels er lykkedes J

Når det kom til valg af rør måtte jeg også støtte mig til nettet. Jeg kendte, og var glad for, 300B men hvilken fabrikant var jeg mere usikkerpå,  men en række test pegede på Full Music http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0109/tj_full _music_300b_carbon.htm

http://grantfidelity.com/wordpress/everything-about-vacuum-t ubes/300b-tube-listening-impressions/

http://www.6moons.com/audioreviews/tj+synergy/1.html 

Til gengæld har jeg også kunne læse at rigtige audiofile – og ikke leisure audiofil som mig selv – bruger RS241 rør. Er der nogen som kender dem?? Ligesom jeg har måtte erfare, at hvis man  virkelig goes all in, så bruger man ikke en permalloy metalblanding i udgangstrafoerne, men rent jern og bruger feks en Tamura F5002 udganstranformator i stedet for F7001 (prisen er omkring 1/3 mere for 5002). Man kan jo heldigvis lære noget nyt hele livet.

/Rasmus



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 25 August 2013 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Man bliver jo helt rørt.....men godt ser det ud i hvert fald.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
cadmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Oktober 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 25 August 2013 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Wendt skrev:

Der er heldigvis sket en del på anlægget siden billederne ovenfor er taget. Den største investering har været på forstærkerfronten hvor der er købt en ny effektforstærker. Jeg vil almindeligvis købe brugt pga pris/kvalitets ratioen, men forskellige omstændigheder gjorde at jeg besluttede at få specialfremstillet en 300B hos Audio Classic, mere om det her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=96395&P N=9

Helt kort og uden de nuancer man skal komme med i en egentlig brugeranmeldelse så spiller den forrygende. Hvis du vil have det hele med kan det læses på http://www.hifi4all.dk/brugeranm/Anmeldelse.asp?Kat=7&id =270&titel=300B og en ”kopi” af forstærkeren er i øvrigt til salg hos Audio Classic http://audio-classic.dk/index.php/special-opgaver.html

 

Min nye 300B forstærker bygget af Audio Classic (som også har taget billedet).

Beslutningen om at vælge de forskellige komponenter blev taget efter at jeg havde læst en række tests og indlæg på forskellige audiofile blogs og fordi jeg kunne købe tamura trafoer noget billigere i Japan end de koster her. En række indlæg testede forskellige modkoblings kondensatorer ud mod hinanden og her syndes der at være en del at vinde ved at vælge de rigtige. En indonesisk (!!) blog giver de mest seriøse indlæg på området http://jimmyauw.com/2009/08/18/extreme-capacitors-battle-2nd -session/    Jimmy sværger til Duelund’s Cast Pio kondensatorer, men tester på flere forskellige. Jeg har ikke råd til Duelund, men Jensen syntes at være et godt valg og med sølv serien forventede jeg at en række af de problemer, som beskrives i testen kunne reduceres. Hvilket til dels er lykkedes J

Når det kom til valg af rør måtte jeg også støtte mig til nettet. Jeg kendte, og var glad for, 300B men hvilken fabrikant var jeg mere usikkerpå,  men en række test pegede på Full Music http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0109/tj_full _music_300b_carbon.htm

http://grantfidelity.com/wordpress/everything-about-vacuum-t ubes/300b-tube-listening-impressions/

http://www.6moons.com/audioreviews/tj+synergy/1.html 

Til gengæld har jeg også kunne læse at rigtige audiofile – og ikke leisure audiofil som mig selv – bruger RS241 rør. Er der nogen som kender dem?? Ligesom jeg har måtte erfare, at hvis man  virkelig goes all in, så bruger man ikke en permalloy metalblanding i udgangstrafoerne, men rent jern og bruger feks en Tamura F5002 udganstranformator i stedet for F7001 (prisen er omkring 1/3 mere for 5002). Man kan jo heldigvis lære noget nyt hele livet.

/Rasmus



Flot flot
Den ser bare så godt ud
Dansk Kvali
Til top Vis cadmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cadmann
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 25 August 2013 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Tjaeh, det eneste jeg er sikker på efter 35 år med lyd, er at musikken har førsteprioritet.
Og derefter har jeg erfaret at anmeldelser ikke kan bruges til noget som helst.
De bliver udført med anmelderens kabler, i anmelderens rum, og med anmelderens øvrige udstyr...
Det er og bliver håbløst, og kan allerhøjest give en ide om hvad man skal lytte på.

Her på siden er der en anmeldelse af tre forforstærkere.
I konklusionen hedder det blandt andet, at den billigste (Rotel) er bedre end de meget skuffende tidligere forforstærkere, blandt andet fra Audio Research...
For mig en fuldstændig meningsløs påstand, som åbenbart også deles aqf de fleste store producenter af blandt andet højtalere, feks Wilson, som da meget ofte bruger netop Audio Research..
Og også dette er testet med udstyr af mellemklassekvalitet.
Man kunne ønske sig at der blev anvendt udstyr som var i stand til at formidle disse forforstærkeres utvivlsomt stærke sider. For de er der afgjort, uanset om man bryder sig om deres klangfilosofi eller ej.
Og sådan bliver der skrevet så meget.

Det eneste som reelt duer er ens egne ører, og som en anden skriver, at få akustikken i lytterummet i orden.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 25 August 2013 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus.

Den ser godt nok lækker ud den forstærker. Hvis den spiller lige så godt som den ser ud, så må du være en glad mand.

Jeg har lige et par bemærkninger til nogle af de ting du nævner i din anmeldelse af forstærkeren.

Therese Levande hedder ikke Levande. Tidan bare går er taget fra Therese Juels album Levande (Det er vist Svensk for levende, eller er det måske det vi kalder live). Så hvis andre skulle have lyst til at høre sangen, så er det altså Therese Juel der skal ledes efter.

Jeg tror desværre ikke at problemerne med Bryan Ferry´s The Right Stuff, kan henføres til pladespillerens hastighed. Jeg har netop prøvet at afspille den en del for hurtigt, Bryans stemme lød som Mickey Mouse, men der var altså ikke problemer med hverken bassen eller rytmen. Så et eller andet sted må der være noget andet som giver problemerne. Har du husket at afstemme dine basporte til de nye basenheder?. Ifølge JBL speakershop, så skal Tad 1602 have en basport som er ca. halvt så lang som den dine gamle basenheder skal have. Iøvrigt mener jeg helt bestemt at der sidder trimmepotmetre til hastigheden et eller sted i motorkassen til din paldespiller, så det burde være let at justere hastigheden hvis den ikke er korrekt.

Tillykke med forstærkeren, Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 25 August 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Nummeret er også anvendt på Opus 3's testskive fra 76'.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 25 August 2013 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej Lars, tak for rettelsen med Therese Juel og «Tidan bare går», jeg kunne godt tænke mig at få hele albummet en dag og så er det lidt ærgerligt at stå og se under ”L”. Til gengæld er det mærkeligt med Bryan Ferry, det er suverænt den dårligste afspilning af nummeret jeg har hørt. Jeg lavede en ny front plade da jeg skiftede til TAD’erne fordi jeg ikke kunne finde et højtalerprogram, der kunne regne på ”nedløbsdiameter”, men det kan meget vel være her problemet ligger. Ellers spiller den rigtig godt, problemet lige nu (det er jo en skrue uden ende) er, at den har afsløret nogle problemer med riaa delen i min OVC, som jeg ikke havde hørt før.

@ Felix, anmeldelser skal selvsagt tages med et gran salt. Jeg tænker der er forskel på tests af et helt apparat og så komponenter i et. Forskellige horndrivere kan godt testes i et setup og så kan der siges noget om detaljer og dynamik i det pågældende set-up og der kan dannes en hypotese om at TAD er mere afslørende men også mere slank i lyden end JBL. Hvis flere test når frem til omtrent samme resultat er der måske noget om sagen. På samme måde med rør og kondensatorer osv. Jeg læser selv testene som inspiration og som hobbylæsning og har fornøjelse af det. Tilbage står, at en række test eller shootout’s mellem forskellige produkter laves med et reference system, der kun er middel og hvor det grundlæggende handler om anmelderens lydfilosofi og hvordan produkter passer ind i resten af setuppet. Og så lige til det med musikken, jo for fanden …. Men for mig ligger noget af glæden også i at kunne opdage nye ting i musikken.

@ Cadmann. Tak J



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 01 September 2013 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Fik styr på afspilningen af Bryan Ferry’s The Right Stuf, der havde givet problemer i forbindelse med den brugeranmeldelse jeg havde lavet af Audio Classic forstærkeren. Ændrede frontplade på højtaleren tilbage og reducerede basporten som foreslået af Highmass, samtidig fik jeg strammet en skrue ved PU'en, de to ting har i hvertfald tilsammen bragt orden i rytmen.

/R



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
thastum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 02 September 2013 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

hej Wendt
Dejligt at høre din historie som mange sikkert kan nikke genkendende til, det inspirerede mig til også at bidrage lidt til emnet
fra min vinkel.
Jeg har efterhånden gode 40 års erfaring med Hifi og god musik og samler stadig på begge dele.
Jeg tænker idag at god lyd forudsætter 3 komponenter for at kunne realiseres, gode indspildninger, godt lytterum og godt
anlæg.
Gode inspildninger er virkelig en sjælden vare og de fleste af dagens lydteknikere skulle skamme sig. Man kan undre sig
over hvor godt indspildningerne fra slut 50'erne og op til transistorerne fremkomst lyder ift. de overproducderede og
komprimerede moderne affalds CDer der laves idag.
Et godt lytterum er heller ikke lige til at få skabt men det er efterhånden mange hjælpemidler til at finde rummets akustiske
fingeraftryk og få rettet op på unoderne, der skal dog studeres og snedkereres noget. At kombinere det med andre af
familiens behov er slet ikke let, så i musikkens hellige navn, få et lytterum med fuld råderet og få det stort. Så kan du frit
disponere dine absorbenter, diffusorer og resonatorer. have højttalerne et par meter fra vægene og lade eksperimenterne
brede sig over det frie gulvareal. Husk lydglas i ruderne, flydende gulv og anlægget monteret på vægen, samt et dedikeret
elnet med ren frisklavet strøm til anlæget.
Jeg har prøvet en del apperater, rør som transistorbaseret og har derfor en stor empirisk viden. Glem alt om teknik hvis du
ikke er selvbygger. At det ene tekniske princip skulle være bedre end det andet er efter min mening oftest reklamegas, hvad
der betyder mest, er sansen for detaljer og graden af perfektionering. De spændende apperater kommer næsten altid fra
små producenter der giver sig tid til at forfine og lytte på tingene, hvis hjertet og ørene ikke er med i processen dur det
sjældent. Og ja stort og simpelt er ihvertfald i analog verdenen et must, hvis man vil ha lyd som i virkeligheden sådan ca1:1
i perspektivet og ved samme realistiske lydtryk hvor jeg helst vil sidde på ca 5- 7 række midt i.

De sidste mange år er apperaterne dog kommet noget i baggrunden fordi alle de dejlige tweaks ift afkobling og
strømrensning har hjulpet mine hifijuveler til at vise så meget mere af deres potentiale som jeg aldrig havde drømt om at de
indeholdt. Det er faktisk nærmest sådan idag at det der er "sat til" apperaterne betyder mere end apperaterne selv.
Tit spekulerer jeg på om der overhovedt findes et dyrere apperat der kan yde så godt som et veltweaket apperat kan.
Eks et apperat til 100k der hjælpes for 50k lyder måske som et apperat i 300k klassen.

Det tager mig omkring et års tid og jeg er flittig, før jeg rigtigt ved hvordan en nytilkomling bedst kan implementeres i
systemet og alle de ændringer der skal foretages i resten af systemet, for at maksimere harmonien. I et ultra highend
system "belønnes" alt! og det bliver mindre og mindre ændringer der kan tippe ballancen, til gengæld høres det meget
tydeligt. Det kan eks høres hvis et stik i systemet tages ud og sættes ind igen, det tager lidt tid for at gro til igen hvad siger i
til det? ( de fleste af mine gæster kan også høre det )
Når et system kan give en meget tydelig respons på stort set alt, er det godt, velafbalanceret og dets potentiale godt
udnyttet, kan du kun svagt høre forskelle når du ændrer noget, er der mange propper der stadig skal findes i din kæde.

Når du et niveau hvor selv kompliceret musik er let overskueligt, nemt at fatte og der ikke skal spekuleres på hvad der
høres men man bare bliver includeret i en proaktivmusikproces og forsvinder fra omverdenen, så er målet nået.
Dette er naturligvis individuelt for hver enkelt lytter men jeg kan tydeligt mærke det på min krop hvis det dur,
gåsehudseffekten, høj puls og lange lytte sessions er utvetydige signaler.

Nå ja og så er der lige den der win win situation som har bragt mig relativt langt i branchen, lyder det ikke som det skal så
investerer jeg til det gør det og når det så bare lyder godt, bliver jeg så glad at jeg investerer lidt mere og her menes både
tid og penge. Et super set up skabes over årtier !!
God lytning til alle og hjælp og få hjælp af dit hifibuddy netværk.
Hej

Til top Vis thastum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thastum
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 02 September 2013 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

@ thastum

__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 08 September 2013 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Mens jeg får taget mig sammen til at skrive mit næste indlæg om højtalerne i mit set-up, bliver der heldigvis også tid til at høre på musik. Har lige genopdaget Safe as Milk med Captain Beefheart og hans magiske band fra 1967. Købte en vinlyudgave for nogle år siden (som ikke påråber sig at være remarsteret), men det var et af de køb som måske ikke fik den tid som det havde fortjent. Indspilningen kommer nok ikke til at gå over i historien som den bedste studieindspilning, men det svinger og jeg kan høre nutidige favoritter som Sandeman og PJ Harvey i musikken. En plade forud for sin tid. Jeg svæver jo i den herlige forestilling, at dårlige indspilninger bliver afsløret på mit anlæg, men sagen er jo at her gør det ikke noget.

 

En anden 60’er indspilning der lige nu finder vej ind under pickup’en Savage Rose’s debut album The Savage Rose fra 1968, samme år jeg selv er født. Det originale Savage Rose bestod af nogle af Danmarks mest habile musikere og musikken er avanceret og utrolig velspillet, samtidig er indspilningen teknisk i top. Fandt en original version i mint condition for kr. 150 for et par år siden; et rent røverkøb.

 

Nå ja, så er der jo Jonny Cash, op til hans død fik han udgivet en lang række plader med nye og gamle indspilninger som også er kommet på vinyl. Musikalsk synes jeg Cash svinger lidt op og ned, hans stemme, guitar og teksterne skal binde det hele sammen og nogle gange er der virelig guld, mens andre numre skal spilles i mere moderat omfang. At selv det mest corny kan nu alligevel gå igennem, er fordi Cash selv er cool, men først og fremmest fordi det virker autentisk. Lidt på samme måde som jeg har det med Peter Belli i øvrigt.    



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 26 September 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hvis der er noget i mit setup, som har været ved at drive mig til vanvid og få mig til at give op, har det været at få mine DIY højtalere til at makke ret. Efter nogle gode år med Trapez Xi skulle der opgraderes på højtalerfronten og ambitionsniveauet var tårnhøjt.  Set i bagspejlet også for højt. Der blev købt horn, drivere, TAD enheder (som blev solgt igen) og så manglede der kun en helt rette kabinet og delfilter. Men økonomien og mine ti tommelfingre forsinkede projektet en del og da det endelig kom op at køre, spillede det af h.. til. I mit to-vejssystem kunne jeg ikke få et sæt Onkyo 3801, som var for stive i kantophænget, og et Radian 950 drivere til at spille sammen. Jeg havde fået Dansk audio teknik til at regne på de to enheders paramenter og bygge et hæderligt delfilter, men resultatet var ingen bund og i hvert fald et par dB for lavt op til 800 Hz hvor jeg delte. Driveren var simpelthen ikke dæmpet tilstrækkeligt og bassen var problematisk, for nu at sige det pænt.

Enden på elendigheden blev, at jeg ikke modificerede delfilteret (jeg havde ikke mulighed for at få målt enhederne) men i stedet købte enheder som (næsten) passede til det. Logikken bag dette var at jeg alligevel ville opgradere enhederne på et tidspunkt og jeg ikke ville smide gode penge efter dårlige ved at få lavet et nyt filter.

I vinters blev der hevet et par brugte TAD 1602 hjem, de var lidt mere effektive end Onkyo’erne og spillede som de skulle. Pludselig hang lydbilledet sammen, men var endnu ikke helt perfekt. Men med indkøbet af TAD 4002 i sommers faldt det hele på plads. Ud over det er bedre enheder end Radian’erne (der ellers var gode) var de lidt mindre effektive.

Lige pludselig gav investeringen i monster store kabinetter og Tractrix Horn, som er drejjet ud af en træklods på 30*30 cm, mening. Jeg tror stadig der kan hentes noget ved at få sat et bedre delfilter i (denne gang vil jeg dog få målt enhederne ud), men jeg veldig fornøyd med høyttalere mine, hvis det skal udtrykkes på en blanding af norsk og jysk. På københavnsk vil jeg sige at de spiller p***e godt. Der er massere af bund, som er veldefineret, mellemtonen står klat og diskanten er detaljeret.  

 

Baskabinettet er bygget af 30mm tyk birkekrydsfiner

 

 

Hornene er drejet ud af en massiv blok birke krydsfiner. Store og tunge men fantastisk håndværk og skulpturelle at se på

 

TAD 4002 monteret på Tractrix Horn

 

127 cm høje (med horn), 55 cm brede og 53 dybe fugleøjefineret højtalere. Jeg skal have set på noget afkobling til dem, har bestilt SD føder (til 50-100 kg J)

 

TAD enheder er jo nærmest ikke til at opdrive herhjemme så da jeg så et par til salg her på sitet sidste år, slog jeg til.



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 26 September 2013 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Wow hvor er det flot og især mellemtone/diskant hornet. Det har jeg aldrig set før.

       Carsten

ps. Skal det også fineres med fugleøje finer.

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 26 September 2013 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Må jeg komme med et forslag.? Finer selve kassen og mal hornmundingen sort. Det vil passe flot til bund kasserne.

       carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 26 September 2013 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Ja rigtigt flot kabinet, og god læsning.

Jeg synes det ville være synd at male det flotte topkabinet
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 26 September 2013 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg overvejede i sin tid også at få hornene fineret, men droppede ideen. Jeg synes de er super flotte i råt træ (se close up billede) og så er jeg halv jyde og tænkte at hornene ville tabe i værdi hvis de blev finneret J



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes