Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 01:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digitalt stereo setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fabianbm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg skal have sammensat et nyt stereo setup, som skal kunne modtage digital lyd fra
- TV (Pana GT30, coaxial)
- Apple TV 3 (toslink)

Umiddelbart hælder jeg mest til en af følgende sammensætninger:
- NuForce DDA-100 med MA BX2 (evt. Dynaudio DM 2/6)
- NAD D3020 med B&W DM685
- Jeg har desuden haft kig på Rotel RA-11 som kunne drive par brugte XTZ 99.26 (såfremt jeg kan finde nogle!). Dette er
dog noget over mit tænkte budget, så det er kun hvis lyden ville forbedres med længder, jeg vil vælge denne løsning.

Alternativt kunne jeg godt finde på at investere i en analog forstærker samt en DAC, hvis dette viser sig at være en bedre
løsning.

Min musiksmag er centreret omkring rock og hip-hop, hvis det har nogen indflydelse på valg. Mit musikbibliotek er ved at
blive konverteret til Apple Lossless.

Jeg har et budget på ~7000 kr, er villig til at købe brugt (forudsat det er tæt på Aarhus/Viborg). Det skal bruges i et rum på
ca. 13 kvm.

Jeg håber, at nogle vil komme med lidt feedback.

Mvh
Fabian

P.S. Før det bliver nævnt i posts, må jeg hellere sige at jeg har hørt de to første forslag hos forhandlere, men jeg synes at
det er svært, at høre den store forskel, når det ikke er side-by-side sammenligning.
Til top Vis fabianbm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fabianbm
 
yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

fabianbm skrev:


Mit musikbibliotek er ved at blive konverteret til Apple Lossless.



Hej Fabian

Ved ikke hvad du mener med ovenstående (håber du mener at du ripper fra cd'er i ALAC) men konvertering af mp3 eller AAC
filer til lossless giver intet andet end mindre plads på HDD

Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy
 
fabianbm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 06:11 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg mener, at jeg er ved at rippe mine CD'er i ALAC :) Men jeg kan godt se, at det jeg skrev kan misforstås.

Mvh
Fabian
Til top Vis fabianbm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fabianbm
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Omkring valget af receiver så nævner du selv 3. Har personligt ikke hørt nogen af dem, så hvilken der lyder bedst skal jeg ikke kunne sige. Af hvad jeg har læst, lyder NuForce'en til at være den mest interessante af de 3, men med dårligst tilslutningsmuligheder, hvilket måske kunne blive et problem i fremtiden...

Vil anbefale at du hører Nuforce'en mod et par andre receivers, hvor højtaler og kabler er de samme. Så får man en ide om hvilke karakteristika, man kan sige om lyden fra Nuforce'en.

Omkring valget af højtalere, vil jeg anbefale at købe brugt, det burde bestemt være muligt at finde et interessant sæt 2-vejs højtalere. 


Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
hmt0507
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hej Fabian

Jeg kan kun anbefale at lytte til en Wadia 151, som du formentlig kan finde brugt i samme prisleje, hvis du leder lidt. Tjek nettet for omtale - den spiller ret fantastisk, men har kun digitale indgange, hvis du skulle overveje en analog kilde på et tidspunkt.

Jeg spillede selv på en 151'er, men jeg er mest til Single Ended rør, som jeg også er vendt tilbage til. 151'eren var dog den eneste af de relativt billige klasse D'ere, jeg kunne leve med, og så har den indbygget DAC.

Vh
Henrik
Til top Vis hmt0507's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hmt0507
 
fabianbm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jukuluff: Tak for inputtet. Jeg har hørt NuForcen med et par RX1 og det spillede faktisk ret godt sammen. Jeg synes dog at der
manglede en smule rummelighed (soundstage?) i lyden. Derudover var det et godt og detaljeret setup. Jeg har ligeledes hørt
D3020 med DM685, som efter min mening har en større rummelighed, men måske ikke er helt så detaljeret.
Hvad angår højttalerne, har du nok ret i, at jeg ville få mere for pengene på brugtmarkedet, så det vil jeg give et forsøg.

Henrik: Jeg har kigget utrolig meget på Wadia 151, men den lader til at være svær at skaffe brugt her i landet. Jeg har i hvert
fald ikke set nogen i et godt stykke tid på hifishark. Har du et tip til, hvor jeg måske ellers kan kigge efter den? Derimod har
jeg set den på ebay til 5000 kr hos en italiensk forhandler, men jeg må indrømme, at jeg er lidt betænkelig ved at smide 5000
kr efter en forhandler på ebay.
Til top Vis fabianbm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fabianbm
 
Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Også en mulighed men an anelse over budget

http://www.fyndborsen.se/kampanjer/HK3490_7503

+

http://www.fyndborsen.se/demo-ex/99.26-mkii-piano-demoex
Til top Vis Berdel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berdel
 
hmt0507
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej Fabian

Jeg købte min hos den italianske forhandler, som du nævner, ved at skrive direkte til ham. Det gik helt uden problemer, super service også. Det er selvfølgelig ikke garanti for at det altid går smooth, men du har køberbeskyttelse, hvis du betaler med Paypal, sådan som jeg forstår det.

Eneste hage ved at købe en ny er tilspilningstiden, som er 100+ timer, hvilket kan være ret frustrerende.

Vh
Henrik
Til top Vis hmt0507's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hmt0507
 
fabianbm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik,

Det lyder godt nok fristende! Kan du anbefale nogle højttalere, der ville gå godt til den? Umiddelbart overvejer jeg nogle
brugte XTZ 99.26.

Mvh
Fabian
Til top Vis fabianbm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fabianbm
 
kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ville uden tvivl gå efter noget brugt som højtalere, da du får meget mere for pengene. Og et brugt kvalitetsprodukt, har
ofte længere levetid end et nyt i lavere kvalitet.

Da rummet er relativt lille, ville jeg kigge efter System Audio, der med deres små enheder er oplagte. Større enheder i små
rum = bulder (på den dårlige måde).

Hvis du kan leve med gulvhøjtalere, er System Audio 1070 et oplagt bud:
System Audio 1070
Det er ikke i Århus-området, men de er ofte til salg. Så med lidt tålmodighed burde de kunne findes.

Ved at købe gulvmodeller, får du meget mere fylde i lyden pga større kabinet, og du slipper for at købe en stander.
Pladsmæssigt fylder de det samme.


Mht forstærker, tror jeg jeg ville kigge nærmere på denne nye Marantz:
Marantz PM6005

Synes dete r en spændende løsning, med en seriøs integreret 2-kanal forstærker med indbygget D/A-converter, til en
fornuftig pris.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail
 
hmt0507
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hej Fabian

Wadia 151'eren har 25 w, men trækker det meste, selvfølgelig afhængig af det lydtryk, du ønsker. Jeg ville nok selv gå efter noget med 90 db følsomhed og derover, og rigtig god mellemtone, hvilket sagtens kan være et sæt XTZ'ere.

Jeg spiller i øvrigt selv på Audio Note An-J/ spe (93/db) og nåede ikke i nærheden af at gøre den forpustet på nogen måde.

Prøv eventuelt at efterlyse en lyttesession på 151'eren. Min røg til Sverige, så jeg kan ikke hjælpe med kontakt, desværre.

Vh
Henrik
Til top Vis hmt0507's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hmt0507
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes