Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 04:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Tandberg brum på FM? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Fy-skamme.. Der skal lampe i igen... Der er en meget enkelt og pålidelig strømbegrænser du dér har fjernet, og erstattet med en kortslutning...

Skift de dimser Jan Stevns tilråder, min hukommelse er ved at komme på gled igen. Har selv oplevet at man kan blive snydt af en dårlig ensretter. (lækage/høj indre modstand/afbrudt i et diodestræk).

 

exrumpyt

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Jeg slår hælene sammen og adlyder prompte    Jeg skifter det jan Stevns nævner.  Jeg mente bare at 160 mA var en "lille" belastning for PS.   Hvorfor forsvinder brummet når man sætter en sikring i  ?

Det er samme komponenter der sidder i PS  med lampe eller en sikring  ???

Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Har lige set at på en 2075 mkII er lampen en 6 volt 3 W men det er samme opbygning af PS.

Kan det have noget med at 6 volt lampen giver mere strøm ?

 

Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

jbh1 skrev:

Jeg slår hælene sammen og adlyder prompte    Jeg skifter det jan Stevns nævner.  Jeg mente bare at 160 mA var en "lille" belastning for PS.   Hvorfor forsvinder brummet når man sætter en sikring i  ?


Det er samme komponenter der sidder i PS  med lampe eller en sikring  ???



Du har da ret i at 160mA ikke er nogen stor belastning - men hvis ensretteren er fesen , og kondensatoren er slap, skal den nu nok brumme.

grunden til den ikke brummer når du erstatter lampen med en sikring, er tænkeligtvis at spændingen på indgangen af serieregulatoren vokser op, så Zenerdioden nederst kan arbejde korrekt, og ripple undertrykningen begynder at virke

Desværre må vi jo ikke være alt for tekniske herinde, så jeg kan ikke gå mere i detaljer omkring virkemåden i kredsløbet.

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 20 Oktober 2013 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej Jan_Stevns.  Ja når der er sikring monteret istedet for lampen bliver kølepladen på seriereg. også temmelig varm,  der bliver for stort spændsfald over seriereg. 40 volt ind, 25 volt ud, fald=15 volt.  !!

Jeg har nu skiftet både elektrolyt og brokobling nu.  Det giver ingen forskel.  Både før og efter skiftet er der ca. 3 volt ripple på de 40 volt dc.   Over zenerdiode er er der konstant 12 volt. 

Fødespændingen til seriereg. er målt til 26 volt ved FM.  Ved AM, phono er den lidt højere ca 28-30 volt. 

Har nedenstående måske noget med alt dette at gøre som jeg faldt over ved at læse om rep. af Tandberg 2075 :

Jeg har på andet forum læst at Tandberg efter noget tid udskifter lampen 12 v til en 6 volt 3 w.

I servicemanualen på en 2075 MKII som bruger samme 25 volt forsyning, er lampen også 6 volt 3w.  

Har nogle af jer hørt om denne udskiftning/anbefaling ?

 

 

Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 20 Oktober 2013 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

jbh1 skrev:
.....Jeg har på andet forum læst at Tandberg efter noget tid udskifter lampen 12 v til en 6 volt 3 w.


Der er ikke nogen klokke der ringer - men alt andet lige er en 6v 3W pære bedre end sikringen :)

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
TANDBERGEREN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2013
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 21 Oktober 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Skal oppklare litt her.

I TR2075 var strømtrekket lavere enn i de senere TR2075MKII og TR2080.
Derfor forskjell på den sikringslampen.
I TR2075 lyder 160mA forbruk på 25V rett så riktig.

TR2075MKII og TR2080 fikk ny FM-MF, Nye kretser gjennem tonekontroller og filterkort, noe som krever litt mer strøm.
12V3W ga kapasitet til 250mA, noe som blir litt lite når de nyere kretser kommer inn og trekker strøm.

Så i TR2075MKII og TR2080 fikk en 6V3W lampe istedet, med mulighet til å gi 500mA istedet.
Ett ble glemt på de tidligste TR2075NKII, men innført senere:
Den lille effekttransistoren i strømforsyningen ble flyttet til alu-prfilen der rett bak kortet.
Tilkoblingen ble så gjort via en 3-polt Molex-kontakt på transistoren, og ledninger ned til kortet.
Dette tok seg av den ekstra effekt som blir avsatt i denne transistoren.
Glem ikke å isolere transistorens collektro fra aluprofilen med passende isolerglimmer og møtrikk på skruen.
Jeg pleier i tillegg å bytte BD165 til BD809.
BD809 tåler i tillegg mer effekt, og noe mer strøm.

C606, C607, C609 og C610 kan man godt bytte uansett. Disse er slitne etter vel 35 års drift.

Og ja selvfølgelig, etter å ha flyttet transistoren: 6V3W lampe. Skal løse det meste her.

Er det blitt koblet til noe ekstra på den 25V forsyningen?



__________________
TANDBERGEREN
Må ha det, bare MÅ ha det.
Til top Vis TANDBERGEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TANDBERGEREN
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej Tandbergeren og alle andre.

Jeg har haft den berømte lampe under luppen for en nøjere granskning.  Og det var en overraskelse:   Det er godt nok en 12 volt men der står med næsten usynlig skrift at det er en 150 mA.  Altså en 1,8 watt.  Gad vide hvornår den er kommet i , det er helt sikkert efter den har forladt fabrikken.  Det forklarer jo fint at ved FM som trækker 160 mA bliver der problemer. Der er for stort spændingsfald over lampen og for lidt spænding (26 volt) til serieregulatoren ).

 Jeg bestiller nu en 12 volt 3 watt lampe og tror og håber på at radioen er OK igen.  Det er ganske rigtigt som Tandbergeren nævner at transistoren bliver meget varm med en 6v 3 w (eller en sikring) , for så stiger fødespændingen til 39-40 volt. Det giver 15 volt over transistoren.

P.S. FM delen i min 2075 er for øvrigt den samme som er i den senere MKII model og 2080.  Selvom servicemanualen for 2075 siger noget andet

Tusind tak for alt jeres hjælp 

Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
TANDBERGEREN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2013
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

At du har et MKII MF-kort i din TR2075 peker på at du har et apparat uten serienummer og at det er av de apparater som
TANDBERG solgte til yrkesskolene i Norge som byggesett.
Jeg hadde et slikt apparat selv engang, da jeg kjøpte et slikt sett fra Tandberg.
Jeg skal studere bildene du alt har lagt inn her, og kan muligens bekrefte denne opprinnelsen selv.
Gad vite: Kanskje du har "mitt" apparat der?
I et svakt øyeblikk solgte jeg min i 1986.

__________________
TANDBERGEREN
Må ha det, bare MÅ ha det.
Til top Vis TANDBERGEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TANDBERGEREN
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hermed lidt billeder til dig Tandbergeren:

ICen der var defekt: TCA 420a.

Den "står lidt lavt"  for fødderne mangler på den. 

FM-delen herunder, samme som i 2075 MKII og 2080;

Bagsiden, det ser ud som om label til SN er rykket af  ??

 

Her er FM valgt og som det ses lyser 12 volt 3 watt    svagt ved 160mA.

Billedet snyder, den lyser IKKE stærkt.

 

 

 

 

 

Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes