Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 17:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Flac bedre end CD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig over, hvordan en Flac fil kan komme til at lyde bedre end den CD, musikken er rippet fra. Er der en der kan give mig en forklaring?

Jeg sammenligner en CD afspillet på en Onkyo BlueRay afspiller 809 forbundet med en Onkyo Reciever NR809 via HDMI med et Flac rip fra samme CD. Musikken er lagt på en USB memory stick, som er sat direkte ind i receiveren.
Kan det være at Dac'en i receiveren er bedre end den i blueray afspilleren? Hvilken DAC bruges, når det er en HDMI forbindelse mellem BlueRay'en og Receiveren.

Hilsen

Den undrende
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Det kunne det godt være. Men prøv at slå video delen fra i Blurray afspilleren og sammenlign så nu. Det er ikke umuligt, at Onkyo afspilleren har en god dac, men video kredsløbet kan godt lave unoder. En kopi digitalt af en cd kan godt lyde lidt bedre på visse punkter. Det kan være jitter/dither, der gør dette.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du har givet svaret selv

Jeg vil klart mene at det må skyldes at der benyttes forskellige DAC'er.

Andre vil muligvis mene at kablerne mellem CD og reciever kan være forklaringen.

Skal siges at jeg ikke ved - men kun gætter på - at det er BR-afspillerens DAC der benyttes ved CD-afspilningen. Men det må du kunne læse i manualen.

Hvis de begge behandles af samme DAC, kan jeg kun dele din undren.

Kan du i øvrigt beskrive på hvilken måde FLC-filen lyder bedre end CD'en?
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hvis du kører hdmi forbindelse mellem afspiller og receiver, så er det receiverens dac du bruger i begge tilfælde.

Det betyder så, at det må være din blueray afspiller der ikke er særlig god til at afspille CD.

Det skyldes som oftest, at der bliver lavet et kompromi når man udvikler en multi-format afspiller. En cd afspiller bruger en type laserpickup, en dvd afspiller bruger en anden laserpickup og endelig bruger en blueray afspiller en 3 laserpickup. Men i en multi-format afspiller vælger man typisk en laserpickup som kan alle tre ting. Men som desværre ikke er særlig god til nogle af dem. Derfor ender du med en afspiller, som godt nok kan afspille det hele, men som f.eks. ikke lyder lige så godt på cd som den kunne have gjort, hvis det var en dedikeret cd laser der sad i den.

Det var i hvertfald mit gæt på hvorfor det går galt.

 

mvh.

 

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Når cd-afspillere generelt lyder dårligere end rippede cd'ere (måske med undtagelse af nogle få high-end afspillere) :

Ved læsning af cd'ere opstår der rigtigt meget jitter, normalt mest i computeres drev.

Computeren lægger straks dataerne i en fil, al jitteren forsvinder som dug for solen.

Cd-afspilleren bruger i stedet en meget lille buffer, som kun kan fjerne noget af jitteren.

Hvis Cd-afspilleren brugte en stor buffer(stor forsinkelse af signalet), hvilket nogle få high-end afspillere gør, vil problemet næsten forsvinde.

En Blueray afspiller kan ikke forsinke signalet, da billede og lyd så ikke er synkront, så her er problemet ekstra stort.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hej med jer
tak for god respons. Det er meget lærerigt. Min konklusion er, at jeg skal anskaffe en rippe mine CD'er til Flac i bedste kvalitet, så en cd fylder ca. 300 mb. Jeg anskaffer en Memory stick på 128, som kan indeholde i nærheden af 400 CD'er og koster ca. 600 kr. Det er da en kanon investering, som både giver bedre lyd og en bedre betjeningskomfort
PS. Heldigvis har receiveren både en en back side USB, som jeg så ikke risikere at knække ved et uheld.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 760
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

torbenan skrev:
Jeg undrer mig over, hvordan en Flac fil kan komme til at lyde bedre end den CD, musikken er rippet fra. Er der en der kan give mig en forklaring?

Jeg sammenligner en CD afspillet på en Onkyo BlueRay afspiller 809 forbundet med en Onkyo Reciever NR809 via HDMI med et Flac rip fra samme CD. Musikken er lagt på en USB memory stick, som er sat direkte ind i receiveren.
Kan det være at Dac'en i receiveren er bedre end den i blueray afspilleren? Hvilken DAC bruges, når det er en HDMI forbindelse mellem BlueRay'en og Receiveren.

Hilsen

Den undrende

Bluray afspillere er ofte ikke ret gode til CD-afspilning. Jeg har selv en Grundig Bluray afspiller som også kan virke som netværksafspiller. Hvis jeg spiller den samme CD med afspilleren kontra et WAV rip(kan ikke spille FLAC), så er netværksafspilníngen flere klasser bedre. Det er nu ikke noget jeg bruger, da jeg jo har min Transporter men forsøget var da meget sjovt, og bekræftede egentlig bare hvad jeg egentlig godt vidste.



__________________
Callesoroe
Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Det der i virkeligheden overrasker mig allermest er den betydning, Flac har for mit minianlæg i køkkenet. Det er typisk skod anlæg til et par tusind kr. med CD og kassette. Jeg har altid formodet, at den ringe lyd primært skyldes højtalerne, men efter jeg har forbundet anlægget via receiverens Pre-out lyder det helt hæderligt. Det hele styre via en Windows 8 app OnkRemote og det ender med at bliver helt Sonos agtigt.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1169
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du ripper med Acurate Rip får du bedre data end med cd afspilning, idet du er sikker på at alle nuller og ettaller er korrekr
læst.

Ved afspilning på en cdafspiller kan der være op til 2-300 aflæsningsfejl i sekundet! De fleste kan heldigvis korrigeres perfekt,
men de ikke korrigerbare læsefejl bliver "udfyldt" vha. interpolation, altså der bliver indsat beregnede nuller og ettaller i stedet
for de ikke læsbare. Hvis der mangler mange data, kan det høres.

For at opnå det bedst mulige cdafspilning bør man benytte ripning.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Til Boman.

Det er desværre en gammel skrøne du fremfører.

Min erfaring med mange rippe-programmer er at læsefejl er yderst sjældne, under forudsætning af at cd'en er i god stand. Det er selvfølgelig en helt anden historie med ridsede eller misfarvede cd'er.
Acurate Rip er kun en kontrol, ikke en retning. I Media Monkey, som jeg har brugt meget, kan man læse cd'en 2 gange, og se om man får samme resultat, det er så at sige aldrig sket, at der har været fejl, med en cd i god kvalitet og stand.

I en god cd-afspiller er drevet af meget bedre kvalitet, og læsningen foregår med langt lavere hastighed, så jeg har lidt svært ved at se, at der skulle komme mange flere fejl her.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Jeg mindes at der i 80erne var afspillere med en tæller der oplyste hvor mange data fejl der var, mener at det var Phillips der havde dette, men er ikke sikker, og har aldrig siden set den indretning på en CD afspiller.
Dog skulle nogle IC kredse på marked stadig have den udgang, men bruges ikke (eller jeg har bare ikke set det)


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Jeg mindes at der i 80erne var afspillere med en tæller der oplyste hvor mange data fejl der var, mener at det var Phillips der havde dette, men er ikke sikker, og har aldrig siden set den indretning på en CD afspiller.
Dog skulle nogle IC kredse på marked stadig have den udgang, men bruges ikke (eller jeg har bare ikke set det)

Det var NAD der havde det. Jeg mener den hed CD5000 eller sådan noget. Den havde en indikator der lyste hver gang korrektionskredsløbet gik i gang.

 

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1169
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:
Til Boman.

Det er desværre en gammel skrøne du fremfører.

Min erfaring med mange rippe-programmer er at læsefejl er yderst sjældne, under forudsætning af at cd'en er i god stand.
Det er selvfølgelig en helt anden historie med ridsede eller misfarvede cd'er.
Acurate Rip er kun en kontrol, ikke en retning. I Media Monkey, som jeg har brugt meget, kan man læse cd'en 2 gange, og
se om man får samme resultat, det er så at sige aldrig sket, at der har været fejl, med en cd i god kvalitet og stand.

I en god cd-afspiller er drevet af meget bedre kvalitet, og læsningen foregår med langt lavere hastighed, så jeg har lidt
svært ved at se, at der skulle komme mange flere fejl her.


Jeg har åbenbart ikke udtrykt mig tilstrækkeligt tydeligt. Jeg gik ud fra, at folk der rippede cd'er vidste hvad Acurate Rip er.

En stor fordel med Acurate Rip er, hvis første læsning er i orden kan man bare fortsætte til næste nummer, hvor
man/programmet uden er nødt til at læse nummeret igen, for at være sikker på at læsningen er korrekt.

Nogle cd'er - også nye cd'er - kan være vanskelige at læse. Jeg bruger DBPowerAmp til at rippe med, og vælger al den
læsesikkerhed man kan, nogle numre skal læses mange gange, mens ganske få numre ikke kan læses fejlfrit.

Fordelen med ripning er, at man kan læse cd'erne off line, og bruge al den tid på det som man ønsker. En cdafspiller skal
levere 705776 nuller og ettaller hver sekund, derfor er den nødt til lave interpolation, hvis den ikke kan læse cd'en fejlfrit.

En anden stor fordel er, at man ikke behøver at investere i en dyr cdafspiller.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Til Boman
Jeg bruger også DBPowerAmp, da den er bedre til tags, selv om jeg bedre kan lide MediaMonkey. På et tidspunkt brugte jeg en billig laptop fra HP, som lavede en del fejllæsninger, især med et bestemt plademærke. Ellers har jeg brugt en dyrere HP notebook, en Toshiba notebook og en Vision notebook med perfekt fejlfrie resultater. Så en mulighed er at du har et sygt drev. Acurate Rip sammenligner din læsning med en database på nettet, så du kan se hvor mange andre der har fået samme læseresultat. Husk at vaske beskidte cd'ere i lunkent sulfovand, det vil helt sikkert hjælpe dig med dit problem. Slå anti virus programmer fra, måske vil det hjælpe. Hvis computeren er meget snavset, eller med virus, kan det også give problemer. Rens læsehovedet i cd drevet, det kan også være årsagen. Vend tilbage og få gode råd, hvis intet hjælper, og du stadig har masser af læsefejl.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes