Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 05:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Netværksforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pelean
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej
Har bygget hus og købt B&W CCM683 indbygningshøjttalere m. back-boxe opsat i Troldtekt-akustik
loft i vores køkken-alrum. Et sæt over køkken-sektion og et sæt over spisebordsområde. Rummet er L-formet, har 25gr. kip
og er på 40m2 og der er tænkt over en hifi-rigtig placering af højttalerne.

Som det næste inden indflytningen var det meningen at købe 1-2stk SONOS Connect Amp til placering i kontor og
komme i gang med musik fra harddisk og streaming-tjenester. Betjenings-/opsætningsmæssigt fås det måske ikke meget
bedre end SONOS, men jeg er kommet i tvivl om de valgte B&W indbygnings-højttalere fortjener bedre
alternativer, uden at det kompromitterer adgang til gængse streaming-tjenester, evt. mulighed
for interface via android mobil/tablet samt en budgetramme på max. 10.000?

Har i forvejen kun en 8år gammel NAD T745 receiver, cd-afspiller samt mini-pods + sub til stuen, men senere skal en
netværks-baseret løsning udvides til stuen + evt. andre rum, men det primære er klart køkken-alrummet ligenu.

Håber at I kan bidrage med SONOS-alternativer - eller syn på om SONOS rækker i det valgte setup
Til top Vis pelean's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pelean
 
troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Sonos er lækkert - Vælg evt de passive connect enheder og par dem med en effektforstærker.

Du kan med fordel vælge en lidt ældre surruondforstærker - jeg har lige set denon avc-1d udbudt til salg for 1500kr

Så er der 140w pr kanal i god kvalitet - og den har kanaler nok til 4 (faktisk 5) højttalere


Selve løsningen bruger nok noget mere i strøm - og fylder mere, men lyder klart bedre og jeg går ud fra at du laver et
samlet teknikrum?

Jeg benytter ovenstående fremgangsmåde - dog med mindre surruondforstærkere eller ældre 2 kanalsforstærkere
og det lyder ganske
godt.

Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm
 
pelean
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Udstyret kommer til at stå i kontor som er placeret den anden side af alrum og kabler fra højttaler er ført ned.
med tomrør. Har desuden tomrør til loftrum, så netværks-enheder vil også kunne placeres i teknikskab.

Har overvejet muligheden at benytte min NAD T745 receiver til en start og indtil at jeg finder ud af hvad at jeg vil have
fremadrettet. Overvejer dog om receiveren grundlæggende burde give bedre lyd end SONOS Connect Amp?

Spørgmålet er om jeg med en passiv SONOS Connect enhed koblet på min receiver får nogle indskrænkninger på
betjening/styrring af lyden over deres app?

Har ellers overvejet Bluesound Node som et alternativ til SONOS, men jeg ved ikke om jeg vil kunne høre
forskel over de valgte B&W højttalere..?

Peter
Til top Vis pelean's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pelean
 
troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Der er ingen indskrænkninger ved at bruge en effektforstærker - kun mulighed for bedre lyd

Edit:

og dog - connect amp har mulighed for tilslutning af en aktiv sub - det har connect ikke

begge løsninger har dog mulighed for at tilslutte sonos egen trådløse sub



Jeg ville til enhver tid vælge en connect med en effektblok til - de 2*55w der ligger i en AMP er ikke rigtige hifi-watt





Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm
 
pelean
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Det lyder absolut som en mulighed at benytte NAD-receiveren. Den skulle ellers have indgået i stuen sammen med minipods +
sub til filmlyd, så det skal selvfølgelig lige overvejes...

Det som jeg specifikt tænker mht. betjening af Sonos er om jeg helt kan undgå, at skulle ind og pille ved receiveren når jeg står
i alrummet of betjerne Sonos - fx. lydstyrke, vekslen mellem kanal A og B mv. Receiveren er iøvrigt så gammel at den ikke har
USB eller HDMI, men en evt. harddisk forbinder jeg jo bare til Connect-enheden.
Til top Vis pelean's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pelean
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

troelsfilm skrev:
Jeg ville til enhver tid vælge en connect med en effektblok til - de 2*55w der ligger i en AMP er ikke rigtige
hifi-watt


Hvad er rigtige hifi-watt?

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
troelsfilm skrev:
Jeg ville til enhver tid vælge en connect med en effektblok til - de 2*55w der ligger i en AMP er ikke rigtige
hifi-watt


Hvad er rigtige hifi-watt?


aner det ikke -

men der er helt klart mere bund og kraft og saft i en f.eks NAD med 55 wat end et minanlæg fra bilka med 100 wat pr kanal.

Jeg er sikker på at f.eks hifiklubben har nogle artikler omkring forskellen, da det er noget de har fremhævet igennem tiden.

Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm
 
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Har selv b&w ccm683 i loftet i køkkenet.

Jeg bruger airport express i hele huset inkl. i køkkenet. Havde en overgang en nad 725 receiver mellem airporten og b&w'erne i køkkenet. Den blev
dog meget varm og slugte en masse strøm. Nu kører jeg med en lille Vincent Spark 2 som gør det rigtigt godt. Problemet er at indbygningshøjttalerne
tit er tændt rigtigt meget og det derfor giver mening at se på strømforbrug. Har samme setup på badeværelset også.

Bemærk at det har taget noget tid for b&w'erne i køkkenet at spille til.

Du er velkommer til at komme forbi og lytte.

__________________
/Dranov
Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov
 
pelean
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Spændende, Dranov. Er du tilfreds med dine CCM683. Og hvordan vil du betegne lyden og så i de forskellige setups du har
afprøvet?

Vil I anbefale at jeg bruger optisk mellem Sonos Connect og NAD T745 eller blot et godt signalkabel?

Jeg har ikke overvejet strømforbruget. Nu har jeg 2 x 2 højttalere og vil formegentlig bruge receiveren i første omgang. Hvad
har du oplevet i strømforbrug? Kan godt se, at skal receiveren stå tændt permanent, så kan der blive et standby-forbrug.
Forudsat at receiveren er tændt er der så nogle betjenings-issues - eller kan vil alt kunne styres via app?
Til top Vis pelean's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pelean
 
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hej Pelean,

Nad'en havde fint fat i bassen, men manglede lidt luftighed i toppen. Men til min overraskelse så kunne jeg knapt høre forskel på nad'en og den lille
Vincent Spark II. Lofthøjttalerne har fin bas i forvejen så det var faktisk lidt bedre med den lille forstærker.

En anden ting som var irriterende vad nad'en var at når jeg tændte for det hele (tænder centralt via en trådløs tænd/sluk remote) så går nad'en
automatisk på standby, hvilket betød at jeg skulle ud i bryggersskabet (det hele står i en teknikskab der) hver gang og fysisk tænde. Vincenten
tændte bare og var på med det samme. Nad'en bruger en del strøm selv når den er på standby og når man har højttalere flere steder i huset så bliver
det til en del. Til sammen ligning så bruger nad'en 10 watt i standby og 40 watt når den er tændt (uden at spille). Vincenten bruger 8 watt når den
tændt.

Jeg har Vincents på i både køkken og bad og det lyder dejligt.

En andet ting som er vigtigt i forhold til loftshøjttalere er at kunne stille på bas og diskant. Det bliver aldrig en helt optimal placering og der skal derfor
justeres. Det bedste ville reelt være en eq. Med det er lidt overkill.

Checkede forresten lige og det er storebror ccm682 jeg har i køkkenet, men lyden er sikkert meget det samme.

I badeværelset blev det et par Kef indbygningshøjttalere da de kan tåle vand.

__________________
/Dranov
Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov
 
Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej Pelean.

Jeg har løsningen med Sonos i hjemmet, og anbefaler klart denne løsning.
Forslaget med en ekstern effektforstærker er udmærket, du skal dog være klar over at det er en ganske elforbrugende løsning, idet forstærkeren jo
skal stå tændt hele tiden døgnet rundt.
Alternativt skal du tænde/slukke den hvergang du vil høre musik, og det reducerer jo komforten ved denne løsning.

Sonos Amp har faktisk en ganske udmærket forstærker indbygget, især til løsningen med højttalere indbygget i loft, da det imo. aldrig bliver HiFi
korrekt lyd alligevel med lyden kommende "deroppefra".

Jeg har en Sonos amp på min datters værelse, tilsluttet et par gamle B&W DM17, det er et par effektsultne gamle højttalere (drifteffekt på ca.
12watt), og det spiller absolut tilfredsstillende. Ikke Diskoteksniveau, men lydkvaliteten er glimrende.

Mvh. Henrik
Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring
 
pelean
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 20 Oktober 2013 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Tak for uddybende svar og kommentarer. Vil selv undgå teknikskabet til placering af elektronik. Den højere temperatur at der
er derinde er ikke optimal og det kan blive et problem for tingene at komme af med varmen.

Forskellen mellem CCM682 og CCM683 er såvidt jeg ved kun en højere effekt, så din 682'er kan spille højere. Nu vil jeg prøve
med receiveren når vi flytter ind og så bliver det interessant at evt. låne en Sonos Amp og høre om der er forskel. Alene
strømforbruget vil nok gøre NAD-løsningen uhensigtsmæssig på sigt. og nu hvor vi i forvejen tænker i energirigtige løsninger
med led, A-plusser-mærkede hvidevarer

Hilsen Peter
Til top Vis pelean's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pelean
 
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 20 Oktober 2013 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Lige præcist - enig omkring energi. Når man nu har skiftet alle pærer ud i huset med led, så virker energiforbruget fra forstærkere pludseligt meget
højt.

Tror også en Sonos har en stor fordel ved deres automatiske stand-by funktion.

Jeg bruger selv trådløst tænd/sluk grej fra Harald Nyborg. Det virker meget effektivt - tænder dog ikke automatisk når der kommer musik på, men
det er ikke det store problem.

Den eneste ulempe ved Sonos er at det ikke kan spille fra alle kilder - f.eks fra You Tube, eller når vi ser tv fra dr.dk på ipaden i køkkenet. Der
streamer vi så lyden via højttalerne i loftet også - det kan man kun med en airport express. Airport express kan streame alt fra vores i-dimser.

__________________
/Dranov
Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes