Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 04:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Unik Sound højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 10 November 2013 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet nogle gamle vintage højttalere, men kan ikke rigtig finde noget information omkring dem, andet end at
basenhederne er SEAS H336 ?

Er de noget værd og kan man ellers bruge enhederne til noget fornuftigt ?





Vh Usse

__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 
Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 10 November 2013 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Ser ut att vara en Peerless diskant/mellan och en tidig ITT dome tweeter.

Bättre bilder skulle ju vara bra.

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg
 
jbh1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 11 November 2013 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Jeg mener de kom fra en bogklub som solgte diverse elektronik under navnet UNIK-SOUND.  Også autoradioer mv.    (men er ikke sikker)    De er nok ikke mange penge værd men hvis enheder er fra anerkendte firmaer kan de være gode lydmæssigt.
Til top Vis jbh1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbh1
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 11 November 2013 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok vælge at lade sådan en svend forblive, som den er, og finde en måde at gøre den nyttig på - en højtaler bør bruges .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 14 November 2013 kl. 03:47 | IP-adresse registreret  

Teknikkens vildveje er forunderlige. En svindler har forsøgt at narre HIFI4ALL-deltagere og huserede inden for netop mit IP-
range, så min adgang blev spærret. Men nu er alt godt igen, så jeg kan bekræfte jbh1 i, at UNIK>SOUND rigtig nok kom fra en
klub. Nemlig den nok så berømte UNION bogklub fra Lademann's forlag, hvis produkter sikkert stadig kan findes i et pænt antal
danske hjem. Hvor meget hifi, der har overlevet, er nok mere tvivlsomt. Hifi var kun en niche, der, så vidt jeg husker,
stoppede igen. Som skik er i den slags tilfælde, var det anonyme mellemklasseprodukter, der solgtes under klubnavnet.
Lademann havde en form for renommé, så det rene juks var det jo ikke, men omvendt ville ingen forvente topklasse. Jeg vil
mene, det er rimeligt at sige, at dine højttalere, Usse, ikke har nogen værdi som sådan, men hvis du eller andre kan bruge
dem, så har de netop den værdi. Hvis du ønsker at tage enhederne ud og bruge dem i anden sammenhæng, så er det en
mulighed. De nøjagtige specifikationer for enhederne kan givetvis findes. Men tænk på alderen (jeg vil mene, de er fra
70'erne) og sammenhængen. Mon ikke der er mere interessante højttalerprojekter at bruge sin tid på? Kort sagt må rådet
være, at det er spild af tid. Kan du ikke finde anvendelse for højttalerne, som de er, så giv dem til genbrug.
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 14 November 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:
Teknikkens vildveje er forunderlige. En svindler har forsøgt at narre HIFI4ALL-deltagere og huserede
inden for netop mit IP-
range, så min adgang blev spærret. Men nu er alt godt igen, så jeg kan bekræfte jbh1 i, at UNIK>SOUND rigtig nok kom fra
en
klub. Nemlig den nok så berømte UNION bogklub fra Lademann's forlag, hvis produkter sikkert stadig kan findes i et pænt
antal
danske hjem. Hvor meget hifi, der har overlevet, er nok mere tvivlsomt. Hifi var kun en niche, der, så vidt jeg husker,
stoppede igen. Som skik er i den slags tilfælde, var det anonyme mellemklasseprodukter, der solgtes under klubnavnet.
Lademann havde en form for renommé, så det rene juks var det jo ikke, men omvendt ville ingen forvente topklasse. Jeg vil
mene, det er rimeligt at sige, at dine højttalere, Usse, ikke har nogen værdi som sådan, men hvis du eller andre kan bruge
dem, så har de netop den værdi. Hvis du ønsker at tage enhederne ud og bruge dem i anden sammenhæng, så er det en
mulighed. De nøjagtige specifikationer for enhederne kan givetvis findes. Men tænk på alderen (jeg vil mene, de er fra
70'erne) og sammenhængen. Mon ikke der er mere interessante højttalerprojekter at bruge sin tid på? Kort sagt må rådet
være, at det er spild af tid. Kan du ikke finde anvendelse for højttalerne, som de er, så giv dem til genbrug.


Det er sgu fedt at høre at sådan et sæt højttalere kan spores tilbage til en lille bogklub og at i herinde har så stor en viden
Kan se at bassen ikke er helt dårlig og bruges i mange andre gode højttalere fra den tid, mener endda Dynaco A25
og vidst også i nogle Snell konstruktioner ?

Her er et billede af nogle Dynaco





Hvis der er nogle som er interesseret og kan bruge dem, giver jeg dem gerne væk

Vh Usse

__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 14 November 2013 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Ha, jeg ved godt, at du nok ikke mener ordene "lille bogklub" så bogstaveligt, men jeg fristes alligevel til at korrigere, at
UNION - uden at jeg lige kender til statistik på området - må formodes at være den største bogklub, Danmark har set. Hvis
ikke Gud, så i hvert fald hvermand, fik disse bogpakker ca. hver anden måned, typisk bestående af et
populærvidenskabeligt værk og 2-3 romaner. Kvaliteten var der ikke noget at indvende imod, heller ikke indbindingerne, og
på grund af mængdeproduktionen var prisen mere end rimelig. Det er fra den tid, at Lademanns leksikon startede, med et
bind ad gangen, senere i en endnu flottere udgave, og hvis ikke det sælges mere som CDR(?), kan det findes brugt, som
regel til en latterlig lav pris. Hen ad vejen blev det mere festligt, med medlemsblad og andet sjov, og altså fx hifi.
Lejlighedsvis blev populærværkerne, flotte bøger som de fleste må have set, tilbudt som restoplag til 10 kr./stk.! Men på
grund af sammenhængen og mængden er de brugte romaner (som jeg/vi ofte ikke fik læst) næsten usælgelige i dag.
Økonomisk værdi kan være noget pudsigt noget, som ikke fortæller noget om produktets egenværdi. Sammenlign fx med
kassettebånd.
Men - undskyld - det var et meget stort sidespring.

Men nu apropos ovenstående så er jeg måske også tilbøjelig til at lade min mening farve af sammenhængen til Lademann.
Hvis du har mod på at anvende de sikkert fortrinlige enheder i anden sammenhæng, så var meningen ikke at tale dig fra
det. Men måske er højttalerne bedst, som de er? Hvad jeg mente var, at de har en brugsværdi, men du skal næppe regne
med stor økonomisk værdi. Måske skal de, som mollecon siger, bare bruges?
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes