Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 05:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Er digitale kredsløb analoge? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 25 November 2013 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 25 November 2013 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:
Læs her:


http://www.audiostream.com/content/draft



http://www.audiostream.com/content/theres-no-such-thing-digi tal-conversation-charles-hansen-gordon-rankin-and-steve-silb erman-p



Interessant læsning selvom jeg ikke er teknisk ekspert indenfor området. Er dog ikke overrasket at der også her er delte meninger om hvad er digitalt
kredsløb egentlig er. Jeg troede faktisk nuller og ettaller gjorde det ud for strøm eller ikke strøm men det er så ikke tilfældet.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 25 November 2013 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Det eneste jeg kender som egentligt er analogt, men indspillet som cd'er, er Laser Disc. Hullerne i pladen beskriver blot en fm bære bølge.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
HOLM Acoustics
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Soundboks

Bruger siden: 18 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 25 November 2013 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Ja, alle digitale kredsløb er opbygget af analoge komponenter helt nede i detaljen. De analoge småstumper er så samlet således at de i deres stabile
tilstande beskriver enten et et-tal eller et nul-tal. Når der så skiftes imellen nul eller et, eller et eller nul, foregår dette med analog stige eller faldetid.
Alt efter teknologi går dette så hurtigt eller langsomt. Er skiftet imellem et og nul så "u-rent" opstår der så en tidsmæssig usikkerhed på hvornår der
opfattes et nul eller et - det er det man kalder jitter. Jitter bestemmer i store træk hvor god kvalitet det digitale signal har ( hvor godt det lyder ) -
detter under den forudfattelse at alle nuller og etter kommer godt frem. Summa, den digitale kvalitet er bestemt af analoge kvaliteter. Derfor er der
ingen plads til overspringshandlinger selvom man "kun" laver digital elektronik. Jeg vil gå så langt at man som digital designer skal være en del mere
analog hardcore designer for at få det til at lyde godt, end når man laver rent analog elektronik.
Til top Vis HOLM Acoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLM Acoustics
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 25 November 2013 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke er en selvfølge, at de analoge egenskaber også gælder for digitale signaler?

I begge tilfælde er det jo elektriske bølger der løber igennem et materiale. Umiddelbart tænker jeg at kobber atomerne inde i et kabel, er lidt lige glade hvad bølgen skal forstille.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes