Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 05:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Diy TV reol (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Therac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 03 December 2013 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hej alle…

Da den gamle LACK tv-bænk fra IKEA var blevet for lille, og ikke længere passede så godt ind i stuen, var jeg på udkig efter en ny
hifi-reol. Havde set på CLIC møblerne, som vist nedenfor, og syntes godt om deres design, men prisen var efter min mening til den
dyre side. Derfor kom jeg hurtigt frem til den konklusion, at DIY var vejen frem - jeg ville bygge en hifi-reol selv!



Igennem det sidste år har jeg derfor gået fra tid til anden og arbejdet på dette. Projektet er nu færdigt og jeg vil herunder
gennemgå processen skridt for skridt.

Dimensioner og optegning
Da min hjemmebiograf er placeret i stuen, var det vigtigste kriterie for reolen, at den skulle være stor nok til at huse alle
komponenter, således at de kunne skjules. Dette indebærer surround receiver, cd-afspiller, blu-ray afspiller, Apple TV, PS-3, tv-boks
samt centerhøjttaler. Ydermere var det tiltænkt, at der skulle være plads til en effektforstærker, men dette bliver muligvis en 30
liter DIY sub med en Peerless XLS 10” enhed + slave i stedet (dette kommer der sandsynligvis et andet indlæg om i fremtiden)

Ud fra ovenstående kriterie valgte jeg, at reolen skulle have fire rum hver med en bredde på 50 cm. De ydre dimensioner blev
derfor 210x43x60 cm (BxHxD). Den ydre ramme er udført i 25 mm MDF, mens de indvendige lodrette plader samt alle hylder er
lavet i 19 mm. Jeg tegnede det op i SketchUp for at få en ide om størrelsen samt se det i 3D. Fra SketchUp printede jeg tegninger
med mål, som jeg kunne tage med ud i værkstedet.



Opsavning af plader
Med tegningerne i hånden, var det tid til at tænde op for rundsaven. Først blev pladerne skåret op i nogle mere håndgribelige
størrelse med en håndrundsav. Top- og bundpladen blev også skåret ud til den endelige størrelse.



Derefter blev bordrundsaven brugt til at skære plader ud til hylderne, de lodrette vægge samt at skære den ydre ramme ud i 45
grader således, at samlingerne kunne samles i smig.



Nedenstående billede giver et lille overblik over arbejdsopstillingen. Jeg arbejde ude i mine forældres gammle lade med masser af
plads. Som det kan ses af billedet sviner det utroligt meget med støv fra MDF pladerne. For god ordens skyld skal det siges, at jeg
brugte åndedrætsværn for at undgå, at de små partikler kom ned i lungerne - man har jo ikke ni liv



Efter pladerne var skåret ud, blev der fræset riller i top- og bundpladen til de lodrette vægge.





Derefter blev der boret ud til dyvler i de lodrette vægge samt top- og bundplade.





Rillerne samt dyvler gjorde det nemmere at samle reolen. Desuden var det oprindeligt meningen, at det hele skulle limes sammen,
hvormed rillerne ville give en større overflade for limsamlingen. Bestemte dog senere i forløbet at samle det med skruer og beslag
på grund af, at det ville være lettere at samle reolen samt at flytte den i fremtiden, hvis vi bestemmer os for at flytte i et andet hus.

Første testsamling var meget lovende. Der var et par enkelte steder, hvor samlingerne ikke var helt tætte, men de var små nok til
at kunne rettes senere hen ved at tvinge samlingerne sammen med beslag og skruer



Inden jeg kunne gå i gang med malearbejdet blev alle delene pudset. Havde desværre kun adgang til en lille trekantsliber, så
pudsearbejdet tog sin tid, men slutresultatet blev meget fint. Jeg startede med korn 80 derefter korn 120 og til sidst håndsleb jeg
med korn 180. For nemmere at se, hvor langt jeg var kommet med pudsearbejdet, tegnede jeg med en blyant over hele overfladen.
Når alle streger var væk vidste jeg, at jeg havde været rundt over det hele.



Malearbejde
Jeg besluttede mig for at reolen skulle sprøjtemales for at give den bedste finish. Overvejede at sende den til en autolakerer, men
besluttede alligevel at gøre det selv, da jeg havde adgang til en lille kompressor samt en gammel sprøjtepistol. Jeg vidste, at det
ville blive en udfordring, men bestemte mig for at gøre forsøget alligevel. Jeg kunne altid pudse den ned igen og sende den afsted
til en professionel, hvis det gik helt galt - det gjorde det heldigvis ikke

Først startede jeg med at male enderne med en pensel. Der blev påført et godt lag for at sikre, at endetræet ville suge al den
maling den kunne.



Det var på dette stadie i projektet, at jeg bestemte mig for at samle reolen med beslag og skruer i stedet for at lime det hele
sammen. Jeg lavede derfor en skabelon af en smule resttræ, som jeg brugte til at få samlingerne til at være i 90 grader, mens jeg
borede huller til skruerne. Jeg borede kun i bundpladen, da jeg ikke ville til at spartle toppladen inden malingen blev påført.
Tyngdekraften plus et par små vinkelbeslag på indersiden af reolen skulle nok holde toppladen nede



Derefter blev alle hylder samt de lodrette vægge malet. Jeg lavede en sprøjtekabine inde i et lille redskabsrum ude i mine forældres
lade. Der var monteret en radiator, som jeg brugte til at varme rummet op til 25 grader for at få malingen til at tørre hurtigere.
Ligesom da der blev savet og pudset i MDF’en, brugte jeg også åndedrætsværn under sprøjtemalingen, dog med filtre der
beskyttede mod dampe.





På grund af at jeg byggede reolen hjemme ved mine forældre betød det, at jeg kun havde mulighed for at arbejde på projektet i
weekenderne. Derfor var der desværre ikke mulighed for at male det hele over én omgang. Det betød at jeg måtte tage
sprøjtekabinen ned inden jeg kunne blive færdig. Næste gang jeg kom hjem på besøg byggede jeg en større sprøjtekabine ude midt
i laden. Det var meget bekvemt med mere plads, da jeg kunne male top og bundpladen på 210x60 cm plus siderne, samtidigt.





Imellem hver omgang maling lavede jeg en let slibning med korn 500 og fjernede støvet med en fugtig klud. Resultatet på hylderne
og de lodrette vægge blev bedre end top- og bundpladen. Malingen så mere jævn ud og det var som om, den flød bedre sammen.
På top- og bundpladen var der flere ujævnheder og malingen dækkede ikke helt lige så flot. Ved ikke hvorfor det ikke dækkede så
godt, da jeg fulgte samme fremgangsmåde i begge sprøjtekabiner. Tror dog at ujævnhederne kan være skyldt af, at den store
kabine ikke har være lige så støvfri som den første. Heldigvis kunne jeg slibe ujævnhederne ned og i almindeligt lys kan man ikke
se forskel i malingen på hylderne og top- og bundplade.

Samling
Efter at alle delene var blevet malet, kunne møblet endelig samles for første gang. Oprindeligt var tanken, at det skulle hænge på
væggen ligesom CLIC møblerne. Dette blev dog ændret til, at det skulle hænge på væggen med to ben under længere ude som
støtte. Dette blev dog igen ændret til at den kun skulle stå på ben, da det ville give nemmere adgang til bagsiden, når ledningerne
skulle tilsluttes osv.





Stoflåger
Efter at møblet nu var samlet, gik jeg i gang med at lave stoflågerne. Disse blev lavet ud af spånplader, hvor der blevet savet hul ud
i midten beklædt med stof og monteret hængsler. Hængslerne plus en masse beslag og dyvler købte jeg for 20 kr. i IKEA ved at
kigge i deres belsags/skrue rodekasse.



Hullerne til hængslerne blev stemt ud med stemmejern.





For at bestemme hvor hullerne til hængslerne skulle være i selve reolen, monterede jeg lågerne i deres endelige placering. Jeg
brugte et sæt spillekort til at løfte lågen indtil der var lige meget plads rundt om lågen hele vejen rundt. Derefter kunne jeg optegne
hullerne til hængsler med en blyant direkte på reolen. Jeg sikrede mig, at der var nok plads hele vejen rundt om lågen til at den
kunne køre gnidningsfrit selv med de ekstra millimeter som stoffet ville give.



Inden stoffet blev hæftet fast til lågerne, blev de malet sorte. Jeg hængte dem op på tørresnoren ude i garagen ved hjælp af en
smule sejlgarn, så de var nemmere at male på begge sider.



Bagsiden af lågerne er ikke just de kønneste, men I skal ikke snydes for at se dem alligevel. Der blev brugt mange hæfter til at
holde stoffet på plads - så mange at min hånd til sidst blev meget øm af at trykke dem i med hæftepistolen På reolen
monterede jeg tryklåse, så lågerne kan åbnes ved at trykke dem ind, hvorefter de selv åbner op en lille smule op.



Det færdige resultat
Billeder siger mere end ord!







Alt i alt er jeg rigtig tilfreds med resultatet. Det har taget lang tid at bygge pga. at jeg skulle gøre det i weekender med lange
mellemrum, men det har dog været en utrolig sjov og lærerig proces. Har samtidigt også forbedret mine teknikker inden for
snedkerarbejde, så er sikker på at næste projekt vil blive endnu bedre

Hvis jeg skulle have gjort noget anderledes, ville jeg få en professionel til at male det. Det ville helt sikkert give et pænere resultat
og tror ikke prisen vil være så meget dyrere. Endte med at give 1.000 kr. for malingen alene!

Håber at dette kan være en inspiration til andre om at kaste sig ud i et DIY projekt, ligesom så mange andre herinde har inspireret
mig. En stor tak til alle jer!

Ris eller ros modtages gerne

Mvh Kris
Til top Vis Therac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therac
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 03 December 2013 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Tillykke. Nej hvor ser der godt ud. Der er ikke noget som DIY projekter hvis ellers det færdige resultat står mål med anstrengelserne. En anden fordel
er du får lavet lige præcis det du selv vil. Den ligner en CLIC reol. Bare billigere og med specialmål.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 03 December 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Tillykke. Nej hvor ser der godt ud. Der er ikke noget som DIY projekter hvis ellers det færdige resultat står mål med anstrengelserne. En anden fordel
er du får lavet lige præcis det du selv vil. Den ligner en CLIC reol. Bare billigere og med specialmål.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 03 December 2013 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hold kæft det er i orden det der!

Havde selv gået med tanker om et lignende projekt, dog kun halvt så bredt, ellers meget lig det der! Havde dog ikke moddet på
det, specielt pga. malerarbejdet.

Dit resultat er blevet vildt flot! Der er jeg lidt misundelig må jeg nok indrømme Med ensyn til lågernes bagside, så kan der
sættes en tynd sort træramme på, bare som pynt som tager folderne og klipsene på stoffet.

En kommentar må være til den sub. En peerless xls er en rigtig fed enhed, men placer den IKKE i dit møbel. En sub hører til på
gulvet, som den du har nu er. Der vil komme alt for mange vibrationer også i møblet ved at den står der inde. Med dine DIY
evner kan du også få smækket en sub sammen, som er værd at se på, så den skal da ikke gemmes væk!

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Therac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 04 December 2013 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Mange tak til jer begge. Det er altid rart at få lidt respons.

@mx jelle
Det var en god ide med en tynd sort træramme. Det havde jeg ikke tænkt på. Vil prøve at kigge på det.

Angående subben så har jeg overvejet, at det kan give rystelser i møblet. Min plan var dog at købe en granitplade, hvor subben kan
stå på med spikes. Håber dette er nok til ikke at give vibrationer. Hvis ikke det kan lade sige gøre, må jeg sætte den ud på gulvet.
Kan bare godt lide tanken om, at man kun kan se de to højtallere på væggen, men når først musikken spiller er man ikke i tvivl om
at der er mere spark i bunden end hvad øjet skuer

En anden god ting ved stoflågerne, som jeg glemte at nævne i det første indlæg er, at det hele stadig kan styres via
fjernbetjeningen, da stoffet tillader IR-signalet af smutte igennem.
Til top Vis Therac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therac
 
dch199
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 04 December 2013 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Super sejt projekt, og ligesom MX Jelle har jeg og dig også gået med tankerne om moget CLIC/UNNU-DIY'agtigt...
Det er fedt at se nogen finder tid og lysten til at føre det ud i livet...
Sej løsning med de fire rum i midten, og så lige fjerne midterposten for at centrere centeren... fræk detalje

Angående sub kan den jo laves som sokkel til selve møblet, evt med en gummimåtte eller anden for for dæmpning imellem
sokkel og skab!!!

Det gør selvfølgelig at møblet får en lid mere bastant karakter, men hvis man trækker soklen lidt tilbage og evt. laver den med
en metal front, så tror jeg ikke det bliver så slemt!!!


__________________
JBL TL260, JBL LC2, Onkyo TX-NR929, Sanyo PLV-Z4, Lissau Tab-Tension motor 92", Samsung 46" 7070 series LED, Panasonic BD-310, Rotel RB-985mkII
Til top Vis dch199's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dch199
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 04 December 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Flot projekt ! Dog bekymrer det mig lidt, at der er en stolpe lige foran centerens midte, hvor diskantenheden typisk sidder - det er næppe helt heldigt rent lydmæssigt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Therac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 06 December 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for de forskellige forslag. Det giver helt sikkert stof til eftertanke. Og tænk at man troede, at man selv havde tænkt på
det hele

@dch199
Det var slet ikke nogen dum ide at lave det som en sokkel til møblet. Den mulighed havde jeg ikke overvejet. Det må jeg arbejde
lidt videre med.

@Mollecon
Du har fuldstændig ret i, at det ikke er så heldigt, at centerhøjttaleren ligger midt for centerstolpen. Det er dog også kun på billedet
den gør det. I virkeligheden er den flyttet ca. 10 cm. ud til den ene side, så stolpen er placeret midt imellem diskanten og
mellemtone/bas. Man ligger ikke mærke til det rent lydmæssigt, at højtaleren ikke er 100% centreret.
Til top Vis Therac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therac
 
dch199
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 06 December 2013 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Therac skrev:
Tusind tak for de forskellige forslag. Det giver helt sikkert stof til eftertanke. Og tænk at man troede, at man selv havde tænkt på
det hele

@dch199
Det var slet ikke nogen dum ide at lave det som en sokkel til møblet. Den mulighed havde jeg ikke overvejet. Det må jeg arbejde
lidt videre med.

@Mollecon
Du har fuldstændig ret i, at det ikke er så heldigt, at centerhøjttaleren ligger midt for centerstolpen. Det er dog også kun på billedet
den gør det. I virkeligheden er den flyttet ca. 10 cm. ud til den ene side, så stolpen er placeret midt imellem diskanten og
mellemtone/bas. Man ligger ikke mærke til det rent lydmæssigt, at højtaleren ikke er 100% centreret.


Rigtig lir hvis man laver en stribe med plexiglas imellem møbel og sokkel og sætter lysdioder ind bagved ;-)

__________________
JBL TL260, JBL LC2, Onkyo TX-NR929, Sanyo PLV-Z4, Lissau Tab-Tension motor 92", Samsung 46" 7070 series LED, Panasonic BD-310, Rotel RB-985mkII
Til top Vis dch199's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dch199
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 05 Februar 2014 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtig godt ud synes jeg. Personligt ville jeg dog komme til at savne nogle skuffer. Hvilket i øvrigt også er mit
problem for tiden, hvis jeg farer land og rige rundt for at finde et tv møbel som er omkring 2 meter, med skuffer. Det er
ikke nemt at finde synes jeg, med mindre man vil have det i højglans hvid eller sort, og dét vil jeg ikke. Nok om dét -
jeg synes dit projekt er rigtig flot !
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Therac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Tak for ordene, Rattanhuset.

Har du overvejet at bygge selv? Du kan sagtens få MDF plader med træfiner. Så kan du lave alle de skuffer du har lyst til
Til top Vis Therac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therac
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Det er et flot møbel du har lavet, rigtigt fedt gennemarbejdet projekt 
Det er også en god måde du viser processen frem på, virkeligt inspirerende.



__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes