Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 14:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: SME M2 opsætning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Benytter selv Feickerten, når jeg justerer min SME/Oracle 345 - det giver ingen problemer. Du skal jo med SME-armene fortsat sørge fra korrekt
monteringsafstand fra centerspindel til armens omdrejningspunkt/centrum af monteringshullet, hvorefter du "skubber" overhang/effektiv armlængde
på plads. Ellers ville det jo heller ikke give nogen mening, at SME netop oplyser monteringsafstanden til centerspindel, vel
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

hej miav.
du har helt ret. når man først har sat armen i den rigtige afstand, skal man efterfølgende kun rykke puén for at finde det optimale overhang med en feickert, og det kan være svært med sme, med mindre man forstørrer pu-husets huller.
           mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Nils og jeg er tydeligvis ikke enige - jeg kan ganske enkelt ikke matematisk forstå, hvorfor det skulle være nødvendigt at forstørre monteringshullerne på headshell på en SME-arm for at finde korrekt overhang?

Overhang og armens monteringsafstand er lig armens effektive længde - og det er lige præcis dér, din p.u.-diamant skal ramme lp-rillen. Det er en matematisk kendsgerning. Hvorfor det skulle nødvendiggøre en udvidelse af skruehullerne i headshell forstår jeg ikke?!?

Det kan måske være nødvendigt i forhold til at få p.u.'ens nålefane til at flugte korrekt med lp-rillen, men det har jo ikke noget med overhanget at gøre.

Se tegningerne over tonearmsgeometri på www.vinylengine.com - en tegning forklarer det bedre end tusinde ord
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hejsa
Menes ikke at have set denne flotte arm i levende live , men når man tager og gårgler den ... Så forstår jeg godt Nils gerne vil gøre
monteringshullerne større...

Når man ser dette headshell, undres man over at hullerne ikke giver, i mine øjne fornøden mulighed for netop overhang... Med mindre at det ikke er
meningen... At producenten måske anbefaler diverse pick up's der netop vil passe som fod i hose... Så giver det mening Eller at hullerne
netop er så store, at det der skal justeres... Kan justeres... Men flot er den... Hmm... Måske man skulle ønske sig sådan en til man bliver 60...? Så er
der nogle år at spare sammen...

Struktøren

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Samme headshell som på min Oracle/SME 345 - og som jeg skriver, så giver det ikke problemer med at finde overhang, da hele armen jo kan forskydes. Nu bliver jeg sgu snart irriteret over, at I ikke tjekker op på lidt tonearmsgeometriteori

Monteringsafstand, overhang og effektiv armlængde skal passe sammen for at finde de to nulpunkter på en lp, hvor sporingsvinklen teoretisk er ... surprise ... nul. Og det gør man(d) altså på en SME-arm, som jeg har beskrevet. Ikke mere hokus-pokus (og udvidelse af skruehuller i headshell) i det.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Ups... Undskyld analogueman
Når armen kan forskydes... No problem.. , den var loge misset mig i forbifarten... Det er egentligt ret genialt I stedet for som på flertallet af
headshells, at man skal sidde og fedte rundt med de små skruer... æv hvor kan en dag hurtig forsvinde når man først begynder med disse
narrestreger.... Lidt som når man sidder, som i mit tilfælde , med pap/papir protractors, med en masse fine streger, og skal indstille en Ortofon
Rondo Bronze med det mangekantede hus og så,få,det til at stå,paralllelt med disse fine streger.. hmm... Lav da for helvede nogle firkantede
kasser så det gør denne lille irritationsmoment overflødig... Eller konstruer en dims der følger med den enkelte pickup, som kan afhjælpe dette
problem, måske for nogen ubetydeligt, men for andre.... , og der hører jeg så nok ind under
Så endnu engang undskyld min uopmærksomhed...

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Alt forladt - jeg håber, du fornemmede, at mit indlæg var skrevet med et smil på læben.

Og ja, selv om man(d) har en Feickert, så er indstilling af p.u.'er fortsat en tidskrævende - og til tider også ganske frustrerende - proces. Feickerten kan hjælpe dig med grovindstillingerne, hvilket den gør på fremragende vis, men derefter udestår så finjustering, finjustering og atter finjustering.

Og her er nogle arme bedre at arbejde med end andre. Det bedste - og måske også mest vellydende - jeg har prøvet ind til videre, er min Graham Phantom, hvor nåletryk, VTA/SRA og azimuth kan stilles med præcist og stramtfungerende skruer. Resten kræver dog fortsat et godt øjemål, en sikker hånd, masser af tålmodighed og et par (velfungerende) ører.

Er det ikke en herlig hobby

PS. Med en Rondo - og andre p.u.'er for den sags skyld - kan du ignorere p.u.-kroppen til at justere efter. Det vigtigste er, hvordan nålefanen og diamanten står i rillen. Hvis nålefane/diamant står blot en smule skævt i forhold til p.u.-kroppen, så er risikoen for en dårlig justering øget betydeligt. Så brug nålefanen som sigte ... og håb på, at diamanten er placeret præcist/lige i nålefanen
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Tak for rådet, og jep.. Kunne godt se smilet
Det er nu også det jeg kigger mest efter, om hvorledes netop nålen står i forhold til rillen... Men stadig... Syntes nu producenterne godt kunne have en
dialog med hinanden om hvorledes de kunne samarbejde så produkterne for forbrugerne ville virke mere logiske, og her... Lettere at montere... Man
skal ikke gårgle dette emne for at se hvor mange frustrationer der er rundt verdenen, og hvor mange forskellige meninger også er til stede... Kan
godt lide den ide der er med Rega, at her skal man montere 3 skruer, og så er den klar... Og så er det typisk mig, med ren selvpineri netop ikke at
have sådan en model, ah dog, har en 300 arm med en Audio Technica, men den har jeg ikke selv monteret , men er lidt fasineret over de
muligheder dette også giver... At ikke alt er ligetil... , nå det er en anden snak...

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

hej igen analogueman.
jeg tror vi er enige et langt stykke af vejen. men hvorfor først finde den rette monteringsafstand for tonearmen, for derefter at flytte den igen? med den korekte tonearmsafstand kan det være svært for puén, at nå ud til overhangsmærkerne som feickert foreslår (lofgren, bearwald) med en sme.
du kan benytte en standart-justering ved, at montere tonearmen i den korrekte afstand (følg fabrikantens oplysninger)og efterfølgende monterer du puén, så den følger tonearmens fysiske udformning, og nålen ender med at sidde lodret under armrørets endekant, så har du det ( af fabrikanten) foreslået overhang (passer sikkert med et imaginært omdrejningspunkt, stol på fabrikanten) og alt lyder fint og godt og intet stikker fra. selv et lille tvist den ene eller anden vej, vta en smule for høj eller lav, betyder ikke det vilde, det hele lyder fint. men du kunde også vælge ( hvis du har tid) en anden model(mere kritisk) hvis dit anlæg vil være med. min personlige favorit er lofgren, som du kan finde med en feickert. med min Mørch dp6 foregår det ved, at jeg rykker puén fremefter (i forhold til standart justeringen), til den når 212mm mærket på overhangs-stregen (giver en effektiv længde på 230 mm) og jeg fintuner ved de to punkter, hvor nålen skal ramme punkterne, mens puéns krops fysiske kanter følger stregerne (og ikke mere armrøret) og nu sker der sager. et lille tvist den ene eller anden vej, ændrer lydbilledet, en vta hvor du indenfor en halv mm kommer ind, men også ud igen. det hele er så fintfølende, at en fintuning med ørerne er påkrævet.men ved denne indstilling expanderer hele lydbilledet i størelse og den tonale kontrast bliver større. det der før var godt, er nu blevet endnu bedre, men (og det er så ulempen) det der før var kedeligt er måske også blevet kedeligere, men som med alt andet i livet, eksisterer det ene på baggrund af det andet. men frem for alt er lydbilledet expanderet, og et stort lydbilled er for mig det mest euforiserende ved hifi.
           mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg ikke lige ødelægge PU-huset ved at udvide hullerne i dette.
Jeg har justeret SME armen ind via SME skabelonen og mine ører, og det lyder yderst acceptabelt, som man siger her i Jylland.



Men grunden til jeg lavede dette indlæg, var at få inspiration til lidt lettere(Læs Hurtigere) opsætning af PU'en i SME M2 armen, dovenskaben længe leve.

Men det kunne da godt være man skulle anskaffe sig en Feickert Protracktor, jeg har tit tænkt på det, da det ville gøre optimeringen lidt lettere.

Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

hej miav.
hvis det skal gå stærkt, så nøjes med at sætte din sme det helt rigtige sted,ved hjælp af en feickert, og det kan gøres helt præcis.nu lægger du så feickerten væk igen og sætter din pu på efter øjemål.som jeg skrev før, lader du puén følge armens fysiske figur og ender op med at have nålen lodret under endestykket af tonearmshuset.dit overhang er nu som det skal være. du gør dig nu umage med azimuth og om du med denne indstilling vælger en vandret vta eller en med 2 graders hæv, er smag og behag. alt i alt tror jeg det tager en halv tim.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej igen analogueman.
jeg tror vi er enige et langt stykke af vejen. men hvorfor først finde den rette monteringsafstand for tonearmen, for derefter at flytte den igen? med den korekte tonearmsafstand kan det være svært for puén, at nå ud til overhangsmærkerne som feickert foreslår (lofgren, bearwald) med en sme.
du kan benytte en standart-justering ved, at montere tonearmen i den korrekte afstand (følg fabrikantens oplysninger)og efterfølgende monterer du puén, så den følger tonearmens fysiske udformning, og nålen ender med at sidde lodret under armrørets endekant, så har du det ( af fabrikanten) foreslået overhang (passer sikkert med et imaginært omdrejningspunkt, stol på fabrikanten) og alt lyder fint og godt og intet stikker fra. selv et lille tvist den ene eller anden vej, vta en smule for høj eller lav, betyder ikke det vilde, det hele lyder fint. men du kunde også vælge ( hvis du har tid) en anden model(mere kritisk) hvis dit anlæg vil være med. min personlige favorit er lofgren, som du kan finde med en feickert. med min Mørch dp6 foregår det ved, at jeg rykker puén fremefter (i forhold til standart justeringen), til den når 212mm mærket på overhangs-stregen (giver en effektiv længde på 230 mm) og jeg fintuner ved de to punkter, hvor nålen skal ramme punkterne, mens puéns krops fysiske kanter følger stregerne (og ikke mere armrøret) og nu sker der sager. et lille tvist den ene eller anden vej, ændrer lydbilledet, en vta hvor du indenfor en halv mm kommer ind, men også ud igen. det hele er så fintfølende, at en fintuning med ørerne er påkrævet.men ved denne indstilling expanderer hele lydbilledet i størelse og den tonale kontrast bliver større. det der før var godt, er nu blevet endnu bedre, men (og det er så ulempen) det der før var kedeligt er måske også blevet kedeligere, men som med alt andet i livet, eksisterer det ene på baggrund af det andet. men frem for alt er lydbilledet expanderet, og et stort lydbilled er for mig det mest euforiserende ved hifi.
             mvh nils

Nej, på min Oracle/SME er det overhovedet ikke noget problem at få korrekt overhang (eller snarere, at opnå korrekt effektiv armlængde). Der er masser af plads til at forskyde armen både den ene og den anden vej.

Dit råd om, at korrekt overhang automatisk fås ved at montere p.u.'en, så nålen ender med at sidde lodret under armrørets endekant, er efter min bedste vurdering ikke (altid) korrekt. Da forskellige p.u.'er har forskellige fysiske dimensioner (fx kort/lang nålefane, kort/lang krop, monteringshuller forskelligt placeret på kroppen) er det i givet fald helt tilfældigt, hvis korrekt overhang kan findes på den måde.

Jeg kastede lige et blik på de kombinationer af radialtonearme/p.u.'er, som jeg i øjeblikket har i brug (det drejer sig om fem styk - jeg har også nogle tangentialarme, men her er overhang af indlysende grunde irrelevant). Under forudsætning af, at jeg i øvrigt har fået dem korrekt justeret i forhold til overhang, så var der ikke en eneste af dem, hvor nålen sad lodret under armrørets endekant. Nu kan det selvfølgelig være ganske svært at definere, hvor endekanten er på fx en Graham Phantom, hvor headshell er ellipseformet, men jeg vil nu alligevel mene, at det ikke er tilfældet. På min Mørch DP6, hvor endekanten er lige, er nålen skubbet adskillige millimeter ud over endekanten.

Som jeg også skrev til miav, så mener jeg, det er bedre at benytte kombinationen af nålefane og sigtelinjer til indjustering af, om nålen står parallelt i rillen og ikke p.u.'ens krop.

Hvor er det dog en herligt nørdet hobby
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 07 Januar 2014 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

hej analogueman.
mit råd om standart-justering, passer til et stort udsnit af arme, men (som du er inde på) ikke til dem alle.
justeret efter min egen favorit-skabelon, kommer nålen også til at rage udenfor.
jeg omtalte i mit sidste indlæg, at nålen skulle placere sig lodret under armens endestykke, og det gælder uanset længden på fanen;det er nålen jeg taler om.
med hensyn til at justere efter nålefanen, stoppede jeg selv med det for 20 år siden for du vil altid på den måde skulle ud i at tviste puén på plads, da nålefanen flytter sig når nålen går ned i rillen. monterer du derimod puén efter dens fysiske sider, må du stole på producenten har konstrueret nålen med højde for at den flytter sig og at det går op i en højere enhed. (rigtige hobby-folk med masser at tid, vil selvfølgelig altid afsøge alle områder).
for at runde den med sme af, vil jeg bare sige: fordi der er forboret huller i huset, kan puén kun sidde på en måde, hvilket betyder at man skal tilpasse puén de to punkter på standart-skabelonen, for at finde det rigtige overhang (hvilket nødvendigvis ikke er det optimale overhang) og det gøres ved at flytte tonearmen i slæden.( alt det her ved du selvfølgelig godt).men når du som udgangspunkt har placeret tonearmen i den optimale monteringsafstand, kan du jo ikke efterfølgende flytte tonearmen ( for at justere overhang)og så stadig have armen i sin optimale afstand. bevares, det kan da lyde godt alligevel, men optimalt overhang betyder at armen sidder i sin optimale afstand,samtidig med at puën placeres på det rigtige overhang,uden at du rykker armen, og du skal nu tviste puén på det optimale overhang, for bedste lyd uden at flytte puén i længderetningen, og derfor er en feickert ikke egnet til en sme. med en feickert skal du frit kunne bevæge puén, for de muligheder feickerten giver dig.     et optimalt overhang har med billedsætning over en hel lp-side at gøre. hvis arm- afstanden ikke er optimal, vil lyden ændre sig over en lp-side. sme´s politik på dette område er, at så kan du købe en større sme, f.eks en 10 eller 12 tommer. men min erfaring har lært mig, at med en 9 tommer arm med overhang justeret på den optimale afstand, kan du afspille en hel lp-side uden at billedsætningen ændrer sig.
ps. analogueman, jeg ved godt at du ved det meste af det jeg her har skrevet, men nye folk følger (prøver på det) måske med fra sidelinien.
      mvh god hobby og godt nytår nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Sidder lige nu og nyder ROLLING STONES "RARITIES 1971-2003" på tyk vinyl, og det lyder ganske formidabelt, så mon ikke PU'en er korrekt sat op.

Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes