Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 00:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Rega Planet pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madsnp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa - jeg er ny bruger herinde - håber på lidt hjælp til en ældre sag som jeg meget gerne vil have sparket lidt liv i. Som
overskriften antyder drejer det sig om en Raga Planet pladespiller. Så vidt jeg ved Regas første model fra start 70'erne med de
karakteristiske planetarme.

Motoren kører, men da den jo har nogle år på bagen er der nogle ting der ikke er som de skal være. I grove træk drejer det
sig om:

    Manglende drivrem
    Manglende pickup
    Manglende forbinderkabel under pladearmen (til at forbinde med forstærker).


Her er der nogle billeder af
pladespilleren


Jeg har ikke reparatør baggrund, så der er angiveligt nogle ting jeg skal afholde mig fra at forsøge at ordne selv, men håber
alligevel enten at kunne gøre noget konstruktivt på egen hånd.

Er der er nogle dedikerede vintage hifi entusiaster / reperatører herinde som har gode råd eller anbefalinger i forhold til
hvordan projektet bedst gribes an?

Venlig hilsen
Mads
Til top Vis madsnp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsnp Besøg madsnp's Websted
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

En dejlig vintage sag, som har en smule kult over sig!
- Men som ikke er så god som de senere Rega'er, da pladen ikke er understøttet over hele dens areal.
Den kan komme til at spille ganske hæderligt, men har en kendt og meget svært reparerbar fejl. Denne består i at der sidder en gummi-/kunststof-rem i antiskating-mekanismen der går til..!
Denne fejl er der mange der, med forskelligt held, har forsøgt sig med! - Pas på med antiskating-justeringen, det kan være den virker endnu, og så er det frem med silkehandskerne!!!

Med hensyn til Pick-Up. Her ville jeg gå efter en mellem til lavkompliant p.u. da det er en mellemtung arm der sidder på regaen...

Nu skriver du du bor i midtjylland, der er adskillige, her inde, der bor i det (geografisk ret store) område, så det burde kunne lade sig gøre at finde en, der kan hjælpe med at lodde nye kabler på... Hvor i midtjylland bor du?

Drivremmen kan findes ved den danske importør af Rega, eller via eBay, prisen i dk nok omkring en hund, plus p.p. - Via eBay???

Er du ikke bange for engelsk ved jeg at der er adskillige tråde, om Planet'en, på vinylengine. De har både en ret god database på alt pladespiller/arm/pick-up, samt ikke mindst et meget omfattende forum!

Håber det hjælper...

mvh. Tonni



__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
madsnp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen Tonni - jeg er enig - den er da lidt kult, så håber jeg kan få den til at fungere.

Jeg har godt læst det med manglende understøttelse på planet vs de nyere planer modeller. Er ikke ude på at ødelægge mine
plader... kender du evt. til andre, der har konkrete erfaringer med modellen ift at den gør skade på plader?

Ift tonearmen så er den lidt svær at regne ud ift justering med antiskating mekanismen syne jeg. 'Indstillingshjulet' man
justerer antiskating med (fra 0 -2,5) forekommer dog at køre ret løst. Nu ved jeg ikke om det er fordi jeg er urimelig med at
forvente en smule 'modstand', når man justerer på antiskatehjulet/knappen (?) - sådan lidt som når man drejer en
volumenknap på en forstærker el lign - sådan går den ihvertfald ikke. Synes heller ikke effekten fra 0-2,5 forekommer
nævneværdig ift at armen lader til at svinge på plads uanset setting, men er jo heller ikke ligefrem ekspert i at indstille den
slags også ift vægten bagerst på armen m.v. Uanset hvilken vægtindstilling så går armen dog opad når i 'frit fald' - ved ikke om
det er kritisk eller om det skyldes mgl. pickup?

Ift drivremme synes jeg det er utrolig broget at finde den rette 'på papiret'. Der så vidt jeg kan se er hvide og sorte drivremme,
men synes det der umiddelbart er at finde ser ud til at passe på Planer modeller, og har læst mig til et par uheldige beretninger
om at de ikke matcher på størrelsen - og jeg vil af gode grunde helst købe den rigtige drivrem. Nu har jeg spurgt en sælger på
Ebay der har   pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=item43c4a9765a">denne drivrem til salg om den passer - så må vi se...

Jeg bor i Horsens - kunne da være spændende om der var en reperatør eller hobbyist i nærheden der har forstand på den. Jeg
vil også kigge mere på vinylengine - kan se manualen er derinde, så tak for tippet!
Til top Vis madsnp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsnp Besøg madsnp's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Heyy Mads
Din arm svæver, fordi pickup´en mangler, så ro på . De første blev født med Lustre GST-1, din er af den senere type med Acos tonearm, så ka´ du evt. checke den ud på nettet. Hvis du bor i nærheden af Århus, så send mig en PB, så skal jeg gerne hjælpe dig med at få de ledninger loddet, evt. få skruet et lille vinkelbeslag på nedenunder med phonobøsninger i samt stelforbindelse, så kan du jo også få forsøgt "cable rolling", i stedet for at nøjes med at acceptere et givet fast kabel. Har også en del pickup´er liggende i forskellige prisklasser (alt efter hvad dit behov er), så du kan få den til at spille med det samme. Mener også, at jeg har en rem liggende. Har forøvrigt også en arm magen til til at ligge, som kun mangler liften, men som sagt, smid en PB, hvis du er interesseret

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Det lidt specielle pladetallerken-design vil næppe skade dine plader. Kritikken af designet går snarere på, at den manglende understøttelse af hele pladens areal ikke har en positiv indflydelse på lyden, tværtimod. Som det osse nævnes her i tråden, gik Rega da osse ret hurtigt over til et mere almindeligt design - som oven i købet nok osse var billigere.

Men, sådanne specielle vintage ting har jo noget udstråling, og jeg forstår godt, at du vil have den op at køre igen .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
madsnp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Dejligt med så hurtig og konstruktiv respons!

@Boyddk:

Tak for budet - godt at høre det ikke er et problem at armen nærmere ligner en kran pt. Det lyder da super hvis du evt kan
hjælpe og så er du endda i nogenlunde afstand

Hvor meget tror du at det vil løbe op i? Miht pickup tror jeg en afrundet er sagen - kan godt være det ikke giver den optimale
lyd, men jeg er lidt sart overfor mine plader og har ladet mig fortælle at de helt spidse godt kan være lidt hårde ved pladerne.
Du kan evt sende mig en personlig besked, og så kan det være vi kan hitte ud af noget i den ikke alt for fjerne fremtid?

@mollecon: Ja, faldt også pladask for designet da jeg købte den for en del år tilbage, men har bare ikke fået gjort noget ved
den, og den fortjener næsten bedre. Godt design er jo en kombi af udeende og funktionalitet, men selvom det ikke går op i
højeste enhed med Planeten, fortjener den en bedre skæbne end mit loft.

Det giver jo god mening det du siger mht understøttelsen. Men meget rart lige at vide hvad der menes, så tak for det!

Mvh Mads
Til top Vis madsnp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsnp Besøg madsnp's Websted
 
madsnp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Har iøvrigt fået respons fra ebay sælgeren at drivrammen ikke passer til Planeten - så hvis der er andre der ved, hvor jeg kan
få en der passer, så hører jeg meget gerne fra dig/jer...

@Boyddk: Er en passende drivrem evt. noget du også har liggende?
Til top Vis madsnp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsnp Besøg madsnp's Websted
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

http://www.medlyd.dk/

Prøv at kontakte den Danske importør, de burde have dele eller kunne skaffe det.

De har også solgt Rega hos Hifiklubben, og har haft remme og lignende på lager.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til erfaringer ifm. planet'en ved jeg der huserer et par stykker på vintagehifi der har en. Måske der var erfaringer at hente der? - Hvis Boyd ikke har en rem forståes... 

__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
madsnp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Fornemt - tak. Jeg vil undersøge det nærmere hvis altså ikke lige Boyd har en rem.
Til top Vis madsnp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsnp Besøg madsnp's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Husk lige at smide et foto her, når den er køreklar.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
madsnp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Det er en aftale
Til top Vis madsnp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsnp Besøg madsnp's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Med hensyn til erfaringer ifm. planet'en ved jeg der huserer et par stykker på vintagehifi der har en. Måske der var erfaringer at hente der? - Hvis Boyd ikke har en rem forståes... 

Lidt off topic....Tonni du bør tømme din indbakke på PM. Den er fuld.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Citér:
Lidt off topic....Tonni du bør tømme din indbakke på PM. Den er fuld.


OT: Done!


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Mads, kom forbi med den, så finder vi remmen. Man må ikke "handle" på forum, så send en PB, så kan du få mit tlf. nr., så ka´ vi ta´ den derfra. Læs evt. min tråd her og måske også på Nerds om Nagaoka MP-200.

 



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes