Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 10:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Transistorer akai gxc760d (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jepsen79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 30 Januar 2014 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

hej...så kom der liv i cassetten , har skiftet remme , ruller , pærer og smurt alle bevægelige dele med syrefri olie samt renset div pometre og trykknapper og nu har jeg så prøvet at sætte den til mit anlæg...forindspillede bånd lyder rigtig godt måske lidt wow and flutter men ikke så det ikke er til at holde ud...til gængæld kan den ikke optage der er skidt lyd i højre kanal og ingen eller sporadisk lyd i venstre så skal nok uden tvivl have 8 nye transistorer på pre amp boardet ca-5205

mit spørgsmål går på hvilke jeg skal vælge istedet for de 458´ere der jo ikke kan fås mere og hvor det er bedst og billigst at købe dem , kan se mange bruger enten 2sc1815BL  eller  de vist noget bedre 2sc2240GR som jeg har fundet her : http://www.mammothelectronics.com/2SC2240-GR-NPN-TRANSISTOR- p/100-1032.htm

men er de bedst til formålet ??? ellers er der 2sc1815 her:https://www.futurlec.com/Transistors/2SC1815.shtml

er lidt i tvivl, kan se at futurlec med 1815´erne også har masser af kondensatore bla 16V 10uf og måske nok en billigere fragt men måske der bare er "stedet" hvor man køber sådan noget uden jeg lige har fundet det.

...lidt billeder af spillen i brug herunder...

 

Til top Vis jepsen79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepsen79
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 30 Januar 2014 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Se her:

LINK

Er det ikke dem du mangler ?
Det er den org. type
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 30 Januar 2014 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Der er flere "fælder", når man skal renovere et apparat. Typisk er det kondensatorer - specielt elektrolyt og tantal, der bør checkes efter. I så gamle apparater er det som regel ikke den bedste kvalitet af lytter og tantaler, der blev brugt. Udviklingen er jo gået videre, og der kan sagtens findes bedre typer.

Ang. transistorer: Der er som regel et bogstav efter tallet; f.eks. 2SC458B, hvor B'et kan være vigtigt. B'et fortæller, hvor stor en strømforstærkning transistoren kan præstere, og man deler dem som regel op i flere "klasser". En tommelfingerregel er, at man bruger en transistor med samme strømforstærkning, når man udskifter transistorer. Ellers kan man komme ud for, at kredsløbet ikke virker helt optimalt, da arbejdspunkterne har flyttet sig.

Steder at købe: http://www.el-supply.dk/
https://www.elextra.dk/main.aspx den gamle Brinck (kan måske have eksotiske ting)
www.reichelt.de - rimeligt stort sortiment


__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 30 Januar 2014 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:
Det er den org. type


Det er det ikke - originalen hedder 2sc458BLG

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 31 Januar 2014 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
canielsen skrev:
Det er den org. type


Det er det ikke - originalen hedder 2sc458BLG

Ikke i min. Der er jo så nok flere udgaver af den båndspiller.
God weekend.
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
jepsen79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 31 Januar 2014 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

tak for input....var ikke klar over at 2sc458 kunne fås hos lavpris elektronik , dem der sidder i 760´rn hedder ikke BLG til sidst men 2sc458LG(C) aner ikke hvad forskellen er tror jeg køber 2sc2240-gr her :

http://elektronik-lavpris.dk/advanced_search_result.php?keyw ords=+2sc2240&search_in_description=1&osCsid=pq8cdr8kufa3f9m d10h0qs0ot7

de skal vende på samme måde som de gamle 458´ere så det er jo dejlig nemt , de har også masser af kondensatorer bla 16V 10uf som der er en del af , tror også jeg skifter de kondensatorer på servo boardet og power supply boardet.

bare jeg kan få den til at optage så er jeg tilfreds, alt andet stort set har fået den helt store tur så forhåbentlig er dette det sidste jeg skal rode med lige pt , skulle efter sigende optage ret godt af en cassette at være....god weekend.
Til top Vis jepsen79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepsen79
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 31 Januar 2014 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hvad med en grundig rens af REC/PB omskifteren, denne kan give anledning til mange sjove fejl, samt iøvrige efterloddning af print, især omkring omskiftere, pot.metere, stik/fatninger og komponenter der afsættes stor effekt i... Den slags reparerede jeg massere af i min læretid hos Selandia Radio... for 276 år siden

 

exrumput



__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 31 Januar 2014 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

exrumpyt skrev:

Hvad med en grundig rens af REC/PB omskifteren, denne kan give anledning til mange sjove fejl, samt iøvrige efterloddning af print, især omkring omskiftere, pot.metere, stik/fatninger og komponenter der afsættes stor effekt i... Den slags reparerede jeg massere af i min læretid hos Selandia Radio... for 276 år siden


 


exrumput



gx-c760d er gudskelov ikke forpestet med de vanlige sørgelige rec/pc omskiftere - den funktion klares elektronisk.

man skulle da næsten grave sin egen frem igen og sætte ild i den...



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1431
Sendt: 31 Januar 2014 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Flot sag, den Akai! Fed detalje, at der er lys i den knap, der er aktiveret 
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør
 
jepsen79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 01 Februar 2014 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
exrumpyt skrev:

Hvad med en grundig rens af REC/PB omskifteren, denne kan give anledning
til mange sjove fejl, samt iøvrige efterloddning af print, især omkring omskiftere, pot.metere, stik/fatninger og komponenter
der afsættes stor effekt i... Den slags reparerede jeg massere af i min læretid hos Selandia Radio... for 276 år siden


 


exrumput



gx-c760d er gudskelov ikke forpestet med de vanlige sørgelige rec/pc omskiftere - den funktion klares elektronisk.

man skulle da næsten grave sin egen frem igen og sætte ild i den...

ja det skulle du da tag og gøre det er en fin maskine syntes jeg ihvertfald til forindspillede bånd men hvordan optager den
rent kvalitets mæssigt ? og har du også haft problemer med at rewind kører meget trægt og godt kan finde på at stoppe op
midt i et bånd ??? er det nye komponenter der kræves eller er motoren til rewind træt ?

Til top Vis jepsen79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepsen79
 
jepsen79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 01 Februar 2014 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

ja det skulle du da tag og gøre det er en fin maskine syntes jeg ihvertfald til forindspillede bånd men hvordan optager den
rent kvalitets mæssigt ? og har du også haft problemer med at rewind kører meget trægt og godt kan finde på at stoppe op
midt i et bånd ??? er det nye komponenter der kræves eller er motoren til rewind træt ?
Til top Vis jepsen79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepsen79
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 02 Februar 2014 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

jepsen79 skrev:
ja det skulle du da tag og gøre det er en fin maskine syntes jeg ihvertfald til forindspillede bånd men hvordan optager den
rent kvalitets mæssigt ? og har du også haft problemer med at rewind kører meget trægt og godt kan finde på at stoppe op
midt i et bånd ??? er det nye komponenter der kræves eller er motoren til rewind træt ?


Den lyder som de bedste casettemaskiner fra dengang (76-78) - stik den et godt "chrom" bånd , gerne maxell , eller BASF chrome extra - så spiller den .

I dag skal man forvente at en del af kondensatorene i signalvejen er dårlige, så foruden de vanlige 2sc458'ere (husk dem i Dolby kredsløbet) skal man lige skifte en god håndfuld kondensatorer også ......

De har ikke ry for at have sløve motorer - men klart nok - her næsten 40 år efter :)

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jepsen79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

så fik jeg skiftet nogle transistorer og kondensatorer i akaien ... har skiftet 5 stk kondensatorer i cb-2025 servo board og til at starte med 8 stk transistorer 2sc458 på pre amp boardet ca-5205...

ingen bål og brand da jeg tændte for den , men til gengæld heller ikke nogen lyd overhovedet ??? går ud fra det ikke har noget at gøre med hvad jeg har skiftet på servo boardet så den del må være god nok...det kan vel kun være de nye transistorer jeg har proppet i der driller , de er af typen 2sc2040GR  http://elektronik-lavpris.dk/advanced_search_result.php?keyw ords=2sc2240&search_in_description=1

har vendt dem samme vej som de gamle da jeg har læst op til flere steder at de skal vende som 458´ere...men har jeg taget fejl af hvad der er forside og bagside på de gamle , de er nemlig firkantede men gik ud fra at forsiden var der hvor der står 458 , men er det måske forkert ?

vu metre kommer med et lille udslag som de skal når man lige har tændt...

her er nogle billeder of transistorene , sidste to er de nye slags 2240GR:

 

 

 

 

 

Til top Vis jepsen79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepsen79
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Super spændende
Har altid syntes at Akai's spolebåndoptagere er lidt magiske, men kan da nu godt se, at de kunne et eller andet med kassetter også


Med venlig hilsen
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

jepsen79 skrev:
her er nogle billeder of transistorene , sidste to er de nye slags 2240GR


Hvis du har et multimeter med diodetester kan du kontrollere benforbindelserne - jeg kan aldrig huske dem i hovedet, så jeg checker lige _hver_ _gang_



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jepsen79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

har jeg men er gået  i stykker desværre låner et af firmaet i morgen så...skulle det vise sig at de vender forkert er det så noget der kan ha gjort uoprettelig skade eller er det ikke værre end at jeg bare skal vende dem rigtigt ?  går ud fra de kondensatorer jeg skiftede i servo boardet ikke har noget at gøre med den manglende lyd ??? bare for at være sikker så skal jeg ikke tænke mere på den del men koncentrere mig om pre amp board.
Til top Vis jepsen79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepsen79
 
jepsen79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

nå prøvede lige at putte de gamle 458´er i igen , nu spiller klaveret, fin lyd , så i med de nye bare omvendt og så må jeg se at få fat i et nyt multimeter...tak for hjælpen og god weekend
Til top Vis jepsen79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepsen79
 
jepsen79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 08 Februar 2014 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Efter nogle små justeringer så virker den nu perfekt...
Til top Vis jepsen79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepsen79
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes