Jeg har tidligere erfaringer med eksperimenter med noget kabel solgt under navnet Teflar
LcAudio sælger disse Teflar kabler.. og dette fås i 1,5 mm - 2 mm- & 3mm. ( tror de kun føre 2 mm nu!?)
Det fås også andre steder under en type betegnelse og i ruller af 50 eller 100m. til en pris mange gange under den Lc. tager.. ( hvor tror i de får det fra??? de laver det jo IKKE selv!!.. som så mange andre heller ikke gør!!)
Det fås også i 0,75 mm. og Lc. har anvendt dette som signal kabel under navnet Micro Teflar. ( det før de fik Stripline ) men kablernes opbygning & materialer er 100% identisk! KUN!! tværsnittet er forskelligt her..
Lyden er også generelt den samme eller har den samme karakter, eneste forskel er at der kommer mere kontrol i bassen og mere frigjort lyd jo støre tværsnit brugt til højtalerne..
Til signal kabler er tværsnit over de 0,75 mm. (det mindste Teflar / " Micro Teflar" ) unødigt og overkill.. ( men kan sagtens bruges det støre tværsnit giver dog ikke noget eller nogen fordel i lyden, men heller ikke nogen "bagdel" )
Jeg har prøvet at sammenligne 0,75mm. og 1,5 mm. udgaverne med hinanden med samme stik og længde mm. og DER ER INGEN HØRBAR FORSKEL!!..
( Jeg anvender stadig en blanding af disse forskelige Teflar kabler til DVD, MD. sat tuner og TV samt Video mm. altså alt seconder udstyr, dette da det er billigt og næmt at have med at gøre samt godt nok.. mere end godt nok til dette brug!!)
Der er der dog klart hørbar forskel hvis samme prøves med højtaler forbindelse! ( selv om grund klangen forbliver den samme ) her giver højre tværsnit klart bedre lyd.. mere kontrol, overblik, og perspektiv samt ikke mindst og væsentligst dynamik..
Så i teorien og også sikkert i realiteten skulle du sagtens kunne anvende højtaler kabel som signal kabel, men ikke omvendt!!
Dette med det forbehold at det er opbygget på en måde der er gavnlig og optimal for signalkabel brug!?? på tefler eksemplet var kablerne identiske og som sagt kun tværsnit divergerede.. ikke alle højtaler kabler er måske således at de egner sig til signal kabel da deres konstruktion er anderledes end optimalt for små signaler!?..
Så det kommer jo helt an på hvilket kabel du påtænker at anvende... her ken jeg ikke rådsgive eller sige noget som helst om hvor vidt det vil fungere godt eller skidt!!??
He kan jeg kun give de erfaringer jeg har med dette specefikt omtalte kabel vider.. og her kunne man sagtens anvende det kraftigere 1,5 mm. til signal brug med samme lyd...
mvh.