Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 11:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Signalkabel ud af højttalerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FactOfTheDay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 27 April 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at det her lige umiddelbart lyder lidt vel Klondyke-inspireret, men det skal nu engang kun bruges en enkelt gang eller to...:

Sagen er den, at jeg ligger inde med en overflod af højttalerkabel. I forbindelse med et gilde kunne jeg dog godt bruge et langt signalkabel, da jeg således ville kunne styre to anlæg fra én kilde. Er der noget til hindring for at jeg lodder et par phono-stik på højttalerkablet og derved tryller det om til et midlertidigt signalkabel? Bemærk, at jeg ikke har brug for vurderinger omkring små ændringer i lydkvaliteten, men primært om hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre...

På forhånd tak

- Fact

Til top Vis FactOfTheDay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FactOfTheDay

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Vi bruger det samme til højttaler- og signalkabel.

Blot i forskellig kvadrat.

Mvh.

Frederik
DCA

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere erfaringer med eksperimenter med noget kabel solgt under navnet Teflar

LcAudio sælger disse Teflar kabler.. og dette fås i 1,5 mm - 2 mm- & 3mm. ( tror de kun føre 2 mm nu!?)

Det fås også andre steder under en type betegnelse og i ruller af 50 eller 100m. til en pris mange gange under den Lc.  tager.. ( hvor tror i de får det fra??? de laver det jo IKKE selv!!.. som så mange andre heller ikke gør!!)

Det fås også i 0,75 mm. og Lc. har anvendt dette som signal kabel under navnet Micro Teflar. ( det før de fik Stripline ) men kablernes opbygning & materialer er 100% identisk! KUN!! tværsnittet er forskelligt her..

Lyden er også generelt den samme eller har den samme karakter, eneste forskel er at der kommer mere kontrol i bassen og mere frigjort lyd jo støre tværsnit brugt til højtalerne..

Til signal kabler er tværsnit over de 0,75 mm. (det mindste Teflar / " Micro Teflar" ) unødigt og overkill.. ( men kan sagtens bruges det støre tværsnit giver dog ikke noget eller nogen fordel i lyden, men heller ikke nogen "bagdel" )

Jeg har prøvet at sammenligne 0,75mm. og 1,5 mm. udgaverne med hinanden med samme stik og længde mm. og DER ER INGEN HØRBAR FORSKEL!!..

( Jeg anvender stadig en blanding af disse forskelige Teflar kabler til DVD, MD. sat tuner og TV samt Video mm. altså alt seconder udstyr, dette da det er billigt og næmt at have med at gøre samt godt nok.. mere end godt nok til dette brug!!)

Der er der dog klart hørbar forskel hvis samme prøves med højtaler forbindelse! ( selv om grund klangen forbliver den samme ) her giver højre tværsnit klart bedre lyd.. mere kontrol, overblik, og perspektiv samt ikke mindst og væsentligst dynamik..

Så i teorien og også sikkert i realiteten skulle du sagtens kunne anvende højtaler kabel som signal kabel,  men ikke omvendt!!

Dette med det forbehold at  det er opbygget på en måde der er gavnlig og optimal for signalkabel brug!??  på tefler eksemplet var kablerne identiske og som sagt kun tværsnit divergerede..  ikke alle højtaler kabler er måske således at de egner sig til signal kabel da deres konstruktion er anderledes end optimalt for små signaler!?..

Så det kommer jo helt an på hvilket kabel du påtænker at anvende... her ken jeg ikke rådsgive eller sige noget som helst om hvor vidt det vil fungere godt eller skidt!!??

He kan jeg kun give de erfaringer jeg har med dette specefikt omtalte kabel vider.. og her kunne man sagtens anvende det kraftigere 1,5 mm. til signal brug med samme lyd...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

FactOfTheDay skrev:

Bemærk, at jeg ikke har brug for vurderinger omkring små ændringer i lydkvaliteten, men primært om hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre...

På forhånd tak

- Fact

Det kan du sagtens. Jeg har selv været i en lignende situation. Jeg brugte dog 2*15 mtr. gammelt aflagt antennekabel og det fungerede perfekt. Senere har jeg så fundet ud af at der faktisk er en del radio/tv stationer som bruger ganske almindeligt coax-kabel som signalkabel så deeet. . .
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Jeps, ingen problem her. Du bruger bare den ene leder til signal, og den anden til stel. Ikke perfekt men det fungerer.

Miju, prøv lige at læse det oprindelige indlæg igen

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Det var både et svar.. at der ikke er noget problem i det!.. og en betragtning der kan bruges af andre der skulle gøre sig samme tanker og måske bekymre sig om hvor vidt det vil fungere optimalt lydmæssigt!!..

Derfor det længere svar! og ikke bare : JO DET KAN DU GODT!!!!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes