Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 11:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Projekt "Crispy Waffle" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg har igennem lang tid haft stor glæde af, at læse om andres projekter med højttalere, forstærkere, kabler og alt muligt andet så jeg tænkte, at jeg ville starte en tråd om mit eget projekt "Crispy Waffle" - (Der kommer også en forklaring til navnet) og baggrunden herfor....(der skal nok komme billeder - mange).

Baggrunden for hele projektet, som selvfølgelig har grebet om sig, er en diskussion der begyndte for efterhånden over et år siden. En af mine bekendte gik og var efterhånden blevet noget muggen over, at det ikke længere var muligt, at lytte til musik i rimelig kvalitet i eget hjem, fordi udstyret skulle kunne gemmes væk og kilden var fesne mp3 filer af tvivlsom kvalitet. Situationen var blevet utålelig og der måtte noget mod og mandshjerte til, at få ændret fundamentalt på situationen.

Hvad der herefter skete (og stadigt sker) er en historie om sure koner, selvbyggeri, forstærkerbrande, flyvende svingspoler, erkendelse og ikke mindst selverkendelse, som jeg vil forsøge, at beskrive så troværdigt, som muligt i denne tråd.

Men først en status !

Den aktuelt relativt velspillende løsning, som undertegnede selv har en del tommeltotter med i består af følgende:

1 stk. MiniDSP 2x8, 2 stk. Aspen Amplifiers NAKSA 70, 1 stk. LC Audio 800XE, selvgjorte "Crispy Waffle" åben baffel højttalere med SB Acoustics Satori diskant, JA8008 by Troels Gravesen og 2 stk. Vifa 26WR (Lyngdorf W210 versionen) - Apple TV og Squeezebox er kilderne med hhv. iTunes via WiFi, Synology NAS og WiMP HiFi - og kablerne er dels selvterminerede Inakustik signalkabler (jeg har glemt versionen, men de var dyre ) og hjemmestrikkede forsølvet kobber i teflon og Mundorf Silver i teflon. Højttalerkablerne er forsølvet kobber i toppen og kobber i bunden. Herudover har jeg et strømfilter fra LC Audio.

Det eneste jeg ikke har samlet selv er min LC 800XE, som er i en superfin kasse af wengetræ.

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

det ser super fint ud det du har lavet .. hvor deler du dem i hz 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hej Heine,

Dejligt at se, at du er kommet godt i vej med systemet

Du fik jo en noget ublid start på projektet, selv om vi heldigvis fik løst problemerne relativt hurtigt

Kan forstå at du også har fået styr på miniDSP'en igen ...

Det ser bestemt rigtigt godt ud, og jeg er sikker på, at lyden ikke skuffer!

Har du haft mulighed for at få målt på systemet i lytterummet?

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Som nogen jo nok vil bemærke er WAF-faktoren forsøgt tillempet med noget selvklæbende folie, som retteligt er hvidt carbon fiber lookalike - hvilket ikke ses på billederne. Dette er dog det eneste, som på nuværende tidspunkt er gjort for, at formilde "konen", som er den titel jeg har valgt, at give min bedre halvdel i denne tråd, vel vidende, at hun aldrig læser den :-).

Baggrunden for historien er, som nævnt en helt og aldelse mangel på forståelse for, hvorfor de såkaldt teknologiske landvindinger skal stå i vejen for oplevelsen af musik hjemme i stuen.

I den sammenhæng er den nuværende version af "Crispy Waffle" en prototype på vejen til det audiofile nirvana.

En sommeraften sidste år sad jeg i en meningsudveksling om det helt igennem uholdbare i, at investere mange tusinde kroner i airplay højttalere, soundbars og andet lydskrammel, hvis evne til reproduktion af musik i bedste fald var katastrofal. Vi kiggede lidt henne på internet og fandt ud af, at de eneste der faktisk havde forsøgt, at gøre noget ved problemet var Geneva der med deres topmodel XXL til 26.000 kr. havde et bud på noget der kunne integreres i et moderne hjem - altså ud over B&O, hvis udstyr lejlighedsvist ser godt ud, men jo er temmelig pebret for en almindelig middelstandsfamilie. Jeg har faktisk en bekendt der har et af de fine store systemer fra nævnte producent og jeg må med beklagelse konstatere, at det i mine ydmyge ører spiller decideret skidt - iøvrigt kan jeg sige det samme om Linns Klimax 350, som jo heller ikke er gratis ligefrem.

Nå, men konklusionen af denne aftens debatter blev, at det måtte 2 tidligere skolelærere og en laborant da for pokker kunne gøre bedre nærmest uden, at anstrenge sig i bund. Og således startede et audiofilt våbenkapløb af en anden verden.

Idet denne tråd jo omhandler mine egne genvordig- og lyksagligheder skal jeg blot bemærke, at vejene gik i tre helt forskellige retninger. Den ene lille gris satsede hele butikken på 4-vejs aktive højttalere med ICE forstærkning - så store som møllehjul (billede kommer når der er indhentet tilladelse - og det er fanme nice DIY skal jeg hilse at sige), den anden lille gris satsede hele butikken på Geneva XXL konceptet og kinaforstærkere (og da de så var eksploderet - 800XE fra LC Audio) og undertegnede gris, som angivelig ikke havde forstået opgaven gik i gang med det helt store eksperimentarium.

Her skal det så indskydes at den faglige baggrund for hele forløbet er helt identisk med mange andres - nemlig ingen som helst, ud over en stor nysgerrighed og viljen til, at lære langs afsted.

Målsætningen

Fra begyndelsen var målsætningen, at lave et system der med meget høj gengivelseskvalitet kunne spille musik i en almindelig stue uden, at der skulle etableres en transformerstation eller hele møblementet skulle udskiftes. Det er ikke et mål, at omdanne min stue til en moderne DubStep klub, men det er et mål, at systemet både kan gengive kirkeorgler, Rasmus Seebach og hard core tekno omend ikke nødvendigvist ved realistiske lydniveauer.

En høj WAF er ikke isoleret et mål, men brugervenlighed og integrerbarhed i en almindelig families dagligdag er. Så produktet ender nok op med en respektabel WAF.

Det er en forudsætning for projektet, at kilden er digital - så ingen CD, LP eller den slags fysisk pjat :-).

En forudsætning er, at alt er i spil og alle midler der leder til målet må anvendes. Endvidere er pris en helt afgørende faktor - altså det må ikke være dyrt, hvilket jo er en relativ størrelse. Men en del af målet er, at se hvor langt det kan lade sig gøre, at komme uden, at skulle investere i deciderede high-end komponeneter og den slags.

Selvfølgelig er det klart, at processen ikke er gratis - "no free lunches", men mere om det senere.

Mit tekniske udgangspunkt var et gammelt surroundanlæg med Audiovector M3 i fronten og en Arcam AVR200 Surroundreciever - og startede reelt den jeg brændte en diskant af i den ene højttaler....

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Hej Aksa,

Ja, det må man sige, men mere om det i et senere indlæg :-)

Jeg har fået målt, men så har jeg ændret alt muligt igen, så regner faktisk med, at få gjort noget ved det i morgen, da familien er ude af huset.

MiniDSP' er næsten "back in business", men jeg må nok erkende, at jeg har brændt 2 kanaler - og så længe jeg kører 3-vejs er det jo ikke noget problem, men bare skide irriterende.

Hilsen Heine

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hej Lille_Smed,

Lige nu deler jeg ved 200hz og 2500hz - med 12db/Oct. LR filtre - men har prøvet mange, mange forskellige både delefrekvenser og filtre.

Det de gør rigtig godt lige nu er, at højttalerne fuldstændigt forsvinder, som om de ikke eksisterer og lyden er nærværende, lidt lige som om al musik på en eller anden måde er live.

Synes JA8008 enheden er rigtig, rigtig god - og jo mere den får lov til at spille jo bedre bliver det næsten - basserne er jo faktisk designet til, at gå helt op til 400Hz eller deromkring og det er selvfølgelig også prøvet, men så bliver lyden for fed og upræcis. Iøvrigt kan jeg sige, at JA8008 skal spilles til i meget lang tid - selv om den har spillet flere hundrede timer bliver den bedre og bedre endnu.

Basserne kører i serie, da de er 4Ohm, men med min "nye" 800XE kunne jeg nok køre dem parallelt. Har haft 2 stk. Thule 250 til, at trække dem, men det lød ikke bedre. I den baskonfiguration jeg har nu spiller de jo ikke linært til 20Hz, men til gengæld er der præcis bas når der skal være det og ned til ca. 40Hz er det ganske respektabelt, med noget korrektion via DSP'en. En af læringerne er, at der skal være et stort poweroverskud til bassen, så man kan lege frit med indstilligerne.

Jeg kommer tilbage til, hvad det næste bliver - men kan løfte sløret for noget AMT, magnesiummembran og bas i et andet kabinet...

Hilsen Heine

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej Heine.
Det ser rigtig flot ud, tillykke med det.
Jeg er selv i gang med et dipol-projekt, det er en meget spændende lyd, er glad for nærværet og detaljer ved lave niveauer.
Kan du uddybe hvilken bas det er du bruger? Kan ikke finde ret meget info på Vifa 26wr, synes jeg.

Mvh

Præsten.

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej Præst,

Jeg bruger en Vifa M26WR 09-08 der er modificeret til brug i Lyngdorf W210 Subwooferen - og du har helt ret. Der eksisterer ikke reel dokumentation på nettet på den driver. Herudover kan den nok ikke rigtigt skaffes nogen steder - så det er i virkeligheden måske ikke så vigtigt. Det jeg ved om dem er, at membranen er meget let, motorsystemet er stort, følsomheden er 95-96dB og de er designet til, at spille fra 400hz og ned.

Jeg har jo ikke rigtigt haft et mål om, at højttalerne skulle spille afgrundsdybt og derfor kom det faktisk, som en fin lejlighed da jeg pludselig fik muligheden for, at købe 4 stk. til en meget favorabel pris.

I de første højttalere jeg byggede havde jeg ScanSpeak 26W/8861 og de er bestemt rigtig, rigtig gode, men man kan slet ikke retfærdiggøre den femdobbelte pris. Så gode er de altså ikke.

Hvis jeg skulle købe noget lige nu ville jeg købe Eminence Deltalite, de sælges til en meget fair pris på ebay i Tyskland og ville ønske jeg havde råd og plads til 4 stk. 15" - men det har jeg ikke. Jeg er totalt forelsket i Jamo 909R konceptet og ville ønske jeg havde plads til, at bygge en perfekt klon af dem - men det har jeg så heller ikke.

Hilsen Heine

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hej igen Præst,

Kan du fortælle lidt mere om, hvad du går og bygger på ?

- og jeg vil give dig helt ret. Dipole højttalere kan noget helt særligt - nogen kalder det "The Unboxed Sound". En ting er helt sikkert - man skal vænnes til det og når man har gjort det lyder mange andre højttalere så anerledes, at man tænker de lyder skidt. Men jeg tror mere det er et spørgsmål om vores opfattelse af lyden eller klangen om man vil - og hvilke dele af det man fokuserer på når man lytter.

Hilsen Heine

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

en lille ting !

Hvis nogen synes, at der ligger en masse ledning og flyder i mit forstærkerskab er det altså fordi det er USB-kablet til min MiniDSP...

H.

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej Heine.

Ja, det kan jeg godt.
Det startede egentlig som et linesource projekt med lukkede kabinetter, med en båndenhed på ca 130 cm, og Wavecor
WF182BD04 enheder, men så kom jeg til at lytte til dipoler, og prøvede Wavecoren som dipol. Det kan jeg lide!
Efterfølgende har jeg læst meget om dipoler på audiocircle og bestilte 8 stk
MCM 55-2981 hjem, for at bruge
som bas, og prøve som mellemtone.
Som mellemtone kan de slet ikke hamle op med Wavecor'en, så jeg bruger pt 4 stk MCM i H-rammer som basser, og så
Wavecor som mellemtoner. Jeg har også bygget en 'dobbelt W-ramme' á la Linkwitz dipole woofer (x 2), men selvom den
flytter godt med luft, er den ikke så nuanceret som lyden fra H-rammerne.

Så setupet er lige nu båndet, 2x Wavecor og 2x MCM i hver side.

Den seneste udvikling er at jeg går over til Vifa NE180 som mellemtoner. 6 til hver side, langs båndet.

Til bassen er den langsigtede drøm for eksempel AE-speakers dipole basenheder, fx i
12" udgaven. men fire styk til $319 hver, plus fragt, told
og moms... Det tager nok lidt tid...

Ja, det var en hurtig beskrivelse, og det kan også være jeg skulle lave en tråd om det.
Det har i hvert fald været spændende og lærerigt indtil videre.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 08 Marts 2014 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  


hvordan har du løst problemet på mellem tonen. den kortslutning du har fra forsiden til bagsiden ..  da det ser ud til at enheden er i monteret  center i pladen .. vil der opstå .. over tone da den kortslutter .. på sammen frekvens  på begge sider.. og det sammen i bassen..

 hvordan ser dit filter ud til basen.. da den ruller af med 6 db pr oktav..  fra en frekvens som er bestemt af bredden af din baffel

men godt at se at der er nogen som tager springet. og taget kampen op med dipol..


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 09 Marts 2014 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Hej Præst - du må altså gerne hijacke noget af min tråd med et par billeder eller noget :-). Al input og erfaring modtages. Lyder spændende med
linesource og bånd. Jeg har et par bånd fra et sæt Apogee Centaur, som skal prøves på et tidspunkt. Hvor langt går dit 130cm bånd ned?. De der
Vifa'er ser lækre ud. Jeg har tænkt på at prøve et sæt Illuminator eller Accuton - men lige nu ligger der et sæt Seas Excel W18EX001 og brænder i
skuffen - så det bliver første eksperiment.

Jeg har også kun gode erfaringer med Wavecor - super enheder til prisen og de spiller rigtigt godt. Generelt tror jeg der bliver investeret i for mange
super dyre enheder når folk selv bygger. Lidt ligesom det ikke kan gå galt med dyre enheder...men det kan det jo godt, på den måde at der ganske
enkelt ikke kommer nok ud af det.

Tak for inputtet med H-rammerne - kan du ikke poste et billede af dem. Det kunne jeg godt tænke mig at prøve.

Hilsen Heine
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 09 Marts 2014 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Hej Smed

Jeg ved ikke om jeg har løst det eller kompenseret for det :-). Jeg har først og fremmest vedtaget med mig selv, at det er uden betydning, hvordan hele systemet måler og lyder undtaget i min lytteposition og med højttalerne placeret der, hvor de står når jeg hører musik - sådan mere struktureret.

Herefter har jeg målt på højttalerne med RoomEQ og på den baggrund lavet noget equalizering, som så er eksporteret til min miniDSP. Jeg synes faktisk det fungerer ok - og der er ikke noget der stikker ud, som en mangel eller noget i den retning.

En af forudsætningerne for hele projektet er, at løsningen er aktiv med DSP, så der er mulighed for, at korrigere for så mange af de fejl og mangler der er, som muligt.

En version med "skæv" placering af enhederne er i støbeskeen. Ligesom en version uden baffel eller med meget begrænset baffel også er det.

Hilsen Heine

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 09 Marts 2014 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hej Heine,

Rigtigt fedt projekt - Er lige på nippet til at gå i gang med mit eget Dipol / Åben Baffel projekt.

Fedt at i er startet helt fra scratch. Styrer du volumen med miniDSP 2*8 (med fjernbetjening etc ?)

Jeg bruger selv MiniDSP 2*4, så der er fuld mulighed for at korrigere som jeg lyster. Har ligesom dig også tanker
om at prøve et sæt Eminence Deltalite II 2515 - Men starter med et sæt 12" Vifa neo (brugte) - Og 15" på 20 kvm
er nok også på kanten til det forsvarlige

Jamo R909 er jeg også helt vild med, men har slet ikke råd til den (studerende) og vil hellere bygge selv.

Ang baffel, har du prøvet med andre typer ?. Jeg tænker selv at prøve en U-frame (med vinger bagud), fordi jeg
synes det er den type som ser bedst ud ift blot en flad baffel, samtidig med at den giver et par ekstra db i
bunden.

Ang placering af enheder kan du lege lidt med nedestående:
http://www.tolvan.com/edge/help.htm

mvh
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 09 Marts 2014 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hej Roky og i andre - tak for de positive tilkendegivelser.

Lige nu styrer jeg volumen med min miniDSP, men jeg er ikke helt tilfreds med det. Synes det er irriterende, at jeg styrer musikken på iPad og volumen på en fjernbetjening - desuden er det møgirriterende, at jeg skal åbne skabet, hver gang jeg skal skrue op og ned. Hvis nogen har en nem og især billig løsning på, hvordan man "forlænger" IR-modtageren er jeg klart åben for forslag. Ved godt, at der findes "smarte" løsninger på det, men vil ikke investere 500 kr. i det.

Kald mig en nærig hund, men det er lyden der er vigtigst lige nu.

Jeg har også haft forskellige forforstærkere foran - og går lige nu og lurer på om jeg skal sætte en DAC med volumenkontrol mellem mine kilder og miniDSP'en. Problemet er lidt, at miniDSP'en kun har én coax og én toslink - og jeg ville egentligt også gerne have mit TV koblet på.

- og så er vi henne ved en meget interessant diskussion om konsekvensen af signalkonvertering i flere led. F.eks. digitalt ud fra Squeezebox, ind i DAC, analogt ud af DAC'en og ind i miniDSP, hvor der så konverteres igen. Der kunne der blive en meget lang tråd ud af det tror jeg.

Desuden har jeg læst og læst om gain strukturer, signal/støjforhold i DAC-chips og så videre lige indtil jeg er blevet helt træt.

I mine ører - og jeg understreger, at det er i mine ører - er de forskelle man får mere relateret til grundklangen end kvaliteten, som sådan.

Altså en Primare SPA21 eller en Thule PR250B (som jeg har prøvet) lyder ikke ens, men har ligesom forskellige prioriteter i lydbilledet. Til gengæld er opløsningen nogenlunde den samme - og hvis det er et mål for kvalitet synes jeg ikke der er den store forskel.

Til gengæld betyder effektforstærkervalget rigtig meget - og det er langt fra det dyreste og tungeste gear der nødvendigvis giver den bedste opløsning. Jeg har bemærket, at der er stor fokus på Watt opgivelserne på forstærkere - specielt på brugtmarkedet - og selvom det næppe er helt lige gyldigt, specielt i basområdet, er det slet ikke vigtigt i relation til kvaliteten. Hvis man er brutal med sine indstillinger når bassen skal løftes går det selvfølgelig ikke, hvis forstærkeren klipper når der skal spilles friskt til.

Jeg har ikke prøvet andre bafler med den konfiguration jeg kører med nu, men jeg har prøvet andre dipoler. Se billeder - det var de erfaringer der vakte min interesse herfor og fik mig i den retning.

Billede et er Apogee Centaur Minor med Primare SPA21 og Vincent 331 - og næste billede er med SS18W8544 - en meget fin løsning der spillede virkelig godt, indenfor de rammer der nu var.

Næste billede er en højttaler der angiveligt er bygget af en fyr der hedder Michael Schøn og, som nu er en ældre mand bosiddende i nordjylland. En ret spændende højttaler der var OB i toppen og, som havde et isobarisk bassystem med 2x8" montere lodret, med "port" i bunden. Den lever nu videre et sted på fyn :-).

Sidst men ikke mindst mit første projekt - og her skal så rettes en tak til Troels Gravesen, som jeg har den største respekt for. Både hans utrolige website der er en guldgrube af viden for os gør det selv folk, men så sandelig også hans velvillighed til, at svare på mere eller mindre tåbelige spørgsmål fra novicer, som mig. At jeg ikke har været tro mod hans forlæg håber jeg, at han tilgiver :-).

Projektet var Jensen 1071 i en 4-vejs version med åben baffel i toppen udført i utrolig lækker og konevenlig rå mdf - i 74mm tykkelse. Jeg har kabinetterne endnu, hvis nogen er interesserede i en handel - medbring gaffeltruck. De er dæmpet med nutidsversionen af Isopunkt (inspireret af Duelund), blygummi (Det hedder det altså, hvis man er over 40) og så lyddøde, at man kan begrave folk i dem.

Jeg fik det aldrig til, at spille 100% og har en lille drøm om, at lave en version der holder sig til TG's specifikationer. Til gengæld må jeg sige, at de enheder der er brugt spiller helt vildt godt. Heads Up til ScanSpeak. Samtidigt er de lidt store til min stue - siger konen....som jo er det hun siger, hvis noget er større end en professorterning.

Iøvrigt leder det mig til en tanke om valg af enheder. Lige nu spiller jeg jo på en 8" mellemtone - og min gode ven TC (også kendt, som håndværksmæssigt stærkt kompetente gris - se nederste billede) bruger en SS13M8640+ 2 stk. SS18W8531 i d'Appolito konfiguration til det samme - og vi har en stærk ophedet debat om, hvorvidt det ene eller det andet lyder bedst.

Hvis nogle vil dele deres erfaringer herom giver i bare gas.

Det blev så til lidt mere tekst end jeg lige havde regnet med, så nu vil jeg skynde mig ind i stuen og lave en helt masse målinger - mere om det senere.

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 09 Marts 2014 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Fremragende tour de force !

Mht til volumen, gainstruktur og konverteringer. Ja man kan hurtigt læse sig ør i hovedet. Jeg må indrømme at jeg
ikke har testet så meget frem og tilbage - Men der er bestemt forskel mellem effektforstærkere og hvor godt
"hug" de laver ved samme indstilling. I Praksis er det dog ret svært at lave A/B test eftersom hjernen ikke kan
gemme lyd i mange sekunder af gangen... Hvad jeg har fundet ud af er det afgørende vigtigt at
volumenregulering sker mellem miniDSP og effektforstærker - Ellers render man ind i overstyrring når man skruer
op qua at man ikke har optimalt signal/støjforhold. Jeg gætter på at volumenreguleringen i miniDSP finder sted
det optimale sted.


Personligt gad jeg også godt undgå diverse konverteringer. Men en løsning uden konvertering løber hurtigt op
hvis man vil have digitalt hele vejen. Desuden er det IMO lidt svært at gennemskue hvad man kan og skal vælge.

Mht kilder kom jeg til at tænke på at du vel kan anskaffe dig en toslink splitter eller lignende. Den kan vel ikke
koste meget?

Min erfaring med romkorrektion ( REW EQ 5) er at man skal pille så lidt som overhovedet muligt. Er der noget
grundlæggende galt med konstruktionen eller placeringen af højttaleren, så kan man ikke klare det med EQ uden
at lyden bliver derefter - Jeg har selv brugt den her til at placere mine kassehøjttalere - Og det passer ret godt
med hvor lyden er bedst
http://www.cardas.com/room_setup_main.php

Vil gerne komme forbi til et lyt hvis du er interesseret.

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2791
Sendt: 09 Marts 2014 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Denne tråd kræver vist en 32" skærm hvis man skal kunne læse hele teksten.

        carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 09 Marts 2014 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Så er der målt og justeret - fik da brugt 5 timer sammen med RoomEQ og er nok lidt klogere.

Her er en response graf med 1/3 Octav smoothing.

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 09 Marts 2014 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten,

Ja der vist et eller andet galt med billederne !

H.

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes