Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 15:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Luxman CL34 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Beast
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 24 Marts 2014 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har været så heldig at få fingerne i en Luxman cl-34 til 1000.- og det var jo så billigt at jeg ikke kunne sige nej.

Men der er et problem... det er kun de 4 rør til V. der gløder, er der nogen der ved hvad der kan være galt? Har prøvet at bytte dem om og det er stadig det samme.

Jeg ved ikke så meget om den slags, men har målt strømforsyningen og den er der ikke noget galt med.

Håber i kan hjælpe.

Mvh Thomas
Til top Vis The Beast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Beast
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Mon ikke, hvis du slukker lyset, kan ane en smule glød ved dem alligevel. Gløden kan somme tider være rigtig svær at se. Hvis apparatet fungerer som tilsigtet i alle funktioner, så virker de såmænd nok..

Hvilken rørtype har du under mistanke?

Pas på med at bytte rør rundt- de sidder på fastlagte pladser og bør kun, hvis det er samme type, kunne byttes rundt med. Ellers er det no-go.

Vh
freddy




Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
The Beast
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Så fandt jeg problemet, det var en af de to transistor til gløde strømen (2SA1135). Men der er meget forskel på hvor meget de "lyser" de 4 til H. er meget kraftigere end dem til V. Det er dem til H. der har fået ny transistor, er det bare sådan eller???? har jeg over set noget.

Kan godt være svært at se, men der er stor forskel.
Til top Vis The Beast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Beast
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Mon du ikke i samme ombæring skulle have skiftet begge
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har så selv Googlet mig frem til, at der skal sidde hhv. 4 stk ECC83 samt 4 stk ECC82 i den preamp.

1: kan du se, om der ER glød i alle 8? (her bør du ikke tage hensyn til, hvor meget, du synes, de gløder) Glød/ikke glød er det, som jeg er ude efter.

2: Kan du se, om der er glød i begge trioder i alle rørene?? (hvis du kigger "ovenind" på de enkelte rør, skal man gerne i mørke kunne se, om der er to små "glødepletter" i toppen af hvert rør. Er der det?

3: Hvis du kunne finde ud af, at der var en transistor, til styring af gløden, som ikke virkede, så kan du nok også måle, om der kommer den rette glødespænding til rørene (6,3V) ved at måle på rørenes benforbindelser. (4 + 5 +9)

Rør behøver ikke gløde lige meget - det kan være afhængigt af dels type , dels fabrikat - og endda kan man sagtens komme ud for, at det kan afvige fra eksemplar til eksemplar.

virker apparatet tilfredsstillende i alle funktioner ?
Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
The Beast
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Tak for de hurtige svar.

Struktøren
Ja jeg skulle nok have skiftet den anden... men den virkede jo og så er det en anden slags.

Fredmarantz
1. Ja der er glød i alle.
2. Ja der er to små "glødepletter" i toppen af hvert rør.
3. De 4 stk rør er glødespændingen 8,6 v :-( Så her er problemet...men hvad?

Alt virker, men kan ikke prøve RIAA



Til top Vis The Beast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Beast
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 01 April 2014 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Ja- en glød på 8,6V er for meget og giver glødtråden en kort levetid, hvis det er E-rør.

Er det så en glødespænding, som gives til alle rør - eller de 4 af dem og hvilke 4 er det så? - Dem der lyser kraftigst eller dem der lyser svagest?

Men vi kan da konkludere, at alle trioder har glød.

Jeg tror ikke, at du sådan "by chance" skal skifte transistor til glød, hvis ikke det er den rigtige type. I øvrigt synes jeg , at det er ret usædvanligt, at en transistor leverer glødestrøm - det skulle gerne komme lige fra trafoen som 6,3V/12,6V

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
The Beast
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 01 April 2014 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Det er en glødespænding der gives til de 4 af rørende, de 4 der gløder mest. Det er dem til H. og det er dem jeg har skiftet transistoren til, da den var brand af.

På diagrammet står der af traffoen skal gi 2*16,5v hvor jeg måler 2*17,5 og det skulle jo ikke være noget problem eller? Da det jo ellers ville være alle 8 der fik for meget spænding.

Mvh Thomas
Til top Vis The Beast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Beast
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 01 April 2014 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Der er mange ting her, som jeg ikke forstår - det bliver for ugennemskueligt.

1: Jeg forstår ikke, hvordan gløden skal gå igennen en transistor - og ikke komme stabilt direkte fra trafo
2: jeg forstår ikke, hvordan du kan sætte en transistor i , som ikke er identisk med den anden, hvis det er disse, der driver gløden.
3: De glødespændinger, som du oplyser står på diagrammet, kan jeg ikke synes er heldige til E-rør eller for den sags skyld P-rør E-rør max 6,3V P-rør max 7,6V - med nedadtolerencer til hhv. ca. 6,0V og ca. 7,0V
4: Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke måler glødespændingen direkte på rørsoklerne med rør i? Du har du måske gjort, men har ikke fortalt, hvad du har målt på dem, der lyser meget og på dem, der lyser lidt.
5: det er jf de opgivne oplysninger fra dig ikke muligt at finde ud, om det er de fire t.v. som får for lidt glød - eller de 4 til højre, der får for meget.
6: hvis du sidder med et diagram, så ville det være ganske fedt, hvis du ville uploade dette til tråden her, så vi kunne følge lidt med i dine slutninger.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 01 April 2014 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:


1: Jeg forstår ikke, hvordan gløden skal gå igennen en transistor - og ikke komme stabilt direkte fra trafo


Dyret er bygget med 2 stabiliserede 12volt forsyninger til gløden - en plus og en minus - derfor 2 forskellige serie-regulatorer :)

Citér:

3: De glødespændinger, som du oplyser står på diagrammet, kan jeg ikke synes er heldige til E-rør eller for den sags skyld P-rør E-rør max 6,3V P-rør max 7,6V - med nedadtolerencer til hhv. ca. 6,0V og ca. 7,0V


Denne forforstærker kører glødetrådene i rørene i serie - derfor 12volt :)

( er født med 12ax7 og 12au7 )

diagrammet kan ikke uploades hertil - er for stort

ligger her : http://www.tecdata.dk/images/cl34_heater.jpg



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 01 April 2014 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Tak Jan!

Vi (The Beast og jeg) har siden også haft talt sammen i telefonen - og er enige om, at forsyningen til den ene "linie" på 4 rør er, som den skal være, hvor der er blevet målt 6,3V glød - mens der måles ca. 8,5V i den anden til de 4 resterende rør, hvilket selvsagt er alt for højt.

Derfor skal der ofres opmærksomhed på den del af forsyningen, som smider 8,5V på gløden i de 4 af rørene (som er blevet flået ud ). Der er en række komponenter, som vi er blevet enige om, skal kontrolleres - og arnestedet for den øgede glødespænding skal findes.

Mere ved jeg ikke pt.... vi venter på "the Beast"

Hvis du har flere gode indspark - så kast dem endelig ind

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 01 April 2014 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Hvis du har flere gode indspark - så kast dem endelig ind


Jeg kan ikke lure hvorfor "man" er focuseret på 6.3volt - når glødetråden i røret køres i serie :)

men .............. der kan jo være pillet/raget/rodet i dyret.

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 01 April 2014 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Det kan du have ret i -

Vi leder jo efter en 12,6V -forsyning, men hvis vi måler fra ben 9 til 4 .... og herefter fra 9 til 5, kommer vi så ikke frem til et 6,3V's-resultat pr. filament - eller tager jeg fejl? Strømmen i filamentet er dog, så vidt jeg kan greje, halveret og må vist ikke overstige 0,3A

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
The Beast
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 01 April 2014 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Det er rart der er et par stykker der ved hvad de snakker om, for jeg gør ikke!

Ser ud til der er blevet "pillet" ved den. De 4 stk elektrolytter, 3300uF 16V*2 + 3300uF 25V*2 i CB-A3034F er alle blevet erstattet med 3300uF 33V, så det skulle vel ikke være noget problem eller?

Jeg har målt de 3 modstande ud og de er gode nok. Ved ikke hvordan man måler dioder samt elektrolytter

Som sagt er 2SA1135 og 2SA733 skiftet.

Når jeg måler over V2 til V3 er der 12,8v men når jeg måler over V1 til V2 er der 23,6v

Vh Thomas
Til top Vis The Beast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Beast
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 01 April 2014 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

The Beast skrev:
Det er rart der er et par stykker der ved hvad de snakker om, for jeg gør ikke!Ser ud til der er blevet "pillet" ved den. De 4 stk elektrolytter, 3300uF 16V*2 + 3300uF 25V*2 i CB-A3034F er alle blevet erstattet med 3300uF 33V, så det skulle vel ikke være noget problem eller?Jeg har målt de 3 modstande ud og de er gode nok. Ved ikke hvordan man måler dioder samt elektrolytterSom sagt er 2SA1135 og 2SA733 skiftet.Når jeg måler over V2 til V3 er der 12,8v men når jeg måler over V1 til V2 er der 23,6vVh Thomas



Prøv først at koncentrere dig om de 2 udgange, der forsyner gløden !

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 01 April 2014 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Elektrolytter som er skiftet fra 3300uf/16V og 3300Uf/25V til samme uF-værdi men 33V-udgave er ikke noget problem.

Jan har været så flink at give os adgang til væsentlige dele af diagrammet men ikke det hele - da det er for stort.

Diodecheck kan findes på nettet: http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_3/2.html

Diodecheck er mere en good/bad test.

Check af elektrolyt kan findes her, dog i noget forsimplet form - der er flere ting at teste for bl.a. ESR men her da lige lidt at læse først.:      http://www.learni ngaboutelectronics.com/Articles/How-to-test-a-capacitor

Din måling på 12,8V siger mig, at det er noget som er ok, men den tilsvarende måling på 23 komma-noget volt siger mig, at det er galt. Går ud fra, at du måler glødespænding.

De to skiftede transistorer bekymrer mig.....(jeg troede så kun, du havde skiftet én?)

Går ud fra, at du tester komponenterne ude af kredsløb - ikke?

Noget siger mig, at du måske skal have den til doktor, hvis du ikke lige finder den glødespændingsfejl snart.

Vh
freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 01 April 2014 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Har du set dette? - sidder dine rør, som de skal?? Se gerne post nr. 2 af Tube Mania

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=555&t=2392

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 01 April 2014 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Der er også en nu lukket tråd her - der er da også lidt interessant læsning:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80594

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
The Beast
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 02 April 2014 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy

Ja jeg har set begge indlæg. Det er den første jeg satte rørende efter.

Jeg har nu prøvet at pille dioden (WZ-130) af den "gode" side og nu måler den også 23,6v.

Har så målt begge dioder, som i linket du linkede til, den ene kunne jeg ikke måle nogen modstand i (den dårlige side). Den anden var der modstand i (den gode side)

Det vil så sige at med dioden måles der 12,8v og uden 23,6

Jeg har så prøvet at sætte dioden over på den "dårlige" side hvor det ikke gav nogen ændring, udover at jeg nu tror dioden er brandt af, kan ikke måle modstand mere:-(

Håber det giver mening det her.

På forhånd tak for hjælpen

vh Thomas
Til top Vis The Beast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Beast
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 05 April 2014 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Ved at læse dette, ser det for mig ud til at den diode, som sidder i 23V-siden, er defekt og bør udskiftes med en tilsvarende intakt.

Tester du dioderne som de skal ? Se link længere oppe :-)

Måske er der noget i den "dårlige side", der brænder dioder af?

Jeg synes saftsusemig, at det er svært at yde bistand på afstand. Jeg hælder til, at du måske nok skal sende den til en kyndig doktor.

Du kan evt. prøve at kontakte ham Tube-mania, som huserer her et sted. (det er ham, der har skrevet en del af det, som jeg har linket til og han kender angiveligt til sådan en CL-34'er))

Vh
Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes