Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 02:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyngdorf TDAI2170 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Asteen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

 

Har haft besøg af Lyngdorfs TDAI 2170, og må sige at jeg blev ganske imponeret af dens formåen! 

Jeg har aldrig lyttet til klasse D forstærkere tidligere- kun læst lidt hist og her... Men da  teknologien efterhånden er blevet moden, tog jeg beslutingen om at låne lyngdorfs nyeste skud på stammen med hjem.

Efter hurtig tilslutning - strøm, ht kabler og spdif til digital overførsel af musikken, var det ganske nemt at få målt rummet igennem via vejledning fra displayet. Og her en lille advarsel; de lyde som forstærkeren brugte til at indstille rumkorrektionen med, kunne have skræmt enhver kat fra hjem og hus for bestandigt!!

Den første time lød den som en halvbillig kinesisk transistor radio!! Virkelig! Grynet og grimt. Fladt og komprimeret. Jeg grublede seriøst over hva hulen der kunne være galt, og jeg forgudede min egen Denon forstærker, som måtte være et røverkøb til en fjerdedel af lyngdorfens pris.

Det begyndte "heldigvis" at vende, og efter 8-10 musiknumre (ca 1 times lytning), kom der lethed og superdetaljer frem i lydbilledet. Jeg vil sige at lyden blev så fint defineret, at jeg kunne høre at den trommestik der lavede kantslag på lilletrommen, var lavet af nordnorsk fyrretræ! Der var "plads" omkring de individuelle instrumenter. Nærmest som om at hvert instrument stod i sit eget rum med sin egen akustik. Kunstnere var særdeles nærværende og autentiske. Min oplevelse var, at den skulle "holdes igang for at levere optimalt" - men så leverede den altså også! 

Jeg forstår først nu hvad folk snakker om når de siger, at digitale forstærkere er kedelige. Det er nemlig alle dem som kan li at musikken er pyntet/farvet. Tdai 2170 leverer den rene ufarvede musik. Og det er i mine øjne et fantastisk værktøj! Det mejsler alle de ting ud, som andre forstærkere tilfører af "unoder". Min egen forstærker blev simpelthen klædt af til skindet.



__________________
Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
Til top Vis Asteen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asteen
 
Live21
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2377
Sendt: 01 April 2014 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Du kom fra en denon receiver ? ikke for at sige du ikke har ret selvom det nu er min mening , men hvis andre skal have noget
ud af din beskrivelse er det lidt vigtigt at vide hvad det bliver holdt op imod, selv har jeg aldrig brudt mig om klasse d
forstærkere, heller ikke lyngdorf men det ville være en sørgelig dag hvis den ikke var bedre end en surround receiver   

min egen oplevelse er at de klasse d amps jeg har hørt springer lidt let over de dybe informationer
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 01 April 2014 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke på at Lyngdorfen ændrede lyd efter 8-10 musik numre.
Jeg tror derimod at dine ører og din hjerne ændrede på/vænnede sig til den nye lyd.

Elektronik bør ikke ændre funktion med mindre der ligefrem er en fejl på komponenterne.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 01 April 2014 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
Jeg tror ikke på at Lyngdorfen ændrede lyd efter 8-10 musik numre.Jeg tror derimod at dine ører og din
hjerne ændrede på/vænnede sig til den nye lyd.Elektronik bør ikke ændre funktion med mindre der ligefrem er en fejl på
komponenterne.



Der er nu en del komponenter der flytter deres specifikationer lidt som funktion af temperatur. Men er jeg tror også at det er så
lidt for en klasse D at det ikke høres. Jeg tænker i hvert fald ikke over opvarmning på min Primare I32. (De varmer jo heller
ikke op sammenlignet med rør og klasse A og A/B)

Jeg hørte samme forstærker i sidste uge i klubben på et sæt Epicon 6. Det spillede meget godt! men det er lidt svært at
vurdere, hvor meget der var forstærkeren og hvor meget der var højtalerne - som jeg tidligere har fundet fantastiske.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
Asteen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 01 April 2014 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Du kom fra en denon receiver ? ikke for at sige du ikke har ret selvom det nu er min mening , men hvis andre skal have noget
ud af din beskrivelse er det lidt vigtigt at vide hvad det bliver holdt op imod, selv har jeg aldrig brudt mig om klasse d
forstærkere, heller ikke lyngdorf men det ville være en sørgelig dag hvis den ikke var bedre end en surround receiver   

min egen oplevelse er at de klasse d amps jeg har hørt springer lidt let over de dybe informationer

Har rettet beskrivelsen- du har aldeles ret i at det selvfølgelig giver god mening at nævne min egen forstærker :) - Det var lidt sent, og jeg var træt..

Jeg er enig i at klasse D har en helt anden lyd end traditionelle klasse A eller AB transistor konstruktioner. Men gengivelsen er bare så let og uanstrengt.  Jeg kan nu ikke nikke genkendende til at de dybe musikinformationer blev sprunget over.- De var bare ikke så markante som de kan være på f.eks Mark Levinson eller Pass Labs - (for at nævne et par mærker jeg rent faktisk har lyttet i mange timer på), men der var altså masser af bas.

Tror heller ikke at mine Dynaudio Focus 140 som er en uoriginal modificeret version, gav de rette betingelser for lyngdorfen mht. de nederste regioner af frekvensområdet. Kan så til gengæld nævne, at der var et ret godt "hug" i bassen på det sæt Dali epicon 2, som den spillede på nede i klubben.



__________________
Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
Til top Vis Asteen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asteen
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 01 April 2014 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Denne klasse A, A-B og klass D konkurrence er i mine øjne lidt forfejlet. Det er 3 forskellige principper, men altid sammenlignes som en? Sidste år da
jeg cirklede rundt inde til Hifi- og snurrerundt messen, hørte jeg en del forskelligt, bevares forholdene var ikke ideelle, men det gjaldt for alle, og der
var absolut en del klasse D forstærkere der lød aldeles fremragende, og med masser af overskud, også Bass
Tror nærmere det er udstyret man sætter sammen, der måske ikke altid spiller fantastisk sammen
Samme med de der siger at en snurrerundt reciever ikke kan spille musik! Ok så, syntes nu min Pioneer sc lx 75 spiller ganske udmærket, også
selvom det er en klasse D, bevares den kan ikke sammenlignes med mit stereo setup, men her er anskaffelsesprisen og forstærker princippet også
anderledes

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Asteen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 01 April 2014 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
Jeg tror ikke på at Lyngdorfen ændrede lyd efter 8-10 musik numre.
Jeg tror derimod at dine ører og din hjerne ændrede på/vænnede sig til den nye lyd.

Elektronik bør ikke ændre funktion med mindre der ligefrem er en fejl på komponenterne.

Elektronik bør ikke ændre karakter, med sådan er det desværre bare. Modstande ændrer værdi alt efter temperatur. Desuden kan jeg lige tilføje at der var mindst 2 hjerner der konstaterede, at forstærkeren var som nat og dag i løbet af 30 minutters konstant lytning fra kold opstart.

Læs --> http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/restmp.h tml eller http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_coefficient hvis du vil vide mere om det.



__________________
Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
Til top Vis Asteen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asteen
 
Live21
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2377
Sendt: 01 April 2014 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

"hugget" i bassen ligger ikke specielt dybt, ej heller går epicon 2 ret meget under 50hz, det er absolut ikke punch de fleste
klasse d forstærkere mangler, men i a-b tests har jeg aldrig været imponeret, dog ved at være et par år siden jeg har givet
dem en chance, kan være man skal forsøge igen, guderne skal vide jeg godt vil have et lavere strømforbrug
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 01 April 2014 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hmm
Mine Vincenter ændrer sig også med lidt opvarmning
Rørene skal masseres lidt inden de yder optimalt, lidt som min krop under sportslige udfoldelser , nej her tænkes ikke på sex, for
så hedder det forspil

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 01 April 2014 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Prøv at lægge øre til Devialet
Men pas på hugget når bøddelen svinger øksen
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Asteen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 01 April 2014 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg får mulighed for at lægge øre til Devialet, vil jeg da helt sikkert det. Der er ihvertfald ikke tvivl om, at designet er gennemført!

Alt for mange kalder en skovl for en skovl, og en spade for en spade. Men heldigvis er hifi et omfattende emne, med en bred vifte af teorier og filosofier. Hvis der er én ting jeg har lært af min livslange hobby inden for hifi, så er det at man skal lære alle kortene at kende i bunken. Skærer man f.eks alle typer forstærkere over samme kam, har man hurtigt lukket mulighederne for at fordybe sig og udvide ens horisont- Og det er der jo ikke nogen videre sund fornuft i, hvis man altså kan li sin hobby.. og hva' hulen skulle vi så snakkke om herinde på forumet?

Havde jeg muligheden for det, havde jeg mindst 3 forskellige setups med hver sin teknologi/teori. F.eks Elektrostat/klasse D til jazz, traditionel højttaler konstruktion/klasse a-ab til pop og rock, og rør i kombination med horn eller højttalere med åben baffel, til afspilning af symfonisk musik. Det at tilfredsstille ens audifile interesse er i sagens natur ikke bare lige til. Det er lidt ligesom at finde den store kærlighed... man skal elske sit grej, også selvom det ikke er fejlfrit.  :)



__________________
Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
Til top Vis Asteen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asteen
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 01 April 2014 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Korrekt
Kompromis er kodeordet, sjældent man finder den eneste ene uden kompromis
Og så skal man være åben for de strømninger, løsninger og nytænkninger der kommer en i møde, også herinde, for man kan blive klogere, for livet er
livslang læring

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Asteen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 01 April 2014 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hvis andre får/har lagt ører til Lygdorfen, så kom endelig med de tanker i har. Synes bestemt at den har nogle udsøgte kvaliteter!  

Det var forresten skægt da jeg afleverede den tilbage nede i klubben.. Den flinke gut dernede sagde bare: "kommer du allerede tilbage med den??" og jeg som havde ilet hjem efter arbejde for at pakke den sammen. Og mig: "ja,.- aftalte vi ikke mandag?" - "Nå.- men det kunne da godt tænkes at du ville beholde den?" - "Ja".... med let rødmende kinder... "Det ville jeg såmænd også, men jeg skal lige prøve noget andet også." "Hvordan var den så?" Mig lettere følelsesladet og stakåndet -"Ja den skilte mine ører ad og satte dem sammen igen!" - Medarbejderen med et stort grin og rullende øjne: "Nå.- Ja det vidste jeg godt.. Der er jo en grund til at jeg selv har købt den!" "Jeg har forresten savnet den..." med blikket pegende over mod den tomme plads på reolen. "Ja,.- jeg forstår dig godt! Den kan være nærmest ubehagelig intim..."

Ja .- mødet med tdai 2170 er brændt fast på både øresneglen og stigbøjlen... og ikke mindst i mit hifi hjerte.



__________________
Mit Udstyr - Elsk det mens du har det, også selvom det ikke er uden fejl.
Til top Vis Asteen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asteen
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 02 April 2014 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Asteen skrev:

olepro skrev:
Jeg tror ikke på at Lyngdorfen ændrede lyd efter 8-10 musik numre.
Jeg tror derimod at dine ører og din hjerne ændrede på/vænnede sig til den nye lyd.

Elektronik bør ikke ændre funktion med mindre der ligefrem er en fejl på komponenterne.

Elektronik bør ikke ændre karakter, med sådan er det desværre bare. Modstande ændrer værdi alt efter temperatur. Desuden kan jeg lige tilføje at der var mindst 2 hjerner der konstaterede, at forstærkeren var som nat og dag i løbet af 30 minutters konstant lytning fra kold opstart.

Læs --> http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/restmp.h tml eller http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_coefficient hvis du vil vide mere om det.



Interessant citat fra Anthem (Hi end firma) FAQ

Q: Is there a recommended burn-in time for the MRX receivers?

A: Nick @ Anthem says: There isn't. Countless Audio Precision measurements show the same results regardless of time in use. Same with previous models.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2039
Sendt: 02 April 2014 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:

Interessant citat fra Anthem (Hi end firma) FAQ<b id="yui_3_10_0_1_1396415124981_930">Q: Is there a recommended
burn-in time for the MRX receivers?
A: Nick @ Anthem says: There isn't. Countless Audio Precision
measurements show the same results regardless of time in use. Same with
previous models.


Hej Ole.
Det er jeg enig i, lige som kabler og andet gøgl ikke skal spilles til.
Men det er et faktum at elektronik ændrer karakter med temperaturen, og jeg vil mene at opvarmningstid ikke har noget at
gøre med tilspilning/burn in.
Jeg vil mene at alle de hifi-dimser jeg har haft, hvad enten det er cd-afspillere eller forstærkere, har lydt bedst efter de var
gennemvarme.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 02 April 2014 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Helt enig
At det skal spilles til? niks, men at der skal varmes op, rumtemperaturer og lignende, jovist så
Hvis en ny sko klemmer, så vil den gøre det lang tid fremover.
Men sådan en ting som højttaler, her kan være noget om snakken, da ophæng fra nyt, lige skal masseres lidt
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 02 April 2014 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu stadig det er ørerne der bliver varme og ikke elektronikken :)
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 02 April 2014 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
Jeg tror nu stadig det er ørerne der bliver varme og ikke elektronikken :)



Her ses en kurve for en almindelig transistors HFE (Strømforstærkning) i forhold til temperatur. Så opvarmning af apparaterne har bestemt en stor betydning for lyden i mange tilfælde.




__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
olepro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 270
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Det er nu ærgerligt vi ikke kan se en opvarmnings kurve for vores sind og øre ;-)
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
Asteen skrev:

olepro skrev:
Jeg tror ikke på at Lyngdorfen ændrede lyd efter 8-10 musik numre.
Jeg tror derimod at dine ører og din hjerne ændrede på/vænnede sig til den nye lyd.

Elektronik bør ikke ændre funktion med mindre der ligefrem er en fejl på komponenterne.

Elektronik bør ikke ændre karakter, med sådan er det desværre bare. Modstande ændrer værdi alt efter temperatur. Desuden kan jeg lige tilføje at der var mindst 2 hjerner der konstaterede, at forstærkeren var som nat og dag i løbet af 30 minutters konstant lytning fra kold opstart.

Læs --> http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/restmp.h tml eller http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_coefficient hvis du vil vide mere om det.



Interessant citat fra Anthem (Hi end firma) FAQ

Q: Is there a recommended burn-in time for the MRX receivers?

A: Nick @ Anthem says: There isn't. Countless Audio Precision measurements show the same results regardless of time in use. Same with previous models.

Det er ikke det samme, der diskuteres i tråden. Burn-in referer til opstarten af et helt nyt produkt hvor tilspilning er nøgleordet, og her har Anthem deres klare holdning til tingene - men inden at du dermed gør det til din egen mening, så prøv at læse andre producenters holdning til ditto.

Iøvrigt så kan opvarmning sagtens have alt at sige, men det beror meget på konstruktion osv. - prøv at lytte til en rør-konstruktion kold-startet. Rør er i særdeleshed følsomme overfor temperaturen og det er indiskutabelt.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes