Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 17:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Sa explorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mads-st
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2013
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 05 April 2014 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

hej med jer.

Jeg overvejer at overgå til surround. Ideen var lidt, at mine sa explorer skulle bruges som fronter og så vil jeg stille og roligt
udbygge.

Jeg har overvejet Primare spa21, da primare og sa er et kanont match, dog er jeg meget usikker på om den er kraftig nok til at
drive mine explorer ordentligt, da de jo kræver en del effekt for at åbne op. Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide (da
udbyggelsen af surround anlægget kommer til at tage tid) om man kan bi-ampe spa21 således at man har en kanal til
diskant/mellem tone og en kanal til Bassen? blot indtil jeg en dag for anskaffet mig nogle flere højtalere.

et andet alternativ ville være nogle ice forstærkere, såsom acoustic reality EAR 1001. På den måde ville jeg kunne få masser af
effekt til mine højtalere, samt i takt med at systemet udviklede sig tilføje både højtalere og flere forstærkere. Men jeg er lidt i tvivl
om hvad der vil være mest hensigtsmæssigt og hvorledes EAR 1001 vil lyde med SA explorer. Kan ikke rigtig finde nogen der har
prøvet den combi således at jeg muligvis ville kunne få lov til at høre det. Vil i mene at det er et dårligt match?

jeg spiller også meget musik, hvilket er grunden til aat jeg har lidt kig på spa21, da den skulle være lækker i stereo ligeså.

opsumeret!

-kan spa21 trække explorer ordentligt?
-kan man bi-ampe en spa21?

-nogen der har hørt en kombination af EAR 1001 og SA højtalere?
-er der en bedre løsning end brugen af EAR 1001 i et surround anlæg? eller ville dette være en god måde at udnytte deres effekt og
lyd på?

Jeg er meget ny i surround så søger alt den viden jeg kan komme til (jo, har læst på nettet først ;-) )

håber i kan svare på mine spørgsmål. Mange venlige hilsner Mads
Til top Vis mads-st's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mads-st
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 05 April 2014 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft samme tanke med Biamp og et sæt Rangers (dog med en SPA20). Der nåede jeg frem til, at det ikke kan fuskes,
desværre. Men skriv da og spørg SA eller Primare de har før været hjælpsomme :D


Hvis jeg skulle blande et stereo og surround setup, ville jeg nok gå efter noget med "pass through" Altså en surroundforstærker
med pre out (som fx spa21) og så bruge det der i gamle dage hed "main in" på NAD forstærkere. En indgang, der går direkte i
effektdelen.

På den måde får du stadig god stereo med cd/lp/tuner what ever og bruger stereoforstærkerens effektforstærker til fronterne
til alle tider. (men et apparat mere)

Hvilken forstærker bruger du nu?


Er SPA21 nok til at trække Explorer - det tror jeg egentlig men ville aldrig selv gøre det (fint svar ikke?). Hvad får dig til at sige,
at den kræver en del effekt? følsomheden er fornuftig (90dB).

Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
Mcfly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 05 April 2014 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hej Mads.
En SPA21 kan godt bruges sammen med en effekt forstærker, som blot kobles på pre out. F.eks. en Primare 30.2.
Primare og system audio spiller fortrinligt sammen, og en SPA21 er helt sikkert i stand til at få Explorer til at synge, da den har en meget kraftig
strømforsyning...


__________________
Mit Anlæg
Til top Vis Mcfly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mcfly
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 05 April 2014 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hvad er dine planner hvor vild skal din Surround være skal du kunne afspille de sidste nye formater    eller kan du nøjes med lækker lyd godt med tryk på..

Min interesse for god musik startet med at jeg var på messe i århus for en 5-6 år siden fik en meget flot oplevelse da jeg kom forbi Primare de spillet på et opsæt 5-1 hvor alle Højttaler hele vejen rundt var SA exact, er ikke hel sikker på om det var SPA 21 eller 22   som leveret strømmen men det tændte ilden i mig

jeg blev i rummet godt 2 timer og oplevet flere Dvd audio videoer   det var en vil oplevelse det skal siges jeg tidliger kom fra B og O MX7000 som var kendt for god lyd ... men det kan ikke samlignes

jeg har lytte meget , men har siden holdt ved Primare   det virker det er enkelt du får smæk for skillingerne også har det en god gensalgs værdi......

fordelen ved dine Explorer er at du kan blive ved med at forbedre elektronikken   og du har stadig en højttaler som bare bliver bedre

også en fordel at du beholder dine Explorer hvis du er til meget 2 kanal   da du så ikke har behov for at finde en SUB som kan spille sammen med fronterne da de fleste buller der findens sub der er hurtig nok men de koster langt over dine HT

Jeg startet i sin tid med SP32 og en enkel A33.2 og en brugt DVD30   det er bare gået fremover siden   sidste nyt er en BD32 som kommer til mig......

Jeg er sikker på en SPA22 gør dig glad nok også den billigst opstart ellers er muligheden jo en effekt A30.7 også en SP 32 den ved jeg kan bi ampe udgangen så du kan lave en 5.1 med tiden

der er jævnlig nogen til salg   da surround ikke sælger som bare for 3-4 år siden

nu husker jeg ikke lige hvor du boede men der findes en del forhandler som ved en masse om Primare    de har helt sikret også noget Demo de meget gerne vil af med ;-)

http://www.primare.net/default.asp   på denne side finder du alt du har behov for at vide om de Primare produkter du ønsker

mvh
Henrik
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
mads-st
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2013
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 05 April 2014 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

hej hej.

mange tak for jeres svar. Jeg har Pt en primare i21 med 75 watt i 8ohm. Slet ikke nok til at trække explorerne. Jeg fik at vide af
forhandleren at de kræver en del effekt for virkelig at åbne op, og syntes ikke de spiller helt så godt som jeg havde regnet med,
med min i21.

Hvorfor ville du ikke bruge en spa21 til explorerne?



Til top Vis mads-st's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mads-st
 
mads-st
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2013
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 05 April 2014 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hej Darwin, tak for dit svar,

Jamen jeg hører egentlig mest musik, men når jeg så får lyst til at se en film (hvilket sker ret ofte!) savner jeg lidt en mere
"surround agtig" lyd, hvis du kan forstå hvad jeg mener? Jeg har ikke brug for det vildeste med de nyeste formater, blot god kraftig
lyd der kan "trække" mig ind i filmen. Det er derfor jeg er bange for at en spa21 måske ikke er stærk nok, og måske heller ikke er
kraftig nok når vi snakker musik, og om den ville være en ordentlig forbedring af min i21. Men det tyder det måske på, ifølge jer, at
den er :-)

jeg må ud og se om jeg ikke kan finde en forhandler hvor jeg kan lytte mig lidt frem!
Til top Vis mads-st's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mads-st
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 05 April 2014 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

må nok give dig ret I21 vil bedre passe til de mindre udgaver af HT,    jeg har en søn som spiller på SA mantra 30 og Primare dvdi 10   som har samme effekt som din    det er fornuftigt sammen hæng

du kan også finde en A32 også nogle gode Jumper på højttaleren så er der kontrol   eller 2X a32   hvor du bi amper dine højttaler helt der oppe gør selv store forstærker forskel

men ned på Jorden igen jeg synes du skal prøve at snakke med en forhandler om at komme til at lytte en spa 22 eller den nye 23 på et sæt Explorer tror du bliver overrasket

Jeg har læst at spa 22 har så mange forbedringer i forhold til 21 har dog aldrig selv hørt forskellen 21 er også en gammel ..........


men ring til SA som også importer Primare de har en rigtig god service og rådgivning, er sikker på de kan forklare hvad som skal til evt forskellen på de forskellige muligheder
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1260
Sendt: 05 April 2014 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har selv haft SPA 21, også Primare i20 / i21...

Af SA højttalere har jeg haft nogle stykker, bl.a. SA 1750, XP 60 og lidt forskelligt, primært mindre modeller, dog har jeg haft
lyttet lidt på Ranger og Mantra... Explorer er en af de få SA jeg stort set ikke har stiftet bekendtskab med, kun lidt små lytten
hos den lokale pusher, men slet ikke nok til en egentlig vurdering.

SA går rigtig godt sammen med Primare, men omvendt vil jeg nok sige, hvilket højttalermærke har ikke gavn af Primare?
Primare har en unik evne til at ligge meget neutralt, og det spiller hamrende godt.

Nå, men SPA 21 er et rent kraftværk, den har masser af overskud, og du vil få meget mere bang for the buck end den
nuværende i21. SPA 21eren er opgivet til 100 watt af Primare selv - mod 75 watt i i21eren... Jeg oplevede SPA 21eren som
værende meget mere kraftig end 21eren...

Hvis du ikke føler dine Explorer kan åbne sig op med det, så har du enten et ekstremt stort lytterum, eller måske en anelse for
meget hårvækst i øregangen

Det eneste du skal være lidt opmærksom på er at både SPA 20 og 21 er lidt ældre modeller, og de har en lille tendens til at falde
ud på nogle af kanalerne, ellers skulle der ikke være de store fejl ved dem, de bygget af lækre materialer som alle de andre fra
Primare, så ingen ko på isen :)

MEN et stort must med film er HD formaterne, det giver bare et fantastisk boost, derfor skal du jo også lige ha fat i en blu ray
der kan dekode for dig :)...
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba
 
mads-st
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2013
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 06 April 2014 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

mange tak for jeres svar. Det lyder til at jeg ikke har grund til at være nervøs hvad angår spa21 og kræfterne til at trække mine
højtalere :-) Hvordan er den rent musikalsk? især kontra i21? er det kun på film fronten der vil være en forbedring?

mvh Mads
Til top Vis mads-st's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mads-st
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 06 April 2014 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

mads-st skrev:
hej hej.

mange tak for jeres svar. Jeg har Pt en primare i21 med 75 watt i 8ohm. Slet ikke nok til at trække explorerne. Jeg fik at vide
af forhandleren at de kræver en del effekt for virkelig at åbne op, og syntes ikke de spiller helt så godt som jeg havde regnet
med, med min i21.

Hvorfor ville du ikke bruge en spa21 til explorerne?


Fisefornemhed er vel svaret

Jeg synes Explorer fortjener mere. En SPA "hvad du nu vælger" og så en effektforstærker ville for mig at se være en god
løsning.

Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
mads-st
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2013
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 06 April 2014 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

se, nu er jeg jo nysgerrig    hvad ville du have valgt til et sæt explorer?

mvh
Til top Vis mads-st's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mads-st
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 06 April 2014 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Det afhænger jo af budget.

Lige nu, ville jeg nok bare beholde min I32, den gør det i hvert fald pænt med mine Rangers.

Skal det værre surround (og billigt) ville jeg nok tage den SP31.7 der er på KSB og købe en dejligt stor 5 kanals
effektforstærker til.
Men det bliver dyrere end en SPA21. Så at købe den, og spare sammen til en stereo effekt kunne også være vejen frem.

Men du skal jo bare ud og lytte.

Hvis jeg husker rigtigt har de første modeller fra SPA serien et vandvittigt stanbyforbrug - værd lige at tjekke hvis du går op i
elregningen.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
mads-st
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2013
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 06 April 2014 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

ja det ville bestemt være godt at have i mente, hvordan kan jeg tjekke deres standbyforbrug? - det er jo det om det SKAL være
surround. Altså jeg hører jo mest musik, men er begyndt at interessere mig lidt for lyden når jeg ser film. Så den er lidt svær, skal,
skal ikke...

Jeg tror at bugettet lige pt ligger på maks 8000 kr. Så det er jo ikke vanvittigt meget. Tanken var også at det skulle være noget der
lød godt i stereo nu og her, og så kunne jeg stille og roligt udbygge.

Men ja, jeg må ud og lytte.   
Til top Vis mads-st's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mads-st
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes