Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 17:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming kvalitet på Wimp Hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 14 April 2014 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

jensen skrev:
   Wimp er ok, men prøv afspil fra wimp, så samme stykke musik fra en god cd-
afspiller, samt samme stykke musik fra en god netværks afspiller i flac .. så skal du høre.


Den bedste lydkvalitet, opnår jeg på denne måde. - Jeg konverterer et velindspillet stykke musik fra en god CD til en 0%
komprimeret FLAC fil i sample rate 44,1 KHz - Sampel size 16 bit - Bit rate 1,411 kbps. og lægger filen på en kabel netværks
tilsluttet NAS server. Herfra streames filen til en ATV 3's boks som er tilsluttet en Dynaudio Xeo transmitter. Transmitteren
sender lyden trådløst til de aktive Xeo3 højttaler. Musik valg styres med en iPad mini, og lydstyrken reguleres med Xeo
fjernbetjeningen.


Afspiller jeg samme stykke musik fra cd afspilleren via optisk kabel til transmitteren, får jeg ikke samme dynamik, selv
om CD'en også skulle være indspillet i 16 bit - 44,1 KHz.


jensen, kan du eller andre forklare hvorfor man opnår bedre dynamik via netværks afspiller og flac filer ?



Erfaringsmæssigt giver optisk kabel (TOSLINK) oftest en ringere lyd svarende til din beskrivelse. Måske er grunden, at der i
hver ende af kablet skal gennemføres konverteringer til/fra optisk signal. Det er ærgerligt, da denne forbindelse giver en
elektrisk adskillelse mellem computer og resten af stereoanlægget.

Har du prøvet at sammenligne med en digital coaxial forbinndelse? Både TOSLINK og coax transporterer data som S/PDIF.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 14 April 2014 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej Lao Tzu - Tak for dit svar.

Jeg har altid tidligere kun benytter S/Pdif coax kabler i mit audio setup, men med Apple TV 3 boksens
indtog i mit setup, (for at kunne AirPlay flac filer fra NAS serveren) måtte jeg begynde at benytte optisk
toslink kablel, fordi det er den eneste udgang udover HDMI der findes på ATV3 boksen.

Min Cayin 257 CDafspiller har S/Pdif coax udgang, men da Xeo's transmitter giver valget mellem to
digitale audio indgange, nemlig optisk toslink, og USB (og jeg ikke kan finde en coax S/Pdif to USB
converter), må jeg også her tage til takke med den optiske indgang. Så du kan nok se at jeg ingen
mulighed har for at sammenligne med en ren digital coaxial forbinndelse fra cdafspilleren.

Jeg må nøjes med at konstatere at AirPlay metoden giver det mere dynaniske lydbillede, og at optisk
toslink tilslutning er fældes for de to afspilnings metoder.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 14 April 2014 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Det er fuldstændigt korrekt, at en optisk forbindelse ofte kan give 'dårligere' lyd pga konverteringen.

Iøvrigt - tror jeg ikke, at jeg er i stand til at svare på Peter Pan's spørgsmål.
Jeg har dog følgende bemærkninger til temaet:

Det er utroligt svært at sammenligne lyd, der 'går' gennem forskellige komponenter - der er alt for
mange (kendte og ukendte) faktorer, der spiller ind.
Desuden er der forskellig præferencer hos lytterne - nogle foretrækker en mere dynamisk lyd,
andre en varm, andre igen en mere neutral lyd.
Det samme gør sig gældende hos de forskellige producenter, når de udvælger komponenter og
bruger software til lydbehandling i deres 'dimser'.

Efterhånden er jeg kommet til den konklussion, at jeg (selvfølgelig forudsat et så godt udgangspunkt som muligt
dvs ukomprimerede filer fra en fornuftigt 'mastreret' optagelse) må lytte mig frem til, hvad jeg synes bedst om.

Man skal jo heller ikke glemme, at forstærkere/højtalere (især de moderne digitalt baserede) spiller en stor rolle. 
Noget som oftest undervurderes, når folk skændes om, hvad der lyder bedst for dem. 
Ofte harmonerer nogle komponenter oven i købet bedre med hinanden, end andre gør i samme grund-setup.

Og så er der jo lige det ekstra, at lytte-rummet og højtalernes placering også ofte har en betydelig indflydelse for ens oplevelse af lydkvaltet....


P.S. Mine egne erfaringer med WIMP Hifi (gennem en længere periode) er, at det generelt lyder
bedre (på mit store anlæg), end f.eks Spotify Premium.
Direkte sammenligninger mellem eget materiale og WIMP Hifi har jeg ikke lavet - der er for mange ukendte faktorer involveret.

Jeg er dog på nippet til at droppe det - mest pga den manglende support for 'gapless play' (),
men også fordi det (i hvert fald hos mig) er for ustabilt.
Det sker alt for ofte at afspilningen stopper (tit efter ca 10 minutter - ?).
Afspilningen skal så genoptages manuelt, oftest ved at starte det efterfølgende nummer.
Nogle album spiller upåklageligt, andre er bare helt umulige.
Det er simpelthen for bøvlet!
Så jeg er nok tilbage til FLAC-rippede cd'er/cd'er/PureAudio-BD og lign samt Spotify Premium
(til baggrundslytning og til at lære ny musik at kende før event køb).

Hilsen Millemissen

__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 14 April 2014 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Min Cayin 257 CDafspiller har S/Pdif coax udgang, men da Xeo's transmitter giver valget mellem to digitale audio indgange,
nemlig optisk toslink, og USB (og jeg ikke kan finde en coax S/Pdif to USB converter), må jeg også her tage til takke med den optiske indgang.

Xeo-transmitteren har da også en analog indgang.
Hvad med at prøve Cayin'ens analoge udgang?
Den må da have en udemærket DAC indbygget - hvorfor ikke udnytte den?
I det mindste som test

MM

__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 14 April 2014 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hej millemis

I test af omtalte analog RCA indgang skrives, at her ikke er noget at skrive hjem om.
Men ja det er en mulighed bl.a. men ikke noget jeg vil bruge tid på.

Det vil være mere interessant om WIMP Hifi er ustabilt, eller om millemis skal have en ny router.
Eller hvor stor indflydelse en iPad'en som mange benytter har på lydresultatet, hvis den overhoved har nogen.

Rysz skrev:
Siden du kan hører forskel på CD og FLAC-filen, så tjek lige at der ikke er pillet i
lydindstillingerne på iPad'en, for det er faktisk den der bestemmer lyden når du sender
det den vej rundt.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 14 April 2014 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Siden du kan hører forskel på CD og FLAC-filen, så tjek lige at der ikke er pillet i lydindstillingerne på iPad'en,
for det er faktisk den der bestemmer lyden når du sender det den vej rundt.


Hvis man hører til de, som er på jagt efter de små steder, hvor ens setup kan optimeres (og bruger en iPad),
er dette selvfølgelig et relevant spørgsmål.
Hvor Rysz har det fra - at der skulle være lydindstillinger på en iPad, som man kunne have pillet ved - ved jeg ikke.

Mig bekendt er der kun i app'en 'Musik' (den, der bruges til musik lagret på iPad'en) mulighed for at 'fifle' med diverse equalizer-indstillinger.
Jeg har ikke fundet nogle i 8Player (PlugPlayer eller de andre gængse), når det drejer sig om DLNA-kompatible app's.

Jeg er selv altid gået ud fra at det, der AirPlay'es, er 'flat' - men Rasz skal da være velkommen til at dokumentere sin udtalelse om,
at man kan 'pille ved lydindstillingerne på en iPad', og at dette har indflydelse på lyden, når der afspilles via AirPlay.

MM

__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 14 April 2014 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Hej Lao Tzu - Tak for dit svar.


Min Cayin 257 CDafspiller har S/Pdif coax udgang, men da Xeo's transmitter giver valget mellem to digitale audio
indgange, nemlig optisk toslink, og USB (og jeg ikke kan finde en coax S/Pdif to USB converter), må jeg også her tage til
takke med den optiske indgang. Så du kan nok se at jeg ingen mulighed har for at sammenligne med en ren digital coaxial
forbinndelse fra cdafspilleren.



Mange lydkort kan fungere som S/PDIF til USB converter, og de behøver ikke at være særligt dyre for at give en hæderlig
lydkvalitet. Men her skal man se efter studie-lydkort, der kan konvertere både AD og DA.

Da du sikkert har en computer i huset for at rippe CD'er, kunne det være en mulighed at afspille musikken på computeren,
som kan levere musik til XEO'en via USB. Computeren kan fjernstyres med iPad via det gratis program Teamviewer over dit
lokale trådløse netværk (du får simpelthen computerens skærmbillede på iPad). Dermed får du både den trådløse
avancerede fjernbetjening og en kablet USB-forbindelse til XEO.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 14 April 2014 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

millemis skrev:

Det er utroligt svært at sammenligne lyd, der 'går' gennem forskellige komponenter - der er alt for
mange (kendte og ukendte) faktorer, der spiller ind.
Desuden er der forskellig præferencer hos lytterne - nogle foretrækker en mere dynamisk lyd,
andre en varm, andre igen en mere neutral lyd.
Det samme gør sig gældende hos de forskellige producenter, når de udvælger komponenter og
bruger software til lydbehandling i deres 'dimser'.

Efterhånden er jeg kommet til den konklussion, at jeg (selvfølgelig forudsat et så godt udgangspunkt som muligt
dvs ukomprimerede filer fra en fornuftigt 'mastreret' optagelse) må lytte mig frem til, hvad jeg synes bedst om.

Man skal jo heller ikke glemme, at forstærkere/højtalere (især de moderne digitalt baserede) spiller en stor rolle. 
Noget som oftest undervurderes, når folk skændes om, hvad der lyder bedst for dem. 
Ofte harmonerer nogle komponenter oven i købet bedre med hinanden, end andre gør i samme grund-setup.

Og så er der jo lige det ekstra, at lytte-rummet og højtalernes placering også ofte har en betydelig indflydelse for ens
oplevelse af lydkvaltet....

Jeg kunne ikke være mere enig. Der er derfor ofte brug for en nænsom anvendelse af DSP i afspillersoftwaren. Dels for at
gøre en musikalsk spændende indspilning tålelig at lytte til. Nogle få standardkorrektioner, f.eks. dæmpning af den øvre
mellemtone kan afhjælpe skaden ved mange dårligt masteret og komprimerede albums. Dels for at kompensere for
anlæggets og lytterummets påvirkning af frekvensgang og fase.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 14 April 2014 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hej igen Lao Tzu

En god oplysning at man kan benytte et lydkort som coax S/Pdif til USB converter.
Jeg har en bærbar computer med USB stik, og kan tilslutte den til transmitteren.

Men min ide med dette lille ekstra setup, er at hverken surround/stereo processoren i mit
BeoVision tv, eller min computer skal stå tændt, for at få god musik til hjemmearbejdet.

Det er også lykkedes rigtigt godt, når jeg af de to muligheder vælger at streame flac filer
fra NAS til ATV 3's boksen, og videre til højttalerne. Samtidigt giver dette den største
fleksibilitet bare at tage iPad'en med til det rum, hvor højttalerne skal spille.

Det oprindelige spørgsmål var:
Hvorfor man opnår bedre dynamik via netværks afspiller og flac filer, end
med samme musik stykke på cd fra en en S/Pdif optisk tilsluttet cd afspiller.
Og jeg kan godt se nu, at de mange muligheder gør det svært at svare på.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 15 April 2014 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev - "for det er faktisk den" (iPad'en) "der bestemmer lyden" 

Hej Rysz - jeg er spændte på dit svar.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 16 April 2014 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jeg skrev sådan set blot at du skulle tjekke om der var pillet ved noget i forhold til lydindstillinger.

Jeg kender ikke 8 player og hvordan fungere, men det var nærliggende at tro at du lyttede til signal der pillet ved.

Når du spiller cd'er direkte. Bruger du så din Oppo ?

Og lige for at cleare den helt...jeg behøver ikke pm's for at huske at svare. Jeg sidder bare ikke ved maskinen døgnet rundt. I skal huske at komme ud
og nyde forårsvejret :-)
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 16 April 2014 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hej Rysz  - OK

Nej min Oppo er ikke blandet ind i dette, selv om jeg også fra den via coax S/Pdif
kan hente audio signal. Jeg benytter en Cayin 257 CDafspiller.

Dit svar giver stadig ingen klarhed over hvad jeg evt. kan ændre på iPad'en når den benyttes til AirPlay.
Så mon ikke teorien millemis har, at den ingen indflydelse har på lyden ved AirPlay, i det beskrevet
sammenhæng er rigtig. Det vil da være det bedste for alle os der benytter iPad til AirPlay.

Tak for jeres Input 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 16 April 2014 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

En af fordelene ved at bruge en iPad er, at man kan tage den med ud i haven, når man nyder det gode forårsvejr.

M☀M

__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 16 April 2014 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

@ MM

Ja sammen med højttalerne og et strømkabel. 

     



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 16 April 2014 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

I haven lytter jeg til fuglene!

Strømkabel?
Min iPad har et batteri indbygget - har din måske ikke det

MM

__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 16 April 2014 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

@ MM

Jeg har lige taget et billede inden sol forsvinder, så du kan forstå hvad jeg mener.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 16 April 2014 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Cool!!!

Trådløst streamet til Xeo går jeg ud fra. Men er det ikke svært at se noget på iPad'en i solskin? Det hjælper jo ikke at tage
solbriller på
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 16 April 2014 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej Lao Tzu

Det var nu BeoLab 17 der blev afprøvet, med WiSA-standard for multikanals 24-bit trådløs lyd.

No problems with the iPad.  



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
aceh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 463
Sendt: 17 April 2014 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Nu strammer du den Peter , når du lister Xeo ind i 'min' tråd om Wimp Hifi.

Mvh
Aceh
Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 18 April 2014 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Ja, FY Peter Pan 👊

Fortæl hellere om dine erfaringer med Wimp Hifi - kører det, som det skal?

MM

__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes