Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2024 | 05:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Str. på hjemmebio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

ning skrev:
Rent akustisk kunne det så ikke være en fordel at det aflange rum bliver lidt bredere i den ene ende.
Så den bliver sådan lidt trekantet i formen.?
Undgår man så ikke stående bølger?


Umiddebart ville jeg måske lave loftet lavere i fronten end i bagkanten, og evt. med skrå bagkant helt bag til, for at bryde den store glatte flade.
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 664
Sendt: 18 April 2014 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Mht. størrelsen på billedet ifølge SMPTE/THX standarden gælder det, at (siddeafstand/lærredsbredde ) = 1.26 (gældende for
2.35:1 ratio).
Jeg er meget enig i de 7x10 meter der er foreslået... Det er rigtig fede mål til en bio hvor man kan minimere de kompromisser
der ofte er i mindre rum.

Det kan være en god idé med skrå vægge men samtidigt gør det det sværere at beregne/simulere på rummet når man skal
optimere akustikken.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Ole_M skrev:

Jeg ville vælge scopeformat.
Ved ikke hvad projektor du skal ha, men tror ikke du finder noget til under 100k der er tilfredsstillende til den størrelse.
Måske om nogen år, men ikke nu.
Ja eller 6*9. Noget i den stil.


Okay, hvilken max. størrelse mener du så jeg skal holde mig til, hvis vi skal holde en tilfredsstillende kvalitet på billedet uden at smide 100k efter projektoren, et par år er måske for langt tid.... ?

Feks. hvor stort kan der max. presses ud af denne Epson EH-TW9200
http://www.av-connection.dk/?PGr=6150&ML=1585
hvis det skal være godt og klart billede, ved godt producenterne skriver max. 300" med de fleste af deres projektors, men det gør det jo ikke nødvendigvis acceptabelt kvalitet i den størrelse.

Men ellers må projektet jo bare trækkes et år mere, jeg kan jo så lave rummet som sådan færdigt inden, og spare lidt mere op til projektet, hvis ikke det kan realiseres inden.

Hvis jeg holder mig til 16x9 så bliver billedet jo også væsentligt mindre pga. højde begrænsningen til loftet, også bliver det kun omkring 4 meter bredt i stedet for jo.
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Mht. størrelsen på billedet ifølge SMPTE/THX standarden gælder det, at (siddeafstand/lærredsbredde ) = 1.26 (gældende for
2.35:1 ratio).
Jeg er meget enig i de 7x10 meter der er foreslået... Det er rigtig fede mål til en bio hvor man kan minimere de kompromisser
der ofte er i mindre rum.

Det kan være en god idé med skrå vægge men samtidigt gør det det sværere at beregne/simulere på rummet når man skal
optimere akustikken.


Super, så har jeg da en "formel" for siddeafstanden hvis det er 2.35:1 ratio det bliver.

Af hensyn til skrå vægge, så kan loftet evt også laves med forskellige hældninger, uden de større problemer, ligesom væggene kan brydes eller vinkels flere steder nu jeg alligevel er i gang.
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 664
Sendt: 18 April 2014 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte denne person: http://erskine-group.com/

Ved ikke om du har læst om Dennis Erskine, men han har nogle ok priser på design-services og jeg ansér ham som en af de
mest kompetente bio-designere der findes. Han har også input til hvilket udstyr der kan leve op til dine krav til filmlyd/billede i
så stort et rum.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 18 April 2014 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Koluda skrev:

Ole_M skrev:
Jeg ville vælge scopeformat.
Ved ikke hvad projektor du skal ha, men tror ikke du finder noget til under 100k der er tilfredsstillende til den størrelse.
Måske om nogen år, men ikke nu.
Ja eller 6*9. Noget i den stil.
Okay, hvilken max. størrelse mener du så jeg skal holde mig til, hvis vi skal holde en
tilfredsstillende kvalitet på billedet uden at smide 100k efter projektoren, et par år er måske for langt tid.... ?Feks. hvor stort
kan der max. presses ud af denne Epson EH-TW9200http://www.av-connection.dk/?PGr=6150&ML=1585hvis det skal være
godt og klart billede, ved godt producenterne skriver max. 300" med de fleste af deres projektors, men det gør det jo ikke
nødvendigvis acceptabelt kvalitet i den størrelse.Men ellers må projektet jo bare trækkes et år mere, jeg kan jo så lave
rummet som sådan færdigt inden, og spare lidt mere op til projektet, hvis ikke det kan realiseres inden.Hvis jeg holder mig
til 16x9 så bliver billedet jo også væsentligt mindre pga. højde begrænsningen til loftet, også bliver det kun omkring 4 meter
bredt i stedet for jo.

5m. bredt billed ca. og så vil jeg vælge scope løsningen. 4m. bredt kunne måske også gå. Men netop den begrænsede
loftshøjde sætter sin begrænsning ved 16*9, hvorfor scope er at foretrække.

Hvad jeg ved så er Epson en tand mere lysstærk end Sony 55, så det kunne være et fint valg.

Hov jeg læste lige forkert. Max 4m. bredt billed på de billigere projektorer under 100k. Måske du godt kan lave 5m. bredt
billed med de billige også. Ved det ik. Har bare aldrig hørt det, og hvad jeg har læst snakker de 3,5-4m.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Hvis jeg var dig ville jeg kontakte denne person: http://erskine-group.com/

Ved ikke om du har læst om Dennis Erskine, men han har nogle ok priser på design-services og jeg ansér ham som en af de
mest kompetente bio-designere der findes. Han har også input til hvilket udstyr der kan leve op til dine krav til filmlyd/billede i
så stort et rum.


Har jeg ikke, men vil jeg da lige kigge lidt mere på, der vil lige et reference billede på deres forside jeg var helt vild med,  så tjekker jeg klart lige ud....:)

http://erskine-group.com/wp-content/uploads/2013/03/Home-The ater-021-728x450.jpg
http://erskine-group.com/wp-content/uploads/2013/03/Home-The ater-03-728x450.jpg

Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Ole_M skrev:

5m. bredt billed ca. og så vil jeg vælge scope løsningen. 4m. bredt kunne måske også gå. Men netop den begrænsede
loftshøjde sætter sin begrænsning ved 16*9, hvorfor scope er at foretrække.

Hvad jeg ved så er Epson en tand mere lysstærk end Sony 55, så det kunne være et fint valg.



Scope ville jeg også selv foretrække, og 5 meter er da også et rimeligt stort billede...:)

Højden kan dog ændres, er heldigvis tømrer, så kunne nok klar at hæve spærfødderne i den del af bygningen, for at opnå en bedre højde hvis der var grundlag for det, eller endda sænke gulvet foran ved lærred for at skabe den højere højde der, som sagt det er ikke nødvendigvis en begrænsning.
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 18 April 2014 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Koluda skrev:

Ole_M skrev:
5m. bredt billed ca. og så vil jeg vælge scope løsningen. 4m. bredt kunne måske også gå. Men netop den
begrænsede
loftshøjde sætter sin begrænsning ved 16*9, hvorfor scope er at foretrække.

Hvad jeg ved så er Epson en tand mere lysstærk end Sony 55, så det kunne være et fint valg.

Scope ville jeg også selv foretrække, og 5 meter er da også et rimeligt stort billede...:)Højden kan dog ændres, er
heldigvis tømrer, så kunne nok klar at hæve spærfødderne i den del af bygningen, for at opnå en bedre højde hvis der var
grundlag for det.

Som jeg skrev i mit sidste indlæg, så kan det godt være du kan bruge de billige projektorer op til 5m. Bla på Sony 55, som
er blandt mest lysstærke anbefaler man max 3,5-4m hvad jeg har læst. Så og prøve med 5m. og en A-linse evt. kunne være
sjovt :) for bare få år siden var det ikke muligt at lave 4m. bredde billeder med projektorer i den prisklasse.
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Super, kan også være priserne er fladet yderligere når den skal indkøbes, og der derfor er stærkere projektors i nogenlunde prislejde, der sker jo udvikling på den front hele tiden, specielt hvor det hele bliver LED nu.

Men jeg holder nok fast i omkring max 5 meter med scope, også ser om ikke det kan holde med højden hvis der også skal ændres lidt på lofter osv.. i rummet, syntes dette her design er super og stilrent og drager en mod lærred, når både vægge og loftet tander / indsnæver sig mod skærmen, derudover bryder det jo totalt fladerne i rummet.

Optimalt så skal gulvet jo så tande eller skråne ligeledes ned mod lærredet, men blive måske et større arbejde, alt efter hvor hårdt og tykt det betongulv der ligger derude pt. er...
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 18 April 2014 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Koluda skrev:
Super, kan også være priserne er fladet yderligere når den skal indkøbes, og der derfor er stærkere
projektors i nogenlunde prislejde, der sker jo udvikling på den front hele tiden, specielt hvor det hele bliver LED nu.Men jeg
holder nok fast i omkring max 5 meter med scope, også ser om ikke det kan holde med højden hvis der også skal ændres lidt
på lofter osv.. i rummet, syntes dette her 728x450.jpg">design er super og stilrent og drager en mod lærred, når både vægge og loftet tander / indsnæver sig mod
skærmen, derudover bryder det jo totalt fladerne i rummet.Optimalt så skal gulvet jo så tande eller skråne ligeledes ned mod
lærredet, men blive måske et større arbejde, alt efter hvor hårdt og tykt det betongulv der ligger derude pt. er...


Enig. Fed stil. Hvis det er sådan noget du vil bygge, så skal du nok påberegne mange mange hundredetusinde kroner til
rummet. Den bio der er sikkert thx certificeret og hele pivtøjet.
Det vil jeg også gerne ha engang
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 664
Sendt: 18 April 2014 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Den I linker til er ikke THX godkendt, men hans "masterpiece" er et THX godkendt screening room. (Den med de rødlige
vægge). Han laver virkelig nogle fede ting og har 100% check på akustik og hvad der kræves af udstyr for at opnå reference-
kvalitet. Man kan dog komme en lang del af vejen ved at læse nogle bøger selv :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 19 April 2014 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Ole_M skrev:
Enig. Fed stil. Hvis det er sådan noget du vil bygge, så skal du nok påberegne mange mange hundredetusinde kroner til
rummet. Den bio der er sikkert thx certificeret og hele pivtøjet.
Det vil jeg også gerne ha engang


He he, det kan laves billigere tro mig...;)

Måske ikke 100% magen til, men tæt på... bliver så nok bare med friser i fast gips hvor det tander/buer i loftet, og ecophon plader i felterne, væggenes struktur kan nemt opbygges med gips/isolering/filt, troldtex osv.. som jeg også har rimeligt nemt adgang til i firmaet, i form af overskuds materialer, frasortere plader, plader med misfarvninger osv... som ellers bare bliver smidt ud.

Men stilen bliver nogen alle dette, udover gulvet, det kommer ikke til at skråne, havde helt glemt spånkælderen under gulvet hvor det skal lægge, men det bliver måske bare 15-20 lavere helt i fronten, ved at vende det lidt rundt, også rykke den del lærred sidder i helt ind i vinkelbygningen.

Det ville give en spring i gulvet mellem de 2 rum, også kunne man opbygge det bagerste i rumme / 2 række også, så ville der alligevel blive 3 niveau spring i rummet, ville nok ikke være så ringe endda.
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 19 April 2014 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Den I linker til er ikke THX godkendt, men hans "masterpiece" er et THX godkendt screening room. (Den med de rødlige
vægge). Han laver virkelig nogle fede ting og har 100% check på akustik og hvad der kræves af udstyr for at opnå reference-
kvalitet. Man kan dog komme en lang del af vejen ved at læse nogle bøger selv :)


Jep, så det godt, han har godt nok lavet nogle flotte rum, og bliver også kigget godt igennem, for inspiration, har fundet 2 referencer jeg syntes rigtigt godt om, så bliver nok lidt en kombination af disse, alt efter hvordan jeg opbygger det, har ikke helt opgivet lidt mere højde derude endnu, i hvert fald mere højde bagtil, så så bliver måske lidt større projekt når jeg først går i gang, men nemt skal det jo heller ikke altid være...;)

Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes