Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 23:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Knækket Micro Seiki headshell (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 08 Maj 2014 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til antiskating, så må du bruge dine ører, dine ører og intet andet end dine ører

Under alle omstændigheder vil antiskating altid være en approksimation, da den varierer efterhånden som tonearmen bevæger sig hen over lp'en.

Enkelte tonearmsproducenter finder, at antiskating er så stor en forbandelse (lydforringelse), at de enten helt undlader muligheden eller kun tilbyder den som option.

Bonussvar: Du kan kun selv afgøre, om en ny preamp vil give en gevinst En anden (ny?) preamp vil givetvis ændre lyden, men om der er tale om en gevinst er op til dig at vurdere. Slidte rør begynder at lyde grå og kedelige, men det sker gradvist, så man lægger ikke nødvendigvis voldsomt mærke til ændringerne. Du kan jo anskaffe dig nye rør og sammenligne med de gamle. Hvis de gamle rør klarer sig fint, så har du friske rør liggende, når de gamle rør engang skal skiftes ... for skiftes på et tidspunkt skal de ... medmindre du kun spiller ganske lidt ... så holder de i mange år.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 08 Maj 2014 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej mjlgrd.
Når du stiller antiscate, kan du som udgangspunkt, benytte den sidste "glatte" del af pladen.
Når det sidste nummer på pladesiden er slut, kan du stille din pu. på det glatte stykke imellem rillerne (der er kun en).
puén skal her bevæge sig langsomt indefter. Når den falder i rillen, så tag den op igen på det glatte stykke vinyl, og den skal stadig bevæge sig langsomt indefter.
Hvis strygerene på et stykke klassisk musik forvrænger i højre side, har du for lidt antiscate på.
Hvis violinerne på et stykke klassisk musik forvrænger i venstre side, har du for meget.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 08 Maj 2014 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hmm skal man så afspille i mono?
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 08 Maj 2014 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej mjlgrd.
Når du stiller antiscate, kan du som udgangspunkt, benytte den sidste "glatte" del af pladen.
Når det sidste nummer på pladesiden er slut, kan du stille din pu. på det glatte stykke imellem rillerne (der er kun en).
puén skal her bevæge sig langsomt indefter. Når den falder i rillen, så tag den op igen på det glatte stykke vinyl, og den skal stadig bevæge sig
langsomt indefter.
Hvis strygerene på et stykke klassisk musik forvrænger i højre side, har du for lidt antiscate på.
Hvis violinerne på et stykke klassisk musik forvrænger i venstre side, har du for meget.
   mvh nils


Det med den glatte plade duer ikke!
Dine to sidste råd med forvrængning i hhv. højre og venstre side er derimod super gode! 👍

Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 08 Maj 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

For en gangs skyld enig, Nilau. En skarp pickup kan faktisk godt skære en svag rille i en blank vinylplade - det er oplevet.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 09 Maj 2014 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hej forum.
Det er rigtigt man ikke kun bør bruge en glat plade til at justere antiscate med.
Men man skal jo starte et sted. Og her bør man starte inde ved udløbsrillen som jeg beskrev.
Og er der ingen forvrængning efter det, er den hjemme.
Er der forvrængning følger man min foreslået procedure.
    mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 09 Maj 2014 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Har du en teknisk/matematisk forklaring på, hvorfor man bør begynde ved udløbsrillen, eller er det en af dine sædvanlige fornemmelser
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 09 Maj 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman.
Ved udløbsrillen er antiscatingskraften som regel størst.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 10 Maj 2014 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Hej Nils,

Det mener jeg ganske enkelt ikke er korrekt!

Vi skal have fat i Newtons love (faktisk hans 2. lov) og se på centripetalkraften, hvor et legeme, der roteres om en akse (altså er i cirkulær bevægelse) vil trækkes ind mod centrum (altså aksen).

Centripetalkraften som funktion af omdrejningstallet kan findes som

Fc = m (n 2 π r / 60)2/r

hvor m = masse, n = omdrejninger og r = radius.

Hvis vi fx tager et legeme på 1 kg, og roterer det med 33 omdrejninger i minuttet ved en radius på 1 meter, så får vi en centripetalkraft på 11,9 Newton.

Hvis vi ændrer radius til 0,1 meter får vi en centripetalkraft på 1,19 Newton.

Altså aftager centripetalkraften ind mod centrum, hvorfor antiskatingkraften skal sættes lavere (end den skal i periferien - eller indløbsrillen - af lp'en).

Som jeg skrev tidligere, så er og bliver indstilling af antiskating en approksimation, hvor end du vælger at indstille den på lp'en.

Slut på fysiktimen - og det er meget lang tid siden, jeg sidst havde fat i Newton og centripetalkræfter, så hvis jeg tager fejl, så hører jeg gerne om det (i øvrigt glad for, at jeg ikke skulle i gang med vektorberegninger, for det var nok gået helt og aldeles galt!).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 10 Maj 2014 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman.

Det kaldes friktion.
Friktionen er ikke nødvendigvis ens, en hel plade igennem. Der er vist mange ting, som kan påvirke den.
Men hvis friktionen (scatingkraften) aftager på sin vej ind mod centrum ( som du jo selv skriver), så har jeg vel også ret i, at (tonearmens) anti-scatingskraft bliver større.
Slut på frikvarter
(jeg hader at bruge dette tegn).

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 10 Maj 2014 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

En anden og meget simpel  brugbar metode til kontrol af antiskating justeringen, er at bruge monitor kontrollen på sin (hvis man har en sådan) kasettemaskine, det virker ganske udmærket, jeg har en gammel Denon 800 A og i forbindelse med HIFI News test pladen er den et godt redskab til at kontrollere de forskellige parametre ved justering af PUen, selvfølgelig skal man være sikker på at ens kasettemaskine måler ens på begge kanaler, det kan man afchecke med en test CD, for således at tilnærme sig en kalibrering af kasettemaskinen, men ørerne skal jo stadigvæk bruges

VH. madsen



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 10 Maj 2014 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen.
I gamle dage legede jeg på samme måde med viserne på min daværende Luxmankassetteoptager. Og man finder ud af, punktet for laveste mulige forvrængning i begge kanaler, hele tiden ændrer sig.

Som du også selv nævner, er "kassette-båndoptager-metoden", mest til kontrol af den antiscating du allerede har foretaget.

Pg.a. de mange variabler, og pg.a. antiscate-justering ikke er super kritisk, er det rigeligt at følge min før-beskrevne justerings-model.

Et større problem, er for folk med bløde puér og skæve nålefaner.
Hvis en nålefane der peger for meget udefter bliver "antiscatet" på plads (til at stå lige på tangenten) vil der blive kvitteret for det, med en lyd der mangler dynamik.
Har man en pu med skæv fane, bør man i stedet "fejljustere" ved at tviste puén lidt den modsatte vej af den vej, den skæve fane peger imod, og først derefter tænke i antiscate-justering.

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 10 Maj 2014 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

ps. Forum
Jeg skal lige tilføje. At har man et opset, hvor hele lydbilledet står og falder med antiscate-justeringen, bør man lave et nyt og anderledes opsæt.
Man bør ikke overlade for meget "magt" og betydning til antiscaten, da det vil resulterer i nedslidte gulve og sko.
    mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Analogueman.

Det kaldes friktion.
Friktionen er ikke nødvendigvis ens, en hel plade igennem. Der er vist mange ting, som kan påvirke den. Men hvis friktionen (scatingkraften) aftager på sin vej ind mod centrum ( som du jo selv skriver), så har jeg vel også ret i, at (tonearmens) anti-scatingskraft bliver større. Slut på frikvarter
(jeg hader at bruge dette tegn).

mvh nils

Hej Nils,

Du kan bruge alle de tegn du vil ... det gør ikke din argumentation mere rigtig

Hvis jeg forstår dig ret - og jeg har en snigende fornemmelse af, baseret på utallige indlæg i dette forum, at det gør jeg kun sjældent - så mener du, at friktionen mellem PU-nålen og lp-rillen under afspilning medfører, at centripetalkraften øges ind mod centrum, hvorfor det er nødvendigt at stille antiskatingen højere, hvis man benytter udløbsrillen frem for indløbsrillen (eller for den sags skyld midten af lp'en), når man stiller antiskating?

Hvis det er tilfældet, så betyder det m.a.o., at omtalte friktion sætter Newtons 2. lov ud af spil og så at sige vender loven på hovedet. Jeg har i hvert fald ikke viden om, at det i lige præcis denne situation (ejheller i denne situation!) skulle være tilfældet. Og du giver faktisk heller ikke nogen forklaring på, hvorfor det skulle være tilfældet. Man hjemdriver altså ikke et argument ved blot at skrive ordet "friktion" eller bemærke, "at mange ting ... kan påvirke den"

Jeg indrømmer blankt, at det efterhånden er noget tid siden, at jeg beskæftigede mig mere indgående med diverse af fysikkens grundlove, herunder Newtons. Men hvis du er (så) sikker i din sag og viden, så kan du givetvis også henvise til et eller andet sted i "fysikkens ABC", hvor fænomenet er beskrevet? Det vil være rigtig fint, for så kan jeg få min viden på området opdateret og udvidet

Antiskating stiller du - som du jo også ved - for at modvirke centripetalkraften og skabe balance, så PU'ens nål/diamant befinder sig midt i lp-rillen. I og med, at centripetalkraften aftager ind mod centrum, så vil din antiskating relativt set i forhold til centripetalkraften få større virkning under afspilning af lp'en i den forstand, at antiskatingen trækker nålen bort fra midten af rillen under forudsætning af, at du har indstillet antiskating i periferien (indløbsrillen) af lp'en.

Nils, du forudsatte imidlertid, at man justerede antiskating i udløbsrillen, hvor centripetalkraften er mindst, og hvor antiskatingen derfor også skal sættes lavest. Du skrev netop ikke, at antiskatingen relativt set får større virkning efterhånden, som lp'en afspilles, men at man bør benytte udløbsrillen, da antiskatingen her skal stilles højest. Det er i hvert fald sådan, jeg læser dit indlæg - og det er altså to meget forskellige ting! Helt OK, at du forsøger at argumentere for dit råd, men du gør altså efter min bedste vurdering i samme moment brud på forudsætningerne for dit råd og dermed også brud på argumentationslogikken i rådet ... hvis jeg vel at mærke har forstået dit indlæg korrekt.

Jeg synes, du skulle holde mindre frikvarter og deltage mere i fysikundervisningen

Men hvem véd ... det skulle jeg måske også? Jeg ser i hvert fald frem til at blive klogere på ovenstående, hvis der er huller i min viden. Ellers har jeg vist sagt, hvad jeg tror, jeg véd om det emne ... hvilket sikkert er alt andet end tilstrækkeligt
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hej Analoguemen.
Du læser som vinden blæser, og forstår ret selektivt .
Jeg skrev jo sort på hvidt at antiscatingskraften er størst ved udløbsrillen.

Som du også selv skriver, finder man en antiscate hvor "one size fits all".
Dvs. man ikke justerer antiscate i takt med at armen kommer ind over pladen.
Så når armen kommer til udløbsrillen vil armens antiscate-foranstaltning virke størst (mest antiscating) pg.a scatingkræfterne her virker mindre.

Jeg hører til dem der går ind for at tilsætte så lidt antiscate som over hovedet muligt.
Så det du selv skriver, passer jo meget godt i tråd med det jeg skriver.
Du forstod åbenbart bare ikke, at man får en "nænsom" justering når man justerer i udløbsrillen .

   mvh nils

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Jo, jeg forstår skam godt, at der, hvor peripetalkraften er mindst, kan man også "tilsætte" mindst mulig antiskating for at skabe den nødvendige
balance - jeg skriver da vist ikke andet?

Nå, jeg vil lade andre være dommere i denne meningsudveksling. Måske er det blot en strid om ord. Du har dog fortsat ikke forklaret friktionens
betydning for peripetalkraften eller henvist til et sted, hvor det forklares.

Jeg forstår i øvrigt ikke, at du bruger begrebet antiskating om den kraft, der både virker indad og udad? Peripetalkraften er den kraft, der trækker
arm/PU indad, mens antiskatingen er modsatrettet, altså udad, da den jo netop skal kompensere for peripetalkraften. Det er altså ikke en kraft, der
kan virke i begge retninger! Men lad nu det ligge - jeg tror, at det i dette tilfælde er og bliver en ufrugtbar meningsudveksling.

Mit sidste ord i denne sag ... ak ja
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6268
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Det er derfor, man taler forbi hinanden, når man fiser forvirret rundt i udtrykkene .
Skatingkraft = den kraft der gør, at armen ved rotationen trækkes ind mod centrum.
Antiskatingkraft = den modsat rettede kraft man tilfører armen for at trække den tilsvarende udaf.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk.
.
Som du sikkert ved, er min kontekst: Fra amatør (nils) til amatør (Analogueman).
    mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Det er nu kun Nils, der benytter begreberne i flæng ... jeg har vist været meget tydelig omkring, hvad peripetalkraften er, og hvad antiskating er ...

Som en lille sidebemærkning findes begrebet "skatingkraft" eller "skatingkræfter" mig bekendt overhovedet ikke inden for de fysiske loves verden ...
dette blot til almindelig orientering fra en amatør til to andre amatører ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman.
Vil du høre, om der er nogen forskel på Nilsvalla og Analogueman    Hvad!   Ne j siger du.
Helt rigtigt.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes